BTC USD 49,218.1 Gold USD 1,784.41
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Apa keburukan/kebaikan sekolah satu aliran

Achik juju

Fun Poster
Messages
115
Joined
Sep 5, 2015
Messages
115
Reaction score
0
Points
10
Aku nampak kebaikan..untuk semai perpaduan dan mghasilkan semangat cintakan negara kita kena bermula dari kecil..kalau pasai takut terhapusnya bahasa ibunda..apa kata semua yang belajar disekolah tu di wajibkan lulus bahasa ketiga..xke nanti yang keluar dari sekolah ada lah murid yang faham 3 bahasa..bm,bi,arab/b.cina/b.tamil..sekarang pun ada sekolah yang ada bahasa ke 3...tp xsemua & xwajib lulus..wah hebatnya rakyat malaysia nanti jika pandai byk bahasa..kdg2 aku tgk yang sekolah sjkc,sjkt xpaham bahasa melayu lgsung..sedih..kau duduk negara malaysia & kau xpham bm? Bangla dok sini pun 3 bulan je dh boleh ckp bm...xtau la kenapa jd mcm tu...itu lah keburukan bergaul dalam kelompok yang sama je..ke aku cuma nampak kebaikan je..apa keburukan dia pulak ye..
 
Sponsored Post

copy left

CG Top Poster Club
Messages
27,096
Joined
Jun 25, 2008
Messages
27,096
Reaction score
579
Points
161
Aku nampak kebaikan..untuk semai perpaduan dan mghasilkan semangat cintakan negara kita kena bermula dari kecil..kalau pasai takut terhapusnya bahasa ibunda..apa kata semua yang belajar disekolah tu di wajibkan lulus bahasa ketiga..xke nanti yang keluar dari sekolah ada lah murid yang faham 3 bahasa..bm,bi,arab/b.cina/b.tamil..sekarang pun ada sekolah yang ada bahasa ke 3...tp xsemua & xwajib lulus..wah hebatnya rakyat malaysia nanti jika pandai byk bahasa..kdg2 aku tgk yang sekolah sjkc,sjkt xpaham bahasa melayu lgsung..sedih..kau duduk negara malaysia & kau xpham bm? Bangla dok sini pun 3 bulan je dh boleh ckp bm...xtau la kenapa jd mcm tu...itu lah keburukan bergaul dalam kelompok yang sama je..ke aku cuma nampak kebaikan je..apa keburukan dia pulak ye..

mmg ada kebaikan masing2 boleh belajar bahasa budaya dan adat masing kita akan lebih memahami.
ok tu kebaikan.
keburukannya pulak adalah....
bila dah diasuh dari kecil tiap2 kaum kita akan lebih memahami dan bersatu betul x,itu akan melemahkan kerajaan kalau semua rakyat bersatu menolak kerajaan sedia ada.

sbb tu sekolah 1 aliran x dpt dilaksanakan,perpaduan kaum hanya boleh disemai dengan sikap individu sendiri,kalau ada sifat racis dari mana2 kaum cina melayu india itu xdpt dielakkan.
 

notepad

Super Active Member
Messages
9,583
Joined
Sep 17, 2011
Messages
9,583
Reaction score
836
Points
126
sekolah berasingan ialah sambungan dasar penjajah ingeris pecah dan perintah. satu malaysia gagal sebab budak-budak dari kecik sudah diasingkan mengikut bangsa dan bahasa. bila sudah remaja hubungan antara kaum jadi masalah. itu yg kelam kabut buat plkn. melayu pula tak reti bahasa cina dan india. kena tipu hidup2 depan mata sebab tak paham bahasa mereka.

najib tak berani buat sekolah satu aliran sebab ini soal fulus. nanti tokey besar tak mahu bagi derma lagi. dap menang besar sebab orang cina tak sokong bn mca gerakan. kawasan majoriti melayu letak calon mca. melayu saja yg undi calon mca hahaha.
 

copy left

CG Top Poster Club
Messages
27,096
Joined
Jun 25, 2008
Messages
27,096
Reaction score
579
Points
161
Jika hendak melaksanakan sekolah satu aliran, sekolah aliran agama (smka, smap, kisas) mungkin terpaksa dikorbankan. Adakah kita bersedia?

sekolah agama selalunya petang je x kacau pun sesi sekolah kebangsaan waktu pagi.
 

lalala22389

Fun Poster
Messages
339
Joined
Dec 16, 2013
Messages
339
Reaction score
2
Points
15
Jika hendak melaksanakan sekolah satu aliran, sekolah aliran agama (smka, smap, kisas) mungkin terpaksa dikorbankan. Adakah kita bersedia?

buat apa nak kene korban pulak..agama rasmi malaysia ni agama islam..
so tu tak boleh dijadikan isu
 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
sekolah agama selalunya petang je x kacau pun sesi sekolah kebangsaan waktu pagi.

Sekolah tu takda sapa nak kacau.

Aku dah siap tulis SMKA, SMAP, dan KISAS kot. Takkan tak faham lg. Hehe.
 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
buat apa nak kene korban pulak..agama rasmi malaysia ni agama islam..
so tu tak boleh dijadikan isu

Benda ni basically give and take.

Perkara agama Islam ada dalam perlembagaan.

Perkara amalan dan ajaran bahasa ibunda (mandarin dan tamil) juga ada dalam perlembagaan.
 

kiddd2

CG Top Poster Club
Messages
23,591
Joined
Jun 7, 2011
Messages
23,591
Reaction score
2,977
Points
201
Keburukannya..

Umngok xbley amal politik pecah dan.perintah..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register