Kesan Makan Maggi Pada Kesihatan. Maggi sangat beracun lebih dari syabu

CG Sponsors




exofx

Legendary Member
Joined
Aug 20, 2011
Messages
18,750
Reaction score
545
Points
161

Mee segera merupakan mee separa masak yang dikeringkan dan dicampur dengan minyak, biasanya di makan setelah dimasak atau direndam dengan air panas selama beberapa minit. Makanan ini amat “popular” di kalangan orang bujang mahupun golongan yang sedang “kekeringan” poket..

Namun begitu tahukah anda, di sebalik kesedapan dan keenakan mee segera yang mempunyai pelbagai perisa itu sebenarnya kurang sihat sekiranya dimakan dalam kuantiti yang banyak dan secara berterusan. Bayangkan kandungan di dalam bahan perencah mee tersebut mengandungi kadar MSG yang tinggi dan garam yang tinggi. Bahan perisa ini mempunyai pelbagai kesan negatif kepada kesihatan terutama terhadap fungsi buah pinggang. Terdapat kajian yang mengatakan bahawa individu yang alah kepada MSG mengalami panas dada, perubahan warna wajah kepada sedikit merah atau sakit kepala yang melampau setelah mengambil produk yang mengandungi MSG yang tinggi.

Selain itu, kandungan dioxin dan plasticizers yang terkandung dalam pek pembungkusan (biasanya dalam bentuk mangkuk atau cawan) juga dikatakan mampu mempertingkatkan risiko serangan kanser di kalangan pengguna. Bahan kimia yang terlarut dalam air panas akan menjadi bahaya sekiranya di makan dari mangkuk secara terus.

Jangan lupakan juga teknik memasak mee segera anda. Tahukah anda, kandungan wax yang menyelaputi mee segera mengambil masa selama 4-5 hari untuk mencernanya. Bagaimana pula dengan kesan terhadap ibu mengandung dan kanak-kanak?

Kanak2 yang berumur bawah 5 tahun akan mengalami masalah penyerapan nutrisi sekiranya dia mengambil mee segera lebih dari 3 kali seminggu. Pengambilan mee segera yang terlalu kerap bagi ibu mengandung juga boleh mengakibatkan keguguran atau menganggu proses pertumbuhan janin. Jadi, anda para wanita, cubalah elakkan mengidam mee segera ya.. Cuba gantikan dengan makanan lain yang lebih berkhasiat.

136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Gambar di atas menunjukkan bahan ramuan itu.Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi.

Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium.Di samping banyak bahan penambah dan paras natrium yang tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dalam proses pembuatannya. Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan Makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih daripada 30g daripada jumlah lemak bagi setiap pakej, yang merupakan lebih daripada 50% daripada had pengambilan harian bagi jumlah lemak untuk diet 2,000-kcal.Huraian lanjut, sila dapatkan akhbar Utusan Pengguna keluaran Nov-Dis 2010.

10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera::eek:

Adakah mi segera makanan sebenar atau makanan palsu?
Apakah bahan penambah ini sebenarnya dan sejauh manakah ia selamat?

Berikut beberapa ramuan yang mungkin anda mengambilnya bersama dengan mi segera anda.

1) Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

2) Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

3) Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

4) Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

5) BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

6) Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.

7) Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

8) Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

9) Polydimethylsiloxane:
Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

10) Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.




Kerosakan buah pinggang disebabkan pemakanan yang tidak sihat.
anda nampak apa yang berlaku dalam tubuh anda?


 
Last edited:
Sponsored Post

LoBye

Active Member
Joined
Sep 14, 2008
Messages
2,406
Reaction score
2
Points
25
TT...tajuk bole la di edit..secara umum..mi segera..bkn brand..tq.
 

-RIZUAN-

CG Top Poster Club
Joined
Mar 5, 2008
Messages
20,958
Reaction score
639
Points
161
camna nak ckp yer...ada beberapa org area aku ni lgsg tk mkn nasik dari kecik..mmg maggi la rutinnya berpuluh2 tahun..tk berkudis plak aku tgk..hehe
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
40,928
Reaction score
1,055
Points
201
member aku mmg meggi crazy... x kisah x makan nasi, jgn x mkn meggi dlm seminggu... alih2 jadi Doktor, x lame lagik jadi pakar... huhuhuh.... stok megii kt umah.. bertimbun...
 

juggernout

Fun Poster
Joined
Mar 5, 2011
Messages
791
Reaction score
4
Points
15
member aku mmg meggi crazy... x kisah x makan nasi, jgn x mkn meggi dlm seminggu... alih2 jadi Doktor, x lame lagik jadi pakar... huhuhuh.... stok megii kt umah.. bertimbun...
itu rezeki bro.:):):):):):)
anyway setiap badan manusia berbeza. siapa yang x tahan akan nampak kesan dia...
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
40,928
Reaction score
1,055
Points
201
itu rezeki bro.:):):):):):)
anyway setiap badan manusia berbeza. siapa yang x tahan akan nampak kesan dia...
cuma yg aku tau.. rambut cepat gugur.. tuh pernah la aku tgk. maybe la kot..
 

ARIFFX

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Mar 27, 2008
Messages
12,084
Reaction score
159
Points
123
sentiasa amalkan buang air panas yang digunakan masa masak mee segera tu.

nmpak benor kesan2 wax dia tanggal,

kalau rajin, masak la dgn air panas 2-3 kali :D

perencah pulak, dari awal2 lagi aku letak separuh peket aje,,
lebih drpd tu terasa masin nya terlampau sgt.
 

exofx

Legendary Member
Joined
Aug 20, 2011
Messages
18,750
Reaction score
545
Points
161
aku hisap rokok sekotak sehari xde apa2 bila mkn meggi sebungkus terus kurang kencing. da 6 tahun xmakan meggi. gi test air kencing doktor kata air kencing kotor..terpaksa mkn antibiotik dgn pencuci air kencing.. ntah apa nestle masuk dlm produk meggi dia.. makan mee sedap ok je.
 

Faizudin

Super Active Member
Joined
Apr 12, 2011
Messages
7,462
Reaction score
1,202
Points
151
student u biasanya suke le mee segera ni.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register