Krisis HALAL Di Malaysia

Recommended Brokers


Xploit Machine

Super Active Member
Joined
Nov 23, 2012
Messages
9,424
Reaction score
2,010
Points
176
Alih Bahasa

10.10.2019 - Di Malaysia hari ini, amalan halal, atau yang mematuhi undang-undang Islam, amat penting untuk umat Islam yang semakin taat, yang membentuk lebih daripada 60 peratus penduduk. Jabatan Kemajuan Islam negara, yang dikenali dengan singkatan Melayu JAKIM, adalah pengiktirafan halal tunggal berkanun walaupun ia tidak mempunyai makmal forensik yang beroperasi sepenuhnya atau kakitangan yang berpengalaman, walaupun mempunyai kuasa besar dan kebanyakannya sewenang-wenangnya.

Angka-angka industri telah memberitahu agensi Asia Sentinel yang sangat korup, dengan rasuah secara rawak dikenakan untuk mengesahkan pertubuhan dan produk sebagai halal dan dengan rentetan masalah lain yang membahayakan keseluruhan proses apa yang harus menjadi perhatian serius terhadap kehendak agama tetapi tidak ada ciri-ciri tersebut.

Salah satu mangsa ialah Perbadanan Pembangunan Industri Halal Malaysia (HDC) yang ditubuhkan pada 2006 untuk mengambil alih pensijilan halal dari JAKIM dan mempromosikan produk halal Malaysia di peringkat antarabangsa. Tetapi pada tahun 2009, JAKIM, dalam keadaan misteri, telah mengambil semula pensijilan halal lengkap dari HDC dan memasukkannya ke jabatan baru yang dikenali sebagai Bahagian Hub Halal.

HDC kemudian berubah menjadi operasi gajah putih yang difokuskan pada pengeluaran beratus-ratus juta kemudahan pergudangan yang berkembang di apa yang dipanggil Taman Halal dengan beberapa fungsi. Semua ini, seperti Kompleks Halal Labuan, mempunyai beberapa atau tiada penyewa. Asia Sentinel telah melawat Taman Halal Perlis di Padang Besar baru-baru ini dan mendapati ia hanya kosong kecuali penyewa menggunakan taman itu sebagai pusat pementasan untuk menyeludup masuk dan keluar dari Thailand. Selebihnya aktiviti HDC melibatkan penganjuran pameran sebagai pengurus acara.

Secara tradisional di Malaysia, gerai, restoran dan restoran dikenali sebagai halal melalui mulut ke mulut. Persekitaran dan simbol Islam di dinding dengan tanda-tanda yang mengatakan "bertanggung halal" adalah jaminan yang cukup. Perniagaan ini bergantung kepada pengiktirafan masyarakat. Mana-mana premis yang disyaki tidak halal hanya akan diboikot oleh penduduk tempatan. Ia hanya dalam dekad yang lalu bahawa pihak berkuasa telah menolak perniagaan kecil untuk mendapatkan pendaftaran halal.

Hari ini, hanya sebahagian kecil daripada pemilik tunggal Melayu dan SME yang mendapat persijilan halal. Di samping itu, sebahagian kecil hotel dan resort antarabangsa mempunyai pendaftaran halal. Pemilik SME dan pengurus makanan dan minuman di hotel mengatakan halangan utama untuk mendapatkan pendaftaran halal adalah wang. Bagi kebanyakan pemilik tunggal dan SME yang menjalankan perniagaan tradisional, keperluan infrastruktur di tapak adalah sangat mahal dan jauh dari segi kewangan mereka.

Sisi gelap untuk proses pensijilan halal telah meningkat, bagaimanapun, untuk proses berjuta-juta rakyat Malaysia sangat serius tetapi tahu sedikit tentang. Pemilik SME dan pengurus F & B memberitahu Asia Sentinel bahawa para pegawai JAKIM secara rutin meminta pembayaran tunai di atas yuran berkanun untuk menjamin pendaftaran.

Di samping itu, mereka berkata, Majlis Perbandaran dan jabatan bomba juga meminta bayaran tunai di atas yuran statutori untuk mengeluarkan dokumen-dokumen yang diperlukan oleh JAKIM dalam produk halal dan premis premis. Menurut seorang pengurus F & B, amalan ini bukan hanya dilakukan oleh beberapa pegawai nakal. Ia kelihatan endemik. Seorang pegawai, pengurus berkata, mengeluarkan ketua terdekatnya untuk berunding pembayaran.

Dalam satu lagi kes, seorang tukang daging Lubnan dari Australia telah menubuhkan daging halal pilihan daging di Kuala Lumpur untuk runcit dan pengedaran. Seorang pegawai JAKIM meminta bayaran RM50,000 untuk pendaftaran. Oleh kerana polisi syarikat tidak membayar rasuah kerana falsafah moral agama firma, pelaburan di Malaysia segera dibatalkan.

Sesetengah SME cuba menghalang isu rasuah melalui perundingan atau broker yang tidak mempunyai latar belakang teknikal atau agama tetapi sebaliknya, sebagai salah seorang pemiliknya, kelihatan seperti "penipu" untuk "mempermudahkan" proses tersebut.

Syarikat-syarikat telah menemui membengkokkan sistem dengan mengadu hanya membawa kepada akibat yang drastik, seperti mempunyai lesen operasi mereka digantung dan dikeluarkan dari perniagaan.

Sesetengah pegawai JAKIM, kata para penjaja, sombong dan enggan membantu dalam proses pendaftaran, yang membawa kepada tindak balas terhadap pensijilan. Kadar penolakan permohonan yang tinggi adalah tidak menggalakkan firma untuk memohon, kata mereka, yang membawa kepada pasaran gelap dalam sijil halal yang disewa, atau logo palsu, sekarang dalam perkadaran wabak yang JAKIM tidak dapat mengendalikan. Akibatnya, 60 peratus pendaftaran halal di Malaysia adalah untuk syarikat multinasional bukan Islam.

JAKIM tidak mempunyai pegawai pematuhan sendiri atas alasan, bergantung kepada pegawai dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri untuk membantu. Dengan pegawai-pegawai Perdagangan Dalam Negeri yang memberi tumpuan kepada agenda mereka sendiri seperti kawalan harga, sistem pengawalseliaan halal di seluruh Malaysia telah dilemahkan. Namun tindakan JAKIM yang melampau atas laporan yang tidak betul yang dibuat oleh pihak lain telah menyebabkan kerosakan jenama.

JAKIM menggunakan sistem pensijilan halal untuk mengenakan idea dan pendapatnya mengenai masyarakat Malaysia. Baru-baru ini bir bebas alkohol telah diharamkan di Malaysia, walaupun produk ini diedarkan secara meluas dan dijual di seluruh dunia Islam. McDonalds Malaysia tidak membenarkan pelanggan membawa kek yang tidak disahkan halal oleh JAKIM. Kata-kata seperti 'ham ayam', 'bacon daging' dan 'ayam char siew' tidak dibenarkan digunakan pada produk yang diperakui oleh JAKIM, walaupun nama-nama makanan yang berasal dari kultiviti yang sama diiktiraf di negara lain. JAKIM menentukan piawai dan pendapat mereka sendiri mengenai takrif halal tanpa sebarang alasan untuk merayu keputusan mereka.

Kejayaan dan kredibiliti pengendalian agensi sistem pensijilan halal Malaysia dipertaruhkan dengan 90 peratus syarikat Malaysia di luar skim ini. Penyelidikan menunjukkan bahawa terdapat masalah kepercayaan awam dengan pensijilan, mengorbankan integriti sistem keseluruhan halal.

Untuk bersaing dengan perkembangan halal perdagangan antarabangsa, proses pensijilan halal JAKIM memerlukan beberapa inovasi untuk membantu syarikat-syarikat Malaysia membangunkan daya saing. Pada masa ini, pensijilan JAKIM tidak mempunyai unsur pengesanan rantaian bekalan yang pengeksport Thailand telah menyempurnakan, yang dipanggil Hal-Q, dan yang mengetuai dunia dengan Pusat Sains Halalnya di Chulalongkorn University di Bangkok, yang ditubuhkan pada tahun 1994.

Pusat ini memberi tumpuan kepada membangunkan piawaian, sistem pengesanan bahan haram (haram dalam Islam) untuk tujuan pengesahan, pembangunan sistem pengeluaran makanan halal dengan rangka kerja Halal-GMP-HACCP, dan membangunkan sistem maklumat pengguna melalui Apps, serta penyelidikan halal am. Sistem Hal-Q tidak hanya diterima secara meluas oleh perniagaan Islam di Thailand tetapi telah diambil sebagai standard industri oleh pengeluar makanan multinasional di Thailand.

Di samping itu, banyak negara Arab dan Eropah juga telah menggunakan sistem ini dan datang ke Thailand untuk melatih pengurusan logistik Halal, menjadikan Thailand lebih daripada satu dekad sebelum sistem mana yang ditawarkan oleh Malaysia. Ini telah membolehkan Thailand menjadi salah satu pengeluar makanan halal utama di rantau ini hari ini.

JAKIM boleh melihat pengesahan pensijilan halal dengan Amalan Pertanian Baik (GAP) dan penarafan perniagaan etika, seperti pematuhan Tawhid. Pematuhan Tawhid akan mengambil kira isu-isu yang jauh melebihi pengurusan rantaian bekalan seperti amalan pengurusan, eksploitasi pekerja, pengeluaran mampan, aliran masyarakat, dan isu etika lain yang berkaitan dengan perniagaan. Pada masa yang sama, mungkin terdapat pensijilan khas yang mengiktiraf isu-isu yang berkaitan dengan pemilik tunggal dan perniagaan kecil.

Di samping isu-isu rasuah, JAKIM sebagai monopoli pensijilan mempunyai banyak kekurangan. Kakitangan dianggap tidak bersahabat. Portal aplikasi dalam talian tidak berfungsi kebanyakan masa, menjadikan aplikasi sangat sukar untuk firma yang berdomisili di luar Kuala Lumpur. Pensijilan halal diiktiraf peringkat negeri diperlukan untuk memudahkan permohonan dan pemprosesan yang lebih mudah. Bahagian Hub Halal perlu dibuat secara bebas, dengan JAKIM memainkan lebih banyak peranan dan peranan timbang tara bagi pemohon yang terkalahkan.

Perlu ada lebih banyak sains mengenepikan proses halal seperti pembangunan piawaian dan meningkatkan teknik pengesanan, serta perbincangan dasar awam yang lebih terbuka. Kaedah penguatkuasaan semasa bergantung kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan kerajaan tempatan perlu dipikir semula.

Walau bagaimanapun, isu utama dalam jangka pendek yang secara langsung berkaitan dengan integriti keseluruhan proses permohonan halal adalah menghapuskan semua jenis rasuah dan rasuah. Sijil halal yang dikeluarkan dengan rasuah yang terlibat di bawah Islam bukanlah halal. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu membuat siasatan terhadap Hab Halal JAKIM sebagai salah satu keutamaan tertinggi bagi memastikan integriti sistem pensijilan halal Malaysia.



Artikel asal https://www.asiasentinel.com/econ-business/malaysia-halal-crisis/
 
Last edited:
Sponsored Post

Xploit Machine

Super Active Member
Joined
Nov 23, 2012
Messages
9,424
Reaction score
2,010
Points
176
Alih Bahasa - Tunjuk Sebab

13.10.2019 - Seorang timbalan menteri telah menuntut bukti rasuah dalam perbadanan pembangunan Islam Jakim berkaitan dengan pensijilan halal, seperti yang didakwa dalam laporan berita asing baru-baru ini.

Fuziah Salleh, timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri, berkata dakwaan yang dibuat dalam artikel di laman web Sentinel Asia adalah serius dan boleh menjejaskan reputasi Jakim, yang merupakan satu-satunya pihak berkuasa untuk pensijilan halal.

"Jakim mengekalkan integriti dalam perkara yang melibatkan pengeluaran sijil dan akreditasi, yang merupakan sebahagian daripada tanggungjawabnya. Bagaimanapun, jika ia berkaitan dengan pembangunan industri seperti usahawan membimbing untuk mendapatkan sijil halal, ia bukan di bawah Jakim, "katanya kepada pemberita selepas majlis penyokong di Kuantan, lapor Bernama.

Fuziah, yang juga Ahli Parlimen Kuantan, berkata dakwaan itu boleh dibuat dengan niat buruk, dan menyeru bukti untuk dikemukakan kepada Jakim supaya ia boleh mengambil tindakan undang-undang sekiranya perlu.

Artikel, 'Krisis Halal Malaysia' oleh Murray Hunter diterbitkan pada 10 Oktober. Ia berkata terdapat isu integriti dan kecekapan dalam proses pensijilan halal Malaysia.

Antara dakwaan lain, artikel itu berkata pegawai Jakim telah meminta pembayaran bagi tujuan mendaftarkan premis pemprosesan daging. Pegawai itu juga sombong dan tidak membantu, katanya.

Asia Sentinel berkata pemilik perniagaan kecil dan pengurus makanan dan minuman mengatakan bahawa para pegawai Jakim secara rutin meminta pembayaran tunai di atas yuran berkanun untuk menjamin pendaftaran.

Majlis Perbandaran dan jabatan bomba juga meminta pembayaran tunai tambahan untuk mengeluarkan dokumen yang diperlukan oleh Jakim dalam permohonan halal. "Menurut seorang pengurus F & B, amalan ini bukan hanya dilakukan oleh beberapa pegawai nakal. Nampaknya endemik, "kata artikel tersebut.

Seorang tukang daging Lubnan dari Australia, yang menubuhkan pemotongan daging pilihan daging halal di Kuala Lumpur, diminta membayar RM50,000 untuk pendaftaran, kata artikel itu. Akibatnya, pelaburan di Malaysia segera dibatalkan.

Sesetengah pemilik perniagaan mengupah "perunding atau broker yang tidak mempunyai latar belakang teknikal atau agama" tetapi yang sepertinya "penipu" yang akan "memudahkan" proses itu, menurut rencana itu.

Mereka yang mengadu mendapati terdapat akibat drastik seperti lesen operasi mereka yang digantung dan dikeluarkan daripada perniagaan, kata artikel itu.



 

Xploit Machine

Super Active Member
Joined
Nov 23, 2012
Messages
9,424
Reaction score
2,010
Points
176
P/S: Alih bahasa guna Google Translate, saya ada buat pembetulan manual tapi ngantuk dah .. mungkin ada satu dua perkataan lari, ejas2 baca ye :D
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,601
Reaction score
58
Points
40
Slot naik haji pun ada rasuah.. jadi tidak hairanlah kalau sijil halal pun ada rasuah.
 

dloanman

Legendary Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
15,584
Reaction score
991
Points
166

AGENDANASIONAL

Belanjawan 2020: Rebut peluang peroleh sijil halal
Oktober 20, 2019 6:30 pm

KUANTAN, 20 OKT: Usahawan digesa merebut peluang terhadap peruntukan RM10 juta yang diumumkan dalam Belanjawan 2020 berhubung pensijilan halal, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh.

Beliau berkata peruntukan kepada Kementerian Pembangunan Usahawan (MED) itu boleh membantu usahawan yang sebelum ini gagal mendapatkan pensijilan halal kerana tidak menepati kriteria yang ditetapkan Jabatan Kemajuan Malaysia (JAKIM).
Katanya, dengan memiliki pensijilan halal, usahawan akan memperoleh banyak kelebihan dalam aspek pemasaran produk mereka.

“Memang terdapat banyak kes di mana usahawan gagal memperoleh pensijilan halal kerana mereka tidak menepati syarat yang ditetapkan.

“Peruntukan itu boleh digunakan usahawan untuk membawa perniagaan mereka selangkah ke hadapan dengan menambah baik perniagaan mereka bagi memohon pensijilan berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program sambutan Hari Kemahiran dan Keusahawanan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Negeri Pahang 2019 serta Wacana Ilmu Wanita Inspirasiku (WINS) di Serambi Teruntum di sini, hari ini.

Semasa membentangkan Belanjawan 2020, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kerajaan akan memperuntukkan RM10 juta kepada MED bagi khidmat nasihat dan kesedaran untuk pensijilan halal, pembangunan produk halal dan menyediakan platform kepada peserta pasaran untuk bersaing di pasaran halal antarabangsa yang kini dianggarkan bernilai US$3 trilion.

Terdahulu dalam ucapannya, Fuziah berkata golongan wanita yang keluar daripada sektor pekerjaan kerana ingin menjadi suri rumah boleh kembali bekerja jika mengetahui cara yang betul.

“Biarpun sekadar suri rumah, anda juga boleh berjaya dan menjana pendapatan lumayan. Saya sedar tanggungjawab wanita di rumah amat besar namun ia tidak membataskan keupayaan wanita untuk berjaya dan melangkah lebih jauh.

“Saya beri contoh wanita yang saya temui baru-baru ini yang sudah lama tidak bekerja dalam bidang perakaunan. Saya kata cari syarikat kecil yang tiada akaun dan ambil upah buat akaun mereka di mana satu kedai atau syarikat anda boleh ambil upah RM200, kalau lima kedai sebulan sudah dapat RM1,000,” katanya.

-BERNAMA
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
17,799
Reaction score
960
Points
161
cina pernah ajak aku makan kat satu restoran cina...dia cakal halal maaa..' situ takde masak beliau"....aku senyum ja..bagi mereka kalau takde "beliau" makan halal lah...nyata kefahaman tentang halal ni cetek...tapi betul lah cetek sebab bukan org islam....tapi yg cetek akal org Islam yg pergi makan kat cafe cafe bukan islam ...alasan pekerja pakai tudung....
 

moore426559

Super Active Member
Joined
May 11, 2012
Messages
7,080
Reaction score
221
Points
73
Hati hati dgn food court kat shopping mall. Aku kalau ke shopping mall, mmg terpaksa mkn kfc, mc d atau mana2 franchise yg mmg ada sijil halal. Sbb food court yg biasa2 tu tgk tukang masak pun dah tahu. Food court ipoh parade, jusco kinta city, AEON mmg aku tak hadap. Was was. Cashier pun indon. Yg ni org kita tak prihatin.
 

dloanman

Legendary Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
15,584
Reaction score
991
Points
166
kalau dlm kawasan kedai takdo kedai runcit muslim, aku tak kesah beli brg2 non-food di kedai [email protected]

tapi sahabat2 ku non muslims, aku kena makan makanan yg halal made by muslims, which is why I cant eat at kedai makan india or kedai makan cina

coz muslims learn about thoharah & we practice 'em in our daily needs from basuh berak up to food prep, laundry etc

wanna know 'bout thoharah? read more here ==> http://www.islamianews.com/2015/06/bab-thaharah-dalam-islam-menurut-imam.html
 

mrcreator

Fun Poster
Joined
May 23, 2016
Messages
157
Reaction score
19
Points
15
cina pernah ajak aku makan kat satu restoran cina...dia cakal halal maaa..' situ takde masak beliau"....aku senyum ja..bagi mereka kalau takde "beliau" makan halal lah...nyata kefahaman tentang halal ni cetek...tapi betul lah cetek sebab bukan org islam....tapi yg cetek akal org Islam yg pergi makan kat cafe cafe bukan islam ...alasan pekerja pakai tudung....
Betul tuan. Kedai yang takde halal, tapi sebab viral, ramai je orang Melayu bertudung yang pegi makan memenuhkan tempat tu. Boba tea yang takde halal, tapi sebab trending, ramai Melayu yang beli. Itu trend sekarang yang saya nampak.
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
17,799
Reaction score
960
Points
161
Betul tuan. Kedai yang takde halal, tapi sebab viral, ramai je orang Melayu bertudung yang pegi makan memenuhkan tempat tu. Boba tea yang takde halal, tapi sebab trending, ramai Melayu yang beli. Itu trend sekarang yang saya nampak.
trend melayu *(&((*&&*&...maafkan saya guna bahasa ni tuan..sebab dah tak boleh control nafsu dan beraja kan perut...sampai akal tak boleh nak nilai tempat mana boleh makan atau tidak....mujur "beliau panggang " tak viral...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register