BTC USD 40,621.4 Gold USD 1,802.13
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ant Financial milik Jack Ma popular di China, Visa & AmEx tergugat

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
ant financial.jpg


HONG KONG (22 Jan): Ketika Visa Inc, Mastercard Inc dan American Express Co bersedia untuk memasuki China buat kali pertama, salah satu persaingan terbesar yang mengancam syarikat itu adalah dari syarikat yang tidak mengeluarkan kad kredit.

Jack ma, pemilik Ant Financial merupakan pengusaha terbesar dalam pasaran pembayaran berjumlah US$ 27 trilion di China, memanfaatkan aplikasi mudah alih Alipay di mana-mana sahaja untuk meningkatkan perkembangan pesat untuk pinjaman pengguna.

Selain tidak mengeluarkan kad, Ant membolehkan pelanggan meminjam dengan beberapa ketikan pada telefon pintar mereka. Pinjaman ini sangat popular dikalangan tentera China iaitu pembeli yang biasa menggunakan telefon pintar, kebanyakannya tidak mempunyai latarbelakang kredit formal tetapi mempunyai data kewangan yang mencukupi melalui Alipay untuk Ant membuat keputusan samada mereka layak. Pengguna pinjaman tertunggak syarikat mungkin meningkat kepada hampir 2 trilion yuan (US $ 290 bilion) menjelang 2021, menurut penganalisis Goldman Sachs Group Inc, melebih dari tahap tiga kali ganda dalam dua tahun lalu.

"Pengguna pinjaman perniagaan telah berkembang pesat, tetapi ramai pengguna yang belum memohon," kata Huang Hao, Ketua Operasi Kewangan Digital Ant, dalam temu ramah menerusi talian telefon yang menggariskan strategi syarikat.

Ant melonjak masuk ke pasaran China sejumlah10 trilion yuan bagi pinjaman pengguna jangka pendek, yang akan menjadikannya pencabar terhebat untuk syarikat kad AS, dianggap sebagai ekonomi kedua terbesar di dunia sebagai sumber pertumbuhan jangka panjang.

Ramai pengguna dan peniaga China meninggalkan kad kredit setelah Ant dan pesaing utamanya Tencent Holdings Ltd mewujudkan pembayaran berasaskan aplikasi, pinjaman dan pelaburan yang semakin mesra pengguna. Dalam kaji selidik Nielsen, lebih daripada 3,000 masyarakat China yang lahir selepas 1990, hampir 61% mengatakan mereka menggunakan kredit pengguna dalam talian manakala 45.5% daripadanya mempunyai kad kredit.

"Bagi syarikat kad kredit yang ingin masuk ke China, cabaran terbesar adalah bagaimana untuk menarik pelanggan," kata Zennon Kapron, pengarah urusan syarikat perundingan berasaskan Singapura, Kapronasia. "Kebanyakan Generasi Y di China adalah pengguna digital utama, sudah biasa menggunakan Alipay sebagai platform pertama mereka untuk pembayaran, pinjaman dan pengurusan harta."

Kewujudan kad gergasi itu adalah sebagai langkah ke hadapan berdasarkan rancangan mereka di China meskipun berdepan dengan cabaran. Permohonan AmEx untuk membuka kad bank bagi memulakan perniagaan telah diterima oleh bank pusat negara, sementara Mastercard telah menggelar China sebagai pasaran "penting" dan Visa mengatakan ia telah bekerja sama dengan pengawal selia untuk mendapatkan lesen.

Sebagai salah satu daripada Perjanjian Perdagangan Fasa Satu dengan Amerika Syarikat, China berkata, ia tidak akan mengambil masa lebih lama dari 90 hari untuk mempertimbangkan permohonan daripada penyedia perkhidmatan pembayaran elektronik. Pengawal selia membuka industri kepada persaingan asing dimana ia tidak pernah berlaku sebelum ini, memberi peluang kepada firma antarabangsa untuk masuk ke sektor kewangan negara.

Sebagai maklum balas pertanyaan dari Bloomberg mengenai ancaman yang ditimbulkan dari Ant, Visa berkata ia melihat potensi yang besar untuk menyokong pertumbuhan dan evolusi pembayaran digital di China dan mendekati pasaran untuk tumpuan jangka panjang. Mastercard berkata ia akan terus bekerja dengan pengawal selia untuk memajukan permohonannya dan komited untuk jangka masa panjang. AmEx pula enggan mengulas.

Ant, adalah usahasama dengan Alibaba Group Holding Ltd dijangkakan akan menawarkan tawaran permulaan awam (ipo) secara meluas pada tahun depan, memulakan perniagaan kredit pengguna pada tahun 2015. Pinjamannya hanya kecil: sebahagian daripada pengguna Huabei Ant (terjemahan: "hanya belanja") memberikan khidmat pinjaman kurang dari AS$ 290 dan biasanya pembayaran balik dalam tempoh beberapa bulan.

"Kami bersedia untuk terus bekerja dengan lebih banyak bank dan syarikat kewangan," kata Huang. "Kami satu hari nanti, menjadi sebuah platform."

Risiko bagi Visa, Mastercard dan AmEx adalah sebahagian besar pengguna dan perniagaan China mendapati bahawa mereka tidak memerlukan kad kredit. Sekitar 60% peminjam daripada platform Huabei Ant tidak memiliki satu kad kredit pun, dan kebanyakan peniaga yang lebih kecil tidak menerima kad kerana mereka mendapati ia lebih murah dan lebih mudah menggunakan Alipay atau Wepay Tencent. Sebelum itu dengan lebih daripada 900 juta pengguna, Alibaba merupakan pilihan penyedia pembayaran yang ada.

"Landskap kompetitif yang dimonopoli oleh pengusaha tempatan," kata Hang Qian, rakan usahasama di sebuah syarikat perundingan, Oliver Wyman. "Cabaran utama adalah bagaimana untuk mempromosikan peniaga kecil untuk menerima kad kredit dan bagaimana untuk mendapatkan pengguna e-wallet bagi tujuan perubahan."

=========================================================

Jack Ma’s booming loan business threatens Visa, AmEx in China

HONG KONG (Jan 22): As Visa Inc, Mastercard Inc and American Express Co prepare to enter China for the first time, one of their biggest competitive threats will come from a company that doesn’t issue credit cards.

Jack Ma’s Ant Financial, already the biggest player in China’s US$27 trillion payments market, is leveraging its ubiquitous Alipay mobile app to mount a rapid expansion into consumer lending.

Instead of issuing cards, Ant allows customers to borrow with a few taps on their smartphones. The loans are wildly popular among China’s army of mobile-savvy shoppers, who often lack formal credit histories but generate enough financial data via Alipay for Ant to make informed decisions on whether they’ll default. The company’s outstanding consumer loans may swell to nearly 2 trillion yuan (US$290 billion) by 2021, according to Goldman Sachs Group Inc analysts, more than triple the level two years ago.

“The consumer loans business has been growing at breakneck speed, but there are so many untapped users,” Huang Hao, president of Ant’s digital finance operations, said in a phone interview outlining the company’s strategy.

Ant’s push into China’s 10 trillion yuan market for short-term consumer loans will make it an even more formidable challenger to US card companies, which are counting on the world’s second-largest economy as a source of long-term growth.

Many Chinese consumers and businesses are ditching credit cards as Ant and its main competitor Tencent Holdings Ltd make app-based spending, borrowing and investing increasingly user-friendly. In a Nielsen survey of more than 3,000 Chinese people born after 1990, nearly 61% said they use online consumer credit while only 45.5% had a credit card.

“For credit card companies coming to China, the biggest challenge is how to attract people,” said Zennon Kapron, managing director of Singapore-based consulting firm Kapronasia. “A lot of Chinese millennials are digital first, used to using Alipay as their first platform for payments, loans and wealth management.”

The card giants appear to be moving forward with their China plans despite the headwinds. AmEx’s application to start a bank card clearing business has been accepted by the country’s central bank, while Mastercard has called China a “vital” market and Visa has said it’s working closely with regulators for a licence.

As part of its phase-one trade agreement with the US, China said it won’t take longer than 90 days to consider applications from providers of electronic-payments services. Regulators are opening the industry to foreign competition amid an unprecedented push to give international firms access to the country’s financial sector.

In response to questions from Bloomberg on the threat posed by Ant, Visa said it sees significant potential to support the growth and evolution of digital payments in China and is approaching the market with a long-term focus. Mastercard said it would continue to work with regulators to advance its application and is committed for the long haul. AmEx declined to comment.

Ant, an affiliate of Alibaba Group Holding Ltd. that’s widely expected to pursue an initial public offering in coming years, started its consumer-credit business in 2015. Its loans tend to be small: half the users of Ant’s Huabei (translation: “just spend”) service borrow less than US$290 and usually pay it back within months.

The Hangzhou-based company, which declined to disclose the value of its outstanding loans, keeps delinquencies in check by tapping into a trove of data amassed by Alipay and Alibaba.

Many customers have been using the payments and e-commerce platforms for years — handing over details from ID cards to addresses and spending habits. Once Ant extends a loan, it can track how the money is spent via Alipay. The result is a bad-debt ratio stands at about 1%, below the 1.24% national average for credit cards.

Ant keeps some of the loans on its own balance sheet, charging interest rates that range from about 5% to 18%, according to Huang. But most are passed on for a fee to banks and other financial institutions.

“We’re set to continue to work with more banks and finance companies,” Huang said. “We are, at the end of the day, a platform.”

The risk for Visa, Mastercard and AmEx is that a swathe of Chinese consumers and businesses will view credit cards as obsolete. About 60% of borrowers on Ant’s Huabei platform don’t have one, and many smaller merchants don’t accept cards because they find it’s cheaper and easier to use Alipay or Tencent’s WePay. The former, with more than 900 million users, is Alibaba’s preferred payments provider.

“The competitive landscape is full of local players,” said Hang Qian, a partner at Oliver Wyman, a consultancy. “The key challenges are how to promote small merchants to accept credit cards and how to get e-wallet users to switch.”


Sumber : the edge markets
 
Last edited:
Sponsored Post

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
33,261
Reaction score
1,985
Points
201
populasi bilion mcm ni pastu ekonomi tempatan.. memang kayo la
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register