Wanted Anak Ayam Kampung

CG Sponsors




IQmat

Fun Poster
Joined
Jul 26, 2010
Messages
348
Reaction score
0
Points
10
Assalamualaikum....
Selamat Hari RAya Untuk Umat Semua Warga Carigold...

Di Hari Raya Yang mulia ini Saya Yang Baru ingin memulakan penternakan ayam kampung ingin memohon kepada mereka yang ada menjual anak ayam kampung untuk memberi sebutharga jualan anak ayam sebanyak 100 / 200 ekor. Kalau boleh yang berada di Selangor.
 
Sponsored Post

aku_anak_nelayan

Fun Poster
Joined
Mar 24, 2010
Messages
729
Reaction score
9
Points
15
bisnes baek nie, aritue ada kuar kat tv...bela ayam kg dlm pagar...lepas ja
 

skYnEt-gEnIUs

Banned
Joined
Aug 19, 2010
Messages
23,970
Reaction score
501
Points
161
cube tanye kat kedai jual makanan pallet utk ternakan,slalunye ada jual skali benih2 ikan atau ayam atau angsa dll....
 

IQmat

Fun Poster
Joined
Jul 26, 2010
Messages
348
Reaction score
0
Points
10
baru jer nak belajar bela ayam kampung.
Sebelum ramadan hari tu dah ada beli 5 ekor ibu ayam dengan 2 ekor bapak ayam. Seminggu kemudian beli lak anak ayam dalam 10 ekor. Sapai ke hari ni semuanya hidup. ibu dan bapak ayam tu letak dalam 1 reban berpagar 20 x 40 kaki supaya dapat di kawinkan utk mendapatkan telur. tapai malas betul nak mengeam . sampai ke hari ni dah hampir 40 biji telur. ada yang jual ada yang di makan sndiri.

Seminggu sebelum raya ari tu saya beri kat kawan untuk 33 biji teluruntuk di tetaskan menggunakan mesim eram, tak tahu la berjaya ker tak.

Tentang 10 ekor anak ayam tu saya letakkan dalam reban kecik yang asalnya katil bujang sayam modified jadi reban. La ni dah besar dan mungkin saya akan sekalikan dengan ibu ngan bapak ayam tadi.

Sambung esok ...
 

Bro_Izantie

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Mar 15, 2009
Messages
17,073
Reaction score
927
Points
161
penternakan adalah perniagaan..
kipidup TT..
cuma masalah ayam ni penyakit dia tu..kena jaga2..sekali kena habis sereban..banyak dpt tips dan info dari jabatan haiwan
 

iwak

Super Active Member
Joined
Mar 21, 2008
Messages
7,594
Reaction score
37
Points
80
ayam kg biasa atau kampung kacuk? kalau kampung kcuk kt kedai banyak jual.
 

IQmat

Fun Poster
Joined
Jul 26, 2010
Messages
348
Reaction score
0
Points
10
Masa beli ibu ngan bapak ayam di paya jaras ari tu penjual tu kata ayam kampung. saya yang tak berapa nak kenal , beli jer. .Camner nak kenal ayam kampung biasa dengan ayam kampung kacuk.
 

Don Malaya

CG Top Poster Club
Joined
May 3, 2011
Messages
27,601
Reaction score
923
Points
171
aku cadangkan...

ko pergi ke rumah2 kampung..

beli 3-5 ekor satu rumah..

:D

kalau org nak jual 100-200 ekor..susah kot nak cari...

tt kene laa upah org suruh carikan ke cane..

ok x idea nie ..kekeke

sebab den ade tgk cina mane entah buat camnie..
 

arzaraza

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2010
Messages
5,762
Reaction score
28
Points
70
Masa beli ibu ngan bapak ayam di paya jaras ari tu penjual tu kata ayam kampung. saya yang tak berapa nak kenal , beli jer. .Camner nak kenal ayam kampung biasa dengan ayam kampung kacuk.
kalau ayam kampung tu kecik jer. Tetapi kebanyakan nya ayam sabung. mcm kat bawah ni.






Kalau ayam kampung bentuk badan mcm ayam hutan. tetapi dia besar sikit paling berat pun 2kg saja.




ayam hutan telinga putih dan kaki kehitaman.




anak ayam kampung ori
 
Sponsored Post
Top
Log in Register