BTC USD 67,159.8 Gold USD 2,337.72
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pandangan Agama oleh Dr Maza

Sponsored Post

Kuliah mingguan Dr Maza setiap hari Khamis di Masjid Alwi Kangar selepas Maghrib
kitab yg digunakan Bulughul Maram.

Kitab Bulughul Maram merupakan sebuah kitab hadits yang disusun secara sistematik berdasarkan bab-bab dalam ilmu fiqh.
Kitab Bulughul Maram merupakan sebuah karya dari al-hafizh Ibnu Hajar al-Asqalani
 
Kuliah mingguan Dr Maza setiap hari Khamis di Masjid Alwi Kangar selepas Maghrib
kitab yg digunakan Bulughul Maram.

Kitab Bulughul Maram merupakan sebuah kitab hadits yang disusun secara sistematik berdasarkan bab-bab dalam ilmu fiqh.
Kitab Bulughul Maram merupakan sebuah karya dari al-hafizh Ibnu Hajar al-Asqalani
Aku x suka Dr Maza sb dia x panggil orang menate beruk dalam masjid dan kurang menglipurlara...amat tidak menarik
 
Bab tak setuju ni bukan dr maza sorang,
Imam Syafie tak setuju dengan Iman hanafi dalam banyak bab,
Imam hanbali tak setuju dengan imam syafie dalam banyak bab.
Ulama A tak setuju dengan ulama B. normal lah tu, selagi masih dalam benda khilaf muktabar.
Kalau keluar dari khilaf muktabar memang takleh pakai la pendapat tu.

Amalan umat islam dimalaysia hari ni pun banyak dah tinggalkan pendapat imam syafie sendiri..
bab zakat fitrah, zakat pendapatan, akad jual beli, haram cukur janggut, wanita wajib purdah dan macam2 lagi.

tak setuju satu hal..
tak meraikan yg jdi masalah..

benda ni patutnya kita raikan..
sebab ilmu Allah luas..
 
Contoh,
Orang perlis raikan Imam baca qunut
kat negeri lain.

Orang dari luar kenalah
raikan Imam tak baca qunut
kat negeri Perlis.

itu bkn persoalan nya..
aku x bincang ttg rakyat perlis vs rakyat negeri lain..

aku persoalkan dr maza kena raikan pendapat tok2 guru lain.. itu je..

tp klo kita rse ilmu kita je betul..
ilmu2 tok2 guru lain x betul..
kita je yg belajar benda betul..
tok2 guru lain belajar ilmu x betul..

maka akan ada conflict..
utk kita x meraikan pandangan tok2 guru lain..
kemudian meletakan fahaman yg negatif terhadap tok2 guru lain..

---

aku x nk ulas pjng ttg masalah, sbb aku pun xde bagus mana dlm agama..

tp aku just nk bg pandangan pribadi..
ttg meraikan pendapat tok2 guru.. walaupun kita belajar tinggi mana sekali pun.. ilmu Allah tetap luas..

aku suka petik kisah Nabi Musa yg rse diri dia ada kesemua ilmu.. pada kedudukan dia tu, kita pun rse dia dh power..

Namun Allah bg tahu, ada lgi ilmu2 Allah yg lain..

maka diperkenalkan Nabi Musa kpd seorang hamba Allah yg dikatakan Nabi Khidir..

Akhirnya Nabi Musa x dpt nak fahami ilmu tersebut.. Kerana ianya mencarik adat.. dia pun xleh terima..

Kisah ni diletakkan dlm Al-Quran supaya kita umat islam akhirzaman jelas ttg ilmu Allah..

Ada benda kita mmg x dpt ilmu tersebut.. dan Allah bg dkt hamba2nya yg tertentu shj..

Maka sbgi hamba Allah, kita kena raikan sebahagian ilmu-ilmu yang ada pada tok2 guru tertentu..

Ini kira basic dlm kita nk fahami bahawa ilmu Allah luas..dan x semua kita boleh belajar, x semua ilmu kita dapat..dan ada ilmu apabila kita belajar boleh sesatkan kita, walaupun ilmu itu betul.. sebab x kena dgn diri kita.. mungkin niat kita x betul..sbgi cth : kita belajar sebab nak berdebat dgn orang lain, atau kita nk show off kita je tahu semua benda, atau kita belajar sebab kita nk test ilmu tu betul ke tak.. maka rosak la diri kita sendiri..

Jgn minta ilmu yg x sesuai dgn kita, cuma ambil apa yg basic dan raikan pendapat tok2 guru lain..

pendapat aku kekal sbgi pendapat yg bukan nak berdebat.. cuma nak bg tahu ttg meraikan ilmu tok2 guru lain..

x setuju xpe..
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register