Perbezaan Harga Barang Untuk Tahun 2000 dan 2012

CG Sponsors




tuksidang

Banned
Joined
Jul 26, 2008
Messages
4,972
Reaction score
461
Points
41

• Hampir 99% masyarakat di dunia menyangka harga barangan dan servis semakin mahal dari semasa ke semasa. Kerana mereka tidak mengerti apakah ‘wang’ yang sebenar. Sebenarnya jika diperhatikan dengan teliti, harga barangan dan servis adalah semakin murah hari demi hari. Dari tamadun Yunani, Rom dan sehinggalah zaman Rasulullah SAW, mereka menggunakan emas sebagai ‘wang’. Jika anda mengukur harga sesuatu barangan berdasarkan emas dan bukanya ‘matawang’, anda pasti akan mendapati harga barangan dan servis semakin murah hari demi hari.

• Sebagai contoh, pada tahun 2000, dengan 1 gram emas anda boleh membeli sebanyak 150 biji kuih (ini berdasarkan harga emas 1 gram = RM30.00, dan RM1.00 = 5 biji kuih). Tetapi pada tahun 2012, dengan 1 gram emas anda boleh membeli sebanyak 360 biji kuih (ini berdasarkan harga emas 1 gram = RM180.00, dan RM1.00 = 2 biji kuih). Maka, untuk 1 biji kuih tahun 2000 memerlukan sebanyak 0.006 gram emas, tetapi 1 biji kuih tahun 2012, anda hanya memerlukan sebanyak 0.002 gram emas sahaja!

• Pada tahun 2000, dengan 1 kilogram emas anda boleh membeli sebuah kereta standard (ini berdasarkan harga emas 1 kilogram = RM30,000.00 dan ~RM30,000.00 = 1 kereta standard). Tetapi pada tahun 2012, dengan 1 kilogram emas anda boleh membeli sebanyak 3 buah kereta standard (ini berdasarkan harga emas 1 kilogram = RM180,000.00 dan ~RM60,000.00 = 1 kereta standard). Maka, untuk sebuah kereta standard tahun 2000 memerlukan 1 kilogram emas, tetapi sebuah kereta standard tahun 2012, anda hanya memerlukan sebanyak 330 grams emas sahaja!

• Pada tahun 2000, dengan 5 kilogram emas anda boleh membeli sebuah rumah standard (ini berdasarkan harga emas 5 kilogram = RM150,000.00 dan ~RM150,000.00 = 1 rumah standard). Tetapi pada tahun 2012, dengan 5 kilogram emas anda boleh membeli sebanyak 3 buah rumah standard (ini berdasarkan harga emas 5 kilogram = rm900,000.00 dan ~RM300,000.00 = 1 rumah standard). Maka, untuk sebuah rumah standard tahun 2000 memerlukan 5 kilogram emas, tetapi sebuah rumah standard tahun 2012, anda hanya memerlukan sebanyak 1.6 kilogram emas sahaja!

• Maka, jangan merungut jika harga barangan menjadi semakin mahal lagi. Anda hanya perlu membezakan apa itu ‘wang’ dan apa itu ‘matawang’. JADI BIJAK!
 
Sponsored Post

abahmu

Legendary Member
Joined
Feb 21, 2007
Messages
17,951
Reaction score
124
Points
123
itu emas..bukan wang kertas...
 

magnate

Active Member
Joined
Jan 14, 2008
Messages
1,163
Reaction score
0
Points
20
tapi agak2 la klu emas ni dijadikan brg pertukaran,boleh ke harga dia naik mcm sekarang?..ke sama je mcm nilai duit yang semakin berkurang?
 

pegulza85

Banned
Joined
Mar 27, 2008
Messages
6,816
Reaction score
40
Points
75
Tapi yg menjadi persoalan, kalau benar matawang ringgit disandarkan dengan emas, kenapa ringgit x naik selari dengan kenaikan emas??
 

fikirmanz

Fun Poster
Joined
Jul 9, 2009
Messages
888
Reaction score
3
Points
15
jadi beli lah emas 5kg..lps 12tahun blh bli 9bijik umh..
 

abahmu

Legendary Member
Joined
Feb 21, 2007
Messages
17,951
Reaction score
124
Points
123
lps ni tt buka kedai emas..dia nak promot emas le tu ..emas RM 2 :))
 

abdhamid86

Active Member
Joined
Jan 29, 2011
Messages
1,895
Reaction score
13
Points
25

• Maka, jangan merungut jika harga barangan menjadi semakin mahal lagi. Anda hanya perlu membezakan apa itu ‘wang’ dan apa itu ‘matawang’. JADI BIJAK!
lain la kalau gaji aku tetiap bulan dpt emas mmg aku xkesah..
nak beli emas pon guna matawang..pastu xkn nak beli kuih nak bg emas pulak..
sebenarnya sistem tu dulu patut ditukar.

-AKU XBIJAK..
 

hani85

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2010
Messages
6,812
Reaction score
255
Points
91
ade ke pelaburan dalam emas secara bulanan? sebab skg aku baru nak start melabur dlm unit trust secara monthly savings. dalam emas ada ke? :-?
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
151,192
Reaction score
20,815
Points
1,661
kt thread emas lg xbole blah..emas naik ni masa beli emas. emas jatuh ni pun masa beli emas hahaha

xde yg ak baca jual emas sekarang! hahaha
 
Sponsored Post
Top
Log in Register