BTC USD 49,074.0 Gold USD 1,785.68
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Apa keburukan/kebaikan sekolah satu aliran

kiddd2

CG Top Poster Club
Messages
23,591
Joined
Jun 7, 2011
Messages
23,591
Reaction score
2,977
Points
201
Bro. Kalau kita nak mansuhkan SJKC, SJKT, kau ingt puak2 diorang ni senang2 ke bg kita mansuhkan?

Diorg mesti guna konsep, "aku tak boleh, kau pn mesti tak boleh", "aku tak dpt, kau pn mesti tak dpt". "Kalau betul nak satu aliran, biar satu aliran. Tak payah nak ada sekolah agama, sekolah cina, sekolah tamil ni semua."

Kita xcakap.Diorang xboleh sekolah vernakular..

Kita cakap sekolah kebangsaan satu aliran wajib n vernakular diluar waktu sekolah satu aliran.

Kita xhapuskan pon sekolah vernakular diorg pon..

Pendapat Aku je laa..
 
Sponsored Post

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
Kita xcakap.Diorang xboleh sekolah vernakular..

Kita cakap sekolah kebangsaan satu aliran wajib n vernakular diluar waktu sekolah satu aliran.

Kita xhapuskan pon sekolah vernakular diorg pon..

Pendapat Aku je laa..

Mana boleh mcm gitu. Kalau kau nak buat sekolah kebangsaan satu aliran wajib, SJKC ngn SJKT tu nak jd apa? Kalau dah jd 1 aliran, mesti semua jd SK.
 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
tu peringkat menengah dan keatas x kacau 1 aliran sekolah rendah.
sbb nak satukan dari sekolah rendah lagi.
kenapa perlu turuti sangat kan ke bagus diserap sekali sama2 boleh belajar budaya masing2 bahasa masing2 kanak2 bukan islam pun boleh memahami kesucian agama islam.
kalau sekolah jenis cina boleh ada kelas agama islam kenapa x sekolah 1 aliran ada kelas utk pengajian bahasa dan budaya lain.
budak melayu yg bersekolah cina memahami org cina begitu jgk sebaliknya,kenapa x buat semua sekali biar semua sekali memahami dan menghormati bukan sebilangan kecil aje.
tp xyah risaulah xkan boleh rialisasikan 1 aliran ni sbb masing2 dari menteri sampai ke rakyat mmg xnak bersatu masing2 pentingkan diri,nak bersatupun atas individu je pun.

Aku cadangkan kau cerita pendapat ni dkt seorang kwn kau yg berbangsa cina, yang bercakap mandarin di rumah.

Kemudian kau kongsikan apa yg reply dkt sini.
 

kiddd2

CG Top Poster Club
Messages
23,591
Joined
Jun 7, 2011
Messages
23,591
Reaction score
2,977
Points
201
Mana boleh mcm gitu. Kalau kau nak buat sekolah kebangsaan satu aliran wajib, SJKC ngn SJKT tu nak jd apa? Kalau dah jd 1 aliran, mesti semua jd SK.

Maksud aku macam sekolah agama..

Nak belajar bahasa ibunda skolah petang laa..

Nak pandai jawi, skolah petang laa..
 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
Maksud aku macam sekolah agama..

Nak belajar bahasa ibunda skolah petang laa..

Nak pandai jawi, skolah petang laa..

Habis tu sekolah pagi SJKC dan SJKT tu jadi nama apa?

Apa nama sekolah2 tu jd kalau ikut cadangan kau ni bro?
 

kiddd2

CG Top Poster Club
Messages
23,591
Joined
Jun 7, 2011
Messages
23,591
Reaction score
2,977
Points
201
Habis tu sekolah pagi SJKC dan SJKT tu jadi nama apa?

Apa nama sekolah2 tu jd kalau ikut cadangan kau ni bro?

Nama pon Cadangan n pandangan Aku, sampai ke nama pon nak Aku bagi..

Apa laa Ko ni gelabah sgt..

Menteri umngok nak buat nnt ada laa Cadangan nama tu nanti..
 

lalala22389

Fun Poster
Messages
339
Joined
Dec 16, 2013
Messages
339
Reaction score
2
Points
15
Habis tu sekolah pagi SJKC dan SJKT tu jadi nama apa?

Apa nama sekolah2 tu jd kalau ikut cadangan kau ni bro?

so bg ko kita kene ikot semua benda yg ko cakap kan ni..abs tu ape guna agama islam sebagai agama rasmi??
sebab aku rasa tak pernah lagi jumpa sekolah yg buat utk agama dorg..
sekolah menengah hindu or budha..agama gn bangsa lain kot rasanya
 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
Nama pon Cadangan n pandangan Aku, sampai ke nama pon nak Aku bagi..

Apa laa Ko ni gelabah sgt..

Menteri umngok nak buat nnt ada laa Cadangan nama tu nanti..

Skg ni kalau nk bg cadangan, nak kritik org, kena bg alternatif yg baik sampai ke tahap pelaksanaan, berbanding apa yg kerajaan bg. Tak boleh sekerat2. Ni la punca kerajaan masih berkuasa sampai skg. Sbb alternatif takda, atau pun sekerat2, setakat idea kosong, tapi bagaimana nak terlaksana tu takda.

Sekarang ni bro.

Dkt SJK tu bukan setakat belajar bahasa cina, belajar bahasa tamil.

Dkt situ semua ckp bahasa cina kecuali time kelas BM (ni pun ada ckp cina jgk) dengan kelas agama je (utk budak islam shj).

SJKC ni ibarat identiti masyarakat cina. Proses islamisasi dkt SK jugak menjadi igauan dkt masyarakat cina ni.

Kau pun kalau duduk dkt tempat yg melayu minoriti. Contoh kalau kau duk Aussie, kalau ada sekolah melayu dkt tempat kau, mesti kau lg prefer antar anak kau pg sekolah melayu. Ni la terjadi dkt cina2 dkt sini. Diorg takut anak diorg lupakan bangsa cina ni kalau masuk sekolah 1 aliran.

Sistem SJK ni dah lama ada. Kau ingt cina2, india2 ni sng2 ke nak bg bubar? Kalau nak bubar pun, mereka akan mintak sama rata.

Kalau tak caya, tgk stail Singapore. Disebabkan nak national unity, Lee Kuan Yew sanggup mansuhkan sekolah2 cina dkt negara dia walaupun dia cina. Dia buat dkt sana, semua sekolah sama, belajar dlm BI. Melayu belajar bahasa Melayu dkt kelas elektif, cina belajar bahasa cina dkt kelas elektif, india belajar bahasa tamil dkt kelas elektif. Kalau kau nak anak belajar agama, antar pg madrasah. Kau nak anak kau belajar sekolah cina, antar sekolah cina swasta. Madrasah dan sekolah swasta cina sana tak dpt dana kerajaan pn. Dah di luar dari sistem pendidikan kebangsaan. Kalau berlaku bende tu dkt sini, adakah kita sanggup kehilangan sekolah agama kerajaan di bawah KPM?
 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Messages
25,549
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
so bg ko kita kene ikot semua benda yg ko cakap kan ni..abs tu ape guna agama islam sebagai agama rasmi??
sebab aku rasa tak pernah lagi jumpa sekolah yg buat utk agama dorg..
sekolah menengah hindu or budha..agama gn bangsa lain kot rasanya

Nah bro. Pg baca: http://www.astroawani.com/berita-ma...luk-kepada-perlembagaan-mahkamah-rayuan-52539

Hakim Datuk Mohd Hishamudin Yunus yang mengetuai panel tiga hakim berkata kedudukan Islam di negara ini sudah diputuskan oleh Mahkamah Agung (ketika itu) dalam kes Che Omar bin Che Soh v. Public Prosecutor pada 1988.

Dalam kes itu, panel lima hakim yang diketuai oleh Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas (ketika itu) memutuskan bahawa penggubal Perlembagaan Persekutuan telah melalui Artikel 162 mengekalkan undang-undang sekular dan mengehadkan undang-undang Islam yang ditadbir semasa tempoh penjajahan British iaitu setakat hal ehwal perkahwinan, perceraian dan harta pusaka.

"Ringkasnya, Mahkamah Agung berpendirian bahawa adalah menjadi hasrat penggubal Perlembagaan Persekutuan bahawa perkataan 'Islam' dalam Artikel 3(1) diberikan maksud yang terhad," kata Mohd Hishamudin.
 

copy left

CG Top Poster Club
Messages
27,096
Joined
Jun 25, 2008
Messages
27,096
Reaction score
579
Points
161
Aku cadangkan kau cerita pendapat ni dkt seorang kwn kau yg berbangsa cina, yang bercakap mandarin di rumah.

Kemudian kau kongsikan apa yg reply dkt sini.

diorg semua setuju dari dulu,yg x setuju tu mmg xnak campo dengan melayu pun.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register