Hukum menyimpan ASB halal atau haram

CG Sponsors




Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
19,592
Reaction score
1,559
Points
201
ASB ni ada ustaz kat haram..ada kata halal....yg mana satu betul?
 
Sponsored Post

orang2

Active Member
Joined
Aug 28, 2013
Messages
1,292
Reaction score
159
Points
43
ASB ni ada ustaz kat haram..ada kata halal....yg mana satu betul?
Itu la pasal dua dua ada hujah dia aku pilih utk setuju dgn yg haram...dullu ada buat loan terus p kensel tapi bagi yg kata boleh kita raikan perbezaan ni
 

mrvx

Legendary Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
10,134
Reaction score
535
Points
171
nak elak khilaf.. baik keluar.. jgn masuk
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
19,592
Reaction score
1,559
Points
201
Itu la pasal dua dua ada hujah dia aku pilih utk setuju dgn yg haram...dullu ada buat loan terus p kensel tapi bagi yg kata boleh kita raikan perbezaan ni
Ustaz Zaharuddin pun tak rekomen.....aku pun takde ASB ni...
 

amuk293

Active+ Member
Joined
Jan 10, 2008
Messages
4,264
Reaction score
68
Points
30
Itu la pasal dua dua ada hujah dia aku pilih utk setuju dgn yg haram...dullu ada buat loan terus p kensel tapi bagi yg kata boleh kita raikan perbezaan ni
klu cmni majlis fatwa dh boleh bubar...mufti2 semua boleh pencen awal..
 

zackpenang

Fun Poster
Joined
Jan 9, 2010
Messages
100
Reaction score
51
Points
20
klu cmni majlis fatwa dh boleh bubar...mufti2 semua boleh pencen awal..
Perbezaan pendapat dalam kalangan ahli majlis fatwa timbul di dalam pelaburan ke atas Maybank. PNB memiliki lebih 70 peratus pegangan saham di Maybank yang juga institusi perbankan terbesar di Malaysia dan keempat di Asia Tenggara. Oleh kerana Maybank menawarkan produk kewangan konvensional dan Islamik maka persoalan timbul sama ada hasil pendapatan Maybank adalah bertepatan dengan hukum syarak?
Tambahan pula, kaedah fikah menyebut 'apabila perkara halal bercampur dengan yang haram, maka yang haram akan mengatasi yang halal'. Kaedah ini sama sekali tidak membenarkan percampuran antara dua elemen bertentangan (halal dan haram). Walau bagaimanapun, kaedah ini ada pengecualiannya di dalam praktis kewangan Islam.
Dalam membangunkan pasaran modal Islam, kelonggaran diberi kepada syarikat yang mempunyai pendapatan dari sumber halal dan haram. Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah menetapkan had toleransi maksimum sumber haram sebanyak 20 peratus.
Sebuah syarikat masih diiktiraf patuh syarak sekiranya pendapatan sumber halalnya melebihi 80 peratus. Pelaburan ke atas Maybank tidak menepati kedua-dua kayu ukur yang dijelaskan iaitu kaedah fikah dan had maksimum yang diputuskan SC. Oleh sebab itu, sebahagian majlis fatwa menolak keharusan melabur dalam PNB
 

kai2020

Super Active Member
Joined
May 14, 2006
Messages
6,043
Reaction score
821
Points
111
Apa tips tuan boleh simpan sampai max?
Kongsi2 la dgn rakan2 kat sini, supaya masing2 boleh ambil ilmu.
Berapa lama menyimpan utk dapat max?
Share sekali screenshot acc sebagai penaik semangat rakan2 penyimpan yg lain.
Ada brader buggie yg simpan cara loan share screenshot dia.
Belum ada lagi yg simpan cara biasa kongsi screenshot.
Rezeki masing2 tuan, yg penting cari yg halal dan berkat. Ramai je org yg asb die dh max dgn menabung sikit2.

Klu tuan suka cara lasb, ikut tuanla, dosa pahala tnggung sndiri. Sori agak keras sikit, sy bab2 halal haram ni mmg xde kompromi.
 

zackpenang

Fun Poster
Joined
Jan 9, 2010
Messages
100
Reaction score
51
Points
20
Kepada pelabur yang berpegang kepada hukum harus tu jangan lupa pula zakat ya, kepada yang rasa ada subhah dalam ASB tapi masih melabur tak perlu mengeluarkan zakat kerana tak dapat mensucikan benda yang haram...

Ustaz Lariba
December 18 at 3:34 PM ·
JANGAN LUPA BERSIHKAN DIVIDEN ASB DAN KELUARKAN ZAKAT
Kepada yang pegang pendapat ASB harus dan menggunakan fatwa Selangor dan Perlis sebagai panduan, mohon jangan lupa:
1. Bersih 28% dari dividen kerana 28% pelaburan ASB sahih tak patuh syariah. Untuk panduan, bersih lebih-kurang 1.54% dari jumlah pelaburan dengan diberikan kepada Baitulmal. Jangan buat jamban, parit atau kitchen cabinet pulak.
2. Selepas dibersihkan, barulah jumlah yang tinggal dikenakan zakat 2.5% jika sudah lebih nisab (lebih kurang RM13,500). Sebab dividen yang tak dibersihkan tak wajib zakat sebab zakat wajib atas harta halal saja, bukan harta haram macam riba dalam pelaburan Maybank.
Jangan lupa ya...
Semoga bermanafaat.
Insya Allah...😁
Nota Lariba: Kami berbeza pendapat tentang keharusan ASB. Sebab tu kami tak perlu bersih2kan apa2. Alhamdulillah. 😁
#BuyHalalOnly #BHO
 
Sponsored Post
Top
Log in Register