BTC USD 23,452.2 Gold USD 1,865.94
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Mencari partner JV-projek cili fertigasi

Sponsored Post

+kOoL+

Legendary Member
gem
Messages
12,425
Joined
Apr 11, 2007
Messages
12,425
Reaction score
68
Points
120
kalo pernah buat ok, bagus..
kalo nak cari JV dan ni baru pertama kali nak cuba tanpa bantuan pakar..90% gagal..aku ada pengalaman juga.. Nasib tak berenti keje masa buat cili..kalo tak mati aku hahaha..

story ckit pengalaman bro.. nape kata 90% gagal kalo baru 1st time nk mencuba?
 

agrofutures

Active Member
Messages
1,033
Joined
Apr 26, 2009
Messages
1,033
Reaction score
0
Points
25
story ckit pengalaman bro.. nape kata 90% gagal kalo baru 1st time nk mencuba?

ok..begini..kebiasaanya apa yg kita jangka berlaku lain dari nyata..itu yg mampu saya bagi tahu..sebagai contoh..dulu saya tanam atas guide dari ayah saya..tapi guide jarak jauh..dia kat kelantan..saya kat johor..so guide ko tepon jer..

bila tanam ok, tapi lepas tu serangan penyakit macam2.. cuaca pun mainkan peranan..tapi saya punya tak gagal sebab faktor2 tu..saya gagal sebab tak fulltime..

tanam lada ni nak kena fulltime..

Ni kisah kawan saya lak.. dia dapat VSS..ada lah dalam 40k..dia pun mulakan fertigasi.. upah indon 2 org..mula2 ok..lepas tu xtau apa jadi..habis hancus 40k..

skrg dia tengah cari kerja balik..kesian juga dia..
 

eboss

CG Hardcore
gemgem
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,896
Points
591
ok..begini..kebiasaanya apa yg kita jangka berlaku lain dari nyata..itu yg mampu saya bagi tahu..sebagai contoh..dulu saya tanam atas guide dari ayah saya..tapi guide jarak jauh..dia kat kelantan..saya kat johor..so guide ko tepon jer..

bila tanam ok, tapi lepas tu serangan penyakit macam2.. cuaca pun mainkan peranan..tapi saya punya tak gagal sebab faktor2 tu..saya gagal sebab tak fulltime..

tanam lada ni nak kena fulltime..

Ni kisah kawan saya lak.. dia dapat VSS..ada lah dalam 40k..dia pun mulakan fertigasi.. upah indon 2 org..mula2 ok..lepas tu xtau apa jadi..habis hancus 40k..

skrg dia tengah cari kerja balik..kesian juga dia..

betul..kawan aku pun tanggung rugi sebab kali pertama buat daun jadi kerinting...kali ke dua dah ok tapi indon yg kutip lak tak cekap..lambat...banyak cili rosak dipokok...katanya lah :-?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register