Doa celaka manusia yang menganiaya dan bagi sakit sedih kita di dunia

Recommended Brokers


dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
50,773
Reaction score
1,478
Points
596
Salam semua

Semoga diberkati Allah

Kadang dalam dunia

Kita di aniaya dihina dikeji disakiti

Dan orang bagi kita jadi sedih sakit fizikal dan mental

Dan setiap hari

Kita doakan kecelakaan pada manusia tersebut

Harap kene kemalangan sampai mati

Kene penyakit kanser dan
menyebabkan kesakitan sampai masuk kubur


Kita manusia biasa

Bila ada orang buat penganiayaan pada kita

Kita pun ada hati dan perasaan

Dan berharap celaka hidup orang tue sampai mati


Kadang kita berharap agar satu hari nanti

Celaka la orang yang menganiaya kita
 
Sponsored Post

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,413
Reaction score
761
Points
71
Salam semua

Semoga diberkati Allah

Kadang dalam dunia

Kita di aniaya dihina dikeji disakiti

Dan orang bagi kita jadi sedih sakit fizikal dan mental

Dan setiap hari

Kita doakan kecelakaan pada manusia tersebut

Harap kene kemalangan sampai mati

Kene penyakit kanser dan
menyebabkan kesakitan sampai masuk kubur


Kita manusia biasa

Bila ada orang buat penganiayaan pada kita

Kita pun ada hati dan perasaan

Dan berharap celaka hidup orang tue sampai mati


Kadang kita berharap agar satu hari nanti

Celaka la orang yang menganiaya kita
Abg Daus,

Setiap kesusahan & kebaikan itu ujian utk kehidupan kita

7:168
وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا ۖ مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِكَ ۖ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Dan Kami bahagikan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami UJI mereka dengan:
▪ (nikmat) yang baik-baik dan
▪(bencana) yang buruk-buruk

*agar mereka KEMBALI (kepada kebenaran)*


Kdg2 kita aniya org tanpa kita sedari
Kdg2 kita di aniaya pula

Hidup ini ada karma..
Setiap perbuatan, akan di balas dgn setimpal oleh Yg Maha


Mereka pasti menerima BALASAN SETIMPAL

Fatihah, 4
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

Yang menguasai di Hari PEMBALASAN.

3:9
رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tak ada keraguan padanya". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.


2:281
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi BALASAN yang sempurna terhadap apa yang telah DIKERJAKANNYA, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.


3:161
ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

kemudian tiap-tiap diri akan diberi pembalasan tentang apa yang ia kerjakan dengan (pembalasan) SETIMPAL, sedang mereka tidak dianiaya.


4:123
ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi PEMBALASAN dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah.


37:39
وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan kamu tidak diberi PEMBALASAN melainkan terhadap kejahatan yang telah kamu kerjakan,


6:120
وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ

Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi PEMBALASAN, disebabkan apa yang mereka telah kerjakan.


51:56

إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ

sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti benar. dan sesungguhnya (hari) PEMBALASAN pasti terjadi.



==============

Kene bykkan BERSABAR


4:186
۞ لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


*Kamu SUNGGUH -SUNGGUH akan diuji* terhadap:
▪HARTA mu dan
▪DIRI mu [anfusikum]
▪Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu
▪dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati.


Jika kamu BERSABAR dan BERTAQWA, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut DIUTAMAKAN.


(dr Surah Al-Baqara), ayat 156: الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Salam Takziah 😞


Semoga bermanfaat 🙏🏻
 

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
8,777
Reaction score
1,824
Points
141
tanam dalam diri "apa lah sgt hinaan dari manusia biasa jika di sisi ALLAH, ALLAH berikan kemuliaan kepada kita"......

maksudnya, kalau manusia biasa yg hina kita, itu takpa... yg penting, jgn ALLAH yg hina kita...

apa-apa pun, kita manusia yg baik, tetap tak boleh hina dan sakiti manusia biasa yang tak buat salah...

tapi kita di dunia, kita tak boleh nafikan yg "org2 jahat sememangnya wujud"...

so, sbb tu aku cakap..

tanam dalam diri "apa lah sgt hinaan dari manusia biasa jika di sisi ALLAH, ALLAH berikan kemuliaan kepada kita"......

maksudnya, kalau manusia biasa yg hina kita, itu takpa... yg penting, jgn ALLAH yg hina kita...

..
..

dulu aku selalu gak kena kecam...mmg pedih mental woo...
sampai meroyan tak tentu pasal, mengamuk dan sbgnya...

tapi sekarang aku sedar, sebenarnya itu menunjukkan yg kita sebenarnya masih lemah...
sbb tu Nabi pernah bercakap, org yg paling kuat adalah org yg paling kuat bersabar...

so, kalau ada ujian, belajar lah utk bersabar..
insyaALLAH, lama2 kita akan jadi kuat..
nak lagi power lagi, ko "MAAFKAN" pulak org yg sakiti ko...itu mmg power..

mesti ko akan ckp "ye lah, ckp mmg sng"...
haha..masalahnya, aku pun dh lalui...aku bercakap berdasarkan pengalaman...

nak tak nak, ko tetap kena "belajar utk bersabar" kalau ko nk jadi org yg kuat..

..
..

zaman skrg ni mmg banyak ujian....tapi kdg2 best jugak..
sbb ujian-ujian yg banyak ni seolah-olah latihan untuk kita..
mcm kita ambil SPM la...kalau SPM tu sekali jah, kalau gagal SPM tu, gagal terus lah..
tapi cuba bayangkan SPM tu banyak kali ... kali ni kita ambil gagal, tiba2 ada lagi SPM lain pulak, berulang-ulang kali ditimpa ujian SPM, last2 akhirnya bila tiba ujian yg sebenar-benar, tiba2 kita dapat STRAIGHT A.... :D ..lebih kurang mcm tu lah...so, bila pikir2, kdg2 best jugak bila dpt bnyk ujian..

mmg lah sakit bila ditimpa ujian....mcm ujian SPM, sakit kepala nk jwb oo...dh la kena jawab banyak kali...
tapi kadang2 kesakitan tu lah yg membuatkan kita makin kuat...
 
Last edited:

jaws_am

Super Active Member
Joined
May 29, 2008
Messages
9,978
Reaction score
1,439
Points
141
doa orang teraniya nih mudah dimakbulkan..

namun ianya mestilah diserahkan kpd tuhan dlm menghukum pesalah tersebut..

cth ayat terbaik..

semoga tuhan membalas perbuatan kamu dengan "setimpal"

kira kita lepas tangan..

___

simple.. harap boleh move on..
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
17,606
Reaction score
922
Points
161
bab org hina ni aku dah tak ambil kisah..selagi dia ada mulut tak berhenti dia kutuk kita...selagi hati dia tak bersih..kalau tetiba mulut dia bisu...dia akan kutuk pakai hati...tak pun dia akan belajar bahasa isyarat kutuk kita...aku ambil pendekatan buat tak tau je..
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
50,773
Reaction score
1,478
Points
596
Abg Daus,

Setiap kesusahan & kebaikan itu ujian utk kehidupan kita

7:168
وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا ۖ مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِكَ ۖ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Dan Kami bahagikan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami UJI mereka dengan:
▪ (nikmat) yang baik-baik dan
▪(bencana) yang buruk-buruk

*agar mereka KEMBALI (kepada kebenaran)*


Kdg2 kita aniya org tanpa kita sedari
Kdg2 kita di aniaya pula

Hidup ini ada karma..
Setiap perbuatan, akan di balas dgn setimpal oleh Yg Maha


Mereka pasti menerima BALASAN SETIMPAL

Fatihah, 4
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ

Yang menguasai di Hari PEMBALASAN.

3:9
رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tak ada keraguan padanya". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.


2:281
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi BALASAN yang sempurna terhadap apa yang telah DIKERJAKANNYA, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.


3:161
ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

kemudian tiap-tiap diri akan diberi pembalasan tentang apa yang ia kerjakan dengan (pembalasan) SETIMPAL, sedang mereka tidak dianiaya.


4:123
ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi PEMBALASAN dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah.


37:39
وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan kamu tidak diberi PEMBALASAN melainkan terhadap kejahatan yang telah kamu kerjakan,


6:120
وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ

Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi PEMBALASAN, disebabkan apa yang mereka telah kerjakan.


51:56

إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ

sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti benar. dan sesungguhnya (hari) PEMBALASAN pasti terjadi.



==============

Kene bykkan BERSABAR


4:186
۞ لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا ۚ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


*Kamu SUNGGUH -SUNGGUH akan diuji* terhadap:
▪HARTA mu dan
▪DIRI mu [anfusikum]
▪Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu
▪dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati.


Jika kamu BERSABAR dan BERTAQWA, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut DIUTAMAKAN.


(dr Surah Al-Baqara), ayat 156: الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Salam Takziah 😞


Semoga bermanfaat 🙏🏻
Terbaik penerangan bro

Allahuakhbar
 

Kbyne

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
11,737
Reaction score
483
Points
131

Encik Sponge

Active+ Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
4,038
Reaction score
273
Points
41
Sabaq abang daus...

Memang hati marah.... kita manusia biasa... cuma bykkan istighfar ...

Hidup umpama mimpi abang daus... kadang2 mimpi seronok, kadang2 rasa teruk sgt... semua tu kena tempuh dan akan berlalu... dan berhati2 takut tersedar di alam hakiki dalam keadaan kita lalai...
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
6,084
Reaction score
374
Points
81
tak tau tak tau. abis la korang yg buat dausbiz sedih.

sabar ye dausbiz. diorang tu nakal.
 

edrais

Fun Poster
Joined
Dec 22, 2005
Messages
731
Reaction score
36
Points
20
Salam semua

Semoga diberkati Allah

Kadang dalam dunia

Kita di aniaya dihina dikeji disakiti

Dan orang bagi kita jadi sedih sakit fizikal dan mental

Dan setiap hari

Kita doakan kecelakaan pada manusia tersebut

Harap kene kemalangan sampai mati

Kene penyakit kanser dan
menyebabkan kesakitan sampai masuk kubur


Kita manusia biasa

Bila ada orang buat penganiayaan pada kita

Kita pun ada hati dan perasaan

Dan berharap celaka hidup orang tue sampai mati


Kadang kita berharap agar satu hari nanti

Celaka la orang yang menganiaya kita
doa org teraniaya tiada hijab,

dari mendoakan keburukan atas pengianaya, baiklah berdoa kebaikan untuk diri sendiri

instead doa dia mati cepat, better doakan kita mati dalam iman
 
Sponsored Post
Top
Log in Register