''Kenapa tak solat?''

CG Sponsors




Megat Al Fateh

Fun Poster
Joined
May 6, 2019
Messages
790
Reaction score
320
Points
41
bagi akulah

solat ni sebenarnya "nikmat" yg tuhan bagi dkt hambanya yg terpilih

tak semua org "mampu" dirikan solat sebenarnya..

kita kena usaha dulu, buktikan kita ni berhak untuk dapat nikmat tu

ade petani berkebun dari pagi sampai ke petang.. tp solat terjaga

ada raja dan orang kaya.. hidup mewah.. tp tak teringat nak solat

bila dah cukup 5 waktu.. (sekurangnya) baru boleh cerita bab khusyuk ;)
 
Sponsored Post

AlYamani

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
12,129
Reaction score
583
Points
161
Semoga kita diberi rahmat Allah.pahala yg kita raih di dunia tak menyamai nilai syurga.Selain solat wajib,solat rawatib,solat sunat,Kita kena sedekah banyak,istiqamah,zikirpagipetang,istighfar,tawaduk perghhh,bukan senang nak dapat rahmat Allah.😭
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,065
Reaction score
1,719
Points
151
1597466510867.jpeg

1597466575684.jpeg
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,065
Reaction score
1,719
Points
151
Kenapa masuk neraka Saqar?

 

mrvx

Legendary Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
10,464
Reaction score
606
Points
171
orang yg tidak solat.. segala ibadat yang dia buat.. tidak akan diterima....
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,065
Reaction score
1,719
Points
151
rata2 komen ckp mazhab lain2,

aku bru nk tnya knp imam tu solat lutut terkeluar
a ah betul tu

———

“Jangan cepat menghukum sesat”- Nampak Pak Arab Solat Pakai Seluar Pendek Nampak Peha, Jangan Cepat Jatuh Hukum Sebab…
by Isa Zubir 2 months ago
Umum mengetahui ada 4 mazhab yang muktabar dalam Islam iaitu Syafie, Hanafi, Maliki dan Hambali.

Setiap mazhab ada perbezaan dalam amalannya.

Macam kisah yang dikongsikan lelaki ini mengenai Pak Arab yang menunaikan solat dengan hanya berseluar pendek.



Benda ni korang akan selalu nampak dekat surau shoping Mall disekitar kuala lumpur, mahupun di surau KLIA. Dan satu lagi jangan serupa ternampak hantu bila tengok pak arab pakai seluar 3 suku, tapi isteri bertutup litup semacam ninja cuma nampak mata saja. Dalam masalah ini mereka lebih cenderung kepada Mazhab Maliki, Peha bukan Aurat. Jika ternampak pak arab yg solat pakai seluar 3 suku sampai nampak lutut selepas ini, jangan cepat sangat menghukum sesat.(Sekejap lagi pasti kena kecam Wahabi) cuma nk bagi pendedahan sikit, ataupun lebih berilmiah sikit iaitu Berlapang dada.



103077712_129325585443577_1770741405506560684_n.jpg

Sumber: facebook


TAK BERMAKSUD aku sokong mahupun jadikan hujah/dalil ni untuk korang dedah aurat dan solat pakai seluar pendek pulak selepas ni. memang kena halau dengan imam,tok bilal la jawabnya. Muka jawa ada hati nk jadi pak Arab
1f927.png


Aku pun malu nak menghadap tuhan dalam keadaan macam tu,sedangkan banyak aibku yg Allah tutup dengan sempurna. Dan biarlah cara mereka menghadap tuhan dalam berpakaian(aurat) bermazhab Maliki.

Harap selepas ni nampak orang lain sikit je daripada kita(Mazhab Syafie) jangan terus kecam semborono, mungkin mereka mengamalkan mazhab Hanafi, Mazhab Maliki dan Mazhab Hambali. Kerana 4 mazhab ini adalah Mazhab yang muktabar dalam islam. Sebabtu kita jangan sekat orang nk belajar bab Khilaf, nanti timbul Fitnah jika kurang ilmu.



103119508_129325605443575_323901662934731946_n.jpg

Sumber: facebook


So rasanya lepas ini jangan lah cepat menghukum sebab mungkin mazhab mereka dan kita berbeza, atau jangan pulak tiba-tiba maki pak arab kat surau tu tau.


Sumber: https://lobakmerah.com/jangan-cepat...k-nampak-peha-jangan-cepat-jatuh-hukum-sebab/
 
Sponsored Post
Top
Log in Register