BTC USD 61,435.9 Gold USD 1,778.22
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Saintis wanita cipta suplemen madu tangani obesiti

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
25,626
Reaction score
1,953
Points
206
Madu.png

AGENDA NASIONAL
November 3, 2019 8:10 am

KUALA NERUS, 3 NOV: Sejak dahulu lagi madu diketahui sebagai manisan semula jadi yang bermanfaat bagi kesihatan.
Namun, ramai yang ragu-ragu mengamalkan pemakanan madu disebabkan lambakan madu tiruan di pasaran kini yang mengandungi gula tambahan yang boleh memudaratkan kesihatan.

Atas permasalahan ini, seorang saintis wanita dari Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof Madya Dr Wan Iryani Wan Ismail mengambil inisiatif menjalankan kajian dan pembangunan (R&D) ke atas madu dan menghasilkan makanan tambahan kesihatan (suplemen) berbentuk dos kapsul yang hanya mengandungi madu asli bagi menangani masalah obesiti.

Pensyarah Fakulti Sains dan Sekitaran Marin UMT itu berkata, penyelidikan yang dilakukannya sejak 10 tahun lepas mendapati dengan hanya mengambil madu asli, selera makan seseorang boleh dikawal dan seterusnya masalah obesiti dapat ditangani.

“Madu merupakan antara benda paling mudah, murah dan tidak mempunyai kesan sampingan. Ia mengandungi khasiat lengkap untuk memberi tenaga kepada tubuh badan. Namun ada yang mempertikaikannya dengan menyatakan madu itu manis dan mereka dapat penyakit diabetes setelah makan madu. Tetapi itu madu tiruan.

“Kita juga telah buat eksperimen ke atas tikus makmal dan ia menunjukkan tikus yang diberi madu asli semakin kurus dan sihat, tetapi yang diberi madu tiruan semakin gemuk dan mempunyai banyak penyakit,” katanya yang menggunakan mesin menguji ketulenan serta kualiti madu bagi membezakan antara madu asli dan tiruan.

Melalui penyelidikan itu juga, Wan Iryani mengenal pasti tiga kaedah untuk membezakan antara madu asli dan madu tiruan selain ujian makmal dan mesin, iaitu melalui rasa, bau dan penglihatan yang boleh dipraktikkan oleh masyarakat.

“Madu asli mempunyai rasa dan bau khas seakan-akan tumbuhan dan bunga, manakala madu tiruan berbau air gula dan tengik serta rasanya terlampau manis. Madu tiruan juga warnanya lebih lutsinar dan jelas tidak seperti madu asli yang lebih keruh sebab mengandungi bahan-bahan aktif,” katanya.

Beliau berkata, penyelidikannya meliputi semua jenis madu yang terdapat di Malaysia termasuk madu kelulut dan madu lebah tualang.
Penyelidikan ke atas madu itu telah membawa tuah kepada Wan Iryani apabila menerima anugerah L’Oreal – UNESCO Fellowship For Women In Science (FWIS) baru-baru ini, yang mengiktiraf usahanya menghasilkan kajian berinovatif dan bermanfaat kepada masyarakat.

Beliau bersama dua lagi saintis wanita tempatan yang menerima anugerah tersebut diberi wang geran berjumlah RM30,000 untuk meneruskan projek mereka.
Katanya wang geran tersebut akan digunakan untuk meneruskan kajiannya dan menguji suplemen madu asli itu ke atas manusia serta mengenal pasti jumlah dos yang diperlukan untuk mengawal obesiti.

“Kita akan beri suplemen ini kepada individu yang mempunyai berat badan berlebihan dan kita akan tengok bagaimana madu memberi tindak balas di dalam badan manusia. Saya hendak kaji bagaimana bila kita makan madu ia merangsang sel-sel lemak kita, itu tiada sesiapa pun tahu.

“Kita juga akan lihat pengambilan dos suplemen itu, sama ada untuk diambil tiga kali sehari, sekali sehari atau sebagainya,” katanya sambil memberitahu kajian terhadap manusia itu akan dimulakan Januari 2020.
Beliau berkata, suplemen madu asli tersebut dijangka menemui pasaran tahun hadapan dan terdapat beberapa syarikat menawarkan diri untuk memasarkan produk itu.

– BERNAMA
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,519
Reaction score
12,470
Points
1,906
ni sapa yg obes boleh la nikmati madu asli..
harganya pun masih terkawal dan mampu milik..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,519
Reaction score
12,470
Points
1,906
nk cari yg ori payah ...
org asli pun jual yg tiruan...(org je yg asli..barang tak asli)

aah kan tn eizz, org asli pun ada gak yg menjual yg tiruan..
hehe comei je ayat ni, org je yg asli..barang tak asli :D
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
25,626
Reaction score
1,953
Points
206
Den Amal mkn madu jenama naqia
 

pudins70

Super Active Member
Joined
Mar 28, 2011
Messages
8,008
Reaction score
634
Points
121
Madu apa yang murah..kena tanya dengan profesor ni.😕
 

nokia3210

Active+ Member
Joined
Sep 6, 2012
Messages
2,628
Reaction score
431
Points
46
nk cari yg ori payah ...
org asli pun jual yg tiruan...(org je yg asli..barang tak asli)

betul sangat ..ramai org asli jual madu tempat aku ..even org kampung pun ramai yg campur..

aku lau nak yg asli mmg tempah ngan pencari madu..lau ada sarang , dia akan bitau dan aku booking le..

btw, madu ori ni bukan ada sepanjang musim, biasanya ada lepas musim buah..dijangka dlm bulan 2-3 nanti baru ada..
 

nokia3210

Active+ Member
Joined
Sep 6, 2012
Messages
2,628
Reaction score
431
Points
46
Madu apa yang murah..kena tanya dengan profesor ni.😕

madu umur 55 ..lau madu umur 25 jgn harap la murah ..:p

btw..takdenye murah lau madu asli..hutan grade sebotol cecah rm100-150..
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register