Minuman Sparkling

CG Sponsors




S.Y.E.D

Banned
Joined
Jun 6, 2008
Messages
18,685
Reaction score
588
Points
161
nak tanye skit ttg minuman sparkling ni ( btui ka grammar nih eheheh).. sape tahu minuman ini halal ker idak.. bukan ape sbb aku tgk kt Giant ade jual kt tempat barang halal...ceq mintak kepastian :D
 
Sponsored Post

iorichee

Active+ Member
Joined
Jan 22, 2008
Messages
4,681
Reaction score
11
Points
25
rasanyer halal...

rsanyer ianya air bergas....
 

lampor_2003

Legendary Member
Joined
Jan 26, 2009
Messages
11,045
Reaction score
137
Points
123
nak tanye skit ttg minuman sparkling ni ( btui ka grammar nih eheheh).. sape tahu minuman ini halal ker idak.. bukan ape sbb aku tgk kt Giant ade jual kt tempat barang halal...ceq mintak kepastian :D
minuman nih da lama..aku kenal time blajo dulu..bese kalo dak2 senior blk pas blayar(praktikal) junior kene wat party menyambut kepulangan senior2 nih..so air nih mmg banyak la diorder..tp air nih xmabuk..air jus je..
 

girlsilver

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Dec 1, 2009
Messages
10,744
Reaction score
194
Points
123
air sparkling sebenarnya air berkarbonat/ air bergas. lagi tepat air soda.

Apakah kesan/pengaruh air berkarbonat kepada manusia?


1- 100plus adalah minuman ringan / minuman berkarbonat / minuman bergas (semua tu sama je yakni kategori minuman berkarbonat/bergas tetapi berlainan kandungan / ingredients).

Air berkarbonat rasanya pahit (saya sendiri dah rasa). Ini adalah kerana air "kosong" apabila dicampurkan dengan CO2 (karbon dioksida) mengikut proses yang dipanggil "carbonation", air itu akan menjadi pahit (tak lah pahit yang keterlaluan pahitnya)

water (treated/filtered/RO) + CO2 ---> carbonated water

carbonated water ini rasanya pahit.

Untuk meng"hilang"kan kepahitan (sebenarnya pahit tu tak hilang, hanya telah di"disguise"kan... maaf bahasa rojak... tapi nak guna perkataan penyamaran, macam lain je bunyi dia)... maka dicampurkan dengan bahan pemanis seperti gula dalam kuantiti yang banyak.

Disebabkan kandungan gula yang banyak, maka peminum perlu lah berhati-hati. Ini boleh membawa kepada penyakit kencing manis sekiranya diminum dalam kuantiti yang berlebihan dan secara berterusan.

nb: dalam industri pembuatan minuman berkarbonat, kepekatan gula biasanya diuji menggunakan brix refractor meter.



Minuman berkarbonat itu yang menjadi masalahnya adalah apabila sengaja dicampurkan dengan gula yang tinggi, (untuk menghilangkan rasa pahit, menurut anda).

Maka kesan negatif minuman berkarbonat tersebut, adalah terletak pada gula-nya, bukannya sifat berkarbonatnya.

Mungkin ada yang bertanya - ada ke minuman berkarbonat tanpa gula?

Jawapannya, ada. Di Malaysia saya secara peribadi jarang-jarang jumpa, tapi kalau di negara Russia ini, air mineral berkarbonat dijual sama standard dengan air mineral biasa (tanpa karbonat).

Malahan kebanyakan rakyatnya juga lebih menggemari air mineral berkarbonat, atau dalam bahasa Inggerisnya dikenali sebagai Sparkling Water atau Soda Water. Ia telah lama dijadikan minuman oleh masyarakat eropah sejak akhir abad ke 18 / awal abad ke 19.



Justeru, persoalan saya, adakah sparkling water @ air berkarbonat ini suatu minuman yang tidak elok untuk badan/kesihatan? Boleh saudara turut sertakan rujukan yang menyokong

Ps: Bezakan air berkarbonat dengan minuman berkarbonat. Minuman berkarbonat adalah subset kepada air berkarbonat.

=================

Berkenaan isu ini, jika dibandingkan 100Plus, CocaCola dan F&N, saya lebih cenderung menyatakan kesan negatif dari minuman2 tersebut adalah berkaitan dengan sifat gulanya, bukannya sifat air berkarbonat.

Justeru jika merujuk kepada kajian yang dibawakan saudara ddzulb tersebut, maka 100Plus mempunyai kesan negatif yang lebih rendah berbanding CocaCola dan F&N Orange.

Adapun kesan-kesan sampingan lain seperti yang dibawakan di post HafizAdam tersebut, adalah mekanisma jangka panjang kerana perubahan kandungan metabolite yang [email protected] dalam badan.


copy dr forum lain:)cgrock
 

girlsilver

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Dec 1, 2009
Messages
10,744
Reaction score
194
Points
123
yg xsuka...botol dia sebijik cm botol arak...nasib la aku ni xsuka minum air gas....halal ke tak xpastu....tp perna tgk tanda halal tu rsnya... :-?
 
Last edited:

S.Y.E.D

Banned
Joined
Jun 6, 2008
Messages
18,685
Reaction score
588
Points
161
saje je taye.. sbb aku teminum gak ritu sambut bepdei ngan members..ehhehe..
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
nak tanye skit ttg minuman sparkling ni ( btui ka grammar nih eheheh).. sape tahu minuman ini halal ker idak.. bukan ape sbb aku tgk kt Giant ade jual kt tempat barang halal...ceq mintak kepastian :D
Minuman nie halal cuma yang boleh jatuh haram bila kita tayang2 dengan niat nak kasi orang ingat yg tu arak..Wallahualam :D
 

bumantara

Active Member
Joined
Nov 10, 2007
Messages
1,556
Reaction score
2
Points
25
aku dulu penah g belgium...ada botoi cam arak kt hotel tuh
aku igt arak...ye ar dia tulis dalam bahasa belanda...mana la aku nk paham
so aku check tenet...rupanya tu air mineral yg dia bubuh gas jer...
so minum ar kalu nk minum sbb ait tu air kosong letak gas jer...tarak nk mabuk aih
 

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,313
Reaction score
442
Points
136
aku dulu penah g belgium...ada botoi cam arak kt hotel tuh
aku igt arak...ye ar dia tulis dalam bahasa belanda...mana la aku nk paham
so aku check tenet...rupanya tu air mineral yg dia bubuh gas jer...
so minum ar kalu nk minum sbb ait tu air kosong letak gas jer...tarak nk mabuk aih
mesti jenama perrier ni..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register