Investor Chat Pasaran bon hijau : Bagaimana untuk merangsang pertumbuhan

CG Sponsors




Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,073
Reaction score
291
Points
41
toodia_bon-hijau.jpg


Pembiayaan dan pelaburan hijau kini sedang berkembang kepada sesuatu yang penting dalam dekad yang akan datang, berdasarkan rekod pasaran 2019 bon hijau yang menjadi petunjuk kepada ramalan akan datang. Pada akhir bulan Oktober, jumlah nilai bon hijau yang dikeluarkan adalah lebih daripada US$ 680 bilion (RM2.81 trilion). Pasaran utama memecah pasaran dengan rekod baru lebih daripada US$ 220 bilion, menurut Climate Bond Initiative (CBI).

Disebalik persekitaran pasaran yang menyokong dan pemulihan dalam pembiayaan hijau daripada agensi-agensi (yang perlahan pada tahun 2018), daya tarikan terhadap bon hijau terbukti kuat dari segi terbitan baru, jumlah tertunggak dan bilangan penerbit. Ini digambarkan berikutan peningkatan yang ketara dalam jumlah penerbitan pertama, yang mencapai lebih daripada 215 pada akhir 2019, dan sumbangan yang kukuh dari sektor baru.

Dunia perlu meningkatkan usaha untuk memerangi perubahan iklim yang memenuhi matlamat Perjanjian Paris 2015 yang membataskan kenaikan suhu global kepada 1.5°C. Memandangkan besarnya keperluan (lebih daripada AS$ 53 trilion 2035), sumber pembiayaan baru adalah diperlukan.

Bon hijau adalah pilihan untuk memenuhi matlamat ini dan potensi mereka terus meningkat. Lebih meluas, memerangi risiko alam sekitar yang telah mencetuskan pertumbuhan terkini dalam penyelesaian kewangan baru dan inovatif untuk menyokong peralihan global ke ekonomi rendah karbon, seharusnya akan memberi manfaat kepada kita semua dalam jangka panjang.


Peluang yang lebih luas untuk pelabur

Pasaran bon hijau menjadi semakin banyak kepelebagaian, dengan profil penerbit yang lebih seimbang dari segi jenis penerbitan. Pada tahun 2019, ia adalah korporat yang terbaik dengan 22% daripada sektor kewangan dan 20% daripada sektor bukan kewangan. Terbitan kerajaan menjadikan momentum mencapai kepada 22%, yang diterajui oleh Belanda dan Chile, Korea Selatan dan Hong Kong sebagai penerbitan sulung.

Terbitan kerajaan harus meneruskan pertumbuhan yang kuat dan mampan pada tahun 2020 kerana sembilan negara telah menyatakan kesanggupan mereka untuk mengeluarkan bon hijau. Dalam ruang korporat, kini dilihat bahawa sektor kewangan mengembalikan kedudukan utama dari segi terbitan baru, memberikan pendanaan yang lebih stabil, berpotensi untuk mengembangkan aset yang layak (sebagai contoh, bangunan hijau kediaman dan bon yang mampan) serta sumbangan baru dari sektor insurans .

Pada tahun 2018, kebanyakan penerbit dari segmen korporat (bukan kewangan) adalah terdiri dari syarikat utiliti, mempunyai keperluan yang tinggi dari segi pembiayaan peralihan tenaga. Pada 2019, kami melihat banyak penerbitan sulung dari sektor seperti telekomunikasi, F & B dan syarikat automobil.


Pembangunan mantap pasaran bon hijau mewujudkan peluang baru bagi kedua-dua pelabur dan penerbit. Bon hijau membolehkan penerbit untuk:

Meningkatkan reputasi mereka dan mengembangkan penjenamaan korporat.

Menarik pelabur baru dan mempelbagaikan asas pelaburan mereka. Ia terbukti apabila syarikat mengeluarkan bon hijau, mereka biasanya menggandakan asas pelabur mereka berdasarkan tarikan "pelabur yang bertanggungjawab" - dana tematik bon hijau atau pelabur komited seperti dana pencen Eropah dan syarikat-syarikat insurans - yang tidak akan melabur dalam bon biasa yang sedia ada. Di samping itu, terbitan bon hijau biasanya memaparkan nisbah langganan lebih sebanyak tiga hingga empat kali.

Cari pembiayaan ketika keadaann pasaran kurang baik. Sebagai contoh, pada bulan November dan Disember 2018, pasaran utama Kredit Korporat Eropah menurun berikutan kebimbangan para pelabur yang melambatkan lagi pertumbuhan kadar pertumbuhan Eropah serta ketidakpastian politik. Walau bagaimanapun, pasaran utama bon hijau lebih berdaya tahan.


Bagi pelabur, bon hijau adalah penyelesaian kepada:

Untuk memenuhi kepentingan kewangan mereka, tanggungjawab kawal selia atau keperluan laporan bukan kewangan;

Aliran kewangan langsung kepada projek tertentu yang menyokong projek untuk menyumbang kepada pembangunan mampan dan aset peruntukan hijau; dan memenuhi beberapa kriteria alam sekitar.

Pelabur semakin bimbang tentang pemanasan global dan kesannya terhadap kelestarian pelaburan mereka. Dalam konteks ini, bon hijau adalah produk kewangan yang dikhaskan untuk membiayai projek alam sekitar seperti tenaga boleh diperbaharui, kecekapan tenaga, bangunan hijau, air bersih atau pencegahan pencemaran.

Ciri khas mereka adalah ketelusan penerbit, menerusi laporan ringkasan pendapatan dan perbelanjaan hasil (use of proceeds). Perlu diingat bahawa penerbit yang bertanggungjawab tidak memberi kesan kepada risiko kewangan bon tersebut. Bon hijau adalah dua atau lebih dengan bon lain penerbit yang sama dari kedudukan yang sama. Risiko kewangan bon hijau berkaitan dengan kualiti kredit penerbit dan tidak mempunyai kaitan langsung dengan projek hijau itu sendiri.

Walaupun ia pada dasarnya adalah positif, dimana penilaian diletakkan kepada kuasa pasaran, penilaian bon hijau boleh mengambil kira permintaan yang kukuh daripada pelabur dan kesediaan pihak berkuasa untuk mengarahkan aliran ke instrumen peralihan tenaga. Ini bermakna, pada masa ini, tidak ada bukti yang jelas tentang premium negatif yang ketara (bagi pelabur) dalam setiap kategori pendapatan tetap pasaran, berbanding dengan bon biasa lain. Akibatnya, sebagai pelabur, kami percaya bon hijau tidak perlu berdagang dengan ketara kerana mereka berkongsi profil risiko kredit yang serupa seperti bon yang paling asas.

Pengurus aset pelaburan dalam bon hijau harus meningkatkan penawaran alam sekitar mereka. Mereka mungkin terdiri daripada strategi asal dengan objektif dari segi kesan pelepasan karbon dioksida yang perlu dielakkan kepada strategi yang bertujuan untuk membiayai peralihan tenaga.

===========================================================================

Cover Story: Stimulating growth in green markets

Green financing and investments are developing into the next big story for the coming decade, if the fact that 2019 was a record year for the green bond market is an indication of things to come. As at end-October, the total value of green bonds issued was more than US$680 billion (RM2.81 trillion). The primary market hit a new record with more than US$220 billion, according to the Climate Bond Initiative (CBI).

Beyond the supportive underlying market environment and the rebound in green funding from agencies (which had slowed down in 2018), the traction of green bonds proved particularly strong in terms of new issuances, outstanding amounts and number of issuers. This was illustrated the significant rise in the number of debut issuers, which stood at more than 215 as at end-2019, and the strong contribution from new sectors.

The world needs to intensify its efforts to combat climate change meeting the goal of the 2015 Paris Agreement to limit global temperature increases to 1.5°C. Given the magnitude of the needs (over US$53 trillion 2035), new sources of financing are required.

Green bonds are a vector of choice to fulfil this goal and their potential continues to increase. More broadly, combating environmental risk has sparked a recent growth in new and innovative financial solutions to support the global transition to a low-carbon economy, which should benefit us all in the long term.


Broader set of opportunities available to investors

The green bond market is becoming more diversified, with a more balanced issuer profile in terms of issuer types. In 2019, corporates were leading the way, with 22% from the financial sector and 20% from the non-financial sector. Sovereign issuances kept the momentum going at 22%, with the Netherlands in the lead and Chile, South Korea and Hong Kong with inaugural issuances.

Sovereign issuances should continue their strong and sustained growth in 2020 as nine countries have already expressed their willingness to issue green bonds. In the corporate space, we now see the financial sector taking back the lead in terms of new issuances, owing to more stable funding, potential to expand eligible assets (for example, residential green buildings and sustainability bonds) and new contribution from the insurance sector.

In 2018, most issuers from the corporate (non-financial) segment were utility companies, which have the highest needs in terms of financing the energy transition. In 2019, we saw many debut issuers from sectors such as telecommunications, F&B and automobile companies.

The steady development of the green bond market creates new opportunities for both investors and issuers. Green bonds enable issuers to:

Enhance their reputation and develop corporate branding.

Attract new investors and diversify their investor base. It is proven that when companies issue a green bond, they usually double their investor base attracting “responsible investors” — green bond thematic funds or committed investors such as European pension funds and insurance companies — who would not otherwise invest in their regular bonds. In addition, green bonds issuance usually display an oversubscription ratio of three to four times.

Find financing during less favourable market conditions. For example, in November and December 2018, the European Corporate Credit primary market dried up owing to investors’ concerns over a further slowing down in the pace of European growth and political uncertainties. However, the green bond primary market was much more resilient.


As for investors, green bonds are a solution to:

Fulfil their fiduciary duties, regulatory obligations or non-financial reporting requirements;

Direct financial flows to specific projects that support projects that contribute to sustainable development and assets earmarked as green; and Meet a certain number of environmental criteria.

Investors are increasingly worried about global warming and its impact on the sustainability of their investments. In this context, green bonds are financial products that are dedicated to financing environmental projects such as renewable energy, energy efficiency, green buildings, clean water or pollution prevention.

Their special feature is issuers’ transparency, via the reporting on the use of proceeds. It is worth noting that transparency does not impact the financial risk of the bond. Green bonds are pari passu with other bonds of the same issuer with the same seniority. The financial risk of a green bond is related to the credit quality of the issuer and has no direct link to the green project itself.

While this is fundamentally positive, as valuations are left to market forces, green bonds’ valuation may take into account strong demand from investors and regulators’ willingness to direct flows into energy transition instruments. This said, at the moment, there is no clear evidence of a significant negative premium (for the investor) in every fixed-income category of the market, compared with other regular bonds. Consequently, as an investor, we believe green bonds should not trade significantly tighter as they share a similar credit-risk profile as plain-vanilla bonds.

Asset managers invest in green bonds to build up their environmental offerings. They can range from pure strategies with an impact objective in terms of carbon dioxide emissions avoided to strategies that aim to finance the energy transition.


Beyond green investing

As a responsible investor, we believe the environmental theme should be a long-term play. At Amundi, the social theme is also key and should be further developed.

We intend to foster the development of this new fast-growing market through innovative initiatives encouraging more issuers.

More broadly, we are convinced that ESG factors form the backbone of all investment decisions. Amundi has been a pioneer in considering ESG issues in investment management. The group launched its first socially responsible investment fund in 1989 and has developed its proprietary rating system for over 10 years.

Sumber : the edge markets
 
Last edited:
Top
Log in Register