Bacaan Mas kahwin.

CG Sponsors




bluediamond09

Reported Scam Activity, Don't make any deal with t
Joined
Oct 14, 2009
Messages
1,602
Reaction score
3
Points
25
ini berkenaan dengan bacaamn mas kahwinlah, kenapa diwajibkan imam membaca "AKU NIKAHKAN KAU DENGAN KAU(CONTOH) DENGAN MAS KAHWINNYA RM5 TUNAI"?ada pendapat2 tak atau tahu kenapa tak?dan satu lagi kenapa si mempelai lelaki pulak kena jawab saya "ya saya terima nikah si dia dengan blah3............"?

apa hukumnya?terangkan?macam soalan spm pulaklah?.......
 
Sponsored Post

BasicCX

Super Active Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
6,223
Reaction score
172
Points
73
Salam,

Itu termasuk dalam rukun nikah, tak ada itu tidak sah nikah anda.
 

sarialong

Active+ Member
Joined
Apr 2, 2009
Messages
3,116
Reaction score
1
Points
25
itu akad..ada akad baru sah.sama macam nak bli barang, pun kena ada akad gak baru sah jual beli.akad nikah perjanjian nikah.akad beli brg perjanjian beli brg.
 

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
itu akad lah.. adoi
 

nazim5123

Active+ Member
Joined
Apr 9, 2007
Messages
4,698
Reaction score
41
Points
30
sebenarnya kot yang aku taulah kalau katakan siayah berkata "fankihu"yang bermakna aku nikahkan dikau kemudian silelaki menjawab "qabiltu bi ridha"yang bermaksud aku menerima dengan kerelaan maka nikah tu dah kira sah

ini kot cerita ustaz aku lah tak payah panjang panjang sebenarnya benda ni mcm ijab qabul beli barang jer tak der beza

walau bagaimana pun benda ni wajib sebab menghalalkan apa yang haram perhubungan yang pada mulanya adalah zina maka akan jadi halal dan ibadat selepas nikah

kata ustaz aku dulu lah kot salah tolong betulkan yer
 

geniusneuro

Banned
Joined
Nov 1, 2008
Messages
19,775
Reaction score
7
Points
115
mas kawin tu kan pemberian suami pade isteri... hak isteri sepenuhnye...

sebagai 'hadiah' kerana isteri sudi memikul tanggungjawab sebagai isteri kamu...

neem lupe ape term yg sebenar, dulu blajar tyme f4 ke f5 tah, mahar or mas kawin tu salah satu sebabnye sebagai hadiah buat isteri sebab die sudi pikul tanggungjawab, dan juga sebagai tanggungjawab suami...

lupe da ayat yg tepatnye :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register