Perbezaan Harga Barang Untuk Tahun 2000 dan 2012

CG Sponsors




Sponsored Post

ucop05

Active Member
Joined
Nov 19, 2008
Messages
2,262
Reaction score
79
Points
30
ish...apa jadah guna emas untuk correlate semua benda. hahaha
 

beryeng

Fun Poster
Joined
Nov 23, 2011
Messages
266
Reaction score
0
Points
10
Wang kertas ciptaan yahudi.....
Harga brg naik kt malaysia sbb menteri2 bertanggungjawab tdk menjalankan amanah yg diberikan.
Suruhnya kita tanam sayur sendiri...
Suruhnya kita mkn ubi...
Suruhnya kita... Suruhnya kita... Suruhnya kita.......
 

Ringgitman

Active Member
Joined
Feb 16, 2011
Messages
1,066
Reaction score
14
Points
25
Kalau macam tu patut kita semua dibayar gaji pakai emas dan bukan wang kerana yang berkurangan bukan harga barangan tetapi kenaikan nilai emas manakala nilai wang ringgit tidak berubah malah nilai wang ringgit semakin kecil....hahahahaha
 

potsmoker

CG Top Poster Club
Joined
Oct 18, 2007
Messages
28,054
Reaction score
52
Points
130
Tapi yg menjadi persoalan, kalau benar matawang ringgit disandarkan dengan emas, kenapa ringgit x naik selari dengan kenaikan emas??
matawang ringgit x disandarkan pada emas dah,....:(:)((

suma disandarkan pada dollar...
 

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
oh alangkah bahgianya klau dulu tahun 2000 aku ada beli 5kg emas huhu
 

PipFX

Active Member
Joined
Oct 4, 2010
Messages
2,206
Reaction score
120
Points
33
Tapi yg menjadi persoalan, kalau benar matawang ringgit disandarkan dengan emas, kenapa ringgit x naik selari dengan kenaikan emas??
x silap ak ringgit skrang bersandar pd usd..bkn emas..ke ak silap?
 

SmileAlways

Super Active Member
Joined
Aug 11, 2014
Messages
9,655
Reaction score
439
Points
91
yang aku ingat tahun 2000 air gas f&n 1.5L ni rm2. sekarang rm3.
aku ingat sebab ada kenangan. kawan aku bawak g kelas tambahan. lepas habis kelas tambahan kami togak 3 orang. time tu dpt minum air ni kira heavan la
 

Gigahertz CS

Active Member
Joined
Sep 23, 2011
Messages
1,663
Reaction score
159
Points
48
aku agak confius sikit la...ok..katakan wang kertas mmg tak wujud langsung dlm sejarah manusia, manusia pakai emas je dari zaman dulu sampai sekarang...
soalan..adakah harga kambing pada zaman dulu(katakan 500 thn dulu) yg dijual 1 dinar akan tetap 1 dinar juga pada zaman skrg?? x ada kenaikan harga oleh peniaga? sebab kos operasi 500 thn dulu dgn kos operasi sekarang mesti la berbeza kan?? so takkan la harga jualan still lagi sama 500 thn lalu dgn skrg walaupun kos operasi dah meningkat?(bagi kes ni sila anggap wang kertas x pernah wujud langsung dlm sejarah peradaban manusia... )


tapi kalau citer pasal wang kertas mmg la,wang kertas mengalami susut nilai dari semasa ke semasa... sebab wang kertas tu mmg tak ada nilai sebenarnya, hanya sekeping kertas yg diberi nilai oleh sesebuah kerajaan...bila tiba masanya org dah tak anggap ia bernilai jadi la ia hanya sekeping kertas yang tak bernilai..cth mcm duit pokok pisang zaman jepun...

ada sesiapa boleh terangkan tak???
thanks in advance kepada sesiapa yg boleh mengurai kekeliruan aku nie...
meh aku jawab. orang dulu dulu zaman rasulullah zaman sultan melaka tu takde pakai mesin takde pakai kimia bagai. semau semulajadi. janji ada rumput. kambing dan gembala kambing. biar dia meragut. kalau ada bangsal pun pakai kayu kayan / daun ke apa ke buat sendiiri.
Zaman Dulu2 hidup cuma basic sahaja. makanan pakaian dan tempat tinggal. takde highway? takde hal. takde kereta ? takde hal. takde lektrik ? apa ade hal

pernah dengar tak pepatah " Kita kerja dapat gaji beli kereta. Nak pergi kerja kereta rosak"
 
Sponsored Post
Top
Log in Register