Nabi Musa a.s.

CG Sponsors




TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
287,402
Reaction score
11,963
Points
2,376
FB_IMG_1605660743059.jpg

SIRI PARA ANBIYA: NABI MUSA BIN IMRAN (SIRI 1)

Nabi Musa merupakan salah seorang Nabi dari bangsa Ibrani dan salah seorang dari 25 Rasul utama. Beliau merupakan anak kepada Imran bin Yishar bin Qahith bin Nabi Lawi bin Nabi Ya'aqub bin Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim.

Ibu beliau bernama Yukabid bin Qahith bin Nabi Lawi bin Nabi Ya'aqub bin Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim. Ada juga sesetengah riwayat mengatakan bahawa nama ibu Nabi Musa ialah Najib binti Syamwil. Beliau mempunyai dua orang saudara lain bernama Nabi Harun dan Siti Maryam.

Nabi Musa telah dilahirkan di Bandar Goshen, salah satu bahagian Mesir Lama pada zaman pemerintahan Firaun Amenhotep III. Para ahli sejarah hadis pula mengatakan bahawa beliau dilahirkan pada zaman Firaun Al-Walid bin Mush'ab bin Ar-Rayyan dari keturunan Nabi Sam bin Nabi Nuh. Panggilan untuk Firaun Al-Walid ialah Abu Murrah dan baginda berasal dari Parsi.

Menurut kronologi di dalam "All scripture is inspired of God" mengatakan bahawa Nabi Musa telah dilahirkan sekitar tahun 1593 Sebelum Masihi. Sumber lain mengatakan bahawa beliau hidup sezaman dengan Raja Afridun bin Athfayan (Asfiyan) bin Jamsyid Khamis.

Nabi Musa merupakan seorang Nabi yang sangat tegas dalam memimpin kaumnya. Beliau juga merupakan seorang Nabi yang kurang fasih dalam berbicara dan seorang yang pemalu. Rasulullah SAW pernah bersabda: "Nabi Musa seorang Nabi yang sangat pemalu sehingga beliau menutupi seluruh tubuhnya sehingga tidak kelihatan".

Menurut sumber sejarah, ketika beliau membesar di dalam istana Firaun, beliau menjadi kegilaan ramai anak gadis dari kalangan kerabat diraja. Ketika beliau berusia awal 20-an, beliau telah dikahwinkan dengan seorang anak gadis yang bernama Tharbis yang berasal dari Ethiopia.

Kemudian, beliau telah berkahwin dengan seorang puteri yang bernama Puteri Kiya binti Firaun Amenhotep III. Ibu kepada Puteri Kiya bernama Permaisuri Gilukhipa binti Raja Shuttarna II bin Raja Saushtatar bin Raja Parsatatar bin Raja Parrattarna bin Raja Shuttarna I bin Raja Khirta bin Raja Parrattarna I yang berasal dari Kerajaan Mitanni.

Adapun isteri Nabi Musa yang paling terkenal dalam kitab-kitab sejarah dan kitab-kitab hadis ialah seorang anak gadis bernama Siti Safura bin Nabi Syu'aib. Menurut catatan sejarah, Tharbis dan Puteri Kiya telah Nabi Musa kahwini sebelum beliau menerima wahyu menjadi Nabi dan Rasul sementara Siti Safura telah dikahwini setelah beliau dilantik menjadi Nabi dan Rasul.

Perkahwinan Nabi Musa dengan Tharbis tidak mempunyai anak sementara dengan Puteri Kiya, beliau mendapat seorang anak perempuan bernama Kiya-Tasherit yang akhirnya dikahwini oleh seorang lelaki bernama Aram (Ram) dari keturunan Nabi Yahuza bin Nabi Ya'aqub bin Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim.

Dari perkahwinan beliau dengan Siti Safura, Nabi Musa mendapat beberapa orang anak bernama Yasin, Mitha, Fakhkakh, Ilyas, Garshum dan Al-Aizar. Dari Garshum lahirlah anaknya yang bernama Shebuil dan Yunathan sementara dari Al-Aizar lahir anaknya yang bernama Rehabiah, yang menjadi moyang kepada Shelomith bin Zichri bin Joram bin Jeshaiah bin Rehabiah.

#MAMR


 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
287,402
Reaction score
11,963
Points
2,376
FB_IMG_1606365992306.jpg

SIRI PARA ANBIYA': NABI MUSA BIN IMRAN (SIRI 2)

Dikisahkan pada suatu malam Firaun bermimpi seakan-akan api berjalan merayap dari arah Baitul Maqdis. Kemudian api itu membakar negeri Mesir termasuk seluruh bangsa Qibthi. Tetapi yang anehnya, kaum Bani Israil tidak turut terbakar sama. Pada keesokkan harinya, Firaun pun memerintahkan segala ahli nujum, ahli sihir dan ahli bijaksana datang mengadapnya. Baginda pun menceritakan perihal mimpi yang dialami olehnya.

Setelah mengetahui semua cerita mimpi yang dialami oleh Firaun, mereka pun cuba menafsirkan mimpi tersebut dengan ilmu masing2. Akhirnya mereka bersepakat mengatakan bahawa kelak akan lahir seorg bayi dari golongan kaum Bani Israil. Bayi itu akan menjadi duri dalam kerajaan Mesir dan berakhir dengan menumbangkan kekuasaan Firaun sebagai penguasa kerajaan Mesir.

Firaun terkejut mendengar tafsiran tukang tilik dan lain2 mengenai mimpinya. Baginda masih sukar menerimanya malah baginda merasa ragu sama ada perkara itu benar atau tidak. Baginda merasa hairan mengapa anak lelaki dari kaum Bani Israil mesti membunuhnya dan bagaimana pula ia dapat memusnahkan kerajaannya, sedangkan orang lain sebelum ini pun tidak berkuasa utk berbuat demikian.

Baginda pun memberitahu isterinya Asiah (dalam catatan Mesir dipanggil sebagai Isitnofret) tentang mimpi yang dialaminya dan maksud mimpi yang dihuraikan oleh orang bijak pandai diraja. Baginya, perkara tersebut cukup serius sehingga baginda inginkan pendapat isterinya. Namun Asiah mendengar acuh tidak acuh sahaja.

Firaun berkata:" Mengapa engkau tidak memberi pendapat mengenai mimpi yang beta alami, wahai Asiah?". Asiah pun berkata:" Pendapat apa yang mesti dinda berikan?". Firaun berkata lagi:" Apa yang beta mesti buat terhadap mimpi beta itu?". Asiah berkata:" Bukankah tuanku mengaku bahawa diri tuanku Tuhan? Apakah Tuhan perlu meminta pendapat org lainkah?".

Jawapan yang diberikan oleh Asiah bukan mententeramkan jiwa Firaun sebaliknya menimbulkan lagi kemarahan dan jika orang lain di tempat Asiah, sudah tentu nasibnya malang iaitu dihukum bunuh tanpa ada perasaan belas kasihan. Tidak lama kemudian, Firaun mengeluarkan perintah supaya semua anak lelaki kaum Bani Israil yang lahir pada tahun itu dibunuh.

Satu pasukan khas utk membunuh bayi lelaki telah diwujudkan utk mengintip setiap rumah kaum Bani Israil supaya apabila bayi lelaki dilahirkan, bayi itu terus dirampas dan dibunuh. Ternyata perintah Firaun telah menakutkan semua ibu2 mengandung kaum Bani Israil. Mereka tiada daya untuk menentang perintah Firaun. Jika mereka menentang, bukan saja anak malah diri mereka sendiri juga maut. Menurut riwayat, Firaun sudah membunuh lebih dari 20,000 orang bayi lelaki. Ada juga riwayat mengatakan seramai 70 orang.

Kejadian besar yang menimpa orang2 Bani Israil pada masa itu ada tercatat di dalam beberapa surah ayat al-Qur'an iaitu Surah Al-Qasas ayat 4 dan Surah Al-Baqarah ayat 49.

Pada masa itu, Yukabid seorg daripada kalangan ibu yang mengandung. Tidak lama lagi dia akan melahirkan anak. Siang dan malam dia bersama suaminya, Imran memikirkan mengenai anak yang bakal dilahirkan itu, namun masih berpendirian teguh, menyerahkan keselamatan anaknya itu nanti kepada Allah Taala. Saat untuk melahirkan anaknya sudah tiba dan yang ditakuti selama ini berlaku juga kerana anak yang dilahirkannya adalah anak lelaki. Bukan itu Yukabid saja terkejut malah seisi keluarganya termasuk bidan yang bernama Sifra dan Pua yg menguruskan kelahiran itu terus pucat mukanya.

Kelahiran anak lelaki itu disertai dengan terpancar cahaya di antara kedua belah matanya. Melihat kejadian itu, maka bidan yang menyambut anak itu menggeletar seluruh tubuhnya dan hatinya terasa sangat sayang yg tidak terhingga kepada anak Yukabid yang baru dilahirkan itu. Bidan itu tahu setiap bayi yang dilahirkan perlu dilaporkan kepada pasukan tentera khas. Tetapi baginya, jika dia berbuat demikian pasti bayi Yukabid dibunuhnya. Dia sendiri tidak tahu apa yang mesti dilakukannya lagi.

Bidan itu berkata kepada Yukabid: "Wahai Yukabid, tujuan aku datang ke rumah engkau bukan sahaja menyambut bayi yang engkau lahirkan malah aku diberikan tugas oleh baginda raja untuk membunuhnya sekiranya bayi yang engkau lahirkan ini bayi lelaki. Akan tetapi di dalam hatiku ada rasa kasih sayang yang tidak terhingga dan tidak pernah aku menyayangi sesuatu seperti aku menyayangi bayi engkau ini. Maka jagalah bayi engkau ini baik²".

Pasukan khas Firaun berkeliaran mencari berita kelahiran bayi baru. Rumah Yukabid tidak terkecuali diketuk oleh pasukan khas itu. Anak perempuan Yukabid yg bernama Siti Maryam segera mengintai dari celah lubang dinding rumahnya. Dia melihat ada beberapa org pasukan khas sedang berdiri di depan rumahnya. Siti Maryam segera memberitahu kepada ibunya. Yukabid merasa buntu memikirkan nasib anaknya yang baru dilahirkan. Dengan kebingungan yg menyelubungi fikiran Yukabid atas keselamatan anaknya, dia tanpa berfikir panjang telah membungkus anaknya itu dengan kain lalu dia campakkan ke arah dapur yg mana Apinya sedang menyala. Dengan kehendak Allah Ta'ala, Yukabid tidak kelihatan seperti orang baru bersalin. Pasukan khas terus membuat pemeriksaan di seluruh penjuru rumah Yukabid tetapi apa yang mereka kehendaki tidak mereka temui.

Dengan nada marah mereka bertanya kpd Yukabid dan Siti Maryam: "Tadi aku lihat seorg bidan yg khusus datang ke sini untuk apa!" Yukabid berkata: "Sesungguhnya bidan itu datang sekadar menziarahi kami semata-mata". Setelah mendengar jawapan dari Yukabid, pasukan khas itu pun beredar. Yukabid pun bertanya kpd anaknya, Siti Maryam: "Wahai anakku, di manakah adik kecil kamu?". Siti Maryam berkata: "Saya tidak tahu di mana ibu sorokkan". Maka mereka berdua pun terdengar suara tangisan bayi dari arah dapur. Alangkah terkejutnya Yukabid dan Siti Maryam apabila melihat anaknya berada dalam api yang menyala-nyala dan mereka juga merasa hairan kerana api itu tidak membakar tubuhnya.

Diriwayatkan bahawa ketika Nabi Musa lahir ke dunia, beliau berada di sisi ibunya selama 3 hari. Selama itu, Yukabid memanfaatkan kesempatan tersebut dengan memberikan air susunya dan mengasuh buah hatinya itu. Dalam masa menyusukan anaknya itu, hati Yukabid sentiasa tidak tenang kerana memikirkan keselamatan anaknya, kerana pasukan khas masih lagi mencari bayi lelaki yang baru dilahirkan. Hal ini ada tercatat di dlm al-Quran, Surah al-Qashash ayat 7:
"Dan Kami wahyukan kepada ibu Musa: "Susukanlah dia! Dan kalau engkau takut akan keselamatannya, jatuhkanlah dia ke dalam sungai. Jangan engkau takut dan berdukacita, sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kpd engkau, dan akan menjadikannya termasuk golongan Rasul²".

Setelah mendapat ilham daripada Allah Ta'ala, Yukabid pun pergi ke rumah Hizqil (Huzqil), iaitu seorg tukang kayu dari Mesir. Menurut riwayat lain mengatakan bahawa nama tukang kayu itu ialah Hajbil bin Shabil (Shabuts). Yukabid datang ke rumah Hizqil utk membeli sebuah peti yg berukuran panjang, lebar dan tingginya sekitar lima jengkal. Hizqil pun bertanya: "Untuk apa engkau mahu membeli peti seukuran begini?". Yukabid pun berkata: "Aku ingin membeli peti dengan ukuran sebegitu kerana aku hendak menyorokkan anakku".

Bersambung.......

#MAMR


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
287,402
Reaction score
11,963
Points
2,376
SIRI PARA ANBIYA': NABI MUSA BIN IMRAN (SIRI 3).

Apabila Hizqil mendapat tahu bahawa Yukabid hendak menyorokkan anak lelakinya dari petugas khas, dia dengan segera menemui tukang sembelih utk mendapatkan pujian daripada Firaun. Tetapi apabila dia hendak memberitahu kepada tukang sembelih, tiba² dia menjadi bisu dan dapat menyampaikan perkhabaran dengan menggunakan isyarat tangan.

Hal itu telah membuatkan tukang sembelih menjadi marah kerana beranggapan Hizqil telah mempersendakannya. Dengan penuh kekerasan, Hizqil dipukul dan dihalau keluar. Hizqil pun pulang ke rumah dengan penuh kehampaan dan apabila dia sampai dirumahnya, tiba² dia boleh bercakap semula. Dengan penuh kegembiraan, Hizqil pun pergi semula menemui tukang sembelih. Apabila sampai saja di depan tukang sembelih, dia pun menjadi bisu dan buta pula. Sekali lagi dia dipukul dan dihalau keluar.

Akhirnya, dia bersumpah sekiranya mata dan mulutnya pulih kembali seperti sediakala, dia tidak akan menunjukkan perkara itu lagi kepada tukang sembelih dan akan beriman dengan ajaran tauhid. Setelah beriman secara senyap², Hizqil pun segera menyiapkan peti yang diminta oleh Yukabid. Setelah peti itu siap, Yukabid pun segera membungkuskan anaknya lalu dimasukkan ke dalam peti.

Kemudian, apabila malam menjelma, peti itu pun dihanyutkan ke dalam Sungai Nil. Ketika hendak menghanyutkan peti itu, Syaitan telah membisikkan gangguan di hati Yukabid: "Jika anakku disembelih di depan mataku, aku boleh mengkafankan, mengebumikan dan aku nampak mayatnya. Itu lebih baik daripada dihanyutkan ke Sungai Nil kerana tentu aku tidak dapat melihatnya". Untuk menghilangkan keraguannya, Allah Ta'ala telah memberi ilham kepadanya seperti firman Allah Ta'ala di dalam al-Quran, Surah al-Qashash ayat 7 yg bermaksud: "Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa. Susukanlah dia dan apabila kamu khuatir terhadapnya maka jatuhkanlah dia ke dalam Sungai Nil. Dan jangan pula bersedih hati, kerana sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu dan menjadikannya salah seorg daripada Rasul".

Selepas menerima ilham itu, Yukabid pun menghanyutkan peti yg berisi anaknya itu ke dalam Sungai Nil. Ini merupakan salah satu dari tujuh perjalanan yg dilalui oleh Nabi Musa yg dinamakan perjalanan Safarul Ghazab (perjalanan kerana murka) akibat takut kemurkaan Firaun. Kemudian Yukabid pun berkata kepada anak perempuannya, Siti Maryam: "Wahai Maryam, perhatikanlah perjalanan adikmu itu". Siti Maryam pun melihat dari jauh sedangkan mereka tidak mengetahuinya sehingga peti itu sampai ditepi tebing sungai istana Firaun.

Dikisahkan bahawa pd masa Nabi Musa dilahirkan, Firaun yg memerintah ketika itu mempunyai seorg putri yang sangat dimanjakan dan disayangi. Tetapi malangnya, puteri itu mempunyai penyakit sopak yg teruk. Segala dukun² dan bomoh² diraja dipanggil untuk mengubati puteri tersebut tetapi penyakit itu tetap tidak sembuh.

bersambung
#MAMR


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
287,402
Reaction score
11,963
Points
2,376
FB_IMG_1609774257669.jpg

SIRI PARA ANBIYA: "NABI MUSA BIN IMRAN (SIRI 4)

Setelah para dukun dan bomoh diraja tidak dapat mengubati penyakit puterinya itu, Firaun pun memanggil tukang tilik diraja agar memberitahunya bagaimana hendak menyembuhkan penyakit puteri kesayangannya itu. Salah seorang daripada mereka pun bersuara lalu berkata: "Wahai tuanku, sesungguhnya penyakit tuan puteri Tuanku boleh dipulihkan dengan menggunakan air liur seorang bayi lelaki yang dihanyutkan ke Sungai Nil, yang akan muncul pada bulan, hari dan masa yang tertentu.

Pada hari yang ditetapkan oleh tukang tilik diraja, maka berkumpullah sekalian para menteri kerajaan, kerabat² diraja bersama Firaun dan isterinya di tepi Sungai Nil. Tidak berapa lama kemudian, Siti Asiah terpandang sebuah objek yang menyerupai seperti sebuah peti, lalu dia dan segala para datang istana berusaha untuk mendapatkannya. Peti itu pun diletakkan di hadapan Firaun lalu Firaun pun memerintahkan salah seorang pengawalnya supaya membuka peti tersebut tetapi gagal.

Melihat akan hal itu, Siti Asiah pun menghampiri peti tersebut lalu cuba membukanya. Dengan kehendak Allah, peti itu dapat dibuka dan ketika saat Siti Asiah hendak membuka keseluruhan penutup peti itu, dia telah melihat suatu cahaya yg belum pernah dilihatnya sebelum ini. Kemudian, Siti Asiah mendapati seorang bayi lelaki yg comel di dalamnya yang sedang menghisap ibu jarinya yg mengeluarkan air susu.

Semua yg hadir merasa terkejut kerana mustahil seorang bayi lelaki boleh hidup di dalam sebuah peti yg tidak mempunyai banyak udara. Di samping itu, semua yg hadir termasuk Firaun merasa sangat sayang yg tidak terhingga kepada bayi tersebut. Dengan tidak membuang masa lagi, tukang tilik diraja pun memerintahkan Firaun supaya mengambil air liur bayi itu dibahagian lelangit dan disapukan pada bahagian badan yg mempunyai sopak pada tubuh tuan puteri. Dengan izin Allah, penyakit sopak tuan puteri pun hilang dengan serta merta. Tuan puteri yg menyaksikan kejadian itu dengan segera mengangkat bahu itu lalu dipeluk dan diciumnya.

Hal itu telah membuatkan Perdana Menteri Firaun yg bernama Haman merasa cemburu lalu dia pun mendekati Firaun dan berkata: "Ampun tuanku. Sesungguhnya hamba merasa amat yakin yg bayi ini adalah bayi dari Kaum Bani Israil yg akan menjatuhkan seluruh kerajaan tuanku. Bayi ini mungkin dicampakkan oleh ibunya kerana takut dibunuh oleh tentera Tuanku". Firaun yg mempercayai kata² Haman telah memerintahkan supaya bayi itu dibunuh tetapi telah dihalang oleh Siti Asiah dan puterinya. Siti Asiah berkata: "Wahai suamiku, janganlah engkau membunuh bayi yg tidak berdosa ini. Mudah²an bayi ini akan menjadi penenang hati untukku dan untukmu. Kita jadikan ia sebagai anak angkat kita dan mudah²an memberi manfaat kepada kita".

Firaun pun berkata: "Mungkin dia akan menjadi cahaya mata untukmu tetapi untukku tidak sama sekali". Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sekiranya pada waktu itu Firaun mengatakan "Ya", pasti dia akan beriman kepada Nabi Musa dan Nabi Musa menjadi penenang hati baginya". Peristiwa ini ada tercatat di dalam al-Qur'an, Surah Al-Qashash ayat 9. Pada masa yg sama ada seorang lagi bayi yang ditemui di atas bukit yg mana bayi tersebut juga bernama Musa bin Safar (Musa Samiri). Nasib bayi ini sangat bertuah kerana yg menjumpai dan menjaganya bukanlah manusia tetapi Malaikat.

Setelah mendapat perkenan dari suaminya, Siti Asiah pun membawa bayi itu ke istana. Dengan senang hati, Siti Asiah pun memberi nama kepada bayi itu dengan nama Musa yg diambil dari kata Mut'ah (air) dan Sabar (kayu) kerana bayi itu ditemui di atas air dan di dalam peti kayu. Ketika ditemui di dalam peti, menurut sebahagian riwayat hadis, Nabi Musa ketika ditemui baru berusia empat bulan.

Dilanjutkan cerita, Siti Maryam yg ditugaskan oleh ibunya utk memerhatikan nasib adiknya sama ada hidup atau mati telah mengetahui yg adiknya telah dibawa ke istana Firaun. Dengan penuh kebimbangan, Siti Maryam pun mengekori adiknya dan sentiasa memerhatikan segala gerak geri orang² di istana. Empat bulan yg lalu, Siti Maryam melihat sendiri bagaimana ibunya menyorokkan Nabi Musa kerana takut disembelih. Sekarang Nabi Musa dibawa masuk ke istana. Walau bagaimana pun Siti Maryam tetap mengekori adiknya itu.

Selaku ibu angkat kepada Nabi Musa, Siti Asiah bertanggungjawab utk memastikan anak angkatnya dapat membesar dengan sempurna. Kehadiran Nabi Musa di dalam hidupnya membuatkan hatinya sentiasa gembira. Tetapi malang sekali Nabi Musa tidak menyusu kepada sembarangan orang. Melihat akan hal itu, Siti Asiah merasa sangat bimbang dan khuatir akan kesihatan anak angkatnya itu. Dia telah mengarahkan supaya Nabi Musa dibawa ke pasar dengan menawarkan hadiah yg sangat besar bagi sesiapa yg susunya diterima oleh Nabi Musa.

Siti Maryam yg terus mengawasi perkembangan adiknya dari jauh menghampiri mereka lalu berkata: "Bolehkah aku tunjukkan kepada kamu semua keluarga yg mungkin boleh menyusukannya?". Mereka bertanya: "Apalah engkau mengetahui siapa ibu bayi ini?". Siti Maryam menjawab: "Sesungguhnya aku tidak mengetahui siapa ibunya cuma aku ingin memperkenalkan keluarga yg baik dan rajin mengasuh anak² seperti ini utk kebaikan bersama".

Tanpa membuang masa, mereka menerima cadangan yg diberikan oleh Siti Maryam. Siti Maryam segera kembali ke rumahnya lalu memberitahu ibunya mengenai perkembangan nasib adiknya yg masih hidup dan tidak mahu menyusu kepada sembarangan org. Yukabid pun merasa sangat gembira setelah mendengar berita gembira daripada anaknya. Dengan tergesa² Yukabid menuju ke pasar dan hampir² menjerit: "Oh anakku". Andai kata Allah tidak memberikan ketabahan hati, pasti Yukabid akan menjerit dan terbongkarlah segala rahsia.

Yukabid segera menyusukan anaknya dan pada masa yg sama petugas² memberitahu Siti Asiah yg bayi itu menerima susu Yukabid. Siti Asiah segera menitahkan agar Yukabid dibawa ke istana dan meminta Yukabid agar tinggal di istana utk menyusu Nabi Musa hingga cukup tempoh yg ditetapkan.

Beberapa tahun kemudian terjadi suatu peristiwa di mana pd suatu hari ketika saat Nabi Musa ditimang oleh Firaun, dengan tidak semena² janggut Firaun yg panjang itu ditarik oleh Nabi Musa hingga tercabut beberapa helai. Hal itu telah membuatkan Firaun sangat marah lalu baginda memanggil tukang sembelih agar menyembelih Nabi Musa. Saat Nabi Musa disembelih, Siti Asiah terus berlari dan menyambar Nabi Musa dari tukang sembelih.

Hal itu membuatkan hati Firaun bertambah panas dan memberitahu Siti Asiah apa yg terjadi dan beranggapan bahawa Nabi Musa inilah yg akan membinasakan kerajaannya kelak. Siti Asiah berkata: "Sesungguhnya Musa belum pandai berfikir mana yg baik dan mana yg tidak baik. Dia melakukan perkara itu kerana dia belum mengerti. Kalau tuanku ingin mengetahuinya, marilah kita uji sama ada dia mengerti atau tidak?". Kita letak perhiasan emas atas dulang dan disampingnya pula kita letak bara api. Apabila dia mengambil perhiasan bermakna dia sudah mengerti dan bolehlah tuanku menyembelihnya tetapi sekiranya dia memilih bara api, bermakna dia belum mengerti".

Firaun pun menerima cadangan itu dan mempersiapkan semua benda. Firaun pun meletakkan Nabi Musa di samping kesemua barang yg disediakan. Pd mulanya, tangan Nabi Musa ingin mencapai perhiasan tetapi tangannya telah ditarik oleh Malaikat Jibrail supaya mengambil bara api. Nabi Musa pun mengambil bara api lalu dimasukkan ke dalam mulutnya. Disebabkan itu, sahlah yg Nabi Musa belum lagi mengerti mana yang baik dan yang buruk. Bara api yg dimakan oleh Nabi Musa telah membuatkan lidah Nabi Musa terbakar dan dari peristiwa itu Nabi Musa tidak dapat bertutur dengan fasih.

Sejak dari kecil, Nabi Musa tinggal di istana dan beliau telah dididik dengan penuh kasih sayang oleh Siti Asiah. Kemudian, beliau mendapat pendidikan tinggi di Perguruan Tinggi di Ainu Syam (Heliopolis).

#bersambung
#MAMR


 
Sponsored Post
Top
Log in Register