Apakah itu WAHABI ???

CG Sponsors




bluehyppo23

Active Member
Joined
Nov 9, 2006
Messages
2,472
Reaction score
7
Points
25
Hi rakan2 forumer sekali ,sering kali terdengar ayat2 WAHABI ini di dalam perbincangan di CG mahupun dimana2 , sering menjadi pertanyaan di hati apakah maksud WAHABI ini ?? Semoga rakan2 boleh berforum dengan tenang dan memberi serta berkongsi maklumat tentang apa itu WAHABI jika ia nya BAIK jangan di SALAH erti manakali jika ianya BURUK haruslah kita JAUHI :)

::EDIT::
Wahabi? Siapakah Wahabi?

Ramai orang bercakap tentang Wahhabi tetapi mereka tidak kenal siapakah mereka. Apabila mereka tidak mengenali mereka tetapi mereka ingin bercakap juga mengenainya, maka berlakulah banyak kesilapan. Kesilapan berkenaan adakalanya hingga menyebabkan mereka terjebak ke dalam api penyebaran fitnah terhadap mereka yang memperjuangkan al-Quran dan as-Sunnah Rasulullah s.a.w.

Serangan terhadap golongan Wahhabi yang juga antara pembela as-Sunnah akhir zaman ini banyak diseliputi oleh dendam kesumat terhadap golongan yang benar ini. Kita dapat bayangkan bagaimana marahnya golongan yang anti kepada Wahhabi ini sehingga sanggup melemparkan pelbagai fitnah dan cacian terhadap mereka. Bagaimana golongan berkenaan tidak marah kepada Wahhabi, jika amalan tradisi turun menurun dari nenek moyang mereka yang disalut dengan pelbagai kosmetik agama cuba dibenteras oleh golongan Wahhabi.

Siapa tidak berang apabila pegangan ilmu Martabat Tujuh yang totok dari falsafah yang pernah diserang habis-habisan oleh al-Ghazali, kini diserang pula oleh Wahhabi. Hairannya, mereka tidak pula menyerang al-Ghazali. Itulah kejahilan mereka tentang asal usul ilmu yang mereka pegang.

Itu tidak termasuk serangan Wahhabi terhadap zikir "Yahoo.. Yahooo.. Yahoo.." mereka, kegiatan bertawaf dan meminta-minta dari kuburan dan pelbagai macam pegangan mereka yang apabila kita semak kembali, kita tertanya-tanya: "Apakah ini dari ajaran Islam?" "Apakah ini yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w."?
Disini aku cuba untuk menyampaikan risalah mengenai amalan2 warisan yg kita lakukan dan kita sama fikirkan sejenak dan renungkan dalil2 dari sumber yg dua iaitu Al Quran dan As Sunnah.Terdapat golongan dimalaysia yg tidak bertanggungjawab mengkafirkan dan menghukum kita sesama umah yg memegang kuat kepada Mazhab Syafie.









DETAIL TENTANG BIDAAH DLM BENTUK PDF UNTUK YG RAJIN MEMBACA,KALAU MALAS DGR JER SEMUA VIDEO DIATAS
View attachment 20335
 
Last edited:
Sponsored Post

adar

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Dec 20, 2005
Messages
9,027
Reaction score
215
Points
73
Hi rakan2 forumer sekali ,sering kali terdengar ayat2 WAHABI ini di dalam perbincangan di CG mahupun dimana2 , sering menjadi pertanyaan di hati apakah maksud WAHABI ini ?? Semoga rakan2 boleh berforum dengan tenang dan memberi serta berkongsi maklumat tentang apa itu WAHABI jika ia nya BAIK jangan di SALAH erti manakali jika ianya BURUK haruslah kita JAUHI :)
aku tak tau saper btul saper salah.

yg pro wahabi mengkafirkan syiah. yg pro syiah kater wahabi sesat.

ntah la. tak usah la pikir2 sgt. penin...penin...penin...
 

bluehyppo23

Active Member
Joined
Nov 9, 2006
Messages
2,472
Reaction score
7
Points
25
aku tak tau saper btul saper salah.

yg pro wahabi mengkafirkan syiah. yg pro syiah kater wahabi sesat.

ntah la. tak usah la pikir2 sgt. penin...penin...penin...

tak paham ler ??? WAHABI nie agama ker aper ke ?? bagi intro kepada kita org yg tak tau nie :)
 

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
7,155
Reaction score
133
Points
83
ajaran atau kepercayaan kot...huhuhuhu
 

adar

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Dec 20, 2005
Messages
9,027
Reaction score
215
Points
73
tak paham ler ??? WAHABI nie agama ker aper ke ?? bagi intro kepada kita org yg tak tau nie :)
wahabi ni mmg fahaman gak la. mcm syiah. tp wahabi ni mrk keras skit pada agama dan ikut Al-Quran 100%.

Sbb tu kalo korang perasan, ada satu golongan yg menentang maulid Nabi sbb mrk kata bidaah. dlm Al-Quran xde maulid nabi, kata kaum wahabi ni la.

Pastu talqin pun mrk pertikaikan. mrk kata bidaah gak sbb xde dalil kukuh. Mengendap org khalwat pun mrk ckp salah sbb ada hadis nabi ckp, megendap2 kesalahan org adalah berdosa.

aku suka gak gn pengangan mrk sbb mrk tolak bidaah 100%. benda dlm yg tiada dlm Al-Quran gn Hadis mmg mrk tolak mentah2. tp yg tak bestnya, ada org ckp kaum wahabi ni suka mengkafirkan org yg buat bidaah. aku tak tau la btulke tak.

lg satu mrk ni mmh anti abis syiah.

Satu contoh wahabi yg kita semua kenal adalah Mufti Perlis. ala..mufti termuda tu. sbb tu beliau menentang perbuatan mengendap pasangan khalawat. sbb dlm AL-Quran xde nas utk mengendap semua tu.

satu yg aku tak berapa gemar gn mrk sbb sebilangan dr mrk suka merendah2 kan imam2 besar kita mcm Al-ghazali, Imam Syafie.

kalo ada salah gn post aku ni tlg tegur k.
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
62
Points
70
wahabi ni org sunnah gak, gelaran wahabi ni diberi oleh Sultan Turki sebagai ejekan org Turki, kepada nama bapak 'Muhammad bin Abdul Wahab' kerana Org Turki hilang kuasa di timur tengah.

Ini yg aku dgr dr kuliah Ustaz Ismail Kamus la, byk lagi isi dia. tp rasanya tak layak aku nak ulas hehe.

rujuk kat sini
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
62
Points
70
kalo yang aku boltkan tu jadi r, apa jadi ehh?

ke... memang dia yg punya...
Iskk ko ni dah bukak lom website tu? jgn la mudah sgt nak tuduh org sebarangan dlm masa yg sama kita pun tak bape betul.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register