Santai Rezeki mesin taip besarkan anak-anak sejak 22 tahun lalu

CG Sponsors




dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,983
Reaction score
1,645
Points
206


Marang: "Mesin taip ini ibarat nyawa saya dan banyak jasanya kepada keluarga. Saya besarkan anak-anak hasil daripada mesin taip ini," kata Keseri Mokhtar, 62, dari Kampung Bukit Kulim, Jerung, di sini.

Bapa kepada enam anak itu berkata, sebagai penulis berlesen, mesin taip adalah satu keperluan yang perlu ada.
"Sebab itu saya sentiasa menjaga alat ini supaya sentiasa berada dalam keadaan baik kerana ini punca rezeki saya.

"Kalau rosak, saya tak tahu nak buat kerja apa, sebab dengan fizikal tubuh saya, kerja ini saja yang mampu saya buat sejak 22 tahun lalu," katanya ketika ditemui sedang melayani pelanggan di perkarangan Pejabat Daerah dan Tanah Marang, di sini, hari ini.

Keseri yang berstatus orang kurang upaya (OKU) kenit itu berkata, hasil kerja itu, dia mampu memperoleh pendapatan sekitar RM1,500 sebulan.

Mengakui pendapatan itu kecil bagi menyara kehidupan keluarga termasuk empat anak yang masih bersekolah, namun berkat prinsip bersyukur dengan rezeki yang ada menyebabkan keluarga berkenaan hidup bahagia.

"Kita kena pandai menguruskan perbelanjaan. Berbelanja mengikut keperluan kerana kalau gaji besar tapi tidak tahu menguruskan duit, tidak cukup juga," katanya yang menjadikan bonet Perodua Kancil miliknya sebagai tempat bekerja.

Menurutnya, dia menawarkan perkhidmatan tukar hak milik tanah dengan bayaran upah sebanyak antara RM100 hingga RM150 bergantung kepada urusan yang dilakukan dari awal hingga selesai proses tukar hak milik.

Dia berkata, perkhidmatan penulis berlesen kurang mendapat sambutan berbanding dulu dan kini hanya kira-kira 30 peratus saja yang menggunakan perkhidmatan itu.


 KESERI masih menggunakan mesin taip di ruang bonet keretanya dengan menawarkan perkhidmatan tukar hak milik tanah. FOTO Ghazali Kori
KESERI masih menggunakan mesin taip di ruang bonet keretanya dengan menawarkan perkhidmatan tukar hak milik tanah. FOTO Ghazali Kori

Sebagai menampung pendapatan keluarga, dia memohon bantuan mesin jahit daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kira-kira 10 tahun lalu untuk kegunaan isteri, Rahani Harun, 42, mengambil upah menjahit pakaian.

"Dengan mesin jahit ini, hasil upah yang isteri dapat, walaupun sedikit cukup untuk menampung perbelanjaan keluarga," katanya.

 
Sponsored Post

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
20,759
Reaction score
2,046
Points
201
Hebat..selagi kita yakin dgn rezeki dan tidak berputus asa dgn rahmat Allah swt...insya allah....
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #3
Joined
Nov 23, 2012
Messages
24,269
Reaction score
3,654
Points
236
typewriter lebih kepada manual, bukan macam komputer kena adjust margin dsbgnya ..tarirk handle pastu park kat tempat kosong, satu je isu nak dapatkan ribbon, semoga dipermudahkan urusan abang ni :)
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
153,600
Reaction score
21,072
Points
1,671
kental. masih guna mesin taip
 

stonz

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Sep 18, 2008
Messages
4,622
Reaction score
185
Points
43
urusan pindah hak milik...macam mana tu....
 

AMHFZ

Super Active Member
Joined
Mar 6, 2012
Messages
5,159
Reaction score
221
Points
73
terbaik. suka tgk cara org buat manual mcm ni. maybe kaunter pej. tanah ni suruh buat surat dgn pakcik ni untuk urusan tanah. rezeki dia
 

taurusguy1983

Active Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
1,434
Reaction score
80
Points
40
x percaya aku atok akta org melayu malas..ni bukan melayu ni
 
Sponsored Post
Top
Log in Register