BTC USD 35,663.1 Gold USD 1,876.86
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Saya agak berminat beli rumah prima,tapi layak ke ...minta pandangan

tyco

Active+ Member
Joined
Sep 16, 2010
Messages
4,013
Reaction score
1,628
Points
101
mcm ni
gaji aku sebagai penjawat awam
bersih gaji campur elaun 2800
jadi tolak bersih potongan loan pribadi
gaji bersih dalam slip gaji 1722
komitment ada tinggal lagi setahun loan aeon

gaji isteri sebagai pembantu dapur kontrak swasta
bersih dalam slip gaji 1200

saya agak berminat rumah resident meru prima,kata nya dalam 158,760 sahaja
tapi berbekalkan gaji aku yang tak seberapa + gaji isteri agak agak layak tak

minta pandangan
 
Sponsored Post

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
3,240
Reaction score
768
Points
81
mcm ni
gaji aku sebagai penjawat awam
bersih gaji campur elaun 2800
jadi tolak bersih potongan loan pribadi
gaji bersih dalam slip gaji 1722
komitment ada tinggal lagi setahun loan aeon

gaji isteri sebagai pembantu dapur kontrak swasta
bersih dalam slip gaji 1200

saya agak berminat rumah resident meru prima,kata nya dalam 158,760 sahaja
tapi berbekalkan gaji aku yang tak seberapa + gaji isteri agak agak layak tak

minta pandangan

nak beli rumah jgn tunggu mampu.. kalau gaji dah layak beli je.. kalau nak tunggu mampu memang susah nak capai tahap mampu tu sebab komitmen susah nak berkurang terutamanya yg dah berkahwin.. kalau tak cukup loan sendiri boleh gabung dgn wife.. yg penting rumah yg nak dibeli dah dipersetujui bersama..
 

kirana

Fun Poster
Joined
Mar 17, 2007
Messages
457
Reaction score
55
Points
20
mcm ni
gaji aku sebagai penjawat awam
bersih gaji campur elaun 2800
jadi tolak bersih potongan loan pribadi
gaji bersih dalam slip gaji 1722
komitment ada tinggal lagi setahun loan aeon

gaji isteri sebagai pembantu dapur kontrak swasta
bersih dalam slip gaji 1200

saya agak berminat rumah resident meru prima,kata nya dalam 158,760 sahaja
tapi berbekalkan gaji aku yang tak seberapa + gaji isteri agak agak layak tak

minta pandangan

Saya boleh tolong kirakan DSR. Umur brp?
 

[email protected]

Super Active Member
Joined
Dec 7, 2011
Messages
9,559
Reaction score
124
Points
83
mcm ni
gaji aku sebagai penjawat awam
bersih gaji campur elaun 2800
jadi tolak bersih potongan loan pribadi
gaji bersih dalam slip gaji 1722
komitment ada tinggal lagi setahun loan aeon

gaji isteri sebagai pembantu dapur kontrak swasta
bersih dalam slip gaji 1200

saya agak berminat rumah resident meru prima,kata nya dalam 158,760 sahaja
tapi berbekalkan gaji aku yang tak seberapa + gaji isteri agak agak layak tak

minta pandangan
kalau layak....beli je dulu bro...
susah sikit awal2....insyaAllah boleh berjimat...
kene tanye yg arif pasal loan...kalau combine tu nampak mcm xde masalah...
bro mmg dok meru ke?
 

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
7,558
Reaction score
232
Points
83
mcm ni
gaji aku sebagai penjawat awam
bersih gaji campur elaun 2800
jadi tolak bersih potongan loan pribadi
gaji bersih dalam slip gaji 1722
komitment ada tinggal lagi setahun loan aeon

gaji isteri sebagai pembantu dapur kontrak swasta
bersih dalam slip gaji 1200

saya agak berminat rumah resident meru prima,kata nya dalam 158,760 sahaja
tapi berbekalkan gaji aku yang tak seberapa + gaji isteri agak agak layak tak

minta pandangan
Tengok secara kasar mcm layak tu... Pergi je sales galery terus untuk kira kelayakan dan submit..boleh joint loan.. Bincang dengan wife..
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
11,662
Reaction score
1,593
Points
201
Klau loan lpssa layak rasanya tt
 

kirana

Fun Poster
Joined
Mar 17, 2007
Messages
457
Reaction score
55
Points
20
umur 47 tahun ....duduk sekarang mendiami kuaters kerajaan

Bulanan +~ 920 utk pinjaman 23 thn sehingga umur 70. Ini contoh 100% loan, kalau buat downpayment bulanan lagi rendah.

DSR rate baru 50%.

Sangat layak utk pohon pinjaman dr bank swsta termasukla dr bank yg paling susah nak lulus loan - Maybank. Dgn ambilkira elaun tu mmg elaun tetap & takde CCRIS record peluang lulus 90% sgt cerah.

Kalau buat pinjaman dr kerajaan lagi senang gila utk approve
 

tyco

Active+ Member
Joined
Sep 16, 2010
Messages
4,013
Reaction score
1,628
Points
101
Bulanan +~ 920 utk pinjaman 23 thn sehingga umur 70. Ini contoh 100% loan, kalau buat downpayment bulanan lagi rendah.

DSR rate baru 50%.

Sangat layak utk pohon pinjaman dr bank swsta termasukla dr bank yg paling susah nak lulus loan - Maybank. Dgn ambilkira elaun tu mmg elaun tetap & takde CCRIS record peluang lulus 90% sgt cerah.

Kalau buat pinjaman dr kerajaan lagi senang gila utk approve
saya ada bertanya pada kerani di tempat saya bertugas
betol ke kalau kita combine payslip saya dengan wife ....
pembayaran bulanan itu akan terjadi kepada dua bahagian
contoh pembayaran 920 sebulan
1.potongan sebulan payslip saya 620
2.potongan sebulan payslip wife 300

betol ke penerangan kerani ditempat saya bertugas ni ..mintak penjelasan
 

Megat Al Fateh

Active Member
Joined
May 6, 2019
Messages
1,328
Reaction score
702
Points
81
rumah prima ni boleh beli lebih dari satu unit ke?

bayar cash guna saving sendiri

maaf .. soalan noob
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register