Rebonding rambut

CG Sponsors




Status
Not open for further replies.

mizzycoffee

Freshie
Joined
Mar 17, 2011
Messages
27
Reaction score
1
Points
8
Nak tanya semua kat sini, terutamanya yg wanita. Berapa kali korang rebonding rambut ye. Saya buat baru 2 mggu lepas tapi mcm dah tak elok balik. Dulu saya tak pernah buat rebonding, tapi lepas buat nampak macam lagi kemas. Ade jugak buat sendiri, tapi 2 - 3 je tahan pakai krim pelurus rambut.
 
Sponsored Post

Cameron_chu

Internet Keyword Marketing Mercenaries
Joined
Mar 1, 2013
Messages
26
Reaction score
1
Points
8
sekarang mmg byk orang yg buat rebonding, terutamnya bila ada hari istimews mcm hari raya dan jamuan, ini memang trend sekarang
 

Cameron_chu

Internet Keyword Marketing Mercenaries
Joined
Mar 1, 2013
Messages
26
Reaction score
1
Points
8
Lepas rebonding, penjagaan rambut tak boleh diabaikan untuk mengoptimumkan rebonding tu, kena guna produk yg sesuai dan tidak sensitif terhadap kulit anda
 

juicemaker09

Junior Member
Joined
Jun 11, 2013
Messages
60
Reaction score
2
Points
11
ouh...sebelum buat rebonding, kena tanya hairstylist tu produk kimia yg guna untuk buat rebonding tu adakah sesuai dengan kulit rambut anda?
 

masyisyi

Freshie
Joined
Aug 13, 2019
Messages
9
Reaction score
0
Points
3
lepas rebonding, awak ada terus basuh rambut ke? sebab ikutkan antara 2 atau 3 hari awak tak boleh terus cuci rambut dulu
 

sifahda99

Internet Keyword Marketing Mercenaries
Joined
Dec 7, 2020
Messages
7
Reaction score
0
Points
3
Nak tanya semua kat sini, terutamanya yg wanita. Berapa kali korang rebonding rambut ye. Saya buat baru 2 mggu lepas tapi mcm dah tak elok balik. Dulu saya tak pernah buat rebonding, tapi lepas buat nampak macam lagi kemas. Ade jugak buat sendiri, tapi 2 - 3 je tahan pakai krim pelurus rambut.
awak guna product apa ya untuk pelurus rambut tu? sebab maybe rambut awak tak berapa sesuai dengan ingredients dia. tu yang jadi macam tu
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,591
Reaction score
1,902
Points
201
Rebonding adalah haram

——-
Rebonding Rambut – Apakah Hukumnya Menurut Syarak?
Pada Apr 18, 2011

Soalan :
Ustazah, apakah hukum melakukan proses rebonding rambut?
Jawapan :
Rambut adalah bulu yang tumbuh di kepala atau sesuatu yang seperti rambut. (Kamus Dewan: 1094). Dalam Islam, terdapat pelbagai hukum yang terkait dengan rambut seperti mencukur rambut anak yang baru lahir, masalah mengqaza‘ rambut, menyambung rambut dan mewarnainya. Rebonding juga termasuk dalam perbuatan yang melibatkan rambut, jadi hukumnya perlu diperincikan.
Sebelum permasalahan hukum rebondingini dikupas, adalah wajar untuk kita mendalami realiti dan fakta proses rebonding itu sendiri.
Rebonding
adalah satu proses yang dilakukan untuk meluruskan rambut si pemiliknya agar rambut jatuh lebih lurus dan lebih indah. Proses rebonding mempunyai dua peringkat iaitu:
Pertama, rambut disapu dengan krim tahap pertama untuk membuka ikatan protein rambut. Kemudian rambut dikepit seperti diseterika dengan alat pelurus rambut bersuhu tinggi. Kedua, rambut disapukan dengan krim tahap kedua untuk mengekalkan kelurusan rambut.
Proses rebonding melibatkan proses kimia yang mengubah struktur protein dalam rambut. Protein pembentuk rambut manusia dinamakan keratin, yang terdiri dari unsur cystine iaitu sebatian asid amino yang memiliki unsur sulfida. Ikatan disulfida -S-S- dari cystine inilah yang paling penting dalam menentukan bentuk rambut kita. Rambut berbentuk lurus atau kerinting disebabkan keratin mengandungi ikatan disulfida yang membuat molekul mengekalkan bentuk-bentuk tertentu.
Dalam proses rebonding, sejenis krim khas disapu ke atas rambut bertujuan untuk membuka/memutuskan ikatan disulfida itu, sehingga bentuk rambut yang kerinting menjadi lurus.
Proses rebonding menghasilkan perubahan yang kekal pada rambut. Namun rambut baru yang tumbuh dari akar rambut akan tetap mempunyai bentuk rambut yang asli. Jadi, rebonding bukan pelurusan rambut biasa yang hanya menggunakan rawatan fizikal , tetapi juga menggunakan rawatan kimia yang mengubah struktur protein dalam rambut secara kekal. Inilah fakta (manath) rebonding.
Menurut kajian kami, melakukan proses rebonding hukumnya adalah haram kerana dua sebab iaitu mengubah ciptaan Allah dan menipu. Hukum rebonding adalah haram kerana ia termasuk dalam proses mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah) yang telah diharamkan oleh nash-nash syara’. Dalil keharamannya adalah keumuman firman Allah yang bermaksud: “Dan aku (syaitan) akan menyuruh mereka (mengubah ciptaan Allah), lalu mereka benar-benar mengubahnya”. [TMQ an-Nisaa` (4): 119].
Ayat ini menunjukkan haramnya mengubah ciptaan Allah, kerana syaitan tidak menyuruh manusia kecuali kepada perbuatan dosa.
Mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah) didefinisikan sebagai proses mengubah sifat sesuatu sehingga seakan-akan ia menjadi sesuatu yang lain (tahawwul al-syai` ‘an shifatihi hatta yakuna ka`annahu syaiun akhar), atau bermakna menghilangkan sesuatuyang asal itu sendiri (al-izalah). [Hani bin Abdullah al-Jubair, Al-Dhawabit al-Syar’iyah li al-‘Amaliyat al-Tajmiliyyah, halaman 9].
Dari definisi tersebut, dapat kita ketahui bahawa rebonding termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah), kerana rebondingtelah mengubah struktur protein dalam rambut secara kekal sehingga mengubah sifat atau bentuk rambut asli menjadi sifat atau bentuk rambut yang lain. Dengan demikian, hukum rebonding adalah haram.

Selain dalil di atas, keharaman rebondingjuga didasarkan pada dalil Qiyas. Dalam hadis Nabi SAW, diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud RA, baginda bersabda: “Allah melaknat wanita yang mentatu dan yang minta ditatu, yang mencabut bulu kening dan yang minta dicabutkan bulu keningnya, serta wanita yang merenggangkan giginya untuk kecantikan, mereka telah mengubah ciptaan Allah.” [HR Bukhari].
Hadis ini telah mengharamkan beberapa perbuatan yang disebut di dalam nash, iaitu mentatu, minta ditatu, mencabut atau minta dicabutkan bulu kening, dan merenggangkan gigi. Keharaman perbuatan-perbuatan itu sesungguhnya didasarkan pada suatu illat (alasan penetapan hukum), iaitu untuk tujuan kecantikan dengan mengubah ciptaan Allah (thalabul husni bi taghyir khalqillah). [Walid bin Rasyid Sa’idan, Al-Ifadah al-Syar’iyyah fi Ba’dh al-Masa`il al-Thibbiyyah, halaman 62].
Dengan demikian, hukum rebonding adalah haram, kerana dapat diqiyaskan dengan perbuatan-perbuatan haram tersebut, apabila ada kesamaan illat, untuk tujuan kecantikan dengan mengubah ciptaan Allah.
Sebahagian ulama telah menyimpulkan adanya illat dalam hadis tersebut, sehingga mereka mengambil kesimpulan umum dengan jalan Qiyas, iaitu mengharamkan segala perbuatan yang memenuhi dua unsurillat hukum, iaitu mengubah ciptaan Allah dan untuk tujuan kecantikan.
Abu Ja’far Ath-Thabari berkata,”Dalam hadis ini terdapat dalil bahawa wanita tidak boleh mengubah sesuatu dari apa saja yang Allah telah menciptakannya atas sifat pada sesuatu itu dengan menambah atau mengurangi, untuk tujuan kecantikan, baik untuk suami mahupun untuk selain suami.” [Imam Syaukani, Nailul Authar, 10/156; Ibnu Hajar, Fathul Bari, 17/41; Tuhfatul Ahwadzi, 7/91].
Hukum rebonding adalah haram kerana ia juga termasuk dalam penipuan. Muawiyah berkata: “Sesungguhnya Rasulullah saw menamakan rambut palsu sebagai penipuan.” [Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim.]
Oleh kerana proses rebonding mengubah bentuk rambut daripada satu bentuk menjadi bentuk yang berbeza daripada bentuk asal, maka ia dianggap sebagai penipuan.
Adapun meluruskan atau mengerintingkan rambut tanpa rawatan kimia yang mengubah struktur protein rambut secara kekal, iaitu hanya melalui rawatan fizikal seperti menggunakan alat penggulung plastik dan yang sejenisnya, hukumnya boleh.
Sama juga hukumnya dengan perubahan yang bersifat sementara seperti dengan bersikat, menggunakan gel dan mendandan rambut. Malahan ini perkara yang disunatkan.
Nabi saw bersabda: “Sesiapa yang memiliki rambut hendaklah dia muliakannya.” [Hr Abu Daud – hasan sahih]
Ini adalah kerana ia tidak termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah, tapi termasuk tazayyun (berhias) yang dibolehkan bahkan dianjurkan syara’, dengan syarat tidak boleh dipamerkan kepada yang bukan mahram. Wallahu a’lam.
Sumber: Konsultasi Islam
 

juicemaker09

Junior Member
Joined
Jun 11, 2013
Messages
60
Reaction score
2
Points
11
Rebonding adalah haram

——-
Rebonding Rambut – Apakah Hukumnya Menurut Syarak?
Pada Apr 18, 2011

Soalan :
Ustazah, apakah hukum melakukan proses rebonding rambut?
Jawapan :
Rambut adalah bulu yang tumbuh di kepala atau sesuatu yang seperti rambut. (Kamus Dewan: 1094). Dalam Islam, terdapat pelbagai hukum yang terkait dengan rambut seperti mencukur rambut anak yang baru lahir, masalah mengqaza‘ rambut, menyambung rambut dan mewarnainya. Rebonding juga termasuk dalam perbuatan yang melibatkan rambut, jadi hukumnya perlu diperincikan.
Sebelum permasalahan hukum rebondingini dikupas, adalah wajar untuk kita mendalami realiti dan fakta proses rebonding itu sendiri.
Rebonding
adalah satu proses yang dilakukan untuk meluruskan rambut si pemiliknya agar rambut jatuh lebih lurus dan lebih indah. Proses rebonding mempunyai dua peringkat iaitu:
Pertama, rambut disapu dengan krim tahap pertama untuk membuka ikatan protein rambut. Kemudian rambut dikepit seperti diseterika dengan alat pelurus rambut bersuhu tinggi. Kedua, rambut disapukan dengan krim tahap kedua untuk mengekalkan kelurusan rambut.
Proses rebonding melibatkan proses kimia yang mengubah struktur protein dalam rambut. Protein pembentuk rambut manusia dinamakan keratin, yang terdiri dari unsur cystine iaitu sebatian asid amino yang memiliki unsur sulfida. Ikatan disulfida -S-S- dari cystine inilah yang paling penting dalam menentukan bentuk rambut kita. Rambut berbentuk lurus atau kerinting disebabkan keratin mengandungi ikatan disulfida yang membuat molekul mengekalkan bentuk-bentuk tertentu.
Dalam proses rebonding, sejenis krim khas disapu ke atas rambut bertujuan untuk membuka/memutuskan ikatan disulfida itu, sehingga bentuk rambut yang kerinting menjadi lurus.
Proses rebonding menghasilkan perubahan yang kekal pada rambut. Namun rambut baru yang tumbuh dari akar rambut akan tetap mempunyai bentuk rambut yang asli. Jadi, rebonding bukan pelurusan rambut biasa yang hanya menggunakan rawatan fizikal , tetapi juga menggunakan rawatan kimia yang mengubah struktur protein dalam rambut secara kekal. Inilah fakta (manath) rebonding.
Menurut kajian kami, melakukan proses rebonding hukumnya adalah haram kerana dua sebab iaitu mengubah ciptaan Allah dan menipu. Hukum rebonding adalah haram kerana ia termasuk dalam proses mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah) yang telah diharamkan oleh nash-nash syara’. Dalil keharamannya adalah keumuman firman Allah yang bermaksud: “Dan aku (syaitan) akan menyuruh mereka (mengubah ciptaan Allah), lalu mereka benar-benar mengubahnya”. [TMQ an-Nisaa` (4): 119].
Ayat ini menunjukkan haramnya mengubah ciptaan Allah, kerana syaitan tidak menyuruh manusia kecuali kepada perbuatan dosa.
Mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah) didefinisikan sebagai proses mengubah sifat sesuatu sehingga seakan-akan ia menjadi sesuatu yang lain (tahawwul al-syai` ‘an shifatihi hatta yakuna ka`annahu syaiun akhar), atau bermakna menghilangkan sesuatuyang asal itu sendiri (al-izalah). [Hani bin Abdullah al-Jubair, Al-Dhawabit al-Syar’iyah li al-‘Amaliyat al-Tajmiliyyah, halaman 9].
Dari definisi tersebut, dapat kita ketahui bahawa rebonding termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah), kerana rebondingtelah mengubah struktur protein dalam rambut secara kekal sehingga mengubah sifat atau bentuk rambut asli menjadi sifat atau bentuk rambut yang lain. Dengan demikian, hukum rebonding adalah haram.

Selain dalil di atas, keharaman rebondingjuga didasarkan pada dalil Qiyas. Dalam hadis Nabi SAW, diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud RA, baginda bersabda: “Allah melaknat wanita yang mentatu dan yang minta ditatu, yang mencabut bulu kening dan yang minta dicabutkan bulu keningnya, serta wanita yang merenggangkan giginya untuk kecantikan, mereka telah mengubah ciptaan Allah.” [HR Bukhari].
Hadis ini telah mengharamkan beberapa perbuatan yang disebut di dalam nash, iaitu mentatu, minta ditatu, mencabut atau minta dicabutkan bulu kening, dan merenggangkan gigi. Keharaman perbuatan-perbuatan itu sesungguhnya didasarkan pada suatu illat (alasan penetapan hukum), iaitu untuk tujuan kecantikan dengan mengubah ciptaan Allah (thalabul husni bi taghyir khalqillah). [Walid bin Rasyid Sa’idan, Al-Ifadah al-Syar’iyyah fi Ba’dh al-Masa`il al-Thibbiyyah, halaman 62].
Dengan demikian, hukum rebonding adalah haram, kerana dapat diqiyaskan dengan perbuatan-perbuatan haram tersebut, apabila ada kesamaan illat, untuk tujuan kecantikan dengan mengubah ciptaan Allah.
Sebahagian ulama telah menyimpulkan adanya illat dalam hadis tersebut, sehingga mereka mengambil kesimpulan umum dengan jalan Qiyas, iaitu mengharamkan segala perbuatan yang memenuhi dua unsurillat hukum, iaitu mengubah ciptaan Allah dan untuk tujuan kecantikan.
Abu Ja’far Ath-Thabari berkata,”Dalam hadis ini terdapat dalil bahawa wanita tidak boleh mengubah sesuatu dari apa saja yang Allah telah menciptakannya atas sifat pada sesuatu itu dengan menambah atau mengurangi, untuk tujuan kecantikan, baik untuk suami mahupun untuk selain suami.” [Imam Syaukani, Nailul Authar, 10/156; Ibnu Hajar, Fathul Bari, 17/41; Tuhfatul Ahwadzi, 7/91].
Hukum rebonding adalah haram kerana ia juga termasuk dalam penipuan. Muawiyah berkata: “Sesungguhnya Rasulullah saw menamakan rambut palsu sebagai penipuan.” [Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim.]
Oleh kerana proses rebonding mengubah bentuk rambut daripada satu bentuk menjadi bentuk yang berbeza daripada bentuk asal, maka ia dianggap sebagai penipuan.
Adapun meluruskan atau mengerintingkan rambut tanpa rawatan kimia yang mengubah struktur protein rambut secara kekal, iaitu hanya melalui rawatan fizikal seperti menggunakan alat penggulung plastik dan yang sejenisnya, hukumnya boleh.
Sama juga hukumnya dengan perubahan yang bersifat sementara seperti dengan bersikat, menggunakan gel dan mendandan rambut. Malahan ini perkara yang disunatkan.
Nabi saw bersabda: “Sesiapa yang memiliki rambut hendaklah dia muliakannya.” [Hr Abu Daud – hasan sahih]
Ini adalah kerana ia tidak termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah, tapi termasuk tazayyun (berhias) yang dibolehkan bahkan dianjurkan syara’, dengan syarat tidak boleh dipamerkan kepada yang bukan mahram. Wallahu a’lam.
Sumber: Konsultasi Islam
nampak post abang ni, tak digalakkan buat rebonding...huhu...kalau sejak lahir rambut kusut masai, xbuat rebonding, selekah nampak
 

juicemaker09

Junior Member
Joined
Jun 11, 2013
Messages
60
Reaction score
2
Points
11
lepas rebonding, awak ada terus basuh rambut ke? sebab ikutkan antara 2 atau 3 hari awak tak boleh terus cuci rambut dulu
macam tak pernah dengar macam ni, sebab kalau tak cuci rambut, chemical rebonding lekat kat rambut akan menyebabkan kulit gatal
 

Cameron_chu

Internet Keyword Marketing Mercenaries
Joined
Mar 1, 2013
Messages
26
Reaction score
1
Points
8
kurang penggunaan krim pelurus rambut, boleh cuba guna peralatan namanya hair styler untuk meluruskan rambut sebelum kamu keluar jalan-jalan, senang guna je
 
Status
Not open for further replies.
Sponsored Post
Top
Log in Register