Haram gantung gambar keluarga

CG Sponsors




akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,817
Reaction score
863
Points
81
Haram gantung gambar keluarga?

25 September 2019 7:00 AM


TENTUNYA ramai ingin melihat rumah mereka dihias cantik bukan sahaja dengan susunan perabot bersesuaian, tetapi juga hiasan sampingan yang mampu membangkitkan seri sesuatu ruang.

Antara hiasan sering menjadi pilihan adalah menggantung gambar kahwin atau keluarga sebagai hiasan dinding dan tidak kurang yang menyusun kemas gambar-gambar keluarga atas rak-rak yang disediakan khusus untuk hiasan tersebut.


Namun hakikatnya perbuatan menggantung gambar-gambar keluarga TIDAK dibenarkan dalam Islam. Sebaiknya, umat Islam tidak melakukan perbuatan menggantung gambar makhluk hidup pada dinding rumah, biarpun hanya separuh badan.

Jika ingin menghias dinding rumah, hiaslah dengan gambar pemandangan, bunga-bungaan atau kaligrafi yang juga mampu memberikan suasana indah, nyaman dan mendamaikan dalam ruang kediaman.

HUKUM
Imam al-Nawawi menjelaskan dalam kitabnya ‘Syarah Sahih Muslim’ iaitu: “Menggunakan sesuatu yang terdapat padanya gambar binatang, jika ia digantung pada dinding atau dicetak pada pakaian, serban atau selainnya, iaitu diletak gambar itu di tempat yang dianggap mulia, maka hukumnya adalah HARAM.”

Gambar binatang itu termasuklah gambar makhluk bernyawa seperti manusia. Tetapi, jika gambar tidak bernyawa seperti pokok, batu atau sungai, maka ia tidak dilarang daripada digantung pada dinding (Abdul Karim Zaidan, Mufassal fi ahkam al-mar’ah, jil. 3, hlm. 464)


Selain itu, dalam hadis yang diriwayatkan daripada Abi Talhah r.a., Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Sesungguhnya malaikat tidak akan masuk suatu rumah yang di dalamnya mempunyai anjing dan gambar patung. - Riwayat Bukhari (3225) dan Muslim (2016).

Malaikat-malaikat yang tidak masuk ke dalam rumah tersebut ialah Malaikat Rahmah iaitu malaikat yang memohon keberkatan dan keampunan bagi penghuninya. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim, 7/207)

Bagaimanapun, patung permainan kanak-kanak dan tidak diagungkan atau dimuliakan, malah hanya dianggap sekadar barang permainan, maka dibolehkan dengan syarat ia bukan patung yang besar dan hanyalah semata-mata patung kanak-kanak.

Tetapi, sebaiknya dielakkan juga agar tidak menimbulkan perkara-perkara yang boleh membawa kepada perasaan pemujaan.


(SUMBER : Laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dan e-smaf.islam.gov.my)
Ref: https://www.utusan.com.my/mega/agama/haram-gantung-gambar-keluarga-1.975840




Summary:

Nabi tak beri hukum
Statement beliau malaikat tak masuk rumah jika ada ANJING & gambar PATUNG

Pemberi Hukum > IMAM NAWAWI menafsirkan HARAM atas sbb:

▪Menggunakan sesuatu yang terdapat padanya gambar BINATANG, jika ia digantung pada dinding atau dicetak pada pakaian, serban atau selainnya, iaitu diletak gambar itu di tempat yang dianggap mulia, maka hukumnya adalah HARAM

▪ Gambar BINATANG itu termasuklah gambar makhluk bernyawa seperti MANUSIA. Tetapi, jika gambar tidak bernyawa seperti pokok, batu atau sungai, maka ia tidak dilarang daripada digantung pada dinding (Abdul Karim Zaidan, Mufassal fi ahkam al-mar’ah, jil. 3, hlm. 464)
▪dengan alasan MALAIKAT RAHMAT tak masuk


Pendapat Mufti WP

▪TIDAK DI BENARKAN
menggantung gambar-gambar KELUARGA TIDAK dibenarkan dalam Islam. Sebaiknya, umat Islam tidak melakukan perbuatan menggantung gambar makhluk hidup pada dinding RUMAH, biarpun hanya separuh badan.[/b]

▪Tp PATUNG kanak2 sbg mainan takpe

So dr PATUNG > ke gambar > patung mainan :unsure:

Marilah kita dapat buang semua gambar2 keluarga kita yg di pamerkan di rumah
Simpan dlm album je :cool:

Semoga bermanfaat ✌
 
Sponsored Post

pudins70

Super Active Member
Joined
Mar 28, 2011
Messages
7,199
Reaction score
392
Points
81
Setuju. Tak lupa juga gambar-gambar pemimpin di pejabat kerajaan. Gambar cikgu-cikgi yang banyak bergantung kat dinding sekolah. Itu pun kalau dianggap manusia la.
 

Gigahertz CS

Active Member
Joined
Sep 23, 2011
Messages
1,607
Reaction score
138
Points
48
Kekadang kan aku jealous dengan geng2 mualaf yang baru masuk islam. pasal idop diorang cuma 5 basic rukun islam. Syahadah.solat.puasa.zakat.haji . kita yang mmg islam sejak.lahir ni dok.pening pening kepala gantung gambar. dok pening kepala.zakat kalau serah direct pada asnaf sah ke idak.
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,817
Reaction score
863
Points
81
Kekadang kan aku jealous dengan geng2 mualaf yang baru masuk islam. pasal idop diorang cuma 5 basic rukun islam. Syahadah.solat.puasa.zakat.haji . kita yang mmg islam sejak.lahir ni dok.pening pening kepala gantung gambar. dok pening kepala.zakat kalau serah direct pada asnaf sah ke idak.
Tuan,

Nabi tak penah larang pun
Dia cuma ckp malaikat tak masuk rumah sbb ada PATUNG

Imam nawawi tu yg beri hukum HARAM gantung GAMBAR, mengikut AKAL dia berdasarkan hadis nabi itu

Kita di larang menggunakan AKAL dlm beragama utk menafsir kan sesuatu perkara, nanti bole lari aqidah pula

Jalan yg selamat ialah kita follow AKAL ulama :cool:

Mudah2an kita dimasukkn ke dlm surga bersama ulama yg kita sygi
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,017
Reaction score
415
Points
141
Tuan,

Nabi tak penah larang pun
Dia cuma ckp malaikat tak masuk rumah sbb ada PATUNG

Imam nawawi tu yg beri hukum HARAM gantung GAMBAR, mengikut AKAL dia berdasarkan hadis nabi itu

Kita di larang menggunakan AKAL dlm beragama utk menafsir kan sesuatu perkara, nanti bole lari aqidah pula

Jalan yg selamat ialah kita follow AKAL ulama :cool:

Mudah2an kita dimasukkn ke dlm surga bersama ulama yg kita sygi
Tp tgk juga lah akal siapa...orang nya macam mana...imam nawawi keluar Kan fatwa jadi dia kena fikir Yang terbaik untuk rakyat...lagi pun ada sandaran Bukan akal semata2.

Mungkin betul Nabi tak larang tapi bila Nabi cakap Yang malaikat rahmat tak masuk Tu Kan bunyi nya seakan2 larang...

Cuma nya Yang tak jelas patung Yang seperti apa...mungkin hanya paying berhala...mungkin juga patung berhala Dan patung2 Yang menyerupai haiwan....sbb biasa dengar dua ni je...

Tetiba BKK ISU patung?? Nak simpan patung apa?
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,817
Reaction score
863
Points
81
Tp tgk juga lah akal siapa...orang nya macam mana...imam nawawi keluar Kan fatwa jadi dia kena fikir Yang terbaik untuk rakyat...lagi pun ada sandaran Bukan akal semata2.

Mungkin betul Nabi tak larang tapi bila Nabi cakap Yang malaikat rahmat tak masuk Tu Kan bunyi nya seakan2 larang...

Cuma nya Yang tak jelas patung Yang seperti apa...mungkin hanya paying berhala...mungkin juga patung berhala Dan patung2 Yang menyerupai haiwan....sbb biasa dengar dua ni je...

Tetiba BKK ISU patung?? Nak simpan patung apa?

Aqidah bermakna tali yg mengikat

Utk akal yg blom baligh memang ketua IKAT kuat2, nanti dia tersesat plak

Kalau sesiapa sudah akil baligh, bole la dia bebaskan dirinya dr IKATAN tersebut :p
 
Sponsored Post
Top
Log in Register