BTC USD 62,805.9 Gold USD 1,781.00
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Santai Covid-19 : Cabaran penjawat awam bekerja di rumah sepanjang perintah kawalan

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,204
Reaction score
2,250
Points
206
kerja-dari-rumah-960x640.jpg.webp

Kakitangan Universiti Utara Malaysia (UUM) Sintok, Siti Samihah Mohd Zain, 33, melakukan kerja dari rumah berikutan Perintah Kawalan Pergerakan. Foto BERNAMA
RENCANAWAWANCARA

April 6, 2020 10:25 am

Oleh Sakini Mohd Said
KUALA LUMPUR, 6 APRIL: “Saya rasa dah jadi macam tarzan sepanjang kerja dari rumah sebab tak berhenti menjerit. Kita baru buka laptop, anak-anak mulalah berebut nak tekan itulah, nak tekan inilah, macam mana nak habiskan.

“Saya tahu budak-budak manalah faham. Lebih-lebih lagi kalau benda seperti laptop mereka sukalah. Cakap baik-baik pun, datang kacau. Suruh main dengan ayah, mereka pergi tapi sekejap saja mereka dengar.

“Sekali dua, cubalah bersabar sebab faham mereka inginkan perhatian. Tapi, lama-kelamaan saya pun mulalah naik angin sebab banyak kertas cadangan nak kena siapkan awal tahun ni,” cerita penjawat awam bernama Nurul Iman Zarif, 37, dalam perbualan telefon dengan Bernama.

Berkongsi pengalaman pertama kali bekerja dari rumah sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan, ibu kepada dua orang, masing-masing berumur 8 dan tiga tahun, mengeluh agak sukar untuk dirinya untuk fokus menyiapkan tugasan pejabat.
Ini kerana Nurul Iman juga perlu memasak lebih kerap dan dalam masa yang sama, perlu melakukan kerja rumah yang lain. Bertambah lagi dengan kehadiran anak-anaknya kerana sekolah dan tadika ditutup.

“Perlu fokus betul-betul untuk siapkan kertas cadangan ini kerana ia berkaitan strategi penguatkuasaan. Secara jujur, konsentrasi buat kerja pejabat di rumah hanya 1 hingga 2 jam saja kemudian memang kena berhenti sekejap.

“Anak yang seorang datang kata lapar. Seorang lagi minta susu, minta buah. Mereka ni sekejap-sekejap makan, mungkin tengah membesar,” katanya, jelas kedengaran keriuhan suara anak-anaknya itu.

Memang memeningkan kepala apabila kedua-dua orang anaknya bergaduh dan masing-masing akan datang mengadu kepada Nurul Iman, sekali gus betul-betul menguji kesabarannya.
“Kerja dari rumah lagi letih sebab hendak uruskan banyak perkara. Ayahnya membantu tetapi budak-budak tetap nak berkepit dengan ibunya.
“Mereka yang ada orang gaji mungkin tak ada masalah. Tetapi, dengan keadaan sekarang bahaya Covid-19, kenalah belajar sesuaikan diri bekerja dari rumah,” katanya.

FW1038917_KL40_20032020_COVID19_BN202003198456-mpr-500x333.jpg.webp

Seorang suri rumah Nurrabia’tul Adawiyah Mohd Bistamim meluangkan masa bersama anak-anaknya ketika tinjauan suasana penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan di ibu kota pada 20 Mac 2020. Foto BERNAMA

MENCABAR, TEKANAN

Hakikatnya, situasi yang dialami Nurul Iman ini bukanlah dihadapi wanita kelahiran Tapah, Perak ini sahaja. Bahkan, ia mungkin turut menjadi dilema sebahagian besar golongan ibu berkerjaya yang ketika ini bekerja dari rumah susulan penguatkuasaan PKP, antara lain bagi mengekang penularan wabak Covid-19.

Menyemak halaman Facebook sendiri, penulius mendapati ada rakan yang mempunyai anak kecil memuat naikkan status dan memberi komen seperti “sekarang dah jadi zombie, agak lagi dua minggu sis jadi tak pontianak”, “ni lagi kena extend, mak pun boleh jadi naga kuasa 7 nanti”, sejurus pengumuman PKP dilanjutkkan sehingga 14 April depan.

Tidak dinafikan, bekerja dari rumah sangat mencabar terutamanya bagi golongan pekerja yang juga bergelar ibu dan mempunyai anak kecil.
Ini kerana ia berpotensi menimbulkan tekanan kepada mereka sekiranya gagal menanganinya secara baik.

Menurut Prof Dr Intan Hashimah Mohd Hashim, Pakar Psikologi Sosial/Positif, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), ini kerana golongan itu berhadapan dengan lebih banyak permintaan, sama ada daripada majikan, anak-anak mahupun suami mereka sendiri.

Paling memberi kesan, apabila para suami tidak saling membantu dan tanggungjawab itu semua dipikul sendirian oleh isteri. Keadaan ini, pastinya akan menambahkan tekanan berikutan faktor keletihan fizikal, mental mahupun emosi.

“Dalam keadaan biasa, kedua-dua tugas ini boleh diselesaikan dalam masa berbeza tetapi pada masa sekarang, ibu-ibu ini perlu menjalankan kedua-dua tugas tersebut secara serentak. Hal ini, pastinya memerlukan banyak tenaga dan penumpuan lebih yang tentunya akan memberikan tekanan berat buat mereka.

“Cabaran juga boleh timbul memandangkan PKP merupakan perkara baharu dan kebanyakan kita belum biasa bekerja dari rumah. Ditambah lagi dengan kebimbangan terhadap situasi semasa yang tidak menentu serta kerisauan mengenai kesihatan dan keselamatan diri dan keluarga,” katanya.

MAJIKAN PERLU FAHAM

Keadaan sebegini mungkin berlaku adalah disebabkan anak-anak menganggap keberadaan ibunya di rumah ditafsirkan sebagai hari cuti seperti sebelumnya dan kerana itu perlu memberi tumpuan sepenuhnya kepada mereka.
Bagi anak-anak yang masih kecil ini, mereka belum lagi memahami dengan jelas mengenai budaya kerja dari rumah, PKP, Covid-19 dan pastinya situasi ini menyukarkan para ibu untuk memberi fokus sepenuhnya kepada tugas pejabat.

“Mungkin golongan ibu perlu mencuri masa atau menunggu hingga anak tidur sebelum boleh fokus bekerja tetapi hal ini akan mengganggu pula waktu tidur ibu. Lebih buruk lagi, apabila ibu menjadi terlalu penat dan boleh melakukan kesilapan sehingga berisiko kepada keselamatan diri dan anak-anak,” jelasnya.

Mengulas mengenai isu ini, Pensyarah Kanan, Jabatan Psikologi, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Nazariah Shar’ie Janon berkata peringkat umur anak paling mencabar golongan ibu bekerja dari rumah ialah di bawah lima tahun sekiranya suami tidak memberi sokongan dan majikan tidak memahami keadaan yang dihadapi.

Menurut beliau, kanak-kanak dalam lingkungan umur tersebut terutamanya yang berumur tiga tahun begitu menguji kesabaran kerana mereka hanya tidur sekali sahaja sebelah siang, aktif dan suka mencuba benda baharu.

“Umur apa pun anak kita, mereka akan tetap mencari ruang untuk mendapatkan perhatian ibu. Cuma, yang membezakan ialah yang berumur bawah 2 tahun, tidak faham kenapa dia tidak boleh bersama ibu dan memerlukan pemerhatian berterusan serta akan menangis jika berseorangan.
“Mereka ini bagaimanapun memerlukan tidur agak panjang, dua kali sehari. Jadi, ibu boleh mencuri masa bekerja ketika anak tidur,” katanya.

Dalam keadaan sebegini, beliau berkata majikan juga perlu mengambil maklum mengenai keadaan pekerja yang berkeluarga dengan lebih menitikberatkan hasil kerja berbanding pemantauan kakitangan sepanjang masa.

PERANAN SUAMI

Bagi menjayakan konsep bekerja dari rumah, peranan suami juga sangat penting dan tidak boleh dikecualikan untuk sama-sama menguruskan rumah sepanjang tempoh PKP,” kata Pensyarah Kanan (Bimbingan dan Kaunseling/Psikologi), Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Lt Kdr Dr Abu Yazid Abu Bakar TLDM (B).

Persepsi bahawa kerja rumah adalah 100 peratus di bahu isteri merupakan anggapan konservatif dan sudah tidak boleh diterima lagi pada masa kini. Ini kerana ada isteri bukan suri rumah sepenuh masa tetapi juga bekerja untuk bagi membantu keluarga.

Menurut beliau, pasangan yang melaksanakan tanggungjawab rumahtangga secara keseorangan sama ada suami mahupun isteri secara berterusan akan mengalami keletihan fizikal, mental dan emosi bukan kepalang.

Apabila tahap keletihan memuncak sehingga mencetuskan tekanan yang tidak mampu diuruskan, komunikasi akan terganggu dan pertengkaran antara keduanya lambat-laun pasti akan berlaku.

“Rumahtangga adalah satu institusi kekeluargaan yang menuntut persefahaman, perkongsian, serta sifat tolak ansur daripada semua ahli yang membentuk strukturnya. Pandangan si suami yang menolak tanggungjawab melaksanakan kerja rumah atas tiket sebagai ketua keluarga bukanlah satu pandangan boleh diterima.

“Lagipun, dalam waktu sukar seperti tempoh PKP, semua ahli keluarga -suami, isteri, anak-anak mesti saling menyokong, bekerjasama dan bersatu hati dalam semua urusan rumahtangga bagi memastikan keharmonian institusi dapat dikekalkan,” katanya.

TIPS RUMAHTANGGA

Bagi menangani permasalahan ini, Dr Ku Suhaila Ku Johari, pensyarah kanan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, berkata antara strategi yang boleh dilakukan adalah membuat jadual perkongsian kerja antara suami dan isteri bagi memastikan semua rutin tugas pejabat dan rumah berjalan lancar.
Selain itu, perlu juga dibuat jadual anak seperti jam berapa makan, waktu rehat yang memerlukan semua anak tidur, masa menonton televisyen, bermain di samping turut mempunyai ruang kerja yang selesa.

“Terdapat beberapa cara boleh dilakukan bagi memahamkan anak mengenai situasi sekarang dengan mengajak mereka sekali menonton berita, menonton filem yang menceritakan tentang penularan virus misalnya. Ketika menonton, kaitkan ia dengan keadaan yang berlaku sekarang.
“Jelaskan juga kepada anak mengapa ibu perlu bekerja dari rumah dan ibu memiliki masa sangat terhad dan mereka perlu memahami.

“Mengambil peluang mengeratkan hubungan bersama keluarga merupakan salah satu saranan atau pun hikmah yang dapat diperolehi sepanjang tempoh ini dan untuk itu ia memerlukan usaha ke arah tersebut,” katanya.

Bagaimanapun, semua ini hanya boleh dilakukan sekiranya mempunyai pemikiran positif, tegas Pengarah Pusat Kaunseling, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Fauziah Mohd Sa’ad.
Menurut beliau, individu pada asasnya dilahirkan dengan potensi untuk menjadi seorang yang rasional atau sebaliknya.

Ini bermakna, manusia boleh menentukan sama ada untuk gembira, menyayangi, disayangi dan mendapat kesempurnaan kendiri atau boleh memilih untuk memusnahkan diri mahupun mengelak daripada berkembang.

“Justeru, dalam konteks ini ialah sejauh mana mereka boleh menerima arahan PKP tersebut. Jika mereka menerima secara negatif, maka negatiflah, tetapi, sekiranya positif, maka positiflah jadinya,” jelasnya.

– BERNAMA
 
Sponsored Post

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
16,896
Reaction score
6,481
Points
321
Gomen ni kalau bekerja dari rumah ni keja apa lah?

macam xda makna ja pon..

Dah cuti tu cuti ja la

ikut job sebenarnya..
ada yang boleh work at home..

cth nya geng² IT, perancang bandar, seni bina, statistic n data entry, media, dll..
 

Epal10

Active Member
Joined
Jan 20, 2013
Messages
1,189
Reaction score
36
Points
40
aku keje dri rumah, pagi buat keje, tgh hri smpai mlm client dok msg tnya.
hri sabtu/ahad pun dok reply lgi ha3
 

emir

Active+ Member
Joined
Dec 30, 2008
Messages
4,685
Reaction score
61
Points
40
aku keje dri rumah, pagi buat keje, tgh hri smpai mlm client dok msg tnya.
hri sabtu/ahad pun dok reply lgi ha3

samelah... dah mcm open 24/7
x boleh nk lari sbb diorg tau ade dkt rumah
sabtu ahad dh mcm hari biasa
malam dah mcm siang
cabaran sungguh
lmbt respon bising dlm grup wasap
rase mcm nk left grup je hahaha
 

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
8,083
Reaction score
359
Points
91
Memcabar ye....kalau pekerja swasta lagi mencabar x?
 

Encik Sponge

Active+ Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
4,971
Reaction score
728
Points
81
ikut job sebenarnya..
ada yang boleh work at home..

cth nya geng² IT, perancang bandar, seni bina, statistic n data entry, media, dll..

geng2 cikgu mesti gigih cari dan buat soalan

Dah bertubi2 wasap soalan masuk

Anak 3 4 orang mesti ada sorang 1 group kelas

Jenuh berebut phone nak buat keja rumah
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,927
Reaction score
2,927
Points
206
lupa nak enable remote access kat pc ofis.
work from home pakai laptop sendiri tak boleh access file yang penting.

tapi kena on sentiasa la pc kat ofis.
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,204
Reaction score
2,250
Points
206
perintah-kawalan-fikri-960x640.jpg.webp

Anggota polis memeriksa surat kebenaran bekerja seorang pemandu kereta ketika sekatan jalan raya di Jalan Ampang pada 1 April 2020 susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan. Foto FIKRI YUSOF/SELANGORKINI
AGENDANASIONAL

Majikan tidak boleh potong gaji kakitangan kerja dari rumah
by Norrasyidah ArshadOctober 22, 2020 3:38 pm

SHAH ALAM, 22 OKT: Majikan perlu membayar gaji seperti biasa meskipun kakitangan bekerja dari rumah, kata menteri sumber manusia.

Datuk Seri M Saravanan berkata majikan juga tidak boleh memaksa atau mengarahkan pekerja mengambil cuti tahunan atau cuti tanpa gaji sepanjang tempoh itu.
“Ini selaras dengan perintah dan kenyataan dikeluarkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac lalu.

“Bagaimanapun majikan boleh berbincang dengan pekerja untuk sebarang tindakan atau keputsan demi kepentingan bersama,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Menurutnya, semua pihak boleh menghubungi Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia(JTKSM) melalui talian 03-8886 2352, 03-8886 2409 dan 03-8888 9111 untuk pertanyaan lanjut.

Bermula hari ini, sejuta pekerja sektor awam dan swasta bahagian pengurusan serta pengawasan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Selangor dan Sabah diarahkan bekerja dari rumah susulan peningkatan jangkitan Covid-19 di tempat kerja.

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register