Dajjal..Yang Mana Satu?

CG Sponsors




RUPA DAJJAL YG RELEVAN


  • Total voters
    0

usop_shippuden

Fun Poster
Joined
Dec 5, 2009
Messages
480
Reaction score
52
Points
20






http://zahidwaliuddin.blogspot.com/2009/10/tanda-tanda-dajjal.html
intro
ia (dajjal) akan datang dengan membawa semacam syurga dan neraka; dan apa yang ia katakan syurga itu sebenarnya, neraka" (misykat, halaman 473).

"dan ia akan membawa air dan api. Dan apa yang orang-orang melihatnya air, itu sebenarnya api yang menghanguskan; dan apa yang orang-orang melihatnya api, iiu sebenarnya air tawar yang sejuk" (misykat, halaman 473)

"ia akan membawa api dan sungai dan barang siapa jatuh dalam apinya, ia akan memperoleh ganjaran dan disingkirkan bebannya." (kanzul-'ummal, jilid vii, halaman 2975)

"la akan membawa gunung roti dan sungai penuh air "(kanzul-'-ummal, jilid vii, halaman 2985).

"ia membawa dua sungai, yang satu penuh air, dan satu lagi penuh api" (idem, halaman 2985)

"dajjal akan muncul dengan membawa sungai dan api; barang siapa masuk dalam sungainya; ia akan memikul beban dan dilenyapkan ganjarannya; dan barangsiapa masuk dalam apinya, akan memperoleh ganjaran dan dihilangkan bebannya" (idem, halaman 2029).

Di antara fitnah dajjal ialah bahwa ia akan membawa sorga dan neraka; adapun neraka dajjal ialah sorga, dan sorga dajjal ialah neraka. Maka barangsiapa diuji dengan neraka dajjal, hendaklah ia mohon pertolongan allah sambil membaca permulaan surat al--kahfi, maka neraka akan menjadi dingin dan damai" (idem, halaman 2028).

"dan ia akan membawa semacam sorga dan neraka. Dan sorga dajjal penuh dengan asap, sedangkan neraka dajjal adalah kebun yang menghijau" (idem, halaman 2074).

Hadits yang lain berbunyi:

"sungguh ia akan membawa sorga dan neraka. Adapun neraka dajjal ialah sorga, dan sorga dajjal ialah neraka. Maka barang siapa diuji dengan neraka dajjal, hendaklah ia menutup matanya dan mohon pertolongan allah, dan neraka itu akan dingin dan damai" (idem, halaman 2079).

"bagaimana perasaan kamu jika kamu diuji oleh seseorang yang sungai-sungai dan buah-buahan di bumi akan dibikin tunduk kepadanya" (idem, halaman 2090).

"ia akan menjelajah dengan membawa dua gunung. Yang satu, penuh dengan pohon, buah-buahan dan air, dan yang lain, penuh dengan api dan asap. Ia berkata: Ini adalah sorga, dan ini adalah neraka" (idem, halaman 2110).

2. Kecepatan dan kendaraan dajjal

"kami bertanya: Wahai rasulullah, bagaimanakah cepatnya perjalanan dajjal di muka bumi? Beliau menjawab: Seperti cepatnya awan ditiup angin" (misykat bab dajjal).

"bumi akan digulung untuknya; ia menggenggam awan di tangan kanannya, dan mendahului matahari di tempat terbenamnya; lautan hanya sedalam mata-kakinya; di depannya adalah gunung yang penuh asap" (kanzul-'ummal, jilid vii, halaman 2998).

"ia akan meloncat-loncat di antara langit dan bumi" (abu dawud).
.
"dajjal akan muncul dengan naik keledai putih; yang jarak antara dua telinganya adalah tujuh puluh yard" (misykat, halaman 477)

"ia mempunyai seekor keledai yang ia naiki, yang jarak antara dua telinganya adalah empat puluh yard" (kanzul-'ummal, jilid vii, halaman 2104).-

"ia menaiki seekor keledai putih, yang masing-masing telinganya tiga puluh yard panjangnya, dan jarak antara kaki yang satu dengan kaki yang lain adalah perjalanan sehari semalam" (idem, halaman 2998).


RUPA DAJJAL
a
….sesungguhnya al-masikh dajjal adalah lelaki pendek, hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, beambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”
(riwayat abu daud dalam kitab takrijul misykat)
b
…sesungguhnya kepala dajjal dari belakangnya tebal berkelok-kelok.”
(hadith riwayat imam ahmad dari hisyam bin ‘amir)
c
rupa dajjal itu kan tinggi besar,punya ekor,bermata satu, dan bawa pedang panjang
d
dajjal punya dua mata. Satu matanya buta. Satu lagi melek, mengambang. Mata = ain. Pada benda hidup, mata seringkali di kepala 2 biji mata. Pada benda mati, contohnya kamera cukup 1 saja.
Diantara kedua matanya (atau di keningnya), tertulis huruf ka fa ra (huruf arab). Mudah dilihat oleh orang yang bisa membaca atau yang buta huruf.
Dajjal berkenaan dengan mata, huruf ka fa ra, fitnah, kebohonan, dan nabi palsu. Isa almasih bermakna isa sang penghapus dosa (kejahatan). Almasih ad dajjal bermakna si penghapus dosa(kejahatan) bohongan.
e
ibnu ‘umar berkata:“rasulullah bersabda:‘diperlihatkan dalam mimpiku pada suatu malam ketika aku berada di ka’bah, kemunculan secara tiba-tiba seseorang dari bani adam yang terlihat sangat bagus, berkulit sawo matang dari bani adam, rambutnya tersisir di antara kedua pundaknya, dalam keadaan meletakkan kedua tangannya di atas dua pundak dua lelaki dan dia melaksanakan thawaf di antara keduanya aku berkata:‘siapa ini?’ mereka berkata:‘al-masih bin maryam.’ dan aku melihat di belakangnya ada seseorang yang sangat keriting rambutnya dan buta matanya sebelah kanan dan serupa dengan ibnu qathan. Dia meletakkan tangannya di atas pundak dua laki-laki dan thawaf di ka’bah. Lalu aku berkata:‘siapa ini?’ mereka menjawab:‘ini adalah al-masih ad-dajjal’.”
f
sebesar-besar manusia yang pernah kami lihat yang dirantai dengan sekuat-kuatnya.kedua tangannya dibelenggukan ke lehernya.kakinya dirantai dengan besi dari kedua lututnya sampai ke kedua buku lalinya. Kemudian lalu kami bertanya kepadanya :"siapa engkau ? Ia menjawab : "sebenarnya kamu telah melihat keadaanku ini (jadi aku tak perlu lagi menceritakannya), bahkan kamu ini siapa ? . Kami menjawab : "kami adalah dari bangsa arab.kami telah berlayar dan secara kebetulan laut sedang bergelora lalu perahu kami dipukul ombak yang besar selama satu bulan dan akhirnya kami tersangkut di pulau kamu ini.lalu kami menaiki sampan-sampan kecil dan kami pun dapat memijakkan kaki di pulau ini.kami sangat terkejut apabila kami ditemui oleh seekor binatang yang berbulu tebal yang tidak dapat diketahui kemaluannya dari duburnya disebabkan bulunya yang terlalu tebal itu
YANG MANA SATU PILIHAN KALBU??
 
Last edited:
Sponsored Post

virtualbiz

Active+ Member
Joined
Feb 20, 2008
Messages
4,899
Reaction score
177
Points
33
gambar2 tu semua mengarut jer...yang pati suatu hari nanti akan bertemu jua dengan makhluk tersebut..
bersediakah kita?
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
boleh pilih2 ker...kalu nak pilih..aku nak hidup dan mati sebab orang beriman(Islam)..tak mau pilih untuk bersama dajjal..:D..
 

fido1

Banned
Joined
Oct 25, 2009
Messages
7,268
Reaction score
339
Points
81
ni bukan pilih2..mungkin tt ajak kita berfikir macam mana rupanya dajjal menurut hadis2 yg ada..kot..
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
ni bukan pilih2..mungkin tt ajak kita berfikir macam mana rupanya dajjal menurut hadis2 yg ada..kot..
jika hadis mengata sebegitu(rupa dajjal)..maka itulah dia..tak perlu la buat poll..tak gitu..?
 

roBUST

Banned
Joined
Oct 13, 2008
Messages
12,406
Reaction score
136
Points
123
x paham aku..dajei aku tau la..

ni sume gambar ilham manusia...cume gambaran otak sanubari jer..
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
x paham aku..dajei aku tau la..

ni sume gambar ilham manusia...cume gambaran otak sanubari jer..
manusia tak puas dlam sesuatu perkara..paling senang..pengikut Nabi Musa a.s yang ingin melihat wajah Allah SWT
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
153,402
Reaction score
21,051
Points
1,671
kena dajal atau dajalkan org ak taula haha
 

bara01

Fun Poster
Joined
Jan 1, 2007
Messages
729
Reaction score
0
Points
10
sekali tobi pun masuk senarailah....!!
 
Sponsored Post
Top
Log in Register