• Forum search currently under maintenance...

Menyimpan simpanan dalam ASB1 dan ASB2 - mohon nasihat

Recommended Brokers


gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
Salam penduduk CG; saya ingin meminta nasihat.

Katakan saya ada simpanan kecil di ASB1 dan ASB2, dan andaikan ASB1 saya simpanan dia 2x lagi besar dari ASB2. Contoh 100K vs 50K.

Kalau saya dapat menyimpan sebulan sekali, wajar kah saya patut fokus pada ASB1 sahaja, atau lebih elok kalau saya simpan sedikit jugak di ASB2?

Contoh:
(1) Fokus sepenuh nya pada ASB1 sampai akaun penuh
(2) 50% di ASB1 dan 50% di ASB2
(3) Atau bagi % lebih besar pada ASB1, contoh 70%, dan selebihnya pada ASB2 (jadi guna moto 'sikit2 lama2 jadi bukit')

Atas sebab2 tertentu, loan kat ASB2 saya tak mohon lagi setakat ni. Cuma nak guna tu untuk simpanan sahaja.

Harap2, penduduk2 CG boleh beri pencerahan sedikit kat saya yang baru nak belajar ni.
 
Sponsored Post

oso050

Fun Poster
Joined
Feb 25, 2018
Messages
871
Reaction score
55
Points
20
kalau saya..saya pilih TH..

sbb siap zakat..

asb ni..biar o..dah stabil
.layan lasb lak
 

oberst

Fun Poster
Joined
Mar 31, 2013
Messages
138
Reaction score
28
Points
20
Salam penduduk CG; saya ingin meminta nasihat.

Katakan saya ada simpanan kecil di ASB1 dan ASB2, dan andaikan ASB1 saya simpanan dia 2x lagi besar dari ASB2. Contoh 100K vs 50K.

Kalau saya dapat menyimpan sebulan sekali, wajar kah saya patut fokus pada ASB1 sahaja, atau lebih elok kalau saya simpan sedikit jugak di ASB2?

Contoh:
(1) Fokus sepenuh nya pada ASB1 sampai akaun penuh
(2) 50% di ASB1 dan 50% di ASB2
(3) Atau bagi % lebih besar pada ASB1, contoh 70%, dan selebihnya pada ASB2 (jadi guna moto 'sikit2 lama2 jadi bukit')

Atas sebab2 tertentu, loan kat ASB2 saya tak mohon lagi setakat ni. Cuma nak guna tu untuk simpanan sahaja.

Harap2, penduduk2 CG boleh beri pencerahan sedikit kat saya yang baru nak belajar ni.
Sy pilih (1)
 

-Ahmad87-

Fun Poster
Joined
Dec 10, 2010
Messages
891
Reaction score
86
Points
20
Salam penduduk CG; saya ingin meminta nasihat.

Katakan saya ada simpanan kecil di ASB1 dan ASB2, dan andaikan ASB1 saya simpanan dia 2x lagi besar dari ASB2. Contoh 100K vs 50K.

Kalau saya dapat menyimpan sebulan sekali, wajar kah saya patut fokus pada ASB1 sahaja, atau lebih elok kalau saya simpan sedikit jugak di ASB2?

Contoh:
(1) Fokus sepenuh nya pada ASB1 sampai akaun penuh
(2) 50% di ASB1 dan 50% di ASB2
(3) Atau bagi % lebih besar pada ASB1, contoh 70%, dan selebihnya pada ASB2 (jadi guna moto 'sikit2 lama2 jadi bukit')

Atas sebab2 tertentu, loan kat ASB2 saya tak mohon lagi setakat ni. Cuma nak guna tu untuk simpanan sahaja.

Harap2, penduduk2 CG boleh beri pencerahan sedikit kat saya yang baru nak belajar ni.
Saya pilih 1
 

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
31
Points
20
kalau saya..saya pilih TH..

sbb siap zakat..

asb ni..biar o..dah stabil
.layan lasb lak
Sekarang ni menyimpan dulu bagi konsistent sikit, dan nak buat jana masa depan.

Tapi tahun ni dah nak tengok2 lasb.

Sy pilih (1)
Saya pilih 1
Ramai memilih (1).

Tadi saya pun buat ramalan dan sedikit strategi kewangan (cnth: kalau 5 tahun menyimpan, dan div 6%, tengok dividen terkumpul, dan dari situ berapa 'rasa2' nak masuk ke ASB2); walaupun dengan jumlah ramalan, rasa macam sayang nak keluarkan dari ASB1 dan masuk kan kat ASB2 ...
 

-Ahmad87-

Fun Poster
Joined
Dec 10, 2010
Messages
891
Reaction score
86
Points
20
Sekarang ni menyimpan dulu bagi konsistent sikit, dan nak buat jana masa depan.

Tapi tahun ni dah nak tengok2 lasb.





Ramai memilih (1).

Tadi saya pun buat ramalan dan sedikit strategi kewangan (cnth: kalau 5 tahun menyimpan, dan div 6%, tengok dividen terkumpul, dan dari situ berapa 'rasa2' nak masuk ke ASB2); walaupun dengan jumlah ramalan, rasa macam sayang nak keluarkan dari ASB1 dan masuk kan kat ASB2 ...
Tak perlu masuk ASB2 pun. Strategi paling ampuh (hehe) untuk ASB2 adalah orang yang ada extra cash, nak masuk ASB1 dah penuh, so dia pergi ke ASB2 pula. Tapi kalau ASB1 masih boleh diisi, tak perlu nak kejar ASB2 tu.
 

mdfahmi69

Fun Poster
Joined
Apr 9, 2013
Messages
595
Reaction score
28
Points
20
kalau saya..saya pilih TH..

sbb siap zakat..

asb ni..biar o..dah stabil
.layan lasb lak
Simpanan tetap simpan @ TH-siap zakat
LASB utk generate profit-xprlu zakat
simpanan tetap asb(xusik)kiraan tetap shingga hujung thun akn dikira baru dizakatkn
FATWA= harus
pokok+(dividenx69%)
69%=kadar patuh syariah
31%=baitulmal(xpatuh syariah)
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register