BTC USD 42,971.6 Gold USD 1,775.98
Time now: Jun 1, 12:00 AM

apa itu ISLAM ?

pubin

Banned
Joined
Jul 8, 2011
Messages
6,448
Reaction score
51
Points
70
Point kedua: Adakah perlu percaya Allah untuk masuk syurga?

Tak perlu percaya pada Allah untuk masuk syurga. . ni authority aku.

Orang-orang ” A’raab” berkata: ” Kami telah beriman”.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman <- maksudnya, iman = 0%
tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu <- maksudnya, iman = 0%
berkatalah sahaja: ` kami telah Islam<- Islam dibezakan dengan Iman, tidak sama! Taat vs. Percaya
Dan jika kamu taat kepada Allah RasulNya
Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu <- janji Allah, syurga!
kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.
[49.14]​

Allah cakap Dia "tidak akan mengurangkan sedikitpun", iaitu termasuk hak masuk syurga...
Syarat paling minimum untuk masuk syurga ialah berlaku adil menurut kehendak Al-Quran
samada percaya Allah atau sebaliknya (0% iman)...

Ini kerana keimanan itu bidang kuasa Allah, dan ketaatan itu bidang kuasa manusia...
Manusia, buat kerja manusia.. melaksanakan kebaikan dan keadilan menurut al-Quran

dan tak payah nak jadi Tuhan...

Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) yang tergolong sebagai orang soleh.. .mereka orang kafir ker?
silap haribulan, banyak yang terlebih kafir daripada orang kafir sendiri
:eek:

Ahli-ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu tidaklah sama <- Allah tak cakap pun mereka org Islam, ttp Ahli Kitab!
Di antaranya ada golongan yang tetap (pada jalan yang benar)
mereka membaca ayat-ayat Allah pada waktu malam, semasa mereka sujud
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat <- org musyrik pun percaya Allah/akhirat, nak heran apa?
dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik
dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji)
dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan

Mereka adalah dari orang-orang yang soleh
3.113​

dah lari jauh nkorang punya pemahaman Islam... Tokong banyak sangat :))

Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran
untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci <- "mengesahkan benar" bermaksud menggantikan Kitab? membatalkan Kitab?
yang telah diturunkan sebelumnya
dan untuk memelihara serta mengawasinya
Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah
dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran

Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu
Kami jadikan suatu Syariat dan jalan cara hidup

Dan kalau Allah menghendaki
nescaya Ia menjadikan kamu satu umat

tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu

Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan

Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya
maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.
[5.48]​

 
Last edited:
Sponsored Post

jejantas

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) yang tergolong sebagai orang soleh.. .mereka orang kafir ker?
silap haribulan, banyak yang terlebih kafir daripada orang kafir sendiri
:eek:

Ahli-ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu tidaklah sama <- Allah tak cakap pun mereka org Islam, ttp Ahli Kitab!
Di antaranya ada golongan yang tetap (pada jalan yang benar)
mereka membaca ayat-ayat Allah pada waktu malam, semasa mereka sujud
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat <- org musyrik pun percaya Allah/akhirat, nak heran apa?
dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik
dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji)
dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan

Mereka adalah dari orang-orang yang soleh
3.113​

dah lari jauh nkorang punya pemahaman Islam... Tokong banyak sangat :))

Dan Kami turunkan kepadamu Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran
untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci <- "mengesahkan benar" bermaksud menggantikan Kitab? membatalkan Kitab?
yang telah diturunkan sebelumnya
dan untuk memelihara serta mengawasinya
Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah
dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran

Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu
Kami jadikan suatu Syariat dan jalan cara hidup

Dan kalau Allah menghendaki
nescaya Ia menjadikan kamu satu umat

tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu

Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan

Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya
maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.
[5.48]​


x percya allah leh masuk syurga yer Pubin...
 

pubin

Banned
Joined
Jul 8, 2011
Messages
6,448
Reaction score
51
Points
70
x percya allah leh masuk syurga yer Pubin...

nko terang kat aku..

so bila Allah kata "KAMU BELUM BERIMAN". . .

Orang-orang ” A’raab” berkata: ” Kami telah beriman”.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman <- maksudnya, iman = 0%

maksud ayat Allah ialah "KAMU TELAH BERIMAN"?

. . .

dan bila Allah kata "ALLAH TIDAK AKAN MENGURANGKAN SEDIKITPUN". . .

Dan jika kamu taat kepada Allah RasulNya
Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu <- janji Allah, syurga!

maksud ayat Allah ialah "ALLAH AKAN MENGURANGKAN SEMUA" manfaat daripada ketaatan dan masuk neraka?
 
Last edited:

jejantas

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
nko terang kat aku..

so bila Allah kata "KAMU BELUM BERIMAN". . .



maksud ayat Allah ialah "KAMU TELAH BERIMAN"?

. . .

dan bila Allah kata "ALLAH TIDAK AKAN MENGURANGKAN SEDIKITPUN". . .



maksud ayat Allah ialah "ALLAH AKAN MENGURANGKAN SEMUA" manfaat daripada ketaatan dan masuk neraka?

so awak berfahaman bahawa jika x percaya allah akan masuk syurga kan?
 

pubin

Banned
Joined
Jul 8, 2011
Messages
6,448
Reaction score
51
Points
70
so awak berfahaman bahawa jika x percaya allah akan masuk syurga kan?

ayat tu jelas kan?
dan itu syarat paling minimum...
unless kalau nko nak pusing ayat tu jadi maksud lain

Allah pula adalah berbentuk Mutasyaabihat, sapa boleh tahu dan takwilkan dengan benar apa itu Allah?
jadi tuntutan 3.7 sekadar percaya dan abaikan

atau nko ada penerangan lain mengenai ayat tu?
cer citer... jawab soalan yang aku tanya
 
Last edited:

jejantas

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
ayat tu jelas kan?
dan itu syarat paling minimum...

unless kalau nko nak pusing ayat tu jadi maksud lain
atau nko ada penerangan lain mengenai ayat tu?
cer citer... jawab soalan yang aku tanya

saya x pandai berfalsafah .... kalo x percaya pada allah ... so manusia nak percaya kpd apa?? buddha??? hindu???
 

pubin

Banned
Joined
Jul 8, 2011
Messages
6,448
Reaction score
51
Points
70
saya x pandai berfalsafah .... kalo x percaya pada allah ... so manusia nak percaya kpd apa?? buddha??? hindu???

aku bukan suruh berfalsafah..
aku tanya apa maksud ayat ni...

soalan simple jer nie

nko terang kat aku..

so bila Allah kata "KAMU BELUM BERIMAN". . .

Orang-orang ” A’raab” berkata: ” Kami telah beriman”.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman <- maksudnya, iman = 0%

maksud ayat Allah ialah "KAMU TELAH BERIMAN"?

. . .

dan bila Allah kata "ALLAH TIDAK AKAN MENGURANGKAN SEDIKITPUN". . .

Dan jika kamu taat kepada Allah RasulNya
Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu <- janji Allah, syurga!

maksud ayat Allah ialah "ALLAH AKAN MENGURANGKAN SEMUA" manfaat daripada ketaatan dan masuk neraka?
 
Last edited:

jejantas

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
aku bukan suruh berfalsafah..
aku tanya apa maksud ayat ni...

soalan simple jer nie


apa yang awak faham maksud beriman tuh??? Cara awak nih cara berfalsafah ler...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register