Jumlah pengeluaran bulanan yang diperlukan ketika bersara

CG Sponsors




Perbelanjaan bulanan semasa bersara

  • < RM1000

    Votes: 3 6.0%
  • >= RM1000 hingga < RM2000

    Votes: 6 12.0%
  • >= RM2000 hingga < RM3000

    Votes: 9 18.0%
  • >= RM3000 hingga < RM4000

    Votes: 7 14.0%
  • >= RM4000 hingga < RM5000

    Votes: 5 10.0%
  • >= RM5000

    Votes: 20 40.0%

  • Total voters
    50

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
Bila tiba masa bersara nanti, berapakah jumlah yang warga2 CG rancang untuk membuat pengeluaran bulanan? Cth: sebulan RM1000.

Saya ramalkan saya perlukan RM1000+- untuk perbelanjaan (diri sendiri sahaja); kalau ada keluarga besar nanti tak tau macam mana ...
Tak pasti juga bila usia dah cecah 50-60 nanti perbelanjaan macam mana; harap2 kurang :(

Saya ada buat poll jugak.
 
Sponsored Post

katani17

Active+ Member
Joined
Dec 3, 2007
Messages
4,831
Reaction score
204
Points
33
Bila tiba masa bersara nanti, berapakah jumlah yang warga2 CG rancang untuk membuat pengeluaran bulanan? Cth: sebulan RM1000.

Saya ramalkan saya perlukan RM1000+- untuk perbelanjaan (diri sendiri sahaja); kalau ada keluarga besar nanti tak tau macam mana ...
Tak pasti juga bila usia dah cecah 50-60 nanti perbelanjaan macam mana; harap2 kurang :(

Saya ada buat poll jugak.
Dia ada pengiraan jugak bro. Ikut buku yang saya baca kena refer 70% perbelanjaan sebelum pencen. Contoh masa kerja belanja 3000 sebln. Anggaran keperluan masa pencen nanti sebulan 2100
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,201
Reaction score
1,537
Points
596
Kene tengok ekonomi akan datang mana tau harga lagi mahal
 

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
Dia ada pengiraan jugak bro. Ikut buku yang saya baca kena refer 70% perbelanjaan sebelum pencen. Contoh masa kerja belanja 3000 sebln. Anggaran keperluan masa pencen nanti sebulan 2100
Oh. Saya ingat 70% atas gaji pokok tadi - pengsan la kalau atas pokok :eek:
 

gimau

Active+ Member
Joined
Oct 13, 2011
Messages
3,264
Reaction score
275
Points
41
kena tgk jugak unjuran kadar inflasi dgn anggaran kos sara hidup akan dtg camne.. kalu skrg 1000 dah cukup utk semuanya (barang dapur, bil etc) 20 tahun lagi 1000 tuh mungkin setakat cukup shopping barang2 dapur je..
 

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,845
Reaction score
8,256
Points
716
nak hampir bersara..lagi byk komitmen.
anak nak masuk U lagi..nak sapport menikah lagi..
 

wong_fei_hung

Active+ Member
Joined
Feb 7, 2011
Messages
2,901
Reaction score
49
Points
45
cara kira yg diajar pada aku

gaji bulanan skrg x balance tahun nak pencen x %kenaikkan yg kita nak setiap tahun = jumlah

kenaikkan setiap tahun tu katakan setiap tahun nak naik 10%, so cth kiraan seperti dibawah :-

RM7200 x 21 tahun x 210% = RM468.751.00

Boleh apply income protection dgn sum insured RM500,000.00
 

joee

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 1, 2010
Messages
40,679
Reaction score
939
Points
161
lmbt lg nk bsara...ekonomi waktu tu pun kita taktau cmna
beruntung org yg ada byk rumah sewa..kurang2 situ dh cover
 

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
cara kira yg diajar pada aku

gaji bulanan skrg x balance tahun nak pencen x %kenaikkan yg kita nak setiap tahun = jumlah

kenaikkan setiap tahun tu katakan setiap tahun nak naik 10%, so cth kiraan seperti dibawah :-

RM7200 x 21 tahun x 210% = RM468.751.00
Eh jap, RM7200 tu untuk sebulan ke 12 bulan? Kenaikan maksudnya inflasi ke?

Boleh apply income protection dgn sum insured RM500,000.00
Yang ni dia lindungi apa ye? Tak tau pun.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register