Doa celaka manusia yang menganiaya dan bagi sakit sedih kita di dunia

Recommended Brokers


dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
50,799
Reaction score
1,481
Points
596
apa plk citer bam dauz skrg?

kata dh keje tempat baru?

gomen lg?

TAPI takkan kt tempat baru pun kena buli/ hadapi masalah hampir sama?
Nak tau cerita terkini

Mai whatsapp

Apa apa pun

Dalam hidup nie

Bila kita dianiaya orang

Dizalimi orang

Bukan mudah kita nak lupa

Sakit tue menusuk dalam jiwa

Apapun terjadi mengadu pada Allah
 
Sponsored Post

boca120879

Fun Poster
Joined
Dec 27, 2018
Messages
220
Reaction score
16
Points
15
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا
Allah tidak membebani seseorang
melainkan sesuai dengan kesanggupannya.


لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ
Dia mendapat pahala (daripada kebajikan) yang diusahakannya
dan dia mendapat seksa (daripada kejahatan) yang dikerjakannya.


رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا
(Mereka berdoa):
"Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau hukum kami
jika kami lupa atau kami tersalah.


رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا
Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat
sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami.


رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ
Ya Tuhan kami,
janganlah Engkau pikulkan kepada kami
apa yang tidak sanggup kami memikulnya.


وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا
Beri maaflah kami,
ampunilah kami,
dan rahmatilah kami.


أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Engkaulah Penolong kami,
maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."


(Surah Al-Baqarah 2:286)

Nota penting:
Untuk pemahaman yg lebih baik,
sila rujuk nasihat pakar
(ulama, ustaz atau yg setaraf dengannya)
 

boca120879

Fun Poster
Joined
Dec 27, 2018
Messages
220
Reaction score
16
Points
15
Daripada Abu Nu'aim, daripada Sufyan, daripada 'Ashim, daripada Mush'ab bin Sa'd,
daripada Sa'ad,

Nabi s.a.w. pernah ditanya,

“Siapakah orang yang paling berat dugaannya? “

Nabi s.a.w. menjawab,
"Para nabi,
kemudian orang-orang yang mulia sesudahnya (darjat keimanannya setingkat di bawahnya),
dan orang-orang yang mulia sesudahnya (darjat keimanannya setingkat di bawahnya).

Seseorang akan diuji
sesuai dengan tahap imannya.

Jika imannya teguh,
maka akan bertambah berat dugaannya,

namun jika imannya lemah
maka akan berkurangan tahap dugaannya.

Musibah akan terus menimpa seorang hamba
hingga dia berjalan di muka bumi ini
tanpa ada satu dosa pada dirinya."


(Hadith Darimi no. 2664)

Nota penting:
Untuk pemahaman yg lebih baik,
sila rujuk nasihat pakar
(ulama, ustaz atau yg setaraf dengannya)
 
Last edited:

rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,911
Reaction score
724
Points
161
Moga manusia yang suka menganiaya orang kene pembalasan dari Allah

Moga celaka la hidup dia
hang suh mak hang doa daus

suh binasa jer org yg aniaya anak dia

mak hang jer doa lebih mujarab dr org lain


kalo x d dunia akhirat

“Jangan kamu menyangka bahawa Allah lalai terhqadap apa yang diperbuat oleh orang-orang yang zalim. Hanya sanya Allah menangguh (balasan terhadap) mereka ke hari yang mata-mata terbeliak (Hari Kiamat) … “ (Al-Quran).
 

rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,911
Reaction score
724
Points
161
Daripada Abu Nu'aim, daripada Sufyan, daripada 'Ashim, daripada Mush'ab bin Sa'd,
daripada Sa'ad,

Nabi s.a.w. pernah ditanya,

“Siapakah orang yang paling berat dugaannya? “

Nabi s.a.w. menjawab,
"Para nabi,
kemudian orang-orang yang mulia sesudahnya (darjat keimanannya setingkat di bawahnya),
dan orang-orang yang mulia sesudahnya (darjat keimanannya setingkat di bawahnya).

Seseorang akan diuji
sesuai dengan tahap imannya.

Jika imannya teguh,
maka akan bertambah berat dugaannya,

namun jika imannya lemah
maka akan berkurangan tahap dugaannya.

Musibah akan terus menimpa seorang hamba
hingga dia berjalan di muka bumi ini
tanpa ada satu dosa pada dirinya."


(Hadith Darimi no. 2664)

Nota penting:
(Untuk pemahaman yg lebih baik,
sila rujuk nasihat pakar
(ulama, ustaz atau yg setaraf dengannya)
ujian yg berat setakat kemampuan ni aku xpaham paham..

aku xdpt apa aku nak dlm hdup ni

aku rasa xpuas hati dn jd nk buat amal ibadat jd malas rasa dunia tak adil benci amalan rasa tak adil jd mcm tu

bila tgk org lain dpt benda best2 sedap2 dlm hidup lg membuak rasa xpuas hati tu

mcmana dikata ujian setakat kemampuan aku xmampu nk terima mcm paksaan

suh aku terima ni mcmmana?

aku pening xpaham aku bab ni aku xpaham xleh hadam ~X(~X(
 

boca120879

Fun Poster
Joined
Dec 27, 2018
Messages
220
Reaction score
16
Points
15
ujian yg berat setakat kemampuan ni aku xpaham paham..

aku xdpt apa aku nak dlm hdup ni

aku rasa xpuas hati dn jd nk buat amal ibadat jd malas rasa dunia tak adil benci amalan rasa tak adil jd mcm tu

bila tgk org lain dpt benda best2 sedap2 dlm hidup lg membuak rasa xpuas hati tu

mcmana dikata ujian setakat kemampuan aku xmampu nk terima mcm paksaan

suh aku terima ni mcmmana?

aku pening xpaham aku bab ni aku xpaham xleh hadam ~X(~X(
Orang yang kita tengok senang
hanya dari luaran sahaja.
Di dalam hati dia,
kita tidak tahu.

Saya banyak kali tengok
orang yang nampak hidup senang,
sekali ada ujian,
keluar sumpah seranah / maki hamun.

Orang beriman,
bila diuji berkali2,
hati sentiasa tenang.
 

boca120879

Fun Poster
Joined
Dec 27, 2018
Messages
220
Reaction score
16
Points
15
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ
Wahai orang-orang yang beriman,
jadikanlah sabar
dan solat
sebagai penolongmu,


إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
sesungguhnya Allah beserta
orang-orang yang sabar.


(Surah Al-Baqarah 2:153)

Nota penting:
Untuk pemahaman yg lebih baik,
sila rujuk nasihat pakar
(ulama, ustaz atau yg setaraf dengannya)
 

cek mek molek

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
46,416
Reaction score
5,692
Points
1,346
ujian yg berat setakat kemampuan ni aku xpaham paham..

aku xdpt apa aku nak dlm hdup ni

aku rasa xpuas hati dn jd nk buat amal ibadat jd malas rasa dunia tak adil benci amalan rasa tak adil jd mcm tu

bila tgk org lain dpt benda best2 sedap2 dlm hidup lg membuak rasa xpuas hati tu

mcmana dikata ujian setakat kemampuan aku xmampu nk terima mcm paksaan

suh aku terima ni mcmmana?

aku pening xpaham aku bab ni aku xpaham xleh hadam ~X(~X(
tn rayz, Allah datangkan tuan ujian yg berat utk tuan hadapi
semua ujian senang atau susah sakit atau sihat datang dari Allah

cuba tengok apa yg dilalui oleh Nabi Ayub, Nabi Muhammad, para sahabat dan tabiin dan seterusnya
mereka ni lah yg Allah suruh kita jadikan contoh utk kita ikuti dan perhalusi hidup kita..

atau kalau tuan masih tak dapat cerna ujian Allah yg diterima oleh Nabi dan cara mereka hadapi tu
jika tn rayz rasa tuan mengalami ujian terhebat atas dunia ni mengatasi org lain, cuba tuan fikir org yg berada di bawah kedudukan tuan
cuba bandingkan dengan kedudukan tuan..
adakah tuan masih rasakan yg tuan masih dalam keadaan yg lebih perit dari org lain..


tuan kena percaya yg segala yg datang pada tuan ni utk uji keimanan tuan
bersabarlah,
Allah bagi tuan akal sempurna dan anggota badan yg sempurna utk tuan atasi dugaan yg tuan rasakan tak patut dikenakan pada tuan
tuan rasakan tuan deserve benda yg lagi baik, jadi usaha la utk capai yg terbaik tu
daripada asyik merungut mengatakan tuan adalah org yg paling malang..

apa org putih kata, stop whining and Let's get moving into action

kalau tuan takleh terima apa yg diuji utk tuan, jadi bertindaklah utk ubahnya

Allah bagi tuan option dan pilihan selama tuan masih bernafas
jadi let's get moving

tuan nak perempuan yg cantik sebagai isteri
maka berusahalah capai cita cita tu
Islam membenarkan tuan berpoligami..

Ingat tuan, Allah bagi tuan option..
bukannya Allah halang tuan dari berusaha..
jika tuan tak berpuas hati maka usahalah sehingga ke titisan terakhir utk ubah kehidupan tuan sebagaimana yg tuan nak


tuan kena hati hati dalam meluahkan apa yg tak berkenan di hati out loud
kena bersabar, kena berusaha, kena bertahan, kena bersyukur, kena redha, kena bertawakkal

jaga jaga dengan kata kata, lintasan hati yg berada dalam diri kita, dan juga perbuatan kita
jangan lak ia sampai tak bersyukur dengan apa yg Allah beri
jangan sampai tak redha dengan apa yg Allah uji
sebab semua ni akan memberi kesan pada iman kita..



Waallahu a'lam
 
Last edited:

cek mek molek

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
46,416
Reaction score
5,692
Points
1,346
ujian yg berat setakat kemampuan ni aku xpaham paham..

aku xdpt apa aku nak dlm hdup ni

aku rasa xpuas hati dn jd nk buat amal ibadat jd malas rasa dunia tak adil benci amalan rasa tak adil jd mcm tu

bila tgk org lain dpt benda best2 sedap2 dlm hidup lg membuak rasa xpuas hati tu

mcmana dikata ujian setakat kemampuan aku xmampu nk terima mcm paksaan

suh aku terima ni mcmmana?

aku pening xpaham aku bab ni aku xpaham xleh hadam ~X(~X(
tn rayz kata membuak je rasa tak puas hati tengok org lain dapat benda benda best sedap dsb dlm hidup

tapi tuan tahu tak apa struggle dia sehingga dia dapat capai/dapat benda benda best tu
tuan tahu tak apa yg dia alami sebelum dia dapat benda best dan sedap tu..

tuan mungkin fikir, alah rasanya struggle yg dia alami sebelum dia dapat benda sedap dan best best tu takde lah berat sangat berbanding dengan apa yg tuan alami..
tuan mungkin fikir, rasanya struggle dia tu aku boleh lalui kot berbanding dengan apa yg aku hadapi sekarang ni
ye ke boleh lalui?

tuan tak tahu apa kesan dan impak dari struggle dia tu atas hidup dia walau pun lepas dia berjaya capai apa yg dia idamkan..
tuan hanya lihat lepas dia berjaya..
apa yg dia alami tuan tak tahu

tuan boleh tengok rujuk hidup rakyat marhaen, middle class, third class dsb.
tuan akan dapat lihat ada struggle disitu, yg saya rasa ada struggle diorang yg tuan tak mampu alami, tak kuat utk lalui, yg mana tuan akan bersyukur dengan keadaan tuan sekarang ni...

melainkan tuan banding diri tuan dengan anak anak kroni, anak anak menteri dan anak anak raja..
yg tu saya takleh nak kata apa lah. kita ni lain dari diorang..


sabar, bertahan, berusaha, bersyukur, bertawakkal, redha
ni semua benda yg Allah dan Nabi ajar kita utk kita pegang apabila datang sesuatu ujian

jika ujian tu takleh meningkatkan keimanan kita, at least ujian tu masih boleh mengekalkan keimanan kita
harapnya ujian tu tak membuatkan kita tak bersyukur, dan tak redha dengan ujian yg Allah bagi
sehingga ia memberi kesan pada iman kita
samada berkurangan atau yg lebih parah, iman tu hilang..
nauzubillah..

Wallahu a'lam
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register