''Kenapa tak solat?''

CG Sponsors




ikhlaskanhati

Fun Poster
Joined
Jan 31, 2016
Messages
218
Reaction score
69
Points
30
Assalamualaikum

Saya buka thread ni bukan apa cuma rasa pelik..

Dulu saya ada terbaca satu kajian pasal ramai orang Islam kat Malaysia ni yang tak solat

Dalam kira2 80% tak solat..yg solat cuma sekitar 20% je

Maknanya kalau org Melayu yg hampir semua Islam ada 18 juta..lebih kurang 14 juta tak solat...ramai sgt2 ni

Jadi saya rasa pelik...tengok orang sana sini tak solat

Mcm2 dah company yg saya kerja saya tgk lebih kurang sama...ramai tak solat

Pastu saya selalu fikir la kenapa diorang tak solat eh

Tak takut kat Allah ke...apa tujuan hidup orang2 yg tak solat ni

Selalu bermain2 di fikiran saya...

Saya tengok ramai duk kerja siang malam tapi tak juga solat

Bertahun2 pulak tu tak mau solat...ishh pelik sungguh la

Hidup ni untuk apa sebenarnya bagi orang yg tak solat ni...

Pagi petang siang malam kadang2 smpai tengah mlm kerja..tapi solatnya tidak

Apa punca sebenarnya...malas ke..syaitan kacau ke..tak takut mati ke...atau apa puncanya selalu bermain2 di fikiran saya...

Sedangkan hidup di dunia ni sekejap je...pejam celik pejam celik mati

Orang yg tak solat tak sedar ke yg kita manusia bila2 masa je boleh mati...kat tengah jalan ke..kat tmpat kerja ke

Tak fikir ke yg azab kat akhirat amatlah berat bagi org yg tak solat...tak terfikir ke hidup di dunia ni sekejap je

Ishh memang pelikla..boleh bagi pandangan tak





UPDATE : Saya ringkaskan di sini cara2/doa/tips untuk diri sendiri mudah solat dan cara2/pengalaman untuk ajak kawan2 atau
ahli keluarga yang tak solat supaya solat...hasil perbincangan dalam thread ini...harap kita dapat
sama2 praktikkanlah ye...terima kasih kepada semua yg memberi cadangan dan tips..namun yang hanya komen sahaja
juga amat dihargai dan dialu-alukan. Sila teruskan beri komen dan cadangan. Mudah-mudahan kita semua mendapat
keredhaan dan pahala dari Allah s.w.t ;


1. try la ajak klw dah confirm kwn2 rapat memg xsolat. tu ja usaha / dakwah kita mampu - L7E

2. solat 5 waktu sehari dengan rasa rendah diri dan bersyukur kerana dpt hidayah drp Allah swt.. -jaws_am

3. masa nak gerak solat tu ajak kosong je "john jom solat skali.." sambil belalu pegi - damaiG

4. ape2 pun didikan ibu bapa memainkan peranan yg paling penting, sbb 1st corak dari mereka... -lats840

5. lpas tu pergaulan si polan yg tk solat tu, kalo bergaul dgn org solat... InsyAllah, slow2 si polan tu akan solat... -lats840

6. islam skrg x diajar ttg cinta/syg kan Allah..tapi diajar dgn ditakut2kan dgn hukuman Allah.. -4zi

7. mula2 nk solat mmg berat..tp kena kuatkan semangat nk solat full..sbb umo kita bukan makin muda.. -amuk293

8. amalkan baca ayat 40-41 surah Ibrahim mintak doa supaya Allah jadikan diri sendiri dan keturunan supaya sentiasa mendirikan solat... -ikhlaskanhati

9. Sesamalah kita mendoakan kesejahteraan sesama islam kita -jumanjimd

10. Fahami maksud dalam solat, semoga kita akan terus istiqamah menyembah Allah Tuhan sekalian Alam. Insya-Allah.-THX

11. awal agama kenal Allah dulu, kalau nak rajin solat/buat baik, senang je jangan buat jahat, bila dah selalu buat maksiat pada Allah, (gelap) nak
buat baik/solat tu memang susah, Nur Allah ni cahaya, so dengan benda gelap ni dia tak boleh bercampur -ASRAL

12. Kadang-kadang suasana keliling. Bergaul dengan member2 yang tak solat sampai dia sekali ikut tak solat. Pemilihan kawan tu juga penting -02047haf

13. Pokok pangkal untuk merasa seronok bila solat ialah keadaan HATI. Bila hati dah dipancar dengan Tajalli Allah, maka solatnya akan lebih seronok. -citymall

14. Antara cara untuk mendapat anugerah tajalli Allah ialah dengan mujahadah melawan nafsu yang rendah supaya dapat naik ketingkat nafsu mutmainnah dan seterusnya. - citymall

15. Islam ajar anak umur 7 tahun dah kena suruh solat...kalau anak umur 18 baru nak suruh solat payah skit la..orang dulu2 kata melentur buluh biar dari rebungnya -ikhlaskanhati

16. cara nak bagi lebih beriman & tak tinggal solat? jaga pergaulan & orang sekeliling. pastu, berusahalah utk kerja sendiri supaya tidak berada di bawah telunjuk orang lain.
so kita boleh kawal masa sendiri utk solat -Jackhalid

17. orang x solat sebab kita tinggalkan dakwah. -edrais

18. Jom solat 1/3 malam,yg ni tak payah tunjuk...diam diam solat... -Kbyne

19. Tiap kali nak pergi solat ajak. Ajak je. Jangan kisah ke dia. Mula-mula memang laa dia taknak pergi, lama-lama nanti dia ikut sekali.
Dah ikut ni mudah ler. Den pernah buat dah cara ni, memang jadi. -02047haf

20. Kalau terasa berat untuk menunaikan solat maka periksalah dosa-dosa. Kalau ada minta ampun dan bertaubat. Insha Allah, akan dipermudahkan untuk
menjaga solat sama ada yang fardhu mahupun yang sunat. -xgang

21. Jawapannya adalah hidayah...hidayah itu milik Allah....berilah nasihat dan ingatan setiap hari kepada mereka yang tak solat....semoga hidayah Allah akan turun satu hari nanti kepada mereka... -marvelous

22. selalu2 la pergi ziarah jika ada kematian..ikut sekali sampai ke kubur...bayangkan kalau diri sendiri dalam liang lahad tu.. -jerryl ke

23. doa tu kan senjata org mukmin, doakan utk dia supaya solat, bukan doa skadar cukup syarat "dah doa", tapi kena doa yg betul2 ikhlas, klu lagi rajin blh siap bt solat hajat, minta pd Allah supaya si dia solat, blh jugak doa utk diri sendiri. -Oalev

24. nak ajak org solat, mudah je. "bro, kita solat luuu". gaya kena bersahajalah. bukan nak kasi ceramah ala2 ustaz. -Dragonforex

25. mana rakan2 yg masih merokok + blom sembahyang penuh..cuba lah berenti rokok..mana tau kekuatan nk jg sembahyang tu dtg dlm diri -oso050

26. Kalau ada jawatan/kuasa guna utk dakwah..Contoh wajibkan org bawah atau yg nak keja tutup aurat dan solat.. -bahas18

27. cari kemanisan dalam solat... InsyaAllah..takkan sabar tunggu waktu masuk solat. - stillFX

28. untuk rasa seronok dalam solat, saya sarankan buat secara berjemaah.
lagi ramai lagi baik. -rasyid.ahmad

29. Boleh cuba fahami maksud setiap bacaan dalam solat, InsyaAllah kunci khusyuk tu kita akan jumpa. - gv_orex

30. bawakan quality dlm salat ke luar kehidupan harian - akudotcom

31. Kalau kita semua bersolat...mesti ekonomi Islam akan pegang - ilhamjabil

32. Sekarang kerajaan Malaysia orang Islam dah pegang...boleh la buat banyak program2 dan penguatkuasaan kepada umat Islam di Malaysia contohnya yang selalu ponteng solat jumaat tu boleh dikenakan hukuman denda - ikhlaskanhati

33. suruh anak kita bersolat dulu..jika dia terlepas waktu.. xbersolat..barulah dihukum dgn rotan..so,selesaikan dulu anak2 kita dlm bab solat..sebelum nk selesaikan hal luar Dr rumah.. - tokey99

34.
 
Last edited:
Sponsored Post

xsweat

Active Member
Joined
Apr 25, 2011
Messages
2,037
Reaction score
202
Points
33
Nampak ironi nye dah sampai tahap yang rumit.. tp tertanya2 jugak mana dpt statistik 80:20 tu?
 

L7E

Fun Poster
Joined
Jan 2, 2013
Messages
489
Reaction score
11
Points
25
kita tak nampak kwn2 / org lain solat xsemestinya dorg x solat

bersangka baik dan ajaklah ke arah kebaikan

aku pun kdg2 miss tapi usaha bg ckup walaupun lambat

iman ada masa tinggi ada masa rendah. biasala jgn la judge org lain sbb qada qadar Allah dah tentukan

and try la ajak klw dah confirm kwn2 rapat memg xsolat. tu ja usaha / dakwah kita mampu
 

ikhlaskanhati

Fun Poster
Joined
Jan 31, 2016
Messages
218
Reaction score
69
Points
30
kita tak nampak kwn2 / org lain solat xsemestinya dorg x solat

bersangka baik dan ajaklah ke arah kebaikan

aku pun kdg2 miss tapi usaha bg ckup walaupun lambat

iman ada masa tinggi ada masa rendah. biasala jgn la judge org lain sbb qada qadar Allah dah tentukan

and try la ajak klw dah confirm kwn2 rapat memg xsolat. tu ja usaha / dakwah kita mampu
Ye betul tu tuan
 

ikhlaskanhati

Fun Poster
Joined
Jan 31, 2016
Messages
218
Reaction score
69
Points
30
Bukan semua solat tunjuk depan orang

Kadang orang solat pi surau ka masjid senyap senyap

Takkan nak solat kena selfie buat live fb satu dunia agak agak la
Ye mmg betul tu bos...tapi ada yg buat kajian statistik dia lebih kurang 80:20 tu...

Bukan saya yg buat kajian tu..terbaca kat masjid kalau x silap
 
Last edited:

siamanggagapp

Active+ Member
Joined
Jul 20, 2013
Messages
3,349
Reaction score
161
Points
33
Masalah ni bkn kt malaysia shj, siam, indon, india smua pn ada masalah ramai org islam tk solat.
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
10,522
Reaction score
1,772
Points
191
the best answer..
- kenapa tak solat ?

sebab x jadi apa2 pun kat diri sendiri kalau x solat..

____________________

ianya bergantung pada
-tahap kekuatan kita dengan Allah swt..
-tahap takutnya kita dengan azab Allah..
-tahap rasa diri sebagai hamba..
-tahap bersyukurnya kita kpd Allah swt..
-tahap kebergantungan diri terhadap Allah swt..

so bila TT up tanya soalan.. put your self in other poeple shoes..

bukan senang nak solat 5 waktu sehari dengan rasa rendah diri dan bersyukur kerana dpt hidayah drp Allah swt..

sekian..
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,307
Reaction score
387
Points
136
inilah bukti nyata kenapa majoriti manusia adalah penghuni neraka dan bukannya syurga
 
Sponsored Post
Top
Log in Register