BTC USD 84,230.7 Gold USD 4,130.76
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Azam baru 2008

Nak share my experiance on this sebab dulu2, benda ni sentiasa jadi azam baru yg tak pernah tercapai...

Start smoking when I was 15. 1 kotak besar sehari, weekend naik jadi 2 kotak on average. I was very healthy & active in sports until a few years ago start develop breathing problem esepcially malam. By 30 years old, doktor diagnos I have asma, tapi old habit die hard. So time chest congestion tapi gian nak smoke, I puff my inhaler then smoke. Seems like a good trick & going on for 2 years, but who am I kidding.
Then 2++ years ago, lepas smoke b4 turun keja pagi, I have a chest pain, belah kiri lak tu. I just stand there next to my car unable to move. Gerak sket, mak oii, pedih nyer dada. After 45mins & reda sket, I drove to the office & straight away go to the inhouse clinic. Doktor said I ni giler. Kalau nak bunuh diri, continue ler dgn habit tu. Tapi masalah nyer, anak2 & isteri saper yg nak jaga & tanggung nanti. That was my turning point. I love my kids & my wife. I berazam to quit immediately. The problem was how to do it?
I challenge myself. Sekotak rokok yg masih berbaki 16 batang & sebijik lighter I did not throw them away. I put them where I can see them in my bathroom (a must smoke place previously) so that tiap kali masuk, I can see them. Nak tengok how strong I can resist it. Sampai 2 bulan, I never lit up another stick, then I know my will is strong enough already... barulah buang semua tu... This coming Feb hopefully will be the 3rd year of my ciggette free life... My wife is happy, my kids are happy, and I am happy...
Kalau time posa you can do it, why not hari-hari lain. It is just something in your head, believe me.
dan skrg biler dah quit, I realise how smelly a smokers mouth & breath is. Bagi yg dah kawin tu, just imagine what your wife have to endure every night. Something all of us smokers take for granted all the while.
cheers!!!:D

ur post already really scared me.. hehe :(
 
Saya berazam nak:

-gandakan duit saya dalam akaun Forex sebanyak 1.05 kali ganda setiap hari bekerja selama 11 bulan mulai Januari.
-solat 5 waktu kena pada waktunya.
-banyakkan sedekah.
-nak benti rokok, hisap rokok gulung plak, sampai berhenti.
-itu aje la.
 
Nak share my experiance on this sebab dulu2, benda ni sentiasa jadi azam baru yg tak pernah tercapai...

Start smoking when I was 15. 1 kotak besar sehari, weekend naik jadi 2 kotak on average. I was very healthy & active in sports until a few years ago start develop breathing problem esepcially malam. By 30 years old, doktor diagnos I have asma, tapi old habit die hard. So time chest congestion tapi gian nak smoke, I puff my inhaler then smoke. Seems like a good trick & going on for 2 years, but who am I kidding.
Then 2++ years ago, lepas smoke b4 turun keja pagi, I have a chest pain, belah kiri lak tu. I just stand there next to my car unable to move. Gerak sket, mak oii, pedih nyer dada. After 45mins & reda sket, I drove to the office & straight away go to the inhouse clinic. Doktor said I ni giler. Kalau nak bunuh diri, continue ler dgn habit tu. Tapi masalah nyer, anak2 & isteri saper yg nak jaga & tanggung nanti. That was my turning point. I love my kids & my wife. I berazam to quit immediately. The problem was how to do it?
I challenge myself. Sekotak rokok yg masih berbaki 16 batang & sebijik lighter I did not throw them away. I put them where I can see them in my bathroom (a must smoke place previously) so that tiap kali masuk, I can see them. Nak tengok how strong I can resist it. Sampai 2 bulan, I never lit up another stick, then I know my will is strong enough already... barulah buang semua tu... This coming Feb hopefully will be the 3rd year of my ciggette free life... My wife is happy, my kids are happy, and I am happy...
Kalau time posa you can do it, why not hari-hari lain. It is just something in your head, believe me.
dan skrg biler dah quit, I realise how smelly a smokers mouth & breath is. Bagi yg dah kawin tu, just imagine what your wife have to endure every night. Something all of us smokers take for granted all the while.
cheers!!!:D

Tahniah bro...semoga semua kita hidup dlm keadaan sihat tanpa rokok
Hisaplah kretek "Surya Gudang Garam"
 
aku pun dh tanam azam..tapi rasa nk nk kongsi ngan korang semua x leh wat nanti buat malu plak hehehe
 
Azam tahu 2008
- Menambah ketaqwaan kepada Allah S.W.T.
- Melipatgandakan rezeki kurniaan Allah S.W.T.
- Menderma dan mengeluarkan zakat sebanyak mungkin.
- Menjadi insan yang lebih baik drp hari semlm (tahun 2007).
 
azam tahun 2008
- nak cari duit banyak2
- nak beli kereta baru
- dapat kerja lagi bagus
 
mmg susah nk stop rokok nie.. aku pun dah mula kurangkn aktiviti merokok nie.. dah le harga rokok makin lame makin dok naik.. tension tul #:-S

Yang berazm nak berenti merokok tu, korang leh try kopi Radix (mai scwan) satu hari 6 paket selama 14 hari. InsyaAllah akan membantu asalkan korang memang ada niat nak berenti.
 
Yang berazm nak berenti merokok tu, korang leh try kopi Radix (mai scwan) satu hari 6 paket selama 14 hari. InsyaAllah akan membantu asalkan korang memang ada niat nak berenti.

promote baikkkkk punya... :p
 
Azam tahun baru:
Ingin menjalani kehidupan dgn lebih baik... lebih menghargai masa.
 
azam..
1. kumpul duit
2. nak tukar status :D
3. nak keje rajin2.. biar bos naik gaji lagi...
 
Last edited:
Back
Top
Log in Register