Doa celaka manusia yang menganiaya dan bagi sakit sedih kita di dunia

Recommended Brokers


rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,926
Reaction score
725
Points
161
tn rayz kata membuak je rasa tak puas hati tengok org lain dapat benda benda best sedap dsb dlm hidup

tapi tuan tahu tak apa struggle dia sehingga dia dapat capai/dapat benda benda best tu
tuan tahu tak apa yg dia alami sebelum dia dapat benda best dan sedap tu..

tuan mungkin fikir, alah rasanya struggle yg dia alami sebelum dia dapat benda sedap dan best best tu takde lah berat sangat berbanding dengan apa yg tuan alami..
tuan mungkin fikir, rasanya struggle dia tu aku boleh lalui kot berbanding dengan apa yg aku hadapi sekarang ni
ye ke boleh lalui?

tuan tak tahu apa kesan dan impak dari struggle dia tu atas hidup dia walau pun lepas dia berjaya capai apa yg dia idamkan..
tuan hanya lihat lepas dia berjaya..
apa yg dia alami tuan tak tahu

tuan boleh tengok rujuk hidup rakyat marhaen, middle class, third class dsb.
tuan akan dapat lihat ada struggle disitu, yg saya rasa ada struggle diorang yg tuan tak mampu alami, tak kuat utk lalui, yg mana tuan akan bersyukur dengan keadaan tuan sekarang ni...

melainkan tuan banding diri tuan dengan anak anak kroni, anak anak menteri dan anak anak raja..
yg tu saya takleh nak kata apa lah. kita ni lain dari diorang..


sabar, bertahan, berusaha, bersyukur, bertawakkal, redha
ni semua benda yg Allah dan Nabi ajar kita utk kita pegang apabila datang sesuatu ujian

jika ujian tu takleh meningkatkan keimanan kita, at least ujian tu masih boleh mengekalkan keimanan kita
harapnya ujian tu tak membuatkan kita tak bersyukur, dan tak redha dengan ujian yg Allah bagi
sehingga ia memberi kesan pada iman kita
samada berkurangan atau yg lebih parah, iman tu hilang..
nauzubillah..

Wallahu a'lam
saya bukan apa
dh lama jd miskin ni kena duk hina org kaya ni geram ni xkaya2 ni
kena kutuk dgn org kaya
kena maki
mana boleh tahan
nk cuba mcmana lagi
nk harap projek juta2 xlogik sbb xda kable
nk trade forex dh bnyk belajar xberjaya jugak~X(

adoiii..~X(
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
48,527
Reaction score
6,102
Points
1,346
saya bukan apa
dh lama jd miskin ni kena duk hina org kaya ni geram ni xkaya2 ni
kena kutuk dgn org kaya
kena maki
mana boleh tahan
nk cuba mcmana lagi
nk harap projek juta2 xlogik sbb xda kable
nk trade forex dh bnyk belajar xberjaya jugak~X(

adoiii..~X(
subhanallah tn rayz, simpati saya pada tuan.
insya Allah, insya Allah tn rayz akan berjaya nanti, cuma tunggu masa je. sabarlah
usaha tu dah buat, dah habis daya cuma hasil belum nampak lagi
insya Allah masa tu akan tiba
tn rayz bertahan je dulu dan terus berusaha jangan berenti, dan berdoa
insya Allah Allah akan permudah segala usaha tn rayz

kita rakyat marhaen ni berusaha berusaha pastu tetiba jatuh balik
usaha ke berjaya tu belum nampak hasil
insya Allah Allah akan buka pintu yg lain utk kita atas ganjaran kita berusaha
bersabar dan bertahan lah
 

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
16,796
Reaction score
2,729
Points
201
ujian yg berat setakat kemampuan ni aku xpaham paham..

aku xdpt apa aku nak dlm hdup ni

aku rasa xpuas hati dn jd nk buat amal ibadat jd malas rasa dunia tak adil benci amalan rasa tak adil jd mcm tu

bila tgk org lain dpt benda best2 sedap2 dlm hidup lg membuak rasa xpuas hati tu

mcmana dikata ujian setakat kemampuan aku xmampu nk terima mcm paksaan

suh aku terima ni mcmmana?

aku pening xpaham aku bab ni aku xpaham xleh hadam ~X(~X(
mula-mula aku di uji...aku selalu bertanya...adakah ini ujian untuk aku..dan Allah pilih aku kerana aku mampu untuk hadapinya...

berapa kali di uji..berapa kali juga aku gagal menemui hikmah di sebalik ujian itu...

jika kita tidak jumpa hikmah di sebalik ujian itu...maksudnya kita masih belum menemui jalan yang betul...

Allah turunkan ujian untuk kita ada 2 sebab...

yang pertama :

meninggikan darjat...ia berlaku kepada orang alim dan soleh yang selalu beribadah kepada Allah dan hidupnya banyak di habiskan di jalan Allah..mereka ini akan di uji kerana Allah akan berikan kedudukan yang jauh lebih baik di akhirat nanti...namun usia mereka dan ibadah mereka tidak cukup...Allah turunkan ujian berat kepada nya untuk mendapatkan kedudukan yang lebih tinggi di akhirat nanti

yang kedua :

kebanyakan dari kita menerima ujian ini untuk kita kembali semula ke jalan yang benar...ujian ini datang mungkin dalam bentuk kifarah iaitu atas dosa-dosa kita...dan dalam bentuk peringatan di atas kelalaian kita semasa hidup...

bila kita dapat mengubah sudut pandangan kita apabila turun ujian kepada kita...baru kita nampak...apa yang orang kata ujian itu tidak turun jika kita tidak mampu...

sabar dan solat apabila di beri ujian...

di hujungnya adalah kemanisan...

kejayaan sebenar dalam hidup bukan di ukur dengan kekayaan..namun kebahagian dalam hidup sebelum ajal menjemput kita kembali kepada kehidupan kekal kita d sana
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,135
Reaction score
1,526
Points
596
saya bukan apa
dh lama jd miskin ni kena duk hina org kaya ni geram ni xkaya2 ni
kena kutuk dgn org kaya
kena maki
mana boleh tahan
nk cuba mcmana lagi
nk harap projek juta2 xlogik sbb xda kable
nk trade forex dh bnyk belajar xberjaya jugak~X(

adoiii..~X(
Moga Allah Taala permudahkan urusan

Jangan pernah putus asa terus berusaha
 

jeffryali

Junior Member
Joined
Sep 26, 2010
Messages
83
Reaction score
0
Points
6
Abg Daus,

Setiap kesusahan & kebaikan itu ujian utk kehidupan kita

7:168
وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا ۖ مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِكَ ۖ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Dan Kami bahagikan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami UJI mereka dengan:
▪ (nikmat) yang baik-baik dan
▪(bencana) yang buruk-buruk

*agar mereka KEMBALI (kepada kebenaran)*


Kdg2 kita aniya org tanpa kita sedari
Kdg2 kita di aniaya pula

Hidup ini ada karma..
Setiap perbuatan, akan di balas dgn setimpal oleh Yg Maha


Mereka pasti menerima BALASAN SETIMPAL

Fatihah, 4
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

Yang menguasai di Hari PEMBALASAN.

3:9
رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tak ada keraguan padanya". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.


2:281
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi BALASAN yang sempurna terhadap apa yang telah DIKERJAKANNYA, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.


3:161
ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

kemudian tiap-tiap diri akan diberi pembalasan tentang apa yang ia kerjakan dengan (pembalasan) SETIMPAL, sedang mereka tidak dianiaya.


4:123
ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi PEMBALASAN dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah.


37:39
وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan kamu tidak diberi PEMBALASAN melainkan terhadap kejahatan yang telah kamu kerjakan,


6:120
وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ

Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi PEMBALASAN, disebabkan apa yang mereka telah kerjakan.


51:56

إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ

sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti benar. dan sesungguhnya (hari) PEMBALASAN pasti terjadi.



==============

Kene bykkan BERSABAR


4:186
۞ لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


*Kamu SUNGGUH -SUNGGUH akan diuji* terhadap:
▪HARTA mu dan
▪DIRI mu [anfusikum]
▪Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu
▪dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati.


Jika kamu BERSABAR dan BERTAQWA, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut DIUTAMAKAN.


(dr Surah Al-Baqara), ayat 156: الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Salam Takziah 😞


Semoga bermanfaat 🙏🏻
alhamdulillah ilmu untuk saya yang selalu diuji..
terima kaseh Tuan
 
Sponsored Post
Top
Log in Register