BTC USD 38,929.2 Gold USD 1,826.33
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Nabi Dan Rasul Allah

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI PARA ANBIYA': NABI SAFA

Nabi Safa merupakan seorang Nabi Allah yang hidup sekitar pertengahan abad kurun ke 8-7 Sebelum Masihi. Beliau dikatakan berasal dari keturunan Bani Israil dan berasal dari Yakub. Sepanjang kehidupan, beliau tinggal di sempadan antara Hebron dan Jerusalem.

Tidak banyak tentang kehidupan beliau diketahui kerana beliau dikatakan seorang Nabi yang kurang menonjolkan dirinya. Cuma sedikit catatan tentang beliau yang masih ada dimana setiap orang yang ingin menjumpainya pasti tidak dapat menemuinya melainkan mereka mendapat petunjuk dan bergantung pada iman mereka.

Beliau juga dikatakan seorang Nabi yang sangat disegani oleh masyarakat setempat kerana sering membantu mereka di dalam kesusahan. Beliau juga sering membantu para Rasul atas perintah Allah dalam menegakkan panji agama di dalam Kerajaan Yehuda dan pernah menceburi beberapa siri peperangan menentang pencerobohan dari kerajaan Babylon dan Mesir.

Beliau dikatakan wafat ketika usianya sudah lanjut dan dimakamkan di sebuah desa atau perkampungan bernama Beit Safa yang terletak ke arah barat Jerusalem.

#MAMR


 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI PARA ANBIYA': NABI BALAAM

Nabi Balaam merupakan seorang Nabi Allah yang hidup dan tinggal di dalam negeri Moab. Bapa beliau bernama Ba'uro dan beliau bukan berasal dari kaum Bani Israil dan berkemungkinan berasal dari kaum Moab itu sendiri. Nama beliau bukan saja disebut dalam Kitab Perjanjian Lama sebagai Bileam bin Beor malah ada juga disebut dalam beberapa prasasti (inskripsi) yang ditemukan pada tahun 1967 di Jordan.

Adapun prasasti yang terdapat di Jordan itu terdiri dari teks plaster yang terdapat di dinding rumah di laman Tell Deir Alla (mungkin harus dikenali dengan Kitab Sukkoth ). Teks itu merujuk kepada Bileam putra Beor yang sama, yang menerima pesan menakutkan dari Shadday. Shadday dalam sebutan bahasa Moab merujuk kepada Tuhan Yang Esa (Tunggal). Keesokan paginya beliau tidak dapat makan dan menangis dengan kuat. Ketika orang-orangnya menuntut penjelasan, beliau memberitahu mereka bahwa beliau telah mengetahui bahawa Shadday telah memutuskan untuk menutup langit dengan kegelapan abadi.

Pada ketika itu, raja yang memerintah negeri Moab bernama Balak bin Zippor, seorang penguasa yang berdedikasi tinggi dan kejam. Nabi Balaam juga dikatakan hidup sezaman dengan Nabi Musa bin Imran bin Yishar bin Qahith bin Nabi Lawi bin Nabi Ya'aqub bin Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim.

Dikisahkan bahawa berita tentang kaum Bani Israil menewaskan kaum Amorite telah tersebar ke bangsa-bangsa di sekelilingnya yang mana pemerintahnya merasa terkejut untuk mengetahui bahawa tentera sekuat itu telah muncul dari selatan. Mungkin pemerintah yang paling risau adalah Balak, raja Moab. Baginda tidak menyedari, kaum Bani Israel telah melintasi secara senyap di sempadan negaranya di sempadan timur, yang mana umat ini mempunyai kuasa bala tentera yang kuat.

Kearah tanah kuno Mesopotamia, di atas lembah Euprates, tinggal seorang Nabi yang bernama Balaam. Nabi Balaam dikenali dalam banyak kawasan sebagai seorang yang mempunyai kurnia nubuatan dan beliau boleh memberi berkat yang baik dan buruk kepada seseorang.

Raja Balak mendengar bahawa Nabi Balaam mempunyai mukjizat melalui Allah, untuk memberkati orang dan memberi keburukan kepada mereka. Dengan mukjizat itu, baginda fikir, adalah lebih besar daripada penyihir yang bekerja melalui ilmu hitam. Raja Balak pun berkata kepada pegawainya: “Sekiranya Balaam ini boleh memberi kecelakaan kepada bangsa Israel, mereka yang melintasi sempadan akan menjadi cacat dan kita boleh singkirkan mereka atau musnahkan mereka. Kita harus cuba setiap kemungkinan untuk menyingkirkan umat Israil itu, dan dengan itu beta mahu Balaam dibawa ke sini.”

Di dalam sejarah tamadun dunia, raja-raja Timur Dekat Kuno sering mengharapkan para Nabi dan para penyembah untuk mengucapkan penderitaan seperti itu kepada musuh mereka sebelum pertempuran.

Raja Balak pun segera mengutus beberapa puteranya kearah timur Madyan, dimana mereka bertemu dengan putera raja Madyan. Kemudian mereka bergerak ke utara ke kota Pethor dimana Nabi Balaam tinggal dan mereka membawa bersama wang bayaran. Kemudian mereka memberitahu Nabi Balaam apa yang Raja Balaak katakan:
“Orang Israil telah keluar dari tanah Mesir; mereka menutupi kebanyakan kawasan dan mereka berkemah dekat dengan negeri beta. Sekarang datanglah dan kutuklah mereka, kerana mereka juga berkuasa kepada beta. Mungkin beta dapat mengalahkan mereka dan menyingkirkan mereka keluar dari negeri ini. Kerana beta tahu orang yang engkau berkat akan diberkati dan orang yang kamu kutuk akan dikutuk".

Raja Balak mengetahui bahawa apa yang dikatakan olehnya tidak benar. Allah telah melarang kaum Bani Israil untuk menyerang Moab. Sebenarnya, Raja Balak merasa dengki kepada kaum Bani Israil kerana Allah telah memberkati mereka dan bukan memberkati kaum Moab kerana kaum Moab itu menyembah berhala.

Nabi Balaam pun berkata : “Bermalamlah disini, dan aku akan membawa jawapan dari Tuhanku”. Jadi putera-putera Moab itu tinggal bersama dengan Nabi Balaam. Pada malam itu, Malaikat Jibrail datang kepada Balaam dengan membawa firman Allah dan bertanya : “Siapakah orang yang bersama dengan engkau?” Nabi Balaam pun memberitahu kepada bahawa orang-orang ini datang untuk meminta beliau mengutuk umat Nabi Israil.
Firman Allah : "Engkau tidak harus pergi bersama dengan orang ini untuk mengutuk kaum Bani Israil, kerana mereka diberkati oleh Allah”. Pada keesokan harinya Nabi Balaam terus berjumpa dengan putara-putra itu, dan memberitahu mereka untuk kembali ke negeri mereka kerana Tuhan tidak mahu mereka mengikutinya.

Jadi para putera itu kembali dan memberitahu Raja Balak bahawa Nabi Balaam tidak mahu datang ke istana. Kemudian Raja Balak mengutus putera lain, yang lebih ramai dan lebih terkenal dari yang pertama. Mereka datang kepada Nabi Balaam dan berkata : “Raja Balak berkata: "Jangan biarkan diri engkau untuk tidak datang mengadap beta, kerana beta akan mengupahmu dengan baik dan melakukan apa sahaja yang engkau katakan. Datanglah dan kutuklah kaum Bani Israil untuk beta”.

Nabi Balaam pun memberitahu mereka : “Walaupun Raja Balaak memberikan aku perak dan emas, aku tidak boleh melakukan perkara besar atau kecil untuk pergi melawan perintah Tuhanku. Sekarang tinggallah disini seperti yang lain dan aku akan memohon kepada Tuhanku apa lagi yang akan difirmankan kepadaku”. Malam itu, Malaikat Jibrail datang membawa firman Allah, katanya: “Oleh kerana orang ini datang untuk mencari engkau, pergilah dengan mereka, tetapi lakukan apa yang Aku perintahkan!".

Nabi Balaam pun bangun awal pagi pada hari berikutnya dan pergi kepada para putera dan menyampaikan apa yang diterima dari Allah.
Nabi Balaam pun menyatakan bahawa beliau hanya mengucapkan apa yang diilhamkan oleh Allah. Raja Balak menjadi marah dan memberi tekanan kepada beliau. Walaupun mendapat tekanan dari Raja Balak, Nabi Balaam tetap setia kepada Tuhannya dan memberkati kaum Bani Israil.

Ditemani dengan dua hambanya, Nabi Balaam pun bergabung dengan para putera dan menuju ke Moab. Apabila Raja Balak mendengar Nabi Balaam sudah datang, Raja Balak pun keluar berjumpa dengan Nabi Balaam di pekan Arnon. Raja Balak pun berkata: “Mengapa engkau tidak datang ke Moab pada kali pertama beta menjemput engkau?” Raja Balak bertanya dengan tidak sabar : “Tidakkah engkau sedar yang beta boleh mengupah engkau?”. Nabi Balaam pun dengan wajah selamba menolak tawaran yang diberikan sekiranya beliau melaknati kaum Bani Israil. Beliau dengan tegas mengatakan bahawa ia suatu perkara keji bagi seorang Nabi untuk menyakiti kaum lain.

Nabi Balaam tahu kaum Bani Israil telah datang daripada Mesir, dan beliau juga tahu bahawa Tuhan kaum Bani Israil adalah satu-satunya Tuhan yang Benar dan Tuhan bagi seluruh Nabi-Nabi yang membawa risalah tauhid termasuk dirinya. Beliau menyedari yang beliau telah terserempak dengan satu keadaan yang sangat serius.

Kemudian Nabi Balaam berkata: “Bina untuk aku tujuh mezbah disini, dan sediakan tujuh lembu jantan dan tujuh kambing jantan bagiku sebagai korban!”. Raja Balak melakukan apa yang dikehendaki oleh Nabi Balaam dan dua daripada mereka memberikan lembu jantan dan satu kambing jantan pada setiap mezbah.
Nabi Balaam pun berkata kepada Raja Balak: “Tinggallah tuanku disini sementara aku pergi. Mungkin Tuhanku akan datang berjumpa dengan aku. Apa sahaja Dia dedahkan kepadaku, aku akan memberitahu kepada tuanku” Kemudian Nabi Balaam pergi ke satu tempat yang tandus.

Dalam perjalanan, Allah berfirman kepada beliau: " Wahai Balaam, kembalilah engkau kepada Balak dan sampaikan firman-Ku ini. Apabila Balaam kembali beliau mendapati Raja Balak berdiri di sebelah mezbah, dengan kesemua putera-putera kaum Moab. Nabi Balaam pun menyampaikan firman Allah kepada Raja Balak: " Tuanku memanggil aku daripada rumahku di Aram dengan hasrat aku melaknati kaum Bani Israil. Ia akan menjadi mustahil bagiku untuk mendoakan satu sumpahan kepada kaum yang telah direstui oleh Tuhanku. Ia akan menjadi paling bodoh sebenarnya, untuk mana-mana satu atau mana-mana negara untuk cuba melanggar sebuah negara Tuhanku!".

"Tuhanku telah memilih mereka ini untuk sesetengah matlamat besar. Mereka akan sentiasa timbul di atas negara-negara lain, dan mereka akan menjadi satu kaum dengan jumlah yang besar sehingga dapat dibandingkan untuk jumlah bintik debu dalam tanah. Aku mempercayai apabila aku mati nanti, kematianku akan menjadi mulia seperti orang yang telah terpilih bagi sesetengah tujuan tinggi”.

Raja Balak tidak berpuas hati dan cuba sedaya upaya untuk menggoda Nabi Balaam dengan emas dan perak. Tetapi semuanya menjadi sia-sia kerana Nabi Balaam tetap dengan pendiriannya untuk tidak melaknati kaum Bani Israil. Raja Balak pun berkata kepada Nabi Balaam: "Mengapa engkau bercakap tentang kebaikan Bani Israil?” Raja Balak bertanya dengan marah. “Beta membawa engkau ke sini untuk mengutuk musuhku tetapi engkau tidak melakukan apa-apa tetapi memberkati mereka”.

Nabi Balaam pun berkata: " Apakah aku harus mengatakan apa yang diperintahkan oleh Tuhanku?". Raja Balak mendiamkan dirinya.
Sementara itu, Nabi Balaam sekali lagi pergi ke bahagian terpencil di sebuah pergunungan untuk berhubung dengan Tuhannya. Allah pun menyampaikan firman-Nya kepada Nabi Balaam. Nabi Balaam pun kembali mengadap Raja Balak lalu menyampaikan firman Tuhannya: " Wahai tuanku, sesungguhnya Tuhanku telah berfirman agar tuanku mendengar-Nya dan Dia tidak pernah memungkiri janji-Nya dan Dia juga telah merahmati kaum Bani Israil. Sesungguhnya aku telah diarahkan untuk meneruskan menurut rahmat itu dan ia akan jadi mustahil bagiku untuk mengubah rahmat Tuhanku untuk satu sumpahan".

Nabi Balaam terus menyampaikan firman Tuhannya: "Seorang raja Israil akan muncul berkuasa yang akan menyerang bangsamu dengan kuasa yang kuat dimana ia akan musnah serta merta. Orang Moab yang tidak mati akan menjadi hamba kepada orang Israil.
Bagi kaum Edom dan Seir, negara-negara mereka akan jatuh juga kepada Bani Israil. Begitu juga kaum Amalek yang berkuasa akan jatuh sebelum Israil, dan akan hilang selama-lamanya. Kaum Kenites juga akan menjadi tawanan, walaupun mereka hidup dalam kubu-kubu berbatu batan di gunung-ganang itu".

Segala apa yang disampaikan oleh Nabi Balaam membuatkan hati Raja Balak terus membara. Baginda membuat rancangan untuk membunuh Nabi Balaam kerana ingkar dengan perintahnya. Raja Balak pun membuat pakatan dengan panglimanya untuk membunuh Nabi Balaam di suatu tempat.

Pada keesokan harinya, Raja Balak dan beberapa orang panglimanya mengajak Nabi Balaam ke bandar Kirjath-huzoth (sebuah kota lorong). Kemudian mereka terus ke Bamoth Baal. Di dalam perjalanan ke sana, salah seorang panglima Raja Balak telah menikam Nabi Balaam dengan pedangnya. Dalam keadaan parah, Nabi Balaam telah berdoa kepada Allah agar Raja Balak dan seluruh kaum Moab mendapat laknat dari Allah. Akhirnya, Nabi Balaam pun wafat dan jasadnya telah di makamkan di sebuah perkampungan di dalam negeri Moab.

#MAMR


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI PARA ANBIYA': NABI ISTIYA'.

Nabi Istiya' merupakan seorang Nabi Allah yang hidup di Palestin. Beliau berasal dari keturunan Bani Israil dan pernah hidup sezaman dengan Nabi Ur, Nabi Ezekiel dan Nabi Thul. Riwayat kehidupan beliau tidak banyak diperolehi kerana tiada catatan yang menyeluruh.

Pada zamannya, kaum Bani Israil sering melakukan kemungkaran dan membunuh ramai para Nabi-Nabi Allah. Beliau juga tidak terkecuali dari tipudaya kaum Bani Israil. Atas kebijaksanaan yang beliau miliki, beliau terselamat dari tipudaya tersebut.

Sepanjang hidup, beliau sering menghabiskan masa dengan membaca kitab Taurat dan menasihati keluarga terdekat agar tidak terpengaruh dengan tingkah laku suku-suku kaum Bani Israil yang sudah jauh menyimpang dari ajaran para Rasul. Beliau juga sering membantu para Rasul Allah dalam menegakkan syariat Nabi Musa agar kaum Bani Israil kembali ke pangkal jalan tetapi selalu mendapat tentangan dari raja-raja yang memerintah.

Beliau menghabiskan sisa-sisa hidup bersama ahli keluarganya jauh dari Kota Jerusalem sehingga beliau wafat. Jenazah beliau telah dimakamkan oleh ahli keluarga terdekat di Deir Istiya', Palestin

#MAMR


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI ANBIYA: MA'AD

Ma'ad merupakan datuk Nabi Muhammad SAW yang ke-19. Beliau merupakan anak kepada Adnan bin Udad sementara ibunya bernama Mahdad binti al-Lihamm. Nama Ma'ad diambil dari kata A'Addahu yang bermakna "persiapan" kerana semenjak beliau dilahirkan, bapanya Adnan telah mendapat petunjuk bhw Nur Muhammad akan berpindah kepada anaknya.

Untuk itu, Adnan telah menyiapkan Ma'ad secara khusus utk dididik menjadi pemimpin yang mulia. Setelah beliau matang dari segi pemikiran, beliau telah dilantik oleh suku kaumnya menjadi raja untuk memerintah Hejaz.

Beliau telah berkahwin dengan dua orang wanita bernama Maana (Mu'anah) binti Jorham bin Djahlah dan anak perempuan Jahsan bin Jalhamah al Jurhumi. Dari perkahwinan tersebut, beliau mendapat beberapa org anak bernama Nizar, Qudha'ah (Bakr), Qunush, Iyad, Mazin dan Jundah.

Ma'ad merupakan org pertama kali melakukan majlis kesyukuran kelahiran.Beliau hidup dalam kesederhanaan dan melaluinya dengan penuh zuhud.

Dikatakan bahawa ketika beliau di Nabat, beliau sempat mempelajari abjad Huz. Beliau juga merupakan seorg pahlawan yg sgt gagah dan merupakan panglima perang yg amat menggerunkan di mana beliau banyak melalukan penyerangan terhadap Bani Israil.

#MAMR

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI ANBIYA: NIZAR

Nizar merupakan nenek moyang Nabi Muhammad SAW yang ke-18. Beliau merupakan anak Ma'ad bin Adnan. Nama sebenar beliau ialah Khalid. Beliau dinamakan Nizar, diambil dari kata An-Nuzr yg bermaksud "sedikit".

Ketika beliau dilahirkan, bapanya telah menyalakan Bukhur (wewangian) dan menyiapkan makanan utk dibahagikan kpd saudara dan jiran tetangga. Kepada setiap org Ma'ad akan berkata: "Ini adalah An-Nuzr (sedikit) utk hak dari kelahiran puteraku ini".

Nizar dikatakan memiliki wajah yang paling tanpan dan kacak di kalangan kaum Bani Ismail serta mempunyai pemikiran yg terbaik sekali. Sepanjang hidupnya, beliau banyak mencontohi peribadi bapanya.

Sepanjang Ma'ad menjadi Raja Hejaz, Ma'ad terus mempertahankan agama Nabi Ibrahim drpd sebarang noda. Berhala2 org Nabat, berhala org Qedar, Thamud, Babil, Aram dan Mesir masih gagal menembusi Makkah.

Setelah dewasa, Nizar telah berkahwin dgn seorg wanita bernama Saudah binti Akk bin Adnan dan dari perkahwinan tersebut beliau dpt beberapa org anak bernama Mudhar dan Iyad. Kemudian Nizar berkahwin dgn Jadalah binti Wa'alan al-Jurhumi dan mendapat anak bernama Rabi'ah dan Anmar. Setelah Saudah meninggal dunia, Nizar berkahwin pula dengan Syaqiqah binti Akk bin Adnan. Kemudian, Nizar berkahwin pula dengan Mu'anah binti Jawsham bin Julhumah bin Amr dan dari perkahwinan ini, beliau mendapat anak bernama Shakk, Qudha'ah, Qunus, Qunasah, Sinam, Haydan, Haydah, Hayadah, Junayd, Junadah, Qahm, Ubayd al Rahmah, Urf dan Awf.

Nizar merupakan org pertama kali melakukan kesyukuran kehidupan dgn menyembelih haiwan korban dalam jumlah yg banyak.

Pada zaman kehidupannya, Nizar sempat mengalami masa2 akhir dari kenabian Nabi Musa a.s (bukan Nabi Musa bin Imran), bahkan pernah terjadi perselisihan antara beliau dgn Nabi Musa a.s. Ketika atas desakan pengikutnya, Nabi Musa a.s pernah hendak menyumpah Nizar dan saudara2nya tetapi dapat teguran dari Allah. Allah berfirman kpd Nabi Musa a.s: "Wahai Musa, janganlah engkau sumpahi mereka kerana dari mereka itu kelak akan lahir seorg Nabi yang Ummi dan pembawa khabar gembira, dan di antara mereka akan keluar umat yg dirahmati". Akhirnya Nabi Musa a.s pun mengalah dan berdamai dgn Nizar.

Nizar meninggal dunia ketika melakukan perjalanan ke Yathrib (Madinah sekarang) dan dikebumikan di suatu tempat bernama Dzatul Jaysyi.

#MAMR

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI ANBIYA: MUDHAR

Mudhar merupakan anak kepada Nizar dan datuk ke-17 Nabi Muhammad SAW. Nama sebenar beliau ialah Umar. Kata nama Mudhar diambil dari kata Yamdhurul Qulub yg bermaksud "banyak hati cenderung kepadanya" kerana tidak ada seorg pun baik lelaki atau perempuan, tua atau muda yg melihatnya kecuali merasa terpikat dan menyukainya.

Beliau merupakan seorg ahli hikmah, ahli sastera dan setiap kata-katanya sangat fasih dan bermakna. Di antara mutiara katanya yg terkenal di kalangan bangsa Arab adalah: "Orang yg menanam sesuatu keburukan, akan menuai penyesalan". Beliau dikatakan hidup sezaman dengan Nabi Mardakhai (Mordekhai), Nabi 'Uzair, Nabi Nehemiah dan Nabi Asy'iya (Isaiah).

Meningkat remaja, beliau berkahwin dgn seorang wanita dari kabilah Jurhum bernama Ar-Rabbab binti Jundah bin Ma'ad al-Jurhumiyah. Dari perkahwinan tersebut beliau mendapat beberapa org anak bernama Ilyas, Taim (Mudarjah), Jandaf dan Ways 'Aylan. Menurut riwayat, Jandaf dan Ways 'Aylan lahir ketika usia Mudhar sudah lanjut. Di antara keturunan kabilah Qays 'Aylan adalah kabilah Al-Adwani bin Amar bin Qays 'Aylan dan kabilah Ghatafan bin Sa'ad bin Qays 'Aylan.

Ketika hampir Nizar, bapa beliau ingin kembali kepada Allah Ta'ala, Nizar pun berwasiat kepada putera²nya agar menghalau puak Jurhum dari Rumah Allah dan sesungguhnya penjagaan adalah untuk Iyad. Iyad, Mudhar, Rabi'ah dan Ammar berkumpul untuk berbincang mengenai wasiat bapa mereka yang menyuruh mereka menghalau puak Jurhum dari bumi Makkah.

Mereka bersiap sedia untuk bertindak. Walau bagaimana pun belum sempat mereka menghunuskan senjata dan menyeru ahli keluarga mereka agar berperang, bumi Makkah telah dilanda malapetaka. Langit menjadi hitam pekat dan guruh serta kilat sabung menyabung. Dalam masa yang singkat lembah Makkah dilanda banjir besar memusnahkan rumah² dan khemah².

Banjir telah menenggelamkan Baitullah. Murka Allah seperti murkaNya kepada kaum Nabi Nuh. Beberapa hari kemudian, banjir pun mula menyurut dan hujan mula berhenti. Iyad, Mudhar, Rabi'ah, Ammar dan pembesar Bani Ismail yang lain pergi menemui puak Jurhum.
Mereka menasihatkan puak Jurhum supaya menghentikan perbuatan yang melampaui batas di Baitullah. Akhirnya, puak Jurhum insaf dan bertaubat serta membina kembali Kaabah.

Masa terus berlalu. Puak Jurhum mula melupakan semula peringatan dari langit. Mereka kembali melampaui batas dan menyanggahi hak² al-Haram serta menzalimi tetamu² yang mengagungkan kesuciannya. Melihat akan kezaliman yang dilakukan oleh puak Jurhum, Iyad, Mudhar, Rabi'ah dan Ammar serta setiap ahli Bani Ismail di Makkah melengkapkan diri mereka dengan senjata. Mereka bertekad untuk menghalau orang yang tidak mengagungkan kemuliaan Allah walaupun daripada saudara-mara dan ipar biras mereka.

Pertempuran antara hak dan bathil tercetus. Pertentangan antara tentera Allah dan tentera Syaitan semakin memuncak. Darah mula mengalir di permukaan bumi. Pertempuran menggila berlarutan sehingga ke puncak bukit, di lembah yang suci dan disekeliling Ka'abah. Puak Jurhum menerima kekalahan lalu mereka mula berundur. Al-Harith selaku ketua puak Jurhum sedar kabilahnya tidak mungkin akan menang. Dia segera ke Ka'abah dan mengeluarkan dua patung emas dan menurunkan batu di sudut Ka'abah. Dia berazam untuk melarikannya.

Al-Harith memandang sekelilingnya dan dia melihat kabilah Adnan sedang mengepung kabilahnya. Dia tahu sekiranya dia melarikan diri dengan barang yang diambilnya, pasti kabilah Adnan dapat menangkapnya. Kebetulan dia terpandang telaga Zamzam lalu mencampakkan patung emas dan batu² yang dibawanya ke dalam telaga tersebut. Al-Harith pun mencapai untanya lalu melarikan diri ke arah al-'Anan. Puak Jurhum yang melihat ketua mereka melarikan diri telah membuat keputusan untuk mengambil tindakan yang sama. Al-Harith dan kabilahnya berundur ke Yaman.

Setelah puak Jurhum meninggalkan Makkah, penjagaan Ka'abah telah diuruskan oleh Bani Iyad bin Nizar. Mereka berkuasa dalam hal² agama di Makkah. Jadilah perdagangan mereka merentasi seluruh pelosok muka bumi membawa emas dan perak, sutera dan juga tempat ratus. Sementara itu Bani Mudhar terus berkembang dan mereka berhasrat berhijrah ke Iraq bercantum dengan Arab Hirah dan Arab Parsi. Namun cita² dan impian mereka telah memecah-belahkan perpaduan Bani Quda'ah.

Kabilah² Arab yang terdiri daripada Nizar, Quda'ah, Iyad, Mudhar dan daripada keturunan Ma'ad bin Adnan telah berdagang ke seluruh dunia. Sepanjang berdagang, mereka melihat berbagai² tempat penyembahan. Mereka melihat sendiri berhala Wad dan Manaf di bumi Thamud. Bani Ma'ad bin Adnan mula terpengaruh dengan agama Thamud. Mereka turut berazam untuk membawa Wad dan Manaf ke dalam Ka'abah pada suatu hari nanti. Mereka juga menyaksikan berhala Zi Syara di bumi Nabat, Tuhan terbesar Thamud yang ditempatkan di Petra.

Mudhar yang telah mengetahui maksud mereka telah memberi ingatan agar sentiasa teguh dengan tali Allah. Allah tidak sesekali bertolak ansur dengan manusia yang menduakan-Nya. Malah janji Allah untuk mendatangkan bala bencana kepada umat manusia yang engkar itu pasti. Apabila puak² Bani Ma'ad mendengar teguran dari Mudhar, mereka mula menginsafi diri.

Mereka terus mempertahankan agama yang pernah dibawa oleh datuk nenek moyang mereka, Nabi Ibrahim. Pada zaman Mudhar, Bani Ma'ad hidup dalam keadaan aman dan damai serta menjalankan hukum² Allah. Setelah Mudhar meninggal dunia, anaknya Ilyas dilantik menjadi pengganti ayahandanya.

#MAMR

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI PARA ANBIYA': NABI AFDAN

Nabi Afdan merupakan seorang Nabi Allah yang hidup di bahagian selatan Palestin dan berasal dari keturunan kaum Bani Israil. Beliau hidup pada zaman pergolakan, penindasan dan kancah peperangan di antara kaum Bani Israil dengan kaum Assyria dan Babylon.

Pada ketika itu sebahagian besar kaum Bani Israil telah membuat kemungkaran dan kejahatan serta menyembah berhala. Mereka jauh dari rahmat Allah. Sebahagian besar daripada para Nabi Allah telah dibunuh dan dipenjara oleh mereka. Tidak mustahil juga terjadi kepada Nabi Afdan.

Dalam menentang kemungkaran yang dilakukan oleh kaum Bani Israil bersama Rasul pilihan Allah, Nabi Afdan tidak terkecuali menjadi mangsa penindasan malah beliau juga hampir dibunuh oleh kaum Bani Israil. Untuk mengelakkan diri dari menjadi mangsa kekejaman kaum Bani Israil, Nabi Afdan keluar bersama ahli keluarga Nabi Lehi dari Kota Jerusalem lalu menuju ke bahagian selatan bersama ahli keluarganya sementara Nabi Lehi menuju ke tanah besar Amerika.

Di bahagian selatan Palestin ini, Nabi Afdan dan keluarganya menghabiskan sisa² hidup mengabdikan diri kepada Allah. Setiap malam, beliau bermunajat agar kaum Bani Israil menerima hukuman dari Allah di atas kekejaman yang mereka lakukan. Di samping itu, beliau sering menyampaikan ilmu² ketuhanan kepada ahli keluarganya supaya sentiasa taat dan patuh pada perintah Allah hinggalah beliau wafat.

#MAMR

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI PARA ANBIYA': NABI ILYAS

Nabi Ilyas merupakan seorang Nabi dari keturunan Bani Ismail bin Nabi Ibrahim. Beliau merupakan anak kepada Mudhar bin Nizar bin Ma'ad bin Adnan. Menurut riwayat, beliau bukan saja seorang Nabi malah beliau juga merupakan seorang ahli falsafah yang disegani oleh kabilahnya. Kedudukan beliau di dalam masyarakat Arab seperti kedudukan Luqman Al-Hakim pada kaumnya.

Setelah meningkat dewasa, beliau berkahwin dengan seorang wanita yang bernama Laila (Khardaf) binti Imran bin Ilhaf bin Quda'ah bin Ma'ad bin Adnan. Hasil perkongsian hidup, beliau mendapat beberapa orang anak lelaki dan anak perempuan. Di antara anak lelaki beliau bernama 'Amar (Tabikhah), Qama'ah dan 'Amru (Mudrikah) sementara anak perempuan beliau bernama Amra.

Diriwayatkan bahawa ketika beliau menjadi Nabi, beliau memainkan peranan di Makkah sebagai mana Plato di Athens. Beliau sering menasihatkan orang ramai dengan tunjuk ajar yang jelas. Beliau membicarakan aspek² keadilan, kemuliaan, ketinggian, adab dan kenegaraan dengan jelas. Beliau mengajar kabilahnya syariat Allah, keadilan Ilahi dan undang² akhlak Ilahi.

Beliau juga sering menentang bida'ah di Makkah dan menegur kabilahnya yang telah menukarkan cara hidup datuk² mereka. Beliau tidak bersikap kasar dan pemarah, sebaliknya beliau berlemah lembut terhadap mereka. Seruannya dijalankan dengan cara yang sebaik mungkin. Nabi Ilyas merupakan contoh dan tauladan bagi mereka dan mereka memuliakannya sebagai seorang yang bijaksana.

Di rumahnya, Nabi Ilyas terus beribadah kepada Allah. Jiwanya seolah² hidup serta dapat merasakan hubungannya dengan Allah. Dalam saat yang hening itu, beliau tiba² tersentak oleh gelak ketawa anak²nya. Beliau segera berpaling kepada anaknya 'Amar dan 'Amru yang sedang masuk ke rumah sambil ketawa. Beliau bertanya: "Wahai anakku, kenapa kamu berdua ketawa?". 'Amru pun menjawab: "Kami menggembala unta sambil memburu. Kami mendapat buruan dan mahu memasaknya tetapi unta yang kami gembala itu lari. Kami pun berbincang sekiranya kami bersetuju dengan tugas² masing². Saya memasak dan 'Amar mencari unta yang hilang itu".

Nabi Ilyas berkata: "O begitu. Kalau begitu ayah namakan kamu dengan gelaran Mudrikah dan 'Amar ayah gelarkan Tabikhah. Pada ketika itu isteri beliau yang bernama Laila terdengar apa yang dikatakan oleh beliau lalu dia berjalan kepada mereka dengan cara yang sombong. Dengan sikap isterinya itu, beliau menggelarkan isterinya dengan nama Khardaf yang bererti pejalan yang sombong.

Apabila tiba musim haji, beliau akan membeli beberapa ekor unta dan menghadiahkannya untuk disembelih. Beliau mahu orang ramai merasakan bahawa unta itu adalah korban sebagai tanda korban kepada Kaabah. Beliau merupakan orang yang pertama sekali mengorbankan unta di Kaabah dan orang yang mula² melakukan syiar itu.

Beliau begitu dimuliakan di kalangan anak cucu Nabi Ismail. Mereka menyukai dan merestui segala tindakannya. Orang ramai tidak pernah merestui anak cucu Nabi Ismail yang lain sebagai mana yang dilakukan terhadap Nabi Ilyas. Nabi Ilyas tetap zuhud dan meninggalkan keduniaan dan perhiasannya serta cenderung dengan apa yang ada di sisi Allah.

Beberapa tahun kemudian, Nabi Ilyas wafat. Namun cita² Bani Mudhar tetap utuh untuk menguasai Kaabah sehingga mereka dipimpin oleh anaknya yang bernama Mudrikah.

#MAMR

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
SIRI PARA-PARA KAUM: KAUM HADURA

Kaum Hadura atau disebut juga Hudhura merupakan kaum yang tinggal di wilayah Rass, Yaman. Adapun agama yang mereka anuti adalah agama menyembah berhala. Kepada mereka, Allah Taala utuskan seorang Nabi dari kalangan mereka yang bernama Syuaib bin Mahdan bin Dzu Mahdan (Dzu Mahra) bin al-Muqaddam bin Hadura (Hadhur) bin Adi bin Malik bin Zaid bin Sadad bin Himyar bin Saba' bin Yasyjub bin Ya'arib bin Qahtan bin 'Abir bin Shaikh bin Nabi Arfakhsyad bin Nabi Sam bin Nabi Nuh.

Sebagai utusan, Nabi Syuaib sentiasa menasihati kaumnya agar beriman kepada Allah, Tuhan Yang Satu malah beliau mengingatkan mereka tentang azab Allah yang pernah menimpa kepada kaum² yang terdahulu dan yang terjadi kepada kaum Bani Israil. Dari seruan itu, cuma segelintir kaumnya saja yang beriman. Yang lainnya tetap mengingkari dan menentang apa yang disampaikan olehnya.

Al-Quran menceritakan tentang penduduk Rass yang disebut secara bersamaan dengan Kaum 'Aad dan Thamud. Menurut setengah tafsir, kaum Rass adalah kaum Nabi Hanzalah bin Shafwan al-Absi, namun mereka mengingkari kenabian beliau bahkan mereka menguburnya di dalam sumur. Sebahagian ahli sejarah menuturkan bahawa Nabi penduduk kaum Rass adalah Nabi Khalid bin Sinan al-Absi. Menurut mereka, Rasulullah SAW pernah bercerita tentang Khalid bin Sinan di mana baginda SAW bersabda: "Khalid bin Sinan adalah seorang Nabi yang dianiaya kaumnya".

Diceritakan setelah kaum Hadura mendustakan risalah kenabian Nabi Syuaib dan membunuhnya, Allah Ta'ala pun menurunkan wahyu kepada Nabi lain yang hidup sezaman dengan Nabi Syuaib pada masa itu yang bernama Nabi Barkhiya bin Akhbiya bin Razna'il bin Syalatan. Adapun Nabi Barkhiya adalah dari keturunan Nabi Yahuza bin Nabi Ya'aqub bin Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim.

Nabi Barkhiya diperintahkan oleh Allah Ta'ala untuk berjumpa dengan Raja Nebukadnezar II dan menyampaikan firman Allah Ta'ala kepadanya. Di dalam firman itu, Allah Ta'ala memerintahkan agar Raja Nebukadnezar II menyerang orang Arab yang rumahnya tidak ada palang dan pintunya. Allah Ta'ala juga memerintahkan baginda agar menyerang negeri mereka dengan bala tenteranya, membunuh mereka dan menjarah harta benda mereka.

Maka berangkatlah Nabi Barkhiya dari Najran hingga bertemu dengan Raja Nebukadnezar II. Peristiwa ini terjadi pada masa Ma'ad bin 'Adnan sekitar tahun 586 SM. Apabila Raja Nebukadnezar II mendengar firman Allah Ta'ala itu, baginda segera mengumpulkan semua perajurit yang dipandang kuat di negerinya. Setelah selesai mengumpulkan bala tenteranya, Raja Nebukadnezar II segera menuju ke negeri Arab.

Di dalam perjalanan, Raja Nebukadnezar II telah bertemu dengan suku 'Adnan di wilayah Dzatu Irq dan berperang dengan mereka. Setelah mengalahkan suku kaum Arab, Raja Nebukadnezar II menuju ke Hadura.

Menurut ahli sejarah, Raja Nebukadnezar II telah datang ke benua Arab menyerang dan membinasakan kaum Hadura selepas baginda membinasakan Kota Jerusalem. Para ahli sejarah yang meriwayatkan penyerangan Raja Nebukadnezar II terhadap penduduk kaum Hadura itu bersandarkan pada riwayat² Ibnu Kalbi, Ibn Ishaq dan sejumlah periwayat lain. Adapun Nabi Barkhiya yang menurut ahli sejarah, di duga memberi sokongan kepada Raja Nebukadnezar II untuk memerangi kaum Hadura.

Dengan kekuatan yang ada dan bala tentera yang kuat, Raja Nebukadnezar II membantai kaum Hadura dengan pedang dan mengusir sebahagian besar mereka ke tempat lain. Kelompok pertama melarikan diri ke Raisub, yang di dalamnya terdapat suku Akk sementara kelompok kedua melarikan diri ke Wabar.

#MAMR

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
305,173
Reaction score
13,748
Points
2,376
FB_IMG_1622731767100.jpg

SIRI PARA ANBIYA': NABI SYAM'UN

Nabi Syam'un merupakan seorang Nabi yang berasal dari suku Nabi Dan bin Nabi Ya'aqub bin Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim. Beliau merupakan anak dari perkongsian hidup Nabi Manoah dan Zilphonis binti Etam yang dilahirkan di sebuah kota bernama Zorah. Selain menjadi Nabi, beliau juga dilantik dikalangan kaum Bani Israil menjadi hakim ke-12 dalam menentukan sesuatu perkara.

Di dalam sejarah Islam, beliau dikenali sebagai Nabi Syam'un al-Ghazi. Menurut riwayat, beliau dianugerahi oleh Allah dengan beberapa mukjizat antaranya berupa kekuatan yang luar biasa dan melembutkan besi. Dengan kekuatan yang beliau miliki, beliau dapat membinasakan apa sahaja dalam sekelip mata. Selain itu, setiap kali beliau merasa dahaga, akan keluar dari celah² giginya air yang sangat segar dan apabila beliau merasa lapar akan muncul daging dari tulang rahang keldai yang dipegangnya.

Diceritakan bahawa sebelum beliau dilahirkan, Malaikat Jibrail pun mendatangi bapanya, Nabi Manoah dan menyampaikan berita gembira bahawa akan lahir seorang anak dari rahim isterinya Sejak berkahwin dulu, Nabi Manoah tidak memiliki zuriat dan setelah mendapat khabar gembira ini, Nabi Manoah segera melakukan sujud syukur kepada Allah. Malaikat Jibrail juga memberitahu bahawa anak ini kelak akan membebaskan kaum Bani Israil dari tangan kaum Filistin.

Di samping itu, Malaikat Jibrail memberitahu Nabi Manoah dan isterinya agar tidak mencukur atau memotong rambut anak mereka. Beberapa hari selepas itu, isteri Nabi Manoah menunjukkan tanda² hamil. Cukup 9 bulan 10 hari, isteri Nabi Manoah pun melahirkan seorang anak lelaki dan mereka menamakannya dengan nama Syam'un. Sejak itu, Syam'un dibesarkan mengikut ketentuan Allah Taala.

Ketika Nabi Syam'un meningkat dewasa, beliau pun meninggalkan kaumnya untuk melihat bandar-bandar orang Filistin. Semasa di sana, beliau telah jatuh cinta dengan seorang wanita Filistin dari Timnah dan memutuskan untuk berkahwin. Perkahwinan itu sebenarnya adalah sebahagian dari rancangan Allah untuk menyerang orang Filistin. Perkahwinan ini tidak lama kerana orang Filistin telah membakar isteri dan bapa mertuanya.

Dengan penuh kemarahan, Nabi Syam'un telah membunuh dan menyembelih ramai orang Filistin. Setelah membunuh sebahagian orang Filistin, beliau pun berlindung di sebuah gua di batu Etam. Tentera Filistin pun menuntut dari 3000 orang Israil agar menyerahkan Nabi Syam'un kepada mereka. Dengan persetujuan Nabi Syam'un, kaumnya telah mengikatnya dengan dua tali baru dan menyerahkannya kepada orang Filistin.

Dengan menggunakan kekuatan yang beliau miliki, beliau membunuh 1000 orang Filistin dengan menggunakan tulang rahang keldai. Kemudian, beliau menuju ke Gaza dan apabila sampai di sana, musuh²nya telah membuat serangan hendap tetapi usaha mereka sia² malah nyawa mereka juga melayang.

Kemudian beliau pun pulang ke sisi kaumnya. Selama memimpin kaumnya, kaum kafir sangat membencinya tetapi mereka tidak berupaya berbuat apa². Selama memerintah, beliau pernah memerangi orang Filistin selama 20 tahun. Beberapa tahun kemudian, beliau telah jatuh cinta dengan seorang gadis bernama Delilah.

Orang Filistin yang mengetahui hal itu telah menemui Delilah dan mendorongnya agar mencari rahsia kelemahan kekuatan Nabi Syam'un. Setiap sorang dari mereka mengumpan Delilah dengan 1100 syiling perak. Delilah pun cuba memujuk suaminya namun Nabi Syam'un tidak memberitahu di mana kelemahannya.

Pada suatu hari, Delilah pun cuba mengikat suaminya dengan tali ketika Nabi Syam'un sedang nyenyak tidur dan keesokan harinya, Nabi Syam'un dapat memutuskan tali tersebut. Kemudian Nabi Syam'un mengakali isteri tercintanya dan berkata bahawa tubuhnya boleh diikat dengan tali baru lalu isterinya mencubanya sekali lagi di malam itu tetapi perkara yang sama berlaku pada keesokan paginya di mana suaminya tetap dapat memutuskan tali tersebut dengan kekuatan yang ada.

Setelah dicuba oleh isterinya sebanyak tiga malam berturut², akhirnya Nabi Syam'un memberitahu dimana kelemahan yang ada pada dirinya. Beliau pun mengatakan bahawa kelemahannya pada rambut panjang yang dimilikinya. Setelah mengetahui kelemahan suaminya, pada malam itu, Delilah pun mengambil kesempatan dengan mengunting rambut suaminya. Setelah itu, Delilah pun menemui pemuka kaum Filistin dan memberitahu perkara sebenar. Pada keesokan harinya, Nabi Syam'un pun bangun dan didapati rambutnya telah dipotong oleh isterinya. Beliau tidak sangka bahawa isteri yang dicintainya sanggup mengkhianatinya.

Beberapa lama kemudian, orang² Filistin pun datang lalu menangkapnya. Di hadapan beliau, orang² Filistin menunaikan apa yang telah dijanjikan kepada isterinya. Nabi Syam'un tidak sangka isterinya sanggup mengorbankan agama dan bangsa demi ganjaran yang dijanjikan. Setelah itu, Nabi Syam'un pun dibawa ke Gaza dan di sana, mata beliau telah dibutakan lalu dipenjara. Sepanjang di dalam tawanan orang Filistin, Nabi Syam'un dipaksa bekerja mengisar gandum.

Kaum Bani Israil hidup tanpa hala tuju kerana hakim pengadilan merangkap Nabi Allah telah ditangkap oleh orang Filistin. Nabi Syam'un dikatakan menjadi hakim memimpin Bani Israil selama 20 tahun. Dengan ketentuan Allah, pada ketika itu, Allah melantik Nabi Samuil sebagai Nabi untuk memimpin kaum Bani Israil.

Beberapa tahun kemudian, pemuka kaum Filistin pun membawa Nabi Syam'un ke kuil pengorbanan untuk dijadikan korban kepada Dewa Dagon, salah satu dewa yang paling penting dalam masyarakat Filistin. Di kuil itu, kedua tangan dan kaki Nabi Syam'un diikat di empat batang tiang. Dengan kehendak Allah, rambut Nabi Syam'un memanjang semula. Kemudian beliau berdoa agar diberi kekuatan untuk memusnahkan orang² Filistin.

Dengan kekuatan yang dianugerahkan oleh Allah, beliau pun menarik kedua tiang yang mengikat tangannya sehingga runtuh. Para pemuka dan orang Filistin termasuk isterinya yang berada di dalam kuil mati dihempap oleh bangunan kuil. Kemudian, Nabi Syam'un bersumpah kepada Allah akan menebus semua dosa²nya dengan berjuang menumpaskan semua kebathilan dan kekufuran selama 1000 bukan tanpa henti.

Nabi Syam'un dipercayai di makamkan di Tel Tzora di Israel yang menghadap ke Lembah Sorek. Di sana terdapat dua batu nisan besar Nabi Syam'un dan ayahnya Nabi Manoah. Makam itu terletak di antara bandar-bandar Zorah dan Eshtaol.

#MAMR

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register