Cakap Banyak Baca Kurang

Recommended Brokers


Latest Threads

Sponsored Post

ahmaddean

Freshie
Joined
Apr 30, 2016
Messages
25
Reaction score
0
Points
3
Buku adalah jendela dunia....Kunci untuk membukanya adalah membaca.
 

marvelous

Legendary Member
Verified
Joined
Aug 21, 2006
Messages
16,413
Reaction score
2,593
Points
191
Salam.

Thread ni aku buka, atas dasar seruan, atas dasar kecintaan, dari aku yang entah siapa-siapa, kepada saudara-saudara semua terutamanya yang beragama Islam.

Perasan atau tidak, setiap pos yang kita tulis, adalah cerminan kepada peribadi kita. Andai saudara-saudara semua klik pada posting pada satu-satu user, saudara-saudara boleh lihat apa yang mereka telah pos sebelum ini. Adakah ia posting berisi atau tidak. Adakah mereka sekadar menggosip, atau menyumbangkan buah fikiran atau cuma satu pos sampah yang merugikan satu saat dalam kehidupan anda untuk membacanya.

Untuk menulis, kita perlu membaca. Membaca tanpa menulis adalah suatu bual kosong tanpa isi. Ibarat sembang kedai kopi, habis bicara tanpa resolusi. Saya menyeru kepada saudara-saudara semua, andai perlu untuk membalas sesuatu pos tentang sesuatu perkara, supaya dapat membaca KESELURUHAN idea yang telah dilontarkan terlebih dahulu. Membalas secara semberono, bukan saja merosakkan mood perbincangan, menghentikan momentum perbincangan, merencatkan perkembangan idea malahan menunjukkan kependekan akal mereka yang membuat pos sedemikian.

Pos sampah.

Bayangkan satu saat dalam kehidupan anda yang terbazir, setiap hari, didarab dengan satu tahun bersamaan 365 saat iaitu 6 minit dalam setahun terbazir disebabkan membaca satu pos sampah. Mengambil kira anda membaca pos sampah dari umur 20 tahun hingga 65 tahun - iaitu 45 tahun di dalam CG, anda membazirkan selama 4 jam 30 minit dalam kehidupan anda untuk sesuatu yang sia-sia.

Saudara-saudara.

Sepertimana kita tak mahu masa kita terbazir dengan membaca pos sampah, demikian juga kita tak perlu membazir masa kita dengan mengepos perkara-perkara sampah. Bukankah kita bersaudara. Bukankah setiap saudara kita mempunyai hak ke atas diri kita.

Nak posting sampah, sikit-sikit, sudah. Bukan setiap kali. Bukan di setiap tempat. Jika tiada apa hendak diperkatakan, lebih baik diam dari bicara. Nak posting meraban, biar kena dengan tempatnya.

Sekian, dan tahniah kerana membaca hingga akhir.

BR zolympus
rindu rasanya dengan zolympus....

pemikiran bro memang terbaik...:)cgrock:)cgrock:)cgrock
 
Sponsored Post
Top
Log in Register