Menyimpan simpanan dalam ASB1 dan ASB2 - mohon nasihat

Recommended Brokers


rheumatoid

Fun Poster
Joined
Oct 21, 2009
Messages
655
Reaction score
15
Points
15
Asb 2 xde bonus..so fokus asb 1 dulu...kalau da penuh asb1 baru isi asb 2
 
Sponsored Post

ResellerMaxis

Active+ Member
Joined
May 12, 2013
Messages
4,126
Reaction score
350
Points
41
Salam penduduk CG; saya ingin meminta nasihat.

Katakan saya ada simpanan kecil di ASB1 dan ASB2, dan andaikan ASB1 saya simpanan dia 2x lagi besar dari ASB2. Contoh 100K vs 50K.

Kalau saya dapat menyimpan sebulan sekali, wajar kah saya patut fokus pada ASB1 sahaja, atau lebih elok kalau saya simpan sedikit jugak di ASB2?

Contoh:
(1) Fokus sepenuh nya pada ASB1 sampai akaun penuh
(2) 50% di ASB1 dan 50% di ASB2
(3) Atau bagi % lebih besar pada ASB1, contoh 70%, dan selebihnya pada ASB2 (jadi guna moto 'sikit2 lama2 jadi bukit')

Atas sebab2 tertentu, loan kat ASB2 saya tak mohon lagi setakat ni. Cuma nak guna tu untuk simpanan sahaja.

Harap2, penduduk2 CG boleh beri pencerahan sedikit kat saya yang baru nak belajar ni.
Penuhkan asb 1
 

ResellerMaxis

Active+ Member
Joined
May 12, 2013
Messages
4,126
Reaction score
350
Points
41
Sekarang ni menyimpan dulu bagi konsistent sikit, dan nak buat jana masa depan.

Tapi tahun ni dah nak tengok2 lasb.





Ramai memilih (1).

Tadi saya pun buat ramalan dan sedikit strategi kewangan (cnth: kalau 5 tahun menyimpan, dan div 6%, tengok dividen terkumpul, dan dari situ berapa 'rasa2' nak masuk ke ASB2); walaupun dengan jumlah ramalan, rasa macam sayang nak keluarkan dari ASB1 dan masuk kan kat ASB2 ...
Mcm xsesuai je lasb tahun ni..trending asb menurun je kebelakangan ni..

Rasanya nak pru nanti baru naik..
 

TokJayo777200

Fun Poster
Joined
Jan 21, 2010
Messages
927
Reaction score
56
Points
20
Maaf bertanya.Zakat tu zakat keuntungan bagi pihak TH ke atau TH kirakan dan bayarkan zakat simpanan bagi setiap pendeposit TH(Woww!)?
 

im755

Super Active Member
Joined
Apr 27, 2006
Messages
5,039
Reaction score
85
Points
70
Maaf bertanya.Zakat tu zakat keuntungan bagi pihak TH ke atau TH kirakan dan bayarkan zakat simpanan bagi setiap pendeposit TH(Woww!)?
sgt setuju...
ada sapa2 yg boleh terang kan...
 

adam31

Freshie
Joined
Dec 10, 2018
Messages
17
Reaction score
0
Points
3
kalo sy pulak, asb 1 & 2 ni tmpt ke 2 sy simpanan/pelaburan. penuhkan asb 1, baru asb2. 1st choice sy pilih saham Bank Rakyat(tapi ahli semasa shj yg dibenarkan beli, tidak dibuka pd semua org). teruskan cari info pasal savings/investment nnt lebih terang jln dihadapan. slmt
 

arlobidoro

Freshie
Joined
Oct 11, 2019
Messages
9
Reaction score
0
Points
3
Salam penduduk CG; saya ingin meminta nasihat.

Katakan saya ada simpanan kecil di ASB1 dan ASB2, dan andaikan ASB1 saya simpanan dia 2x lagi besar dari ASB2. Contoh 100K vs 50K.

Kalau saya dapat menyimpan sebulan sekali, wajar kah saya patut fokus pada ASB1 sahaja, atau lebih elok kalau saya simpan sedikit jugak di ASB2?

Contoh:
(1) Fokus sepenuh nya pada ASB1 sampai akaun penuh
(2) 50% di ASB1 dan 50% di ASB2
(3) Atau bagi % lebih besar pada ASB1, contoh 70%, dan selebihnya pada ASB2 (jadi guna moto 'sikit2 lama2 jadi bukit')

Atas sebab2 tertentu, loan kat ASB2 saya tak mohon lagi setakat ni. Cuma nak guna tu untuk simpanan sahaja.

Harap2, penduduk2 CG boleh beri pencerahan sedikit kat saya yang baru nak belajar ni auto clicker word unscrambler jumble solver .
asb ni..biar o..dah stabil
 
Sponsored Post
Top
Log in Register