BTC USD 67,135.9 Gold USD 2,337.72
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pandangan Agama oleh Dr Maza

ustaz-maza.jpg

. .
 
Last edited:
Sponsored Post


Kenapa dr maza dikatakan difitnah ?

Difahamkan Dr maza, tidak setuju dengan pendapat2 alim ulama dlu2.. seterusnya berlaku konflik..

Aku pun kurang setuju dgn dr maza, sebab dia x meraikan pandangan alim ulama dlu2..

benda ni basic bg aku, sbb kita x tahu ttg ilmu Allah..

walaupun Nabi kita telah menyampaikan dgn lengkap segala hal ttg agama menerusi Al-Quran dan cara kehidupan melalui hadis, namun begitu ilmu Allah tetap hadir kpd golongan2 alim ulama selepas Kewafatan Nabi.. Termasuk, ilmu2 yg hadir dlm bentuk yg kita tgk pelik, mencarik adat..

Sbgi cth berjumpa dgn alim ulama yg dh meninggal dunia dan bersoal jawab.. benda ni base on ilmu Allah.. cuma x semua manusia dpt.. dgn izin Allah mereka jumpa.. tp kita kena raikan..

so dkt sini jdi masalah, apabila kita cuba utk tidak meraikan pandangan alim ulama dlu2..

So apa option orang islam kebanyakkan ?
1) follow dr maza, abaikan guru2 agama yg lain ..
2) meraikan kesemua guru2 agama termasuk dr maza..

persoalan tu boleh dijawab mengikut kefahaman kita berdasarkan ilmu yg Allah bg dkt kita..

aku pun xde nk pertikai apa pun.. sbb aku meraikan..

selain drpd itu kita kne fhm..

akhirzaman nnt.. munculnya para ulama’ suu’ (jahat) yang menyesatkan umat..

Siap sedia..
 
Ulama' ada pelbagai.

Ada yang cuba dengar & taat 100%
perintah & larangan
Allah & rasul-Nya.

Ada yang ikut separuh2.

Mukmin sepatutnya,
ikut yang no.1.

Dalam al-Qur'an da sebut.
Jika berlaku perselisihan,
kembali pada Allah (firman-Nya)
& rasul-Nya (sabda Nabi s.a.w. yang sahih).

Wallahu a'lam.

Allahul musta'an.
 
Difahamkan Dr maza, tidak setuju dengan pendapat2 alim ulama dlu2.. seterusnya berlaku konflik..
Bab tak setuju ni bukan dr maza sorang,
Imam Syafie tak setuju dengan Iman hanafi dalam banyak bab,
Imam hanbali tak setuju dengan imam syafie dalam banyak bab.
Ulama A tak setuju dengan ulama B. normal lah tu, selagi masih dalam benda khilaf muktabar.
Kalau keluar dari khilaf muktabar memang takleh pakai la pendapat tu.

Amalan umat islam dimalaysia hari ni pun banyak dah tinggalkan pendapat imam syafie sendiri..
bab zakat fitrah, zakat pendapatan, akad jual beli, haram cukur janggut, wanita wajib purdah dan macam2 lagi.
 
Last edited:
Bab tak setuju ni bukan dr maza sorang,
Imam Syafie tak setuju dengan Iman hanafi dalam banyak bab,
Imam hanbali tak setuju dengan imam syafie dalam banyak bab.
Ulama A tak setuju dengan ulama B. normal lah tu, selagi masing dalam benda khilaf muktabar.
Kalau keluar dari khilaf muktabar memang takleh pakai la ulama tu.

Amalan umat islam dimalaysia hari ni pun banyak dah tinggalkan pendapat imam syafie sendiri..
bab zakat fitrah, zakat pendapatan, akad jual beli, haram cukur janggut, wanita wajib purdah dan macam2 lagi.

Majoriti Mazhab terdahulu (4 mazhab)
haram Muzik.

Yang ni,
tahu plàk pilih pendapat minoriti.

🤭
 
bab muzik depa tolak 4 mazhab terus..hahahha..depa ikut
Ustaz don siap duet dengan siti nurhaliza lagi. lupa terus kat imam syafie

Diorang bising
nape tak ikut mazhab Syafi'i.

Last2, bab Muzik & kenduri tahlil,
terus tukar mazhab.

🤭
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register