Soal Jawab dalam Kubor

Recommended Brokers


ikhlaskanhati

Fun Poster
Joined
Jan 31, 2016
Messages
169
Reaction score
35
Points
30
Terbaekk
Apa pula yg di maksudkan dgn amal soleh, semoga semua mendpt manfaat 👍


T kasih berkongsi tuan
Amal soleh ialah segala perbuatan yg diredhai Allah dengan berlandaskan syariat Islam dan bertujuan untuk mendapat keredhaan Allah
 
Sponsored Post

neo_laguna

Fun Poster
Joined
May 20, 2007
Messages
908
Reaction score
19
Points
25
Xperlu tuan nak risau bahasa apa, intonasi mana, berapa patah perkataan nak jawab soalan...

Soalan bocor tu cuma panduan utk tetapkan di mana kaki kita melangkah sepanjang hidup ujian di dunia...

Andai mengambil kira bahasa, kalau arab maka dah tentu guru bahasa arab, pak arab akan jawab melebihi 100 patah perkataan dengan penuh puitis

Andai kefasihan menjawab itu diambil kira, maka pastinya mereka2 yang berilmu tinggi lebih petah berkata2

Andai keteguhan hati keyakinan menjawab diambil kira, mestilah pahlawan2 yg xpernah gentar dengan musuh akan berhadapan dengan penuh yakin tanpa gentar...

Semua tu dunia tuan... jangan pernah samakan apa yang ghaib.... di dunia kita hebat, kita kaya, kita terbilang, di alam sana hebatnya kita berbentuk lain, kaya kita berupa lain dan terbilangnya manusia itu di hadapan Allah pastinya lain....

Selagi bernafas jgn pernah berhenti beramal... xperlu risau apa soalan, apa hukuman, saiz mana rotan akan aku kena sebat nanti kerana tinggal solat... tapi sentiasa baiki apa yg tertinggal, sentiasa menginsafi amal dan bertaubat, dan sentiasa berserah jiwa kepada Dia...

Kanapa Al-Quran dan nabi menceritakan benda2 tue...? Itu peringatan dan panduan... makan budak kecik pon pandai makan... tapi untuk makan itu bagaimana makanan yang harus di pilih, masa mana yang sesuai... begitu juga iman dan amal...
Padu tn...moge baik la akhir kalam nnt..
 

neo_laguna

Fun Poster
Joined
May 20, 2007
Messages
908
Reaction score
19
Points
25
Banyakkan baca Al quran.jd peneman dlm kubur.surah almulk..ade hadis nabi yg berkaitan..
 

Kbyne

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
11,813
Reaction score
498
Points
131
Bagi aku,insyaallah,usahakan yg terbaik dalam segala urusan kita,nak nak yg boleh dapat manfaat pahala...kalau boleh yg ada pahala yg berpanjangan...Insyaallah...

Yg berikut seterusanya memang mendebarkan,sedangkan Nabi pun sakit teruk menghadapi sakaratul maut... 😭
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,515
Reaction score
776
Points
71
Soalan kubur yg akan di tanya malaikat
kat kita, sama ke dgn soalan kaum2 sebelum nabi muhammad?

Bagaimana pula dgn orang asli amazon eskimo tu? Mereka da masuk kubor tu nak jwb mcm mana? Sebelum ni pun tak tau pasal Islam etc

Kesian plak kat depa kene azab dlm kuboq :unsure:
 

tokey99

Active+ Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
4,598
Reaction score
857
Points
71
Banyakkan baca Al quran.jd peneman dlm kubur.surah almulk..ade hadis nabi yg berkaitan..
Banyakkan baca Al quran.jd peneman dlm kubur.surah almulk..ade hadis nabi yg berkaitan..
Byk Dr kita yg xpernah abis lagi khatam Quran walaupun sekali je..ramai yg berkalut pada 1 surah..selesaikan dulu khatam Quran tu..walaupun merangkak2 bacaan dia..
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,515
Reaction score
776
Points
71
Bacaan Talkin (dlm Bahasa Melayu) yang selalu dibaca utk KITA semasa orang yg meninggal dunia di tanam

35:19-22
وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ

Dan tidaklah sama orang yang BUTA dengan orang yang melihat. dan tidak (pula) sama GELAP gulita dengan cahaya, dan tidak (pula) sama yang teduh dengan yang panas, dan tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang didalam KUBUR dapat mendengar.


Hayatilah bait2 kata dan maksudnya kerana kita semua akan MELALUINYA skrang...:cool:


Masa baca tu, sebut2lah NAMA SENDIRI yer supaya meremang di jiwa utk di BANGKITKAN

Sama2lah kita lebihkan amal kebaikan

Bukanlah perkara yang mudah setelah membaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik yg kita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi SELAMAT daripada azab neraka & masuk ke syurga


InsyaAllah..:p


=========


Bismillah hir rah man nir rahim.


Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan BAQA' dan QIDAM, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan MATI dan HIDUP untuk MENGUJI siapa yang baik dan siapa yang kecewa!


Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar PENGAJARAN

Untuk menjadi iktibar kepada orang yang LALAI, dan sebesar-besar AMARAN kepada orang yang masih HIDUP


Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan JAHANNAM dan BINASA, melainkan Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa MENGHUKUM, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.


Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBUSAYA, hendaklah kamu ingat akan JANJI-JANJI Allah yang mana kamu ada BAWA bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri AKHIRAT.


Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah. Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang SERUPA dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan TERKEJUT :cool:


Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu HAMBA Allah Taala, SEBAGAIMANA kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.

Mereka berkata:

Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?


Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan CERMAT dan sehabis-habis TERANG, TEPAT dan BETUL. Janganlah berasa gementar,janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.


Hendaklah kamu jawab begini:

Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu kiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,
mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.


Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah SAUDARA aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap:

"La ila ha illallah Muhammad da rasulullah".


Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu DUGAAN yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu SEKARANG sedang tinggal di dalam alam BARZAKH, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan DIBANGKITKAN semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.


INSAFLAH wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini adalah BENAR,


Soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar, bangun dari kubur kemudian kita DIHIDUPKAN semula adalah benar, berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, DI HISAB dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada SYURGA dan NERAKA adalah benar. Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan SEMULA orang-orang yang di dalam “KUBUR”.


Di akhirnya kami ucapkan selamat BERPISAH dan SELAMAT TINGGAL kamu disisi Allah Taa la.

Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan HATI kamu.

Kami sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala MENJINAKKAN HATI kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang BERDAGANG seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak
DISIKSA mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.


Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham
dulillahi rabbil alamin. Al-Fatihah..



Setiap yang berNAFS, Pasti akan MATI - "Kullu nafsin za iqatul maut"


Firman Allah swt, "Demi MASA, sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada di dalam KERUGIAN, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh,
yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati
dengan kesabaran." Surah Al-A'sr
 
Sponsored Post
Top
Log in Register