Kawin melalui upacara agama lain

CG Sponsors




fadl

Fun Poster
Joined
Feb 3, 2013
Messages
571
Reaction score
60
Points
20
Saya ada satu persoalan. Contoh, ada satu orang Islam ni ingin mengahwini seorang mualaf. Masalahnya mualaf ni disisih keluarganya kerana memeluk Islam. Setelah puas memujuk dan merayu, si bapa kepada mualaf ni setuju terima perkahwinan diorang. Tapi dia letak syarat pasangan ni mesti buat satu lagi majlis di sebelah keluarga pihak mualaf ni dan majlis ni mesti menurut adat-istiadat agama asal dia. Jadi, patut ke pasangan pengantin ni akur dengan kehendak bapa mualaf ni?
 
Sponsored Post

pemain

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
2,207
Reaction score
310
Points
41
tak blh tu.

baca surah al kafirun ada hikmah nya disitu.
 

Megat Al Fateh

Fun Poster
Joined
May 6, 2019
Messages
251
Reaction score
91
Points
20
kalau setakat ikut adat budaya takde masalah rasanya

yg selagi tak bertentangan dgn islam atau kalau kita ikut upacara agama dia

ramai bukan selalu pikir kalau revert to islam akan jadi melayu..

padahal bangsa dan budaya dia akan kekal

boleh tanya pada panel jawi bro..

email je diorang nanti diorang akan assign counselor untuk jawab
 

pemain

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
2,207
Reaction score
310
Points
41
Post Tt kat atas tulis adat istiadat agama lepas tu tukar adat budaya.

Utk kepastian apa kata Tt call aje jakim.
Ustaz2 disana blh sgt membantu.

Jaga2 jgn sampai tergelincir akidah.
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,747
Reaction score
137
Points
43
ikut je lah... dah kau nak kawin dengan dia... yang penting niat tu nak menghormati pasangan dan keluarga sahaja..
 

nationagainstzionist

Super Active Member
Joined
Oct 17, 2012
Messages
5,603
Reaction score
171
Points
73
“Tapi dia letak syarat pasangan ni mesti buat satu lagi majlis di sebelah keluarga pihak mualaf ni dan majlis ni mesti menurut adat-istiadat agama asal dia. “


redha dgn kekufuran maka kafir la ia..
redha dgn kefasikan maka fasik la ia..

pompuan tu dah peluk islam, bapa dia yg masi kafir xbole jadi wali dah..kena wali hakim la..buat apa nak pujuk2 bapa dia lagi..cukup bgtau ja bapa dia tu..klu belajar bab munakahat jumpa permasalahan ni
 
Last edited:

pelitaminyak

Active Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
1,549
Reaction score
381
Points
41
Tak berani nak komen, akidah jadi taruhan, dan tak tahu situasi lebih detail

Yg mualaf tu patut dibimbing dulu bagi faham, ada jodoh atau tak bukan tangan kita yg tentukan
 
Sponsored Post
Top
Log in Register