Apakah itu WAHABI ???

CG Sponsors




citymall

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2013
Messages
4,295
Reaction score
478
Points
41

Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani)
yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka)
sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah),
Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.
- Surah Ali Imraan:105

Kenapa sesama kita masih bertelagah, berpecah belah padahal kita
merujuk kepada sumber yang sama, nyata dan jelas?
Sifat suka berpecah belah dalam agama adalah sifat orang2 Yahudi
dan Nasrani, padahal kita minta sekurang2nya 17 kali sehari semalam
supaya Tuhan tunjukkan jalan yang benar. Perlu muhasabah di sini.

Puncanya ialah masing2 mempertahankan kebenaran masing2.
Maka timbullah syak wasangka, benci membenci dendam dll
Siapa yang benar, siapa yang sesat semua ada dalam Quran dan Hadis Nabi

 
Last edited:
Sponsored Post

satio

Active Member
Joined
Jan 12, 2011
Messages
1,905
Reaction score
69
Points
30
Ni ke contohnya...

Ajaran sesat terbesar ialah jemaah tabligh dan kedua terbesar sesat ialah ikhwanul muslimin....kata dia la.

http://www.youtube.com/watch?v=T00EYw2oxV8
ada kawan aku sorg, baru join tabligh, ceritanya sebelum dia join kehidupannya banyak ke laut lah, enjoy sakan,bergelumang dengan maksiat, bertahun2 tak solat.. sampai satu tahap dia di beri hidayah oleh Allah.. waktu tu hidup dia penuh sgt masalah, sampai serabut sangat tak boleh kerja jadi dia balik kampung..

nak dijadikan cerita satu pagi dia ter bangun dgn sndiri pukul 4 pagi, lalu dia mandi, dan selepas bertahun2 tak solat, dia tergerak hati solat subuh di masjid berjemaah., dan dia cerita dkat aku masa tu ketenangan yg dia dapat tak boleh nak cakap, andaikata ada offer tujuh lautan pun dia tolak sbb lazat lagi tenang dia waktu tu... mula saat itu hidup dia 100% berubah, solat tak putus 5 waktu dkat masjid... tiap2 malam buat solat hajat, solat taubat dan tahajud...

skrg dah jadi tabligh...dan tgk pada cara hidup dan pegangan dia, aku tak berani senang2 nak kata Jemaah tabligh ni sesat mcm ostat kat atas ni cakap.. moga tuduhan itu tak berbalik semula pada yg menuduh..
 

citymall

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2013
Messages
4,295
Reaction score
478
Points
41
Sesat tak sesat Allah yang tentukan.
Kita samasekali takboleh menghukum ia sesat, mereka sesat
selagi mereka orang Islam yang mengerjakan rukun Islam yang lima
dan masih beriman dengan rukun Iman yang enam.

Adakah kita boleh jamin yang kita nie akan dapat husnul khatimah?
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,783
Reaction score
895
Points
121
Ulama baru je yg duk kata kitab imam taimiyah betul..ibnu abdul wahab lah yg memperjuangkan kefahaman karut ni..dan ada jugak yg sokong..hehe..
 

narga

Active Member
Joined
Nov 20, 2012
Messages
2,444
Reaction score
42
Points
30
Kalau menurut ulama tafsir terkemuka, Ibnu Katsir, 2 rukun sesuatu perbuatan diterima sebagai amalan soleh adalah keikhlasan kerana Allah & sesuai dgn syariat Rasulullah SAW.

Walaupun begitu, bukan semua bid’ah tue sesat sebagaimana kiter ketahui dlm hadis riwayat Muslim “Sesungguhnya sebaik2 ucapan adalah ucapan Allah dan sebaik2 ajaran adalah ajaran Rasulullah. Dan sesungguhnya sejelik2 perkara adalah sesuatu yg diada-adakan (dlm agama), kerana sesungguhnya sesuatu yg diada-adakan (dlm agama) adalah bid’ah & setiap bid’ah adalah sesat”.

Sebahagian amalan itu boleh diterima & diselaraskan dgn kehendak agama. Imam Syafie berkata, sesiapa melakukan pembaharuan yg bertentangan dgn kitab (Al-Qur’an) & as-sunnah, atau ijmak atau qiyas, maka ia adalah bidaah sesat & sesiapa melakukan pembaharuan kebaikan & tidak bertentangan dgn agama, yg demikian itu adalah bid’ah yg dipuji. Maksud “bid’ah yg dipuji” itu sebenarnya merujuk kpd bid’ah yg diistilahkan secara bahasa bukan syarak. Cthnyer penggunaan pembesar suara ketika khatib menyampaikan khutbah, menggunakan kapal terbang utk ke Makkah bagi melaksanakan Haji dsb.

Adalah tidak diterima akal jika Imam As-Syafie membenarkan sesuatu amalan yg bertentangan dgn sunnah Rasulullah kerana beliau sendiri terkenal dgn ketaatan terhadap amalan baginda. As-Sfie pernah berkata dlm sebuah kitabnya: “Jika engkau mendapati dlm kitabku sesuatu yg bercanggah dgn sunnah Rasulullah, maka ambillah sunnah itu & tinggalkan fatwaku”.

Sekarang ini persoalannyer adakah sesuatu perkara yg berbentuk bid’ah ini perlu mendapat kelulusan dahulu dari Majlis Fatwa Kebangsaan atau bagaimana ahli panel? Dan adakah bid’ah yg seperti ini tak boleh senang2 atau sambil lewa dijadikan bid’ah yg hasanah atau bagaimana? Adakah kiter sebagai org kebanyakkan ini boleh mengatakan bahawa sesuatu perkara itu bid’ah yg dipuji… Apakah kreteria2 sesuatu bid’ah itu dikira bid’ah yg terpuji & boleh diamalkan…

Wallahu a’lam.

korang ni bidaah dgn syariat pun tak faham macam mana nak berhujjah.... setiap bidaah adalah sesat.....clear???
 
Sponsored Post
Top
Log in Register