Man United Muslims should not wear ManUtd jerseys

CG Sponsors




[email protected]

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 16, 2009
Messages
20,561
Reaction score
570
Points
166
Sumber telah diterjemahkan oleh google translator dari kandungan asal

KUALA LUMPUR: Muslim tidak boleh memakai jersey merah Manchester United terkenal kerana lambang "syaitan" pada puncak pasukan tersebut, ulama Malaysia berkata hari ini.

Manchester United dan selebihnya dari Liga Perdana Inggeris secara besar-besaran popular di Malaysia yang majoriti penduduknya Muslim dan seluruh wilayah Asia, tapi ulama konservatif mengatakan jersey ini tidak islami.

Juga dilarang adalah kemeja pasukan termasuk Brazil, Portugal, Barcelona, Serbia dan Norway, yang semuanya membawa gambar salib pada lambang pasukan mereka.


"Ini sangat berbahaya. Sebagai seorang Muslim, kita tidak perlu menyembah simbol-simbol agama lain atau syaitan, "kata Nuh Gadot, seorang ulama Islam atas dari negara selatan Johor, AFP.

"Ini akan mengikis kepercayaan kita dalam Islam. Tidak ada sebab mengapa kita sebagai umat Islam harus mengenakan kaus tersebut, baik untuk sukan atau alasan mode, "kata ustaz Nuh, seorang penasihat dewan Johor agama.

"Bahkan jika (jersey) adalah hadiah, kita harus penurunan itu. Hal ini bahkan lebih berdosa ketika orang menyedari hal ini salah dan masih membeli memakai kaus ini, "tambahnya.


Ustaz Nuh berkata tidak ada "fatwa", atau perintah agama, terhadap kemeja tapi yang satu itu tidak diperlukan ketika memang jelas salah bagi umat Islam untuk don seperti pakaian.

"Muslim ini harus bertaubat, bertaubat akan," katanya.

Lain ulama terkemuka, Harussani Zakaria, seorang ulama dari negara Perak Utara, bersetuju bahawa syaitan perlu diasingkan, tidak dirayakan.


"Ya tentu saja dalam Islam kita tidak memungkinkan orang untuk memakai hal semacam ini," katanya kepada AFP. "Syaitan adalah musuh kita, mengapa kau menaruh foto mereka pada anda dan memakainya? Anda hanya mempromosikan syaitan. "

Malaysia adalah negara Islam umumnya moderat, tapi ulama konservatif telah mengeluarkan fatwa kontroversial di masa lalu termasuk larangan amalan kuno yoga, yang dikritik kerana termasuk unsur-unsur Hindu keagamaan. -AFP

Read more: Muslims should not wear ManUtd jerseys
Sumber
MOD kalau dh ada jalankan tanggunjawab anda..TQ
 
Last edited:
Sponsored Post

KLVIPER

Legendary Member
Joined
Mar 31, 2008
Messages
16,443
Reaction score
437
Points
131
Gambo? Mana gambo tshirt2 tu?

Jika anda anggap dia buruk makA buruklah jadinya.
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,311
Points
191
Gambo? Mana gambo tshirt2 tu?

Jika anda anggap dia buruk makA buruklah jadinya.
"anggapan" merupakan satu istilah jika tiada kepastian dalam sesuatu perkara.

jika sudah dipastikan berdasarkan nas-nas yang jelas, ia bukan satu lagi anggapan, tapi ia adalah kepastian.
 

KLVIPER

Legendary Member
Joined
Mar 31, 2008
Messages
16,443
Reaction score
437
Points
131
Itukan gambar singa? Lol. Sori le wa lansong tarak minat itu bola sepak dan tak pernah ambil tau pasal lambang2 club depa! Hiks!
 

KLVIPER

Legendary Member
Joined
Mar 31, 2008
Messages
16,443
Reaction score
437
Points
131
Gambar setan yang macam bukan Macam setan tu pun nak dijadikan isu?
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,178
Reaction score
1,041
Points
1,101
aku ada jersi sweden jer
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,311
Points
191
mungkin sepatutnya ia dipanggil RED LIONS, bukan RED DEVILS...(jika benar ia gambar singa)
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,178
Reaction score
1,041
Points
1,101
mungkin sepatutnya ia dipanggil RED LIONS, bukan RED DEVILS...(jika benar ia gambar singa)
betul tu..susah2 letak RED INDIANS jer.:)):))
 

Fx_L

Super Active Member
Joined
Jul 23, 2008
Messages
8,145
Reaction score
139
Points
73
aduh,,,xbleh ke,,aku bnyk jersi man united ni,,adeh2,,
 
Sponsored Post
Top
Log in Register