BTC USD 34,651.8 Gold USD 1,802.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Betul ke Melayu Malas?

Megat Al Fateh

Active Member
Joined
May 6, 2019
Messages
1,339
Reaction score
709
Points
81
tu belum kes junior masuk gaji lagi tinggi dari mamat ni

keje kena berpanas.. yg junior dok dlm ekon.. 2-3 tahun tup2 jadi manager atas dia balik

dah lah "malas" .. kdg2 tu jadi "malang" plak tu .. haru beb
 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Malas rajin tu sifat manusia la geng
Kalau semua manusia rajin, takde la kedai dobi..kedai mkn etc
Semua buat sendiri heheh

yg rajin bila berdikari je
Tak bergantung kpd sesiapa
Org buta pun rajin jual tisu heheh

cuba la hijrah ke luar negara
Tgk kalau malas, bole idup ke tak

melayu tak malas
Tp mudah lupa :D
 

cotek21

Fun Poster
Joined
Dec 28, 2020
Messages
194
Reaction score
71
Points
30
Cuba bincang benda yang mencipta Malaysia jadi lebih maju. Kita ni jauh sangat ketinggalan sebab rakyat dok sebuk benda haramjadah kisah Nelopa.

Bandingkan :

1941 - Jepun menyerang Pearl Harbour guna 6 kapal pengangkut pesawat : Akagi (gambar), Hiryu, Kaga, Shokaku, Soryu, Zuikaku. Armada ini dibina oleh rakyat Jepun bermula tahun 1921 sebanyak 9 buah.

6 kapal pengangkut ini membawa 441 kapal terbang, termasuk pejuang, pengebom torpedo, pengebom junam dan pengebom pejuang (fighter-bombers) menuju ke Pearl Harbour, Hawaii sejauh 6,200km yang memuatkan beribu manusia dalam tu.

100 tahun kemudian......

2021 - Malaysia masih belum mampu cipta sebiji jet pejuang lagi, kapal terbang yang ada untuk naik sorang dua itupun beli, kereta negara pun bukan 100% punya sendiri. Mana kapal perang keluaran terkini? Katanya banyak duit bina kapal, hilang tak jumpa lagi. Tahun 1975 Malaysia pernah bina 6 kapal perang untuk TLDM tetapi itulah yang pertama & terakhir - guna sampai hari ini. Sejauh mana kemampuan aset yang ada untuk kawal laut dan udara yang luas semesta ni?

** Pikiaq balik, Negara Jepun hampir sama dengan keluasan Malaysia. Populasi depa suku dah lenyap dalam atom Hiroshima Nagasaki

Rakyat kita punya teknologi - Berapa biji bom atom kita dah buat hari ni? Penjelajahan angkasa lepas kita dah tahap cipta roket sendiri? Teknologi pertanian kita semua ada kongsi dengan petani? Sistem pendidikan kita boleh lahir anak bangsa yang ... bla bla bla .... Ahh banyak bidang lagi nie.

Ini tak, rakyat2 tua dok sibuk Nelopa sampai taktau apa bencana yg kita berdepan sana. Yang muda hanyut ke Korea. Hidup berlainan bangsa takmau sekepala.

Tamadun lemah.

64 tahun merdeka itu masih usia remaja sebenarnya. Belum matang kerajaan yang berdikari berbanding pemerintah dunia kedua. Masih main politik budak2 memimpin negara. Urus tadbir pun standard try & error sentiasa.

Sebab apa?

HAMBA
Sebab tok nenek moyang kita jadi hamba lama sangat.

Berjiwa hamba anak cucu cicitnya sepanjang 446 tahun sejak kejatuhan Melaka (tahun 1511). Sepanjang itu nenek moyang kita tak bebas berdaya saing, hanya berebut untuk hidup, takut di bumi sendiri. Segelintir berjuang. Ideologi dan kendiri berbeza dengan rakyat negara penjajah yang bebas berlari. Depa bangun tidoq pikiaq luaq otak : Pembaharuan & Penciptaan - tok nenek kita pikiaq "..esok nak makan apa..." Hari nie cucu2nya plak harap bantuan ja.

Sebab itu mentaliti kita dan negara luar tak sama. Bangunan2 tinggi tu hanyalah maruah fizikal semata. Realitinya powerkah kita?

Segala bidang serba serbi ketinggalan. Industri kreatif orang tanya kenapa filem Malaysia tak sehebat Hollywood, Kita bagi alasan teknologi. Oi.. Filem Star Wars dibikin tahun 1975, teknologi masa tu lagi jahanam dari laptop adik sendiri. Bila otak tak mampu berfikir, mula bagi alasan nak mati.

** Mr Bean dah guna dobi layan diri pakai syiling tahun 1993 yang kita baru kenal dekad ini. Masa tu mak kita basuh pakai tangan lagi.

Di mana silap kita?

Orang sibuk nak berjaya, dia sibuk neelofa . Pelaq sungguh....

- yang benar Shuhaimi Zulkefli
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Bosan cite tu
Tadak sampah
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,937
Reaction score
542
Points
161
Cuba bincang benda yang mencipta Malaysia jadi lebih maju. Kita ni jauh sangat ketinggalan sebab rakyat dok sebuk benda haramjadah kisah Nelopa.

Bandingkan :

1941 - Jepun menyerang Pearl Harbour guna 6 kapal pengangkut pesawat : Akagi (gambar), Hiryu, Kaga, Shokaku, Soryu, Zuikaku. Armada ini dibina oleh rakyat Jepun bermula tahun 1921 sebanyak 9 buah.

6 kapal pengangkut ini membawa 441 kapal terbang, termasuk pejuang, pengebom torpedo, pengebom junam dan pengebom pejuang (fighter-bombers) menuju ke Pearl Harbour, Hawaii sejauh 6,200km yang memuatkan beribu manusia dalam tu.

100 tahun kemudian......

2021 - Malaysia masih belum mampu cipta sebiji jet pejuang lagi, kapal terbang yang ada untuk naik sorang dua itupun beli, kereta negara pun bukan 100% punya sendiri. Mana kapal perang keluaran terkini? Katanya banyak duit bina kapal, hilang tak jumpa lagi. Tahun 1975 Malaysia pernah bina 6 kapal perang untuk TLDM tetapi itulah yang pertama & terakhir - guna sampai hari ini. Sejauh mana kemampuan aset yang ada untuk kawal laut dan udara yang luas semesta ni?

** Pikiaq balik, Negara Jepun hampir sama dengan keluasan Malaysia. Populasi depa suku dah lenyap dalam atom Hiroshima Nagasaki

Rakyat kita punya teknologi - Berapa biji bom atom kita dah buat hari ni? Penjelajahan angkasa lepas kita dah tahap cipta roket sendiri? Teknologi pertanian kita semua ada kongsi dengan petani? Sistem pendidikan kita boleh lahir anak bangsa yang ... bla bla bla .... Ahh banyak bidang lagi nie.

Ini tak, rakyat2 tua dok sibuk Nelopa sampai taktau apa bencana yg kita berdepan sana. Yang muda hanyut ke Korea. Hidup berlainan bangsa takmau sekepala.

Tamadun lemah.

64 tahun merdeka itu masih usia remaja sebenarnya. Belum matang kerajaan yang berdikari berbanding pemerintah dunia kedua. Masih main politik budak2 memimpin negara. Urus tadbir pun standard try & error sentiasa.

Sebab apa?

HAMBA
Sebab tok nenek moyang kita jadi hamba lama sangat.

Berjiwa hamba anak cucu cicitnya sepanjang 446 tahun sejak kejatuhan Melaka (tahun 1511). Sepanjang itu nenek moyang kita tak bebas berdaya saing, hanya berebut untuk hidup, takut di bumi sendiri. Segelintir berjuang. Ideologi dan kendiri berbeza dengan rakyat negara penjajah yang bebas berlari. Depa bangun tidoq pikiaq luaq otak : Pembaharuan & Penciptaan - tok nenek kita pikiaq "..esok nak makan apa..." Hari nie cucu2nya plak harap bantuan ja.

Sebab itu mentaliti kita dan negara luar tak sama. Bangunan2 tinggi tu hanyalah maruah fizikal semata. Realitinya powerkah kita?

Segala bidang serba serbi ketinggalan. Industri kreatif orang tanya kenapa filem Malaysia tak sehebat Hollywood, Kita bagi alasan teknologi. Oi.. Filem Star Wars dibikin tahun 1975, teknologi masa tu lagi jahanam dari laptop adik sendiri. Bila otak tak mampu berfikir, mula bagi alasan nak mati.

** Mr Bean dah guna dobi layan diri pakai syiling tahun 1993 yang kita baru kenal dekad ini. Masa tu mak kita basuh pakai tangan lagi.

Di mana silap kita?

Orang sibuk nak berjaya, dia sibuk neelofa . Pelaq sungguh....

- yang benar Shuhaimi Zulkefli

hah yg ni setuju,
hah nak tambah jugak....
ada yg salahkan bahasa kebangsaan sbb negara x maju...

agaknye kat jepun tu diorg x pakai bahasa jepun sbb tu diorg leh maju... dan skrg tahun 2021 org jepun pun dah xpandai bahasa jepun agaknya.... sama la korea diorg pun dah xpandai bahasa korea sbb tu diorg leh maju kan....bahahahahhaha
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,554
Reaction score
2,863
Points
206
Cuba bincang benda yang mencipta Malaysia jadi lebih maju. Kita ni jauh sangat ketinggalan sebab rakyat dok sebuk benda haramjadah kisah Nelopa.

Bandingkan :

1941 - Jepun menyerang Pearl Harbour guna 6 kapal pengangkut pesawat : Akagi (gambar), Hiryu, Kaga, Shokaku, Soryu, Zuikaku. Armada ini dibina oleh rakyat Jepun bermula tahun 1921 sebanyak 9 buah.

6 kapal pengangkut ini membawa 441 kapal terbang, termasuk pejuang, pengebom torpedo, pengebom junam dan pengebom pejuang (fighter-bombers) menuju ke Pearl Harbour, Hawaii sejauh 6,200km yang memuatkan beribu manusia dalam tu.

100 tahun kemudian......

2021 - Malaysia masih belum mampu cipta sebiji jet pejuang lagi, kapal terbang yang ada untuk naik sorang dua itupun beli, kereta negara pun bukan 100% punya sendiri. Mana kapal perang keluaran terkini? Katanya banyak duit bina kapal, hilang tak jumpa lagi. Tahun 1975 Malaysia pernah bina 6 kapal perang untuk TLDM tetapi itulah yang pertama & terakhir - guna sampai hari ini. Sejauh mana kemampuan aset yang ada untuk kawal laut dan udara yang luas semesta ni?

** Pikiaq balik, Negara Jepun hampir sama dengan keluasan Malaysia. Populasi depa suku dah lenyap dalam atom Hiroshima Nagasaki

Rakyat kita punya teknologi - Berapa biji bom atom kita dah buat hari ni? Penjelajahan angkasa lepas kita dah tahap cipta roket sendiri? Teknologi pertanian kita semua ada kongsi dengan petani? Sistem pendidikan kita boleh lahir anak bangsa yang ... bla bla bla .... Ahh banyak bidang lagi nie.

Ini tak, rakyat2 tua dok sibuk Nelopa sampai taktau apa bencana yg kita berdepan sana. Yang muda hanyut ke Korea. Hidup berlainan bangsa takmau sekepala.

Tamadun lemah.

64 tahun merdeka itu masih usia remaja sebenarnya. Belum matang kerajaan yang berdikari berbanding pemerintah dunia kedua. Masih main politik budak2 memimpin negara. Urus tadbir pun standard try & error sentiasa.

Sebab apa?

HAMBA
Sebab tok nenek moyang kita jadi hamba lama sangat.

Berjiwa hamba anak cucu cicitnya sepanjang 446 tahun sejak kejatuhan Melaka (tahun 1511). Sepanjang itu nenek moyang kita tak bebas berdaya saing, hanya berebut untuk hidup, takut di bumi sendiri. Segelintir berjuang. Ideologi dan kendiri berbeza dengan rakyat negara penjajah yang bebas berlari. Depa bangun tidoq pikiaq luaq otak : Pembaharuan & Penciptaan - tok nenek kita pikiaq "..esok nak makan apa..." Hari nie cucu2nya plak harap bantuan ja.

Sebab itu mentaliti kita dan negara luar tak sama. Bangunan2 tinggi tu hanyalah maruah fizikal semata. Realitinya powerkah kita?

Segala bidang serba serbi ketinggalan. Industri kreatif orang tanya kenapa filem Malaysia tak sehebat Hollywood, Kita bagi alasan teknologi. Oi.. Filem Star Wars dibikin tahun 1975, teknologi masa tu lagi jahanam dari laptop adik sendiri. Bila otak tak mampu berfikir, mula bagi alasan nak mati.

** Mr Bean dah guna dobi layan diri pakai syiling tahun 1993 yang kita baru kenal dekad ini. Masa tu mak kita basuh pakai tangan lagi.

Di mana silap kita?

Orang sibuk nak berjaya, dia sibuk neelofa . Pelaq sungguh....

- yang benar Shuhaimi Zulkefli
negara satu bangsa senang ler maju.
tengok vietnam tak lama lagi potong malaysia.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Hari ini Ramadan pertama.

Saya ditemukan dengan seorang rider food panda yang menginsafkan saya tentang nilai sebuah kehidupan.

Adik Mohamad mengayuh basikal meredah hujan dan panas demi sesuap nasi, walaupun ketika berpuasa.

Apabila saya bertanya kepadanya, mengapa dia berbasikal dan tidak menunggang motorsikal seperti yang lain; dia jawab, dia tidak ada motorsikal.

Basikal pun dipinjam daripada kawan, itupun seat dia dan banyak yang dah rosak. Tapi demi mencari rezeki, dia redha.

Adik Mohamad berusia 22 tahun, merantau jauh dari Kelantan ke Pulau Pinang untuk bekerja. Keluarganya tidak kaya tapi mementingkan pendidikan. Ada 10 orang adik beradik. Ayahnya seorang guru agama. Dia sendiri lulusan diploma kejuruteraan Poli, dengan keputusan cemerlang.

Tapi setakat ini gajinya hanya RM500 sebulan, nak makan pun tak cukup, sewa bilik dia tak bayar, atas ehsan kawannya. Adik Mohamad tidak merungut, malah bersyukur dengan peluang yang ada. Sebaliknya lepas kerja setiap hari, dia pinjam basikal kawan untuk jadi rider food panda. Lepas kerja, rehat satu jam, pi kayuh sampai 11 malam. Dapat RM20-30 sehari, cukup makan beberapa kali. Ada kala, makan nasi lemak tiap-tiap hari sebab nak jimat duit.

Saya tengok kedua-dua belah tangannya pun sudah terbakar dek terik matahari.

Mata masuk habuk mendengar kisah adik Mohamad.

Walaupun saya hormat Tun Dr Mahathir, saya dari dulu lagi tak setuju dengan stereotype Tun yang kata Cina kaya, Melayu malas. Ramai Cina yang bergelut demi mencari makan, ramai anak Melayu seperti adik Mohamad yang rajin berusaha demi kehidupan.

Bila saya tanya adik Mohamad apa pertolongan yang diperlukan, dia segan nak jawab.

Beginilah, saya tak pandai hal agama, tapi kawan-kawan ajar saya bulan Ramadan ini banyak berkat. Saya mohon berkat Ramadan, saya belikan adik Mohamad sebiji motor.

Asalnya adik Mohamad macam tak percaya.

Tapi bila saya bawa ke kedai motor kat Bukit Mertajam, dia terus terharu. Kita beli Honda. Saya bayar cash. Kalau orang kecam saya guna peruntukan kerajaan beli motor, saya nak habaq saya tak ada peruntukan nak guna. Saya sekarang Ahli Parlimen pembangkang. Ini saya beli guna wang gaji saya sendiri. RM4,500 termasuk road tax, insurans, settle penuh, minyak isi full tank, adik Mohamad boleh terus bawa motor ini tak payah bimbang. Bolehlah adik naik motor ke kerja (sekarang dia tumpang motor kawan) dan jika jadi rider, tak payah susah susah kayuh basikal. Usah risau lagi hujung Ramadan macam mana nak balik Kelantan jumpa mak ayah - kuda sudah ada. 😅🐎

Kami juga pergi farmasi beli krim aloe vera dan krim sunblock. Saya peringat adik Mohamad agar wajib sapu krim setiap kali sebelum keluar buat food panda. Kita perlu jaga kesihatan diri. Kalau jatuh sakit, mak ayah juga yang akan bimbang.

Hari ini Ramadan pertama, saya belajar satu benda yang penting. Kita perlu banyak-banyak bersabar dalam menempuh cabaran hidup. Jangan putus asa walau susah macam mana sekalipun, dongipap kipidap! Setiap perkara ada hikmahnya, Tuhan tidak pernah mengabaikan kita. Adik Mohamad telah menginsafkan saya tentang perkara ini.

Iftar pertama tahun ini, saya buka puasa bersama adik Mohamad. Walaupun berjauhan dari keluarga dan terpaksa bekerja keras mencari rezeki, saya doakan Ramadan ini akan menjadi Ramadan yang lebih bermakna buat dirinya. 🙏🤲

YB Steven sim chee keong
 

KLVIPER

Legendary Member
Joined
Mar 31, 2008
Messages
16,741
Reaction score
563
Points
171
Hari ini Ramadan pertama.

Saya ditemukan dengan seorang rider food panda yang menginsafkan saya tentang nilai sebuah kehidupan.

Adik Mohamad mengayuh basikal meredah hujan dan panas demi sesuap nasi, walaupun ketika berpuasa.

Apabila saya bertanya kepadanya, mengapa dia berbasikal dan tidak menunggang motorsikal seperti yang lain; dia jawab, dia tidak ada motorsikal.

Basikal pun dipinjam daripada kawan, itupun seat dia dan banyak yang dah rosak. Tapi demi mencari rezeki, dia redha.

Adik Mohamad berusia 22 tahun, merantau jauh dari Kelantan ke Pulau Pinang untuk bekerja. Keluarganya tidak kaya tapi mementingkan pendidikan. Ada 10 orang adik beradik. Ayahnya seorang guru agama. Dia sendiri lulusan diploma kejuruteraan Poli, dengan keputusan cemerlang.

Tapi setakat ini gajinya hanya RM500 sebulan, nak makan pun tak cukup, sewa bilik dia tak bayar, atas ehsan kawannya. Adik Mohamad tidak merungut, malah bersyukur dengan peluang yang ada. Sebaliknya lepas kerja setiap hari, dia pinjam basikal kawan untuk jadi rider food panda. Lepas kerja, rehat satu jam, pi kayuh sampai 11 malam. Dapat RM20-30 sehari, cukup makan beberapa kali. Ada kala, makan nasi lemak tiap-tiap hari sebab nak jimat duit.

Saya tengok kedua-dua belah tangannya pun sudah terbakar dek terik matahari.

Mata masuk habuk mendengar kisah adik Mohamad.

Walaupun saya hormat Tun Dr Mahathir, saya dari dulu lagi tak setuju dengan stereotype Tun yang kata Cina kaya, Melayu malas. Ramai Cina yang bergelut demi mencari makan, ramai anak Melayu seperti adik Mohamad yang rajin berusaha demi kehidupan.

Bila saya tanya adik Mohamad apa pertolongan yang diperlukan, dia segan nak jawab.

Beginilah, saya tak pandai hal agama, tapi kawan-kawan ajar saya bulan Ramadan ini banyak berkat. Saya mohon berkat Ramadan, saya belikan adik Mohamad sebiji motor.

Asalnya adik Mohamad macam tak percaya.

Tapi bila saya bawa ke kedai motor kat Bukit Mertajam, dia terus terharu. Kita beli Honda. Saya bayar cash. Kalau orang kecam saya guna peruntukan kerajaan beli motor, saya nak habaq saya tak ada peruntukan nak guna. Saya sekarang Ahli Parlimen pembangkang. Ini saya beli guna wang gaji saya sendiri. RM4,500 termasuk road tax, insurans, settle penuh, minyak isi full tank, adik Mohamad boleh terus bawa motor ini tak payah bimbang. Bolehlah adik naik motor ke kerja (sekarang dia tumpang motor kawan) dan jika jadi rider, tak payah susah susah kayuh basikal. Usah risau lagi hujung Ramadan macam mana nak balik Kelantan jumpa mak ayah - kuda sudah ada. 😅🐎

Kami juga pergi farmasi beli krim aloe vera dan krim sunblock. Saya peringat adik Mohamad agar wajib sapu krim setiap kali sebelum keluar buat food panda. Kita perlu jaga kesihatan diri. Kalau jatuh sakit, mak ayah juga yang akan bimbang.

Hari ini Ramadan pertama, saya belajar satu benda yang penting. Kita perlu banyak-banyak bersabar dalam menempuh cabaran hidup. Jangan putus asa walau susah macam mana sekalipun, dongipap kipidap! Setiap perkara ada hikmahnya, Tuhan tidak pernah mengabaikan kita. Adik Mohamad telah menginsafkan saya tentang perkara ini.

Iftar pertama tahun ini, saya buka puasa bersama adik Mohamad. Walaupun berjauhan dari keluarga dan terpaksa bekerja keras mencari rezeki, saya doakan Ramadan ini akan menjadi Ramadan yang lebih bermakna buat dirinya. 🙏🤲

YB Steven sim chee keong
Tipu je nih. Gimik politik.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,494
Reaction score
2,571
Points
201
Tgh nak cari keje utk raya
1618827062238.png
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,960
Reaction score
1,412
Points
111
Melayu islam kalau power tak duduk rumah flat atau PPRT la.

Melayu islam kalau power duduk rumah landed sebijik-sebijik. Teres pun bukan.

Melayu islam kalau power, tanah rizab melayu terjaga.

Realitinya, habis tanah dapat ke bangsa asing. Tu lagi mau sembang melayu power.

Betulkan isu pemilikan tanah ni dulu, baru sembang hal yang lebih besar.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register