BTC USD 51,363.1 Gold USD 1,780.31
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Betul ke Melayu Malas?

sayid34

Fun Poster
Messages
223
Joined
Jul 17, 2008
Messages
223
Reaction score
57
Points
30
Melayu islam kalau power tak duduk rumah flat atau PPRT la.

Melayu islam kalau power duduk rumah landed sebijik-sebijik. Teres pun bukan.

Melayu islam kalau power, tanah rizab melayu terjaga.

Realitinya, habis tanah dapat ke bangsa asing. Tu lagi mau sembang melayu power.

Betulkan isu pemilikan tanah ni dulu, baru sembang hal yang lebih besar.
Allah yang menaikkan dan menjatuhkan sesuatu kaum semuanya atas kehendakNya. Bangsa Yahudi berada di kemuncak kekuasaan di zaman Nabi Sulaiman. Baginda memohon memiliki kerajaan besar yang tak ada lagi kerajaan yang dapat menandingi sepanjang masa tetapi permintaan ini Allah tolak kerana nak bagi kepada IM. Yahudi percaya Messiah akan memerintah dunia perpusat di Jerusalem kerana sudah tertulis dalam kitab diaorang cuma diaorang tak boleh terima Messiah itu muslim dan IM.

Melayu pernah menjadi peneraju tamaddun dan teknologi seawal sebelum kelahiran Nabi Isa A.S. Bukti penemuan tapak kilang besi dan kapal kapal purba di Lembah Bujang. Boleh search penemuan arkeologi Lembah Bujang. Bangsa yang menguasai teknologi besi di zaman itu adalah bangsa paling maju di dunia seumpama bangsa yang dapat kuasai ITC di zaman ini. Waktu itu bangsa Eropah belum bertamadun hidup serupa Sakai saja.

Kemuncak kuasa dan teknologi Islam ialah di zaman Khalifah Abbasiah kota Baghdad pernah jadi Bandaraya paling besar dan canggih di dunia dan Andalusia pernah menjadi bandar paling maju di Eropah.

Selepas perang Salib dunia Islam merosot dan eropah belajar dan import segala ilmu pegetahuan dari Arab serta kembangkan dizaman renaisance yang seiring dengan zaman penjajahan bangsa Eropah. Mereka menang perang maka jadi penjajah dan sedaya upaya hapuskan bukti kegemilangan Islam dan Melayu sampai ada Melayu percaya Melayu tak pandai satu jarum pun sedangkan salah satu pedang Nabi saw iaitu pedang Qalai ialah buatan Melayu yang dirampas dari Yahudi Madinah yang simpan pedang itu turun menurun.

Sekarang ialah giliran Yahudi menguasai dunia dan teknologi tetapi jangan keliru dengan Bani Israel di zaman dahulu yang dipimpin oleh para Nabi yang beriman dengan Allah(Muslim). Yahudi sekarang ialah bala tentera Dajjal pengikut Iblis yang menjadi golongan yang Allah murka seperti dalam surah Al Fatihah.
 
Sponsored Post

sayid34

Fun Poster
Messages
223
Joined
Jul 17, 2008
Messages
223
Reaction score
57
Points
30
Allah yang menaikkan dan menjatuhkan sesuatu kaum semuanya atas kehendakNya. Bangsa Yahudi berada di kemuncak kekuasaan di zaman Nabi Sulaiman. Baginda memohon memiliki kerajaan besar yang tak ada lagi kerajaan yang dapat menandingi sepanjang masa tetapi permintaan ini Allah tolak kerana nak bagi kepada IM. Yahudi percaya Messiah akan memerintah dunia perpusat di Jerusalem kerana sudah tertulis dalam kitab diaorang cuma diaorang tak boleh terima Messiah itu muslim dan IM.

Melayu pernah menjadi peneraju tamaddun dan teknologi seawal sebelum kelahiran Nabi Isa A.S. Bukti penemuan tapak kilang besi dan kapal kapal purba di Lembah Bujang. Boleh search penemuan arkeologi Lembah Bujang. Bangsa yang menguasai teknologi besi di zaman itu adalah bangsa paling maju di dunia seumpama bangsa yang dapat kuasai ITC di zaman ini. Waktu itu bangsa Eropah belum bertamadun hidup serupa Sakai saja.

Kemuncak kuasa dan teknologi Islam ialah di zaman Khalifah Abbasiah kota Baghdad pernah jadi Bandaraya paling besar dan canggih di dunia dan Andalusia pernah menjadi bandar paling maju di Eropah.

Selepas perang Salib dunia Islam merosot dan eropah belajar dan import segala ilmu pegetahuan dari Arab serta kembangkan dizaman renaisance yang seiring dengan zaman penjajahan bangsa Eropah. Mereka menang perang maka jadi penjajah dan sedaya upaya hapuskan bukti kegemilangan Islam dan Melayu sampai ada Melayu percaya Melayu tak pandai satu jarum pun sedangkan salah satu pedang Nabi saw iaitu pedang Qalai ialah buatan Melayu yang dirampas dari Yahudi Madinah yang simpan pedang itu turun menurun.

Sekarang ialah giliran Yahudi menguasai dunia dan teknologi tetapi jangan keliru dengan Bani Israel di zaman dahulu yang dipimpin oleh para Nabi yang beriman dengan Allah(Muslim). Yahudi sekarang ialah bala tentera Dajjal pengikut Iblis yang menjadi golongan yang Allah murka seperti dalam surah Al Fatihah.
Orientalis brainwash Melayu tak pandai buat satu jarumpun sedangkan banyak manuskrip lama Melayu tentang senjata api di curi oleh penjajah... https://www.bharian.com.my/rencana/...atan-artileri-melayu-dikaburkan-dalam-sejarah
 

sayid34

Fun Poster
Messages
223
Joined
Jul 17, 2008
Messages
223
Reaction score
57
Points
30
Sebelum merdeka lagi British yang menjajah Tanah Melayu menyisihkan bangsa Melayu supaya mundur dan majukan pendatang menjadikan sejuta mereka jadi jutawan segera sedangkan Melayu bersusah payah bertani

 

sayid34

Fun Poster
Messages
223
Joined
Jul 17, 2008
Messages
223
Reaction score
57
Points
30
Melayu pernah menerajui ilmu pelayaran dan perkapalan yang termaju di dunia


Beberapa teknologi ciptaan Melayu

 

sayid34

Fun Poster
Messages
223
Joined
Jul 17, 2008
Messages
223
Reaction score
57
Points
30
Cuba bincang benda yang mencipta Malaysia jadi lebih maju. Kita ni jauh sangat ketinggalan sebab rakyat dok sebuk benda haramjadah kisah Nelopa.

Bandingkan :

1941 - Jepun menyerang Pearl Harbour guna 6 kapal pengangkut pesawat : Akagi (gambar), Hiryu, Kaga, Shokaku, Soryu, Zuikaku. Armada ini dibina oleh rakyat Jepun bermula tahun 1921 sebanyak 9 buah.

6 kapal pengangkut ini membawa 441 kapal terbang, termasuk pejuang, pengebom torpedo, pengebom junam dan pengebom pejuang (fighter-bombers) menuju ke Pearl Harbour, Hawaii sejauh 6,200km yang memuatkan beribu manusia dalam tu.

100 tahun kemudian......

2021 - Malaysia masih belum mampu cipta sebiji jet pejuang lagi, kapal terbang yang ada untuk naik sorang dua itupun beli, kereta negara pun bukan 100% punya sendiri. Mana kapal perang keluaran terkini? Katanya banyak duit bina kapal, hilang tak jumpa lagi. Tahun 1975 Malaysia pernah bina 6 kapal perang untuk TLDM tetapi itulah yang pertama & terakhir - guna sampai hari ini. Sejauh mana kemampuan aset yang ada untuk kawal laut dan udara yang luas semesta ni?

** Pikiaq balik, Negara Jepun hampir sama dengan keluasan Malaysia. Populasi depa suku dah lenyap dalam atom Hiroshima Nagasaki

Rakyat kita punya teknologi - Berapa biji bom atom kita dah buat hari ni? Penjelajahan angkasa lepas kita dah tahap cipta roket sendiri? Teknologi pertanian kita semua ada kongsi dengan petani? Sistem pendidikan kita boleh lahir anak bangsa yang ... bla bla bla .... Ahh banyak bidang lagi nie.

Ini tak, rakyat2 tua dok sibuk Nelopa sampai taktau apa bencana yg kita berdepan sana. Yang muda hanyut ke Korea. Hidup berlainan bangsa takmau sekepala.

Tamadun lemah.

64 tahun merdeka itu masih usia remaja sebenarnya. Belum matang kerajaan yang berdikari berbanding pemerintah dunia kedua. Masih main politik budak2 memimpin negara. Urus tadbir pun standard try & error sentiasa.

Sebab apa?

HAMBA
Sebab tok nenek moyang kita jadi hamba lama sangat.

Berjiwa hamba anak cucu cicitnya sepanjang 446 tahun sejak kejatuhan Melaka (tahun 1511). Sepanjang itu nenek moyang kita tak bebas berdaya saing, hanya berebut untuk hidup, takut di bumi sendiri. Segelintir berjuang. Ideologi dan kendiri berbeza dengan rakyat negara penjajah yang bebas berlari. Depa bangun tidoq pikiaq luaq otak : Pembaharuan & Penciptaan - tok nenek kita pikiaq "..esok nak makan apa..." Hari nie cucu2nya plak harap bantuan ja.

Sebab itu mentaliti kita dan negara luar tak sama. Bangunan2 tinggi tu hanyalah maruah fizikal semata. Realitinya powerkah kita?

Segala bidang serba serbi ketinggalan. Industri kreatif orang tanya kenapa filem Malaysia tak sehebat Hollywood, Kita bagi alasan teknologi. Oi.. Filem Star Wars dibikin tahun 1975, teknologi masa tu lagi jahanam dari laptop adik sendiri. Bila otak tak mampu berfikir, mula bagi alasan nak mati.

** Mr Bean dah guna dobi layan diri pakai syiling tahun 1993 yang kita baru kenal dekad ini. Masa tu mak kita basuh pakai tangan lagi.

Di mana silap kita?

Orang sibuk nak berjaya, dia sibuk neelofa . Pelaq sungguh....

- yang benar Shuhaimi Zulkefli
Melayu pernah menguasai teknoloji perkapalan di zaman Melaka dan Acheh. Kapal seumpama Mendam Berahi dan Mahkota Alam seumpama supercarrier di zaman moden ini hanya di miliki alam Melayu sahaja
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Messages
23,928
Joined
Jan 12, 2008
Messages
23,928
Reaction score
3,806
Points
201
lebih tengok kepada perangai melayu sekarang....anak anak muda sekarang....bagaiaman mereka dididik oleh ibu bapa mereka yg sgt suka protect anak....panik bila anak susah sikit....tak nak anak susah....anak kena basuh baju kat asrama pun panik...anak tak selera makan pun panik.....anak diajar makan ayam aje.....lauk lain tak boleh....roti yg bahagian coklat tepi kena buang...sanggup potong buang....sayur tak makan.....fast food setiap minggu....main phone boleh tahan 4-5 jam sekali hadap......membaca buku jauh sekali....yg rajin berjoget kat tik tok...dan membuang maruah wanita melayu.....tu je lah kesimpulan sekarang.....walau pun ada yg bekerja keras....rajin belajar...pandai exam...so jadi campur campur lah.....tgk je lah 10 tahun lagi apa jadi kat Malaysia ni...
 

cotek21

Fun Poster
Messages
376
Joined
Dec 28, 2020
Messages
376
Reaction score
165
Points
33
lebih tengok kepada perangai melayu sekarang....anak anak muda sekarang....bagaiaman mereka dididik oleh ibu bapa mereka yg sgt suka protect anak....panik bila anak susah sikit....tak nak anak susah....anak kena basuh baju kat asrama pun panik...anak tak selera makan pun panik.....anak diajar makan ayam aje.....lauk lain tak boleh....roti yg bahagian coklat tepi kena buang...sanggup potong buang....sayur tak makan.....fast food setiap minggu....main phone boleh tahan 4-5 jam sekali hadap......membaca buku jauh sekali....yg rajin berjoget kat tik tok...dan membuang maruah wanita melayu.....tu je lah kesimpulan sekarang.....walau pun ada yg bekerja keras....rajin belajar...pandai exam...so jadi campur campur lah.....tgk je lah 10 tahun lagi apa jadi kat Malaysia ni...

Baru aku tau anak melayu je suka protect anak, xleh mkn kulit roti n mkn fastfood setiap minggu.

Anak mat salleh, anak cina semua diajar cari makan usaha sendiri seawal 6 tahun.
Tangkap ikan dlm bendang ke, cucuk tanam ke, amik upah menoreh ke, dll.
Tu lah kot yg diajar anak mat saleh n anak cina
 

Ardy

Active Member
Messages
2,047
Joined
Jun 15, 2010
Messages
2,047
Reaction score
143
Points
78
Melayu = Ketum
 
Last edited:

cotek21

Fun Poster
Messages
376
Joined
Dec 28, 2020
Messages
376
Reaction score
165
Points
33
Melayu pernah menguasai teknoloji perkapalan di zaman Melaka dan Acheh. Kapal seumpama Mendam Berahi dan Mahkota Alam seumpama supercarrier di zaman moden ini hanya di miliki alam Melayu sahaja
datuk moyang aku dulu
ulama tersohor zaman dulu.


sampai giliran aku solat pun ada ter miss zaman muda2 dulu. sekarang alhamdulillah cukup
 

silasroon

Active+ Member
Messages
4,434
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,434
Reaction score
1,756
Points
111
Selagi anak-anak melayu minat rokok, minat ketum, minat exzos motor, susah la bangsa melayu nak maju.

Apa-apa pun, kita sendiri jugak kena didik anak-anak kita jadi manusia berguna.

Anak-anak orang lain tu, biar pemerintah yang tentukan. Selagi wujud British Tobacco dalam Malaysia ni....susah la nak tentukan bila bangsa melayu boleh hantar robot ke marikh.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register