Amanah saham bumiputera 2 (asb 2)

Recommended Brokers


Duit Tepi

Fun Poster
Joined
Dec 24, 2013
Messages
467
Reaction score
19
Points
15
ko kena faham la. ramai yg guna dividen tuk bayar balik pinjaman. sebab itu dividen sgt penting.

bagi aku jika guna dividen bayar balik pinjaman, serupa mcm simpan sendiri la. kelebihan compounding xde.
Sokong, tiada kompounding
 
Sponsored Post

rheumatoid

Fun Poster
Joined
Oct 21, 2009
Messages
655
Reaction score
15
Points
15
ko kena faham la. ramai yg guna dividen tuk bayar balik pinjaman. sebab itu dividen sgt penting.

bagi aku jika guna dividen bayar balik pinjaman, serupa mcm simpan sendiri la. kelebihan compounding xde.
sedih la kalau ramai buat cmtu:(( baik simpan sendiri je
 

alphaOne

Super Active Member
Joined
Apr 19, 2012
Messages
7,692
Reaction score
2,056
Points
176
Prinsipal compounding dalam loan..
 

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
bagi aku jika guna dividen bayar balik pinjaman, serupa mcm simpan sendiri la. kelebihan compounding xde.
Prinsipal compounding dalam loan..
Ni pun terlintas jugak. Selalu fikir pros and cons pasal bab2 ni.

Tapi tak silap kalau lasb, potensi unit yang boleh dibeli/ disimpan akan naik lagi laju (sebab faktor "compounding effect").
Dengan kata lain, akan datang boleh simpan lebih dari 200K dengan kadar yang lagi laju.
Simpanan peribadi memang lambat, lagi2 kalau mula dengan RM0 - melain kan lah kalau simpan 10K setiap bulan.

Kalau saya silap, harap2 boleh diperbetulkan.
 

abah5851

Active Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,285
Reaction score
71
Points
30
Tak perlu pikir lagi...ko bayar balik pakai dividen tu dah kira untung...nak dpt lebih mmg susah lah...adoiiii.
 

Duit Tepi

Fun Poster
Joined
Dec 24, 2013
Messages
467
Reaction score
19
Points
15
Tengok iklan pnb. Pnb suruh Kita kompounding.. kalau ambil loan pun kena mampu bayar bulan2 supaya Kita boleh compound dividen tu.. kalau Guna dividen bayar balik tiada la effect compounding.. anyway terpulang kepada individual.. I am less headache now.. no more lasb.. all cancelled..
 

mustaffaisk

Fun Poster
Joined
Jan 1, 2014
Messages
145
Reaction score
62
Points
20
Kalau nak tau untung rugi tak bole kira div tahunan tolak bayaran tahunan je
Yang betul Div tahunan + Pengurangan principal loan tahunan - bayaran tahunan

Contoh loan 100K
Bayaran tahunan 550X12=6600
Pengurangan prins loan = 1440
Dividen = 6000
Profit/Loss 6000+1440-6600=840
% P/L = 840/6600 = 12.7%

Jadi yg ambil loan dapat pulangan dalam 12%
Yang buat simpanan biasa cuma 6%
 

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
Kalau nak tau untung rugi tak bole kira div tahunan tolak bayaran tahunan je
Yang betul Div tahunan + Pengurangan principal loan tahunan - bayaran tahunan

Contoh loan 100K
Bayaran tahunan 550X12=6600
Pengurangan prins loan = 1440
Dividen = 6000
Profit/Loss 6000+1440-6600=840
% P/L = 840/6600 = 12.7%

Jadi yg ambil loan dapat pulangan dalam 12%
Yang buat simpanan biasa cuma 6%
Aku punya pengiraan (atau pun mungkin bukan la "pengiraan" tapi sudut pandangan lain):

(1) lasb:
Katakan loan: 100K.
Dividen tahunan akan dapat berkembang dari RM100K tu (andian dividen tak dikeluarkan); malah, akan menaik kan paras 'cap' ASB kita (iaitu 200max) dengan kadar yang lebih laju.

(2) simpan sendiri:
Katakan mula dengan duit sendiri, iaitu RM10 atau RM10K pun boleh, katakan.
Walaupun bulan2 masuk untuk menyimpan, tapi dividen akan dikena kan berdasarkan baki terendah setiap bulan, jadi dividen pun rendah (banding kan dengan lasb tadi, RM100K tu dah ada kat situ dari awal)
Disebab kan menyimpan sendiri, lambat nak naik kan paras "cap" ASB tu jugak.

Jadi (2) ni jadi lagi lambat dari (1) - dari sudut pandangan atas lah.

Saya buat yang (2) dulu, tapi kadang2, saya fikir patut buat (1) tapi disebabkan masa tu takut2 lagi, tak berani nak ambik lasb masa tu :(
 
Sponsored Post
Top
Log in Register