BTC USD 37,800.1 Gold USD 1,775.90
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Elak mengantuk lepas makan

ah fan

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2009
Messages
8,148
Reaction score
28
Points
70
Pernahkah anda merasa hendak saja baring dan tidur dgn nyenyak selepas makan? Ramai orang yg tidak akan berbuat demikian lebih-lebih lagi selepas makan kerana berada di tempat kerja. Utk menikmati kedua dunia sebaik mungkin, pastinya jika ada bilik yg disediakan utk anda tidur selepas makan di pejabat, tentunya menyamankan. Bayangkan bagaimana pula produktiviti akan meningkat jika setiap pekerja pulang pada kerja-kerja mereka kelihatan segar dan lebih tumpuan. Memandangkan ini tidak mungkin terjadi di kebanyakan syarikat, adalah penting utk mencari cara utk kurang rasa ngantuk selepas makan.

~ Satu cara utk berhenti rasa mengantuk selepas makan adalah utk kurangkan makan. Makan lebih protin di waktu sarapan, snek yg sedikit di antara pertengahan pagi dan pastikan anda tidak makan berlebihan ketika waktu makan tengahari. Ini akan memastikan kadar gula dalam darah dan insulin mantap utk mengelak naik-turun tahap tindak balas neuro yg boleh menyebabkan diri mengantuk.

~ Satu lagi cara ialah utk mengurangkan ngantuk adalah menukar komposisi makanan anda. Makan makanan yg mengandungi karbohidrat seperti kentang, nasi putih, pasta dan makanan yg manis seperti gula-gula atau pencuci mulut dapat meningkatkan kadar insulin secara mengejut dan menambahkan kadar serotonin dlm otak. Serotonin adalah gelombang tindak balas neuro yg ada kaitan dgn tidur. Sebagai makan tengahari, makan jumlah yg baik sumber protin dgn sayur-sayuran yg rendah karbohidrat dan ini tentunya akan mengurangkan keinginan utk tidur selepas makan.

~ Utk mengurangkan rasa ngantuk selepas makan, kurangkan minuman yg mengandungi kafein. Biarpun kafein dapat membuat anda segar utk sementara, ia akan membuat anda mengantuk selepas rasa segar itu hilang. Ada juga di kalangan kita yg tidak lagi punya kesan selepas minum minuman yg mengandungi kafein - bermakna, mereka akan terpaksa minum lebih utk kekal segar. Ini boleh bertukar kepada ketagihan kafein dan sukar utk dibendung. Cuba minum segelas teh hijau ketika makan dari kopi. Ia bukan saja lebih rendah kandungan kafein tetapi dpt menurangkan resiko ketagihan kafein, selain itu dapat membuat anda segar dari mengantuk.

~ Akhir sekali, ambillah masa 15minit utk berjalan selepas makan. Ini akan membuat perjalanan darah ke semua bahagian tubuh dan rendahkan kadar gula dlm darah dan kadar insulin, yg tentunya akan membantu membuat anda kekal segar selepas makan.
:):):)
 
Sponsored Post

kaYaIlmu

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2010
Messages
7,918
Reaction score
29
Points
70
info yg bagus untuk ak yg suka tido nie ....
 

nor_67

Fun Poster
Joined
Oct 23, 2008
Messages
643
Reaction score
5
Points
15
tambahan lagi bila lepas makan terus tido...menambahkan kegemukan dan perut buncit :)
 

isz_shinigami

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2010
Messages
8,869
Reaction score
56
Points
80
ade x tip2 nk sng bgn pg...ades..aku ni liat gile nk bgn...ahahha...xkire la tdo awal ke lwt,konpem hasil nye sm...bgn lwt..hahah
 

ah fan

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2009
Messages
8,148
Reaction score
28
Points
70
ade x tip2 nk sng bgn pg...ades..aku ni liat gile nk bgn...ahahha...xkire la tdo awal ke lwt,konpem hasil nye sm...bgn lwt..hahah

sng gle..ko tdo la dri ptg sampai mlm..kompom pg2 tu celik je mata:)paid
 

alonso

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 1, 2008
Messages
62,520
Reaction score
426
Points
531
ade x tip2 nk sng bgn pg...ades..aku ni liat gile nk bgn...ahahha...xkire la tdo awal ke lwt,konpem hasil nye sm...bgn lwt..hahah

tido awal la bro..
kalo isnin tu nak keje
sabtu tu da tido da
:eek::eek::eek:
 

hazwan17

Super Active Member
Joined
Nov 24, 2007
Messages
7,442
Reaction score
3
Points
65
asal makan je ngntuk...
tp aku x gemuk gak hehe
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register