Covid-19 Covid-19 : Perlu ke Pakai Topeng (face mask) ?

CG Sponsors




epozer

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Aug 2, 2010
Messages
14,785
Reaction score
531
Points
171
-korang ada dah dapat ke. 80% bmakna area ak ni mesti dh dpt. ni dgr pun tidak

80 peratus daripada 30.7 juta topeng muka diagih

KUALA LUMPUR: Sebanyak 24.8 juta keping topeng muka telah diagihkan kepada orang ramai sehingga kelmarin.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata jumlah itu mewakili 80 peratus daripada 30.7 juta keping produk keperluan berkenaan yang sudah diagihkan kepada orang ramai.

Katanya, proses pengagihan diurus dan diselaraskan oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana peringkat negeri dan daerah melalui 162 pejabat daerah.

"Bekalan topeng muka juga telah dihantar ke Sabah dan Sarawak dan dalam proses pengagihan ke daerah-daerah. Jika ada yang masih belum menerimanya, beri sedikit masa, mungkin dalam perjalanan penghantaran," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media khas di Putrajaya yang disiarkan secara langsung selepas Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Berkenaan Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), hari ini.

aku dapat...dia letak atas meja...kat kmpung aku mak aku pun dapat banyak...diorg bagi satu family 4...pastu lebih bagi mak aku semua...sbb kedai runcit..sapa2 nk ambik situ je...
 
Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
152,442
Reaction score
20,981
Points
1,671
EXepSEyUcAAD1ta.jpg

tepung muka
 

dloanman

Legendary Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
18,983
Reaction score
1,445
Points
206

Pengunjung pasar raya Giant di Seksyen 7, Shah Alam menjalani pemeriksaan suhu badan dan mematuhi jarak sosial sebelum dibenarkan masuk ke premis itu pada 5 Mei 2020. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDANASIONAL

Individu tanpa pelitup muka boleh masuk pasar raya
by Irwan Shafrizan IsmailMei 8, 2020 3:54 pm

SHAH ALAM, 8 MEI: Pihak pengurusan pasar raya di seluruh negara tidak boleh membuat undang-undang atau peraturan sendiri dengan menghalang pelanggan tanpa memakai pelitup muka memasuki premis perniagaan, kata menteri kanan (kluster keselamatan).

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), pemakaian pelitup muka tidak diwajibkan dan bukan satu kesalahan jika tidak dipakai.

“Saya harap pihak pasar raya tidak buat undang-undang sendiri, kerana ini (tidak pakai pelitup muka) tidak masuk akta, kerajaan hanya menggalakkan untuk pakai bagi jaga keselamatan diri atau mereka yang bergejala.

“Saya cadangkan pasar raya supaya letakkan pelitup muka di luar premis, supaya boleh dijual kepada pelanggan yang mungkin terlupa pakai.. letak dekat luar jual RM1 atau RM1.50, jangan paksa beli sekotak pula,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaan ada pasar raya yang menguatkuasakan peraturan tidak membenarkan pelanggan masuk ke premis perniagaan jika tidak memakai pelitup muka.

sumber - https://selangorkini.my/2020/05/individu-tanpa-pelitup-muka-boleh-masuk-pasar-raya/
 

MrDisc

Active Member
Joined
Dec 22, 2016
Messages
2,080
Reaction score
201
Points
38
Pelitup jual kat kaunter tue yg payah.

Patut dekat nepal tue buat laa kaunter khas...pelitup muke sekupang 1helai.

Nak maju berduyun2 org singgah soping terus ckp...singgah kedai kami free 1pcs pelitup muka... :cool:



Pengunjung pasar raya Giant di Seksyen 7, Shah Alam menjalani pemeriksaan suhu badan dan mematuhi jarak sosial sebelum dibenarkan masuk ke premis itu pada 5 Mei 2020. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDANASIONAL

Individu tanpa pelitup muka boleh masuk pasar raya
by Irwan Shafrizan IsmailMei 8, 2020 3:54 pm

SHAH ALAM, 8 MEI: Pihak pengurusan pasar raya di seluruh negara tidak boleh membuat undang-undang atau peraturan sendiri dengan menghalang pelanggan tanpa memakai pelitup muka memasuki premis perniagaan, kata menteri kanan (kluster keselamatan).

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), pemakaian pelitup muka tidak diwajibkan dan bukan satu kesalahan jika tidak dipakai.

“Saya harap pihak pasar raya tidak buat undang-undang sendiri, kerana ini (tidak pakai pelitup muka) tidak masuk akta, kerajaan hanya menggalakkan untuk pakai bagi jaga keselamatan diri atau mereka yang bergejala.

“Saya cadangkan pasar raya supaya letakkan pelitup muka di luar premis, supaya boleh dijual kepada pelanggan yang mungkin terlupa pakai.. letak dekat luar jual RM1 atau RM1.50, jangan paksa beli sekotak pula,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaan ada pasar raya yang menguatkuasakan peraturan tidak membenarkan pelanggan masuk ke premis perniagaan jika tidak memakai pelitup muka.

sumber - https://selangorkini.my/2020/05/individu-tanpa-pelitup-muka-boleh-masuk-pasar-raya/
 

Laici

Super Active Member
Joined
Aug 19, 2014
Messages
5,293
Reaction score
653
Points
111
petronas kat area rumah aku ni, bangla yg jaga tu tak kasi masuk kalau tak pakai mask..

tapi kalau nak masuk juga, kena beli mask dia standby kt meja luar pintu tu, sekeping RM1.50..

pandai dorang buat duit
 

sapit87

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2012
Messages
7,497
Reaction score
203
Points
73

Pengunjung pasar raya Giant di Seksyen 7, Shah Alam menjalani pemeriksaan suhu badan dan mematuhi jarak sosial sebelum dibenarkan masuk ke premis itu pada 5 Mei 2020. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDANASIONAL

Individu tanpa pelitup muka boleh masuk pasar raya
by Irwan Shafrizan IsmailMei 8, 2020 3:54 pm

SHAH ALAM, 8 MEI: Pihak pengurusan pasar raya di seluruh negara tidak boleh membuat undang-undang atau peraturan sendiri dengan menghalang pelanggan tanpa memakai pelitup muka memasuki premis perniagaan, kata menteri kanan (kluster keselamatan).

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), pemakaian pelitup muka tidak diwajibkan dan bukan satu kesalahan jika tidak dipakai.

“Saya harap pihak pasar raya tidak buat undang-undang sendiri, kerana ini (tidak pakai pelitup muka) tidak masuk akta, kerajaan hanya menggalakkan untuk pakai bagi jaga keselamatan diri atau mereka yang bergejala.

“Saya cadangkan pasar raya supaya letakkan pelitup muka di luar premis, supaya boleh dijual kepada pelanggan yang mungkin terlupa pakai.. letak dekat luar jual RM1 atau RM1.50, jangan paksa beli sekotak pula,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaan ada pasar raya yang menguatkuasakan peraturan tidak membenarkan pelanggan masuk ke premis perniagaan jika tidak memakai pelitup muka.

sumber - https://selangorkini.my/2020/05/individu-tanpa-pelitup-muka-boleh-masuk-pasar-raya/
ye ke,aku g giant,NSK,petronas smua mintak pakai mask...kalu x pakai xleh masuk...mmg aku stanby mask kt dlm moto,kete aku je la senang
 

dloanman

Legendary Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
18,983
Reaction score
1,445
Points
206
petronas kat area rumah aku ni, bangla yg jaga tu tak kasi masuk kalau tak pakai mask..

tapi kalau nak masuk juga, kena beli mask dia standby kt meja luar pintu tu, sekeping RM1.50..

pandai dorang buat duit
HAHA Sabtu lepas den masuk stesyen minyak seksyen 9 shah alam,
den nk copek tak ingat kena scan+tulisnama+pakai mask masuk dlm tu

tepi pintu masuk ado org mtk derma & den tengok org2 yg mtk derma tu,
den trus buko pintu masuk ajo & byr TnG & isi minyak pastu kluar

tengok2 baru prasan ramai beratur nk masuk pakai mask+scan kek luar

ekekekkeekek aku memang taiko
taikoceng ekekekee
 
Sponsored Post
Top
Log in Register