BTC USD 69,597.3 Gold USD 2,412.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

[Fakta] Satu Jenaka..renung-renungkan

kedaionlinemy.com

Fun Poster
Messages
470
Joined
Dec 19, 2014
Messages
470
Reaction score
31
Points
20
Salam,

Satu jenaka

tapi cuba renungkan:-

Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik Cina yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina: Ada… ada… lu mau ketam Cina ka ketam Melayu?

Melayu: Aik! Ketam pun ada Melayu dengan Cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam Melayu, mana ketam Cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup… ketam Cina.... sana dalam bekas tak ada tutup… ketam Melayu la…

Melayu: Apa pasal ketam Cina apek kasi tutup.... ketam Melayu apek tak kasi tutup?

Cina: Itu ketam Cina kalau satu ekor keluar.... yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu: Ketam Melayu tak itu macam ka?

Cina: Ketam Melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi… jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar… yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

MORAL:

Begitulah cerita ketam Melayu dengan ketam Cina. Hakikatnya, jika orang Cina berniaga.... Cina lain tak kacau…dia tengok saja dan belajar macam mana boleh berjaya. Cina dah berjaya itu pula, akan ajar Cina lain agar berjaya juga. Kalau orang Melayu, bila satu Melayu nak berjaya, Melayu lain akan guna apa saja supaya Melayu tu jatuh balik. Macam ketam Melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik. Lepas tu mula lah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini. sebab itu Melayu tak maju.
|
|
|
|
|
 
Sponsored Post

Kisah dengki mendengki ni bukan melibatkan melayu aje.. ia melibatkan semua bangsa.. kisah ni hanya nak menjatuhkan melayu saja.. Sepatutnya melayu perlu sedar untuk menurunkan kisah kisah positif orang melayu.. dari dulu kita hanya nak bercerita tentang buruknya melayu daripada kisah mat jenin hinggalah si lebai malang.. padahal banyak kisah positif orang melayu sebenarnya..
 
Kisah dengki mendengki ni bukan melibatkan melayu aje.. ia melibatkan semua bangsa.. kisah ni hanya nak menjatuhkan melayu saja.. Sepatutnya melayu perlu sedar untuk menurunkan kisah kisah positif orang melayu.. dari dulu kita hanya nak bercerita tentang buruknya melayu daripada kisah mat jenin hinggalah si lebai malang.. padahal banyak kisah positif orang melayu sebenarnya..

betul tu bro .... tak memotivasikan langsung ... malah menambah persepsi negatif terhadap bangsa sendiri .... :eek: ..

ianya bagaikan satu doa terhadap bangsa sendiri .. patut lah tak maju2 ... :D

Intra-rasis nie :D

sampai ke anak cicit tau pasal crita nie :eek:

sampai ke tua rasa menyampah dengan bangsa sendiri ... :eek:

hina sangat kot jadi MELAYU ... :(scam

Ini semua UMNO punya pasal :(scam
 
Last edited:
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register