Haram cabut rumput di kuburan

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,345
Reaction score
1,060
Points
151

Mazhab Syafie melarang cabut rumput atau mengambil tumbuhan contohnya daun dengan bersyarat iaitu ia masih basah dan individu berkenaan bukanlah tuan yang meletakkan tumbuhan tersebut.
– Bagi ulama ini, tumbuhan tersebut akan sentiasa mendoakan mayat.
– Ia sebagaimana yang disebutkan dalam hadis ketika Rasulullah SAW meletakkan pelepah yang lembap dan dipatah dua lalu ditanam pada setiap kubur. Lantas baginda ditanya: “Kenapa engkau berbuat demikian?” Sabda Rasulullah SAW: “Mudah-mudahan ia diringankan azab selagi mana sebelum kering.” (Riwayat al-Bukhari)




1594443837619.jpeg
 
Sponsored Post

g-man

Active+ Member
Joined
Jan 16, 2011
Messages
4,541
Reaction score
568
Points
81
Klo yg meracun kt kubur tu camne pula?

Takkan nk biarkn jd semak pulak ye..

Nnt ade jenazah baru,jenoh plak nk mencari liang..
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,345
Reaction score
1,060
Points
151
Klo yg meracun kt kubur tu camne pula?

Takkan nk biarkn jd semak pulak ye..

Nnt ade jenazah baru,jenoh plak nk mencari liang..
racun yg tepi2 aje boss
Atas kubur tak bole

 

juhan

Active+ Member
Joined
Mar 30, 2010
Messages
3,852
Reaction score
461
Points
51
Besrsihkan aje.. Cabut aje rumput. Karang dah naik semak bersarang plak ular dan binatang berbisa. apa punya thread lah ni. Selalu sgt nak pertikaikan. Kat sini bukan negara padang pasir.
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,345
Reaction score
1,060
Points
151
Besrsihkan aje.. Cabut aje rumput. Karang dah naik semak bersarang plak ular dan binatang berbisa. apa punya thread lah ni. Selalu sgt nak pertikaikan. Kat sini bukan negara padang pasir.
ulama ckp
Kita ikut aje bro heheh

 
Sponsored Post
Top
Log in Register