Ilmu Marketing - Tips apa yang anda tahu?

CG Sponsors




CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
Salam all,

Nak bincang heavy sikit perihal satu cabang ilmu iaitu ilmu marketing, bagaimana anda memasarkan produk?

1. Since saya perhatikan forum CG menjadi lubuk rezeki bagi ramai peniaga2 online yg cuba memasarkan barangan mereka secara offline or online, jadi saya nak anda share ilmu2 marketing anda bagi tujuan berkongsi maklumat dan bertukar2 pendapat.

2. Anda dipelawa untuk berkongsi tips, story atau apa sahaja yang anda tahu, terbukti berjaya bagi tujuan ilmu dan pengetahuan.

3. Saya tidak fikir, ilmu marketing ini, sesuai kepada golongan peniaga sahaja, malahan berguna bagi semua orang since dunia hari ini kita hidup dalam persaingan sengit dan perlu tahu camna nak buat marketing.

4. Saya harap, thread ni jadi sebuah thread yg berjaya yg penuh dengan infomasi yg bagus dan ilmu yg diambil disini bakal merubah hidup anda.

5. At last I have a hard time to understanding why people can’t understand the relationship between marketing and any other kind of business. Every business, every topic, every endeavor, whether for fun or profit only happens if it gets marketed in some way.

6. There is a famous old saying which says “Nothing happens until somebody sells something.” Without good marketing, very little will sell itself.

Thank you terima kasih CGrian..:)cgrock
 
Sponsored Post

Norfazli

Active+ Member
Joined
Dec 23, 2007
Messages
3,202
Reaction score
88
Points
30
bagi saya
zaman sekarang ni oleh kerana persaingan tinggi dan kos
sebelum marketing.business kena ada jenama sendiri
sekurangnya kena ada logo dan usp
jadi bila buat marketing-kita secara tidak langsung market jenama kita
zaman sekarang orang sudah tidak curah air di pasir lagi..:)
 

razif1224

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2006
Messages
5,113
Reaction score
38
Points
70
Salam,

Pemasaran yang penting adalah melibatkan penjual dan pembeli.

Jadi perkara asas pada saya, sebelum menjual, pastikan bakal pembeli
selesa dengan kita. Mungkin dengan perkenalkan diri tanpa terburu-buru
melakukan hard selling adalah cara yang baik.

Dan sepertimana yang selalu kita dengar, ada kes, kawan berpuluh tahun
tak jumpa, tiba-tiba call kita sebab mahu berjumpa katanya. Tetapi...
apabila berjumpa kita terus disogokkan dengan jualan!

Saya berpendapat tak ramai suka dengan cara ini. Apa yang penting kini,
adalah pemasaran secara halus. Hormati bakal pembeli sepertimana penjual
mahu dihormati.

Dan bina hubungan dengan bakal pelanggan juga adalah satu teknik marketing
yang baik.. Ops.. bukan hubungan luar biasa ya...
Jadi penggunaan follow up dan bertanyakan khabar cukup memadai.
Sekali sekali berikan bonus, rebet atau hadiah percuma.

~ Kan kebanyakan syarikat yang berjaya lakukan begitu...
~ Mungkin juga selama ini kita nampak, tetapi kurang melihat...


ok.. moga sukses.. my cent ya!

Razif Yusof
 

CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
Terima kasih pada yg sudi sharing Tips dan rahsia pemasaran kauorang..
Yg razif bagi tadi bolehlah saya ekstrak dan summarykan sebegini kut :D

Pelanggan membeli products kita ada 2 sebab:
1. The logical reason - sesuatu product/perkhidmatan tu lebih baik dari yg lain
2. The real reason - barangan tu memberikan emotional satisfaction.

Jadi bolehlah saya simpulkan apa yg Razif nak sampaikan ialah membuat jualan ada teknik skill yg perlu dipelajari dan beratkan kepada kepuasan dan keselesaan mereka. Customer is the boss..right :D
 

razif1224

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2006
Messages
5,113
Reaction score
38
Points
70
Jenama...

Terima kasih pada yg sudi sharing Tips dan rahsia pemasaran kauorang..
Yg razif bagi tadi bolehlah saya ekstrak dan summarykan sebegini kut :D

Pelanggan membeli products kita ada 2 sebab:
1. The logical reason - sesuatu product/perkhidmatan tu lebih baik dari yg lain
2. The real reason - barangan tu memberikan emotional satisfaction.

Jadi bolehlah saya simpulkan apa yg Razif nak sampaikan ialah membuat jualan ada teknik skill yg perlu dipelajari dan beratkan kepada kepuasan dan keselesaan mereka. Customer is the boss..right :D
Ya, boleh dikatakan begitu. Pelanggan sanggup membeli dari penjual yang mereka percaya. Itulah juga kepentingan jenama.

Pastinya anda tahu antara Maggi dan cap XXX, pelanggan yang bijak akan memilih yang mana...? :D

Tips - Jangan jual produk sahaja, tetapi jual jenama sekali. :)cgrock
 

CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
Kita fikir kita faham apa yg pembeli mahukan tapi sebenarnya tidak

Mengkaji apa yg pembeli mahukan untuk kita pasarkan bukan sesuatu yg mudah..Sebagai contoh kajian marketing product2 yg gagal meningkatkan jualan dan bersaing serta dapat menambat hati pembeli antaranya...

1. Menjual jus orange dengan menambah vitamin dalam tu, make sense macam berjaya ni, hakikatnya tak

2. Ubat gigi pelbagai rasa, bubuh madu dsb..orang beli bagi budak2 guna jer tetapi most org dewasa suka ubat gigi ori yg biasa.

3. Orang pompuan akan beli, barangan product lelaki, tetapi lelaki takkan beli barangan perempuan e.g. baju kurung, barang make up dll.

4. Sebagai pembeli, mereka memang tak suka pencemaran, dan menyokong kempen kitar semula, hakikatnya mereka takkan bayar lebih untuk product2 yg bekasnya boleh dikitar semula.
 

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,313
Reaction score
442
Points
136
para peniaga juga mungkin bole buat tag utk lebih senang org ingat dan sentiasa terpahat dlm memori. contoh Singer..(menawan keluarga bahagia)sampai sekarang org ingat tag tersebut.
 

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,313
Reaction score
442
Points
136
rasanya,produk yg di repacking or rebranding boleh ke di bincangkan sekali cik sukan??
 

CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
para peniaga juga mungkin bole buat tag utk lebih senang org ingat dan sentiasa terpahat dlm memori. contoh Singer..(menawan keluarga bahagia)sampai sekarang org ingat tag tersebut.
Wow menarik dari haudli.. :D
Betullah tag or motto ni memang memberi kesan dan feeling kepada sesuatu product untuk reliable sepanjang masa..

Thanks
 
Sponsored Post
Top
Log in Register