BTC USD 32,731.5 Gold USD 1,775.53
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bunyi Perabot Berat Diseret | Bunyi tu Datang dari mana sebenarnya?

momoque

Legendary Member
Joined
Dec 26, 2011
Messages
10,892
Reaction score
330
Points
141
Hnmm ..orang bawah mmg jenis tak tahu la nk ckp......sebab rumah yg aku duduk ni rumah condo murah...
kadang bunyi pintu org tutup kt rumah atas atau bawah pun aku boleh dgr... biasa la tu...
bunyi grill pintu duk bukak tutup pun boleh dgr...biasa la tu...
sedar2 la diri duduk rumah condo murah.....
hmmmm..

Tapi takpa lah....aku baru je beli karpet tadi ..aku sendiri pun tak nak pulak jadi mcm ego...takpalah...

walaupun aku dgn dia dah gaduh....aku cuba la jugak untuk jaga hati dia...insyaAllah bulan dpn, beli lagi karpet baru....


xpe bro...kurang2 bro dh ade solusi

byk bunyik lg ckp je rumah mmg ade hantu habis citer
 
Sponsored Post

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,914
Reaction score
2,371
Points
151
xpe bro...kurang2 bro dh ade solusi

byk bunyik lg ckp je rumah mmg ade hantu habis citer


ye...takpalah...kita cuba cari solusi.....

aku cuba beli seberapa banyak karpet kt rumah aku ni....dan aku cuba untuk tak bising..

at least aku cuba untuk jaga hati dia...

kalau masih duk complain lagi, memang aku hempuk kepala pak cik cina ni nanti...
 

AlYamani

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
12,221
Reaction score
612
Points
161
dalam thread ni, memang aku sebagai orang rumah atas.....

dia (orang bawah) cakap setiap hari bunyi perabot berat diseret..setiap hari sampai tengah malam bunyi org menukang...

ye, memang kadang2 aku menukang...tapi takde la sampai setiap malam...
kadang2 dalam 3 bulan atau 4 bulan tu, memang ada aku menukang sekali..
kdg sbab perabot rosak, kadang aku beli barang ikea...
tapi takda la sampai setiap hari aku beli barang ikea..
takkan la sampai setiap hari barang rosak..

hampir setiap minggu, mesti ada je problem dari orang bawah...
sampai aku dah tak berbaik dh dgn dia...sebab aku dah naik menyampah....
kadang2 memang betul bunyi bising tu dari aku, contohnya hari ni aku TAK SENGAJA jatuhkan sudu ke lantai..
dia pun balas balik dengan ketukan yang memang sangat kuat...

aku pun pi turun bawah, tanya tadi ada ketuk siling ke??
dia kata memang dia ketuk siling sebab dia kata bunyi bising dari atas...

aku pun terkejut, takkan jatuh sudu sikit pun dah nak mengamuk sampai ketuk siling mcm tu??
ini rumah bertingkat, biasalah bunyi bising sikit2 mcm tu....
kita miskin, kita sedar diri hanya mampu duk rumah mcm ni...
kalau tak sedar diri tapi nak duduk rumah sunyi sepi, pi la duduk hutan...


takkan dia takleh bezakan bunyi bising yang anoyying dan bunyi bising yg normal di rumah bertingkat??

kalau bunyi bising yg betul2 anoyying, mcm bunyi drill... aku pernah ada pengalaman, seharian sampai lah ke malam, bunyi drill....mmg anoyying bunyi mcm ni...tapi tgk2 esok lusa dia dah tak drill, so kira ok la...

tapi bunyi2 yg biasa mcm sudu terjatuh ke, aku rasa normal la tu...

sebab aku kdg2 pun dengar org atas duk tarik kerusi..bunyi barang2 kecik mcm sudu terjatuh....aku dengar tak bising pun... bunyi tu dengar, tapi tak bising pun aku rasa..sebab memang aku faham normal lah kita duduk rumah bertingkat ni.......

so, apehal org bawah ni mcm tak boleh dengar bunyi sikit pun...pelik aku...
bukannya aku menukang setiap hari pun...
bukannya aku drill setiap hari...
bukannya aku seret perabot setiap hari...

- kalau jatuh sudu tu ada lah, (bagi aku ni normal lah)
- kalau tak sengaja seret kerusi dalam tak sampai sesaat tu ada lah (bagi aku ni pun normal)


.
.
.

apa pendapat korang?? adakah betul apa yg aku fikirkan ni??
ataupun ada benda yang aku tak tahu?? mohon korang betulkan kalau ada benda yg aku tak faham dan tak tahu...

.
.

aku sabar pun ada had...hari ni memang rasa mcm nak mengamuk...hampir tiap2 minggu dia duk ketuk siling sebab tuduh aku bising....adoi...

.
.

by the way, ko ckp "orang atas saja2 nak takutkan org bawah"..

aku rasa aku TAKDA lah macam TAKDE KEJE sangat buat pedajal mcm tu...takda faedah...
Orang tu pun bodo,takkan dia tak ada gadget apakebenda dia buat la sikit rakam,kasi dengar kat engkau.nanti engkau verify,kalau tak betul.bagitau dia rumah dia ada hantu.haha
 

console

Fun Poster
Joined
Nov 20, 2012
Messages
381
Reaction score
10
Points
15
Aku rasa takde kaitan ngan makhluk halus pun... masa dok flat kat setapak dan bandar baru sentul dulu, selalu jer bunyi perabot diseret....mungkin ada penjelasan yg lebih saintifik.... aku bukan nak menafikan benda2 ghaib..
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
15,879
Reaction score
2,456
Points
201
Apa nak risau bro

skrang kita da bole halau jin pakai spray aman

Rm35 je sebotol

389955-A5-C0-DD-40-DB-91-A6-0-C02-FE0-A80-E1.jpg


DD956-D32-1-DC8-428-F-AB70-ACDD10-ED2-EA4.jpg



Tuhan da bg kemudahan
Kalau tak gunakan
Kufur nikmat
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
15,879
Reaction score
2,456
Points
201
tuan dah cuba....berkesan tak..?


ari tu rumah sy kosong masa pkp
Sbb balik kg

sy tak order aman spray
Sbb sy ada terbaca
40-FD37-AC-D615-433-A-975-F-5-DEEEEDEDE07.jpg


sejak drp hari tu, trus jin tak masuk dlm umah

Cuba la try
Lgpun percuma hehe
 

bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
ari tu rumah sy kosong masa pkp
Sbb balik kg

sy tak order aman spray
Sbb sy ada terbaca
40-FD37-AC-D615-433-A-975-F-5-DEEEEDEDE07.jpg


sejak drp hari tu, trus jin tak masuk dlm umah

Cuba la try
Lgpun percuma hehe
ooooo...ye ke.... :D ..tapi zaman sekarang....manusia tak suka yg percuma...mereka suka praktikan alah membeli menang memakai...kihkihkihkih..😬

kalau benda2 mistik ni...saya lebih suka gunakkan khasiat telefon je....suruh orang tolong tangkapkan....kihkihkihkih....😂..

If there's something strange
In your neighborhood
Who you gonna call?
Ghostbusters!

tapi yg tak boleh blah...ada yg bagi idea suruh panggil orang masjid & buat kenduri...😂...bertambah membuncit lah geng2 masjid ni...:D...kesian tt....dah lah ada masaalah dgn org bawah rumah...lps tu nak kena bagi orang lain pulak makan...kihkihkihkih...😂
 

Actifast

Super Active Member
Joined
Sep 11, 2008
Messages
5,972
Reaction score
124
Points
73
rumah xde tanah ada book of rule boskur

nk drill ke nak buat kerja ka. xleh suka hati.
 

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,914
Reaction score
2,371
Points
151
rumah xde tanah ada book of rule boskur

nk drill ke nak buat kerja ka. xleh suka hati.


dah baca...

kalau buat kerja yg menghasilkan bunyi yg sgt kuat (sperti drill), hanya dibenarkan 9 pagi hingga 1 petang....
aku dah baca...

selepas pukul 7 petang pulak, langsung tak boleh buat bising.....

kalau buat kerja yg melibatkan luar rumah atau melibatkan rumah org lain (mcm tarik kabel ke),, perlu mintak approval/kebenaran management.... semua tu aku dah baca...

.
.

tapi masalahnya skarang, aku takda la buat kerja tiap2 hari.....
boleh kata sebulan ada la skali aku buat kerja drill-drill ni,,tu pun sekejap je... takda la berjam-jam....

dan aku LANGSUNG TAK BUAT BISING waktu malam...dia ckp sampai 1 pagi 2 pagi dia dengar bising... masa tu aku dah tidur....

hmm

.
.

tapi takpa..kes dah settle...aku mengamuk sekejap hari tu....

tiap2 hari aku sengaja hempas kerusi aku ke bawah.....

sekarang dia pun dh senyap... dia dah takde dah ketuk-ketuk siling.....

.
.

problem betul...aku suruh dia pasang CCTV, dia tak nak.... sebab aku pun nk dgr jugak bunyi bising yg mcm mana.... mana la tahu aku berjalan pun boleh bising....aku tak tau benda tu....so sbb tu aku suruh dia pasang cctv...

tapi dia sendiri pun takda inisiatif....

.

apa apa pun, inisiatif dari diri aku pun aku dah buat....aku dah beli karpet...bnyk.....kat bilik tidur aku, beli 3 karpet...

ruang tamu satu.... dapur satu...

aku ingat nk beli satu lagi karpet letak kat ruang tamu satu lagi....

.

aku sendiri pun tak suka ganggu jiran.....tapi kalau bunyi sudu TERjatuh (jarang-jarang berlaku) pun dia tak boleh dengar (terus report management), maksudnya mental dia mmg problem...
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register