Murtad!!!

CG Sponsors




clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
Salam kepada kawan2..
aku nak tanya kepada mereka2 yang arif akan bab2 agama ni..
boleh ke perkataan MURTAD ini diguna sewenang-wenangnya??
bukan ape,ramai gak la membe2 aku yang guna perkataan ni..
tapi takla kata MURTAD dari Islam..cume aku takut if perkataan ni
memang ditujukan khas dengan maksud,keluar dari agama @ ISLAM..

penah membe aku cakap,"aku murtad dah,lama tak balik kampung,"
walaupun die maksudkan die umpama dah lupa kampung..
seriau gak aku dengar..

jadi,apekah perkataan ni tidak hanya ditujukan khas dengan maksud keluar dari agama iaitu ISLAM..

hmm..konpius2
 
Sponsored Post

adil2604

Super Active Member
Joined
Jun 13, 2008
Messages
7,146
Reaction score
153
Points
73
harap pakar2 bole bantu clorox....
 

apocot

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Jan 18, 2010
Messages
122
Reaction score
1
Points
15
ak biase gune cine murtad..cine takleh ckp cine..haha
 

ulam

CG Top Poster Club
Joined
Apr 30, 2008
Messages
22,373
Reaction score
59
Points
120
Perkataan mengambarkan maksud.....
 

vardenq

Banned
Joined
Jul 25, 2008
Messages
1,503
Reaction score
18
Points
25
apesal la sronok sangat gune prkataan murtaan murtad...
 

habiburrahman

Super Active Member
Joined
Feb 1, 2009
Messages
7,016
Reaction score
193
Points
78
Salam semua. Dua perkataan yang tidak boleh dibawa main ada 2 didalam Islam. Iaitu MURTAD dan TALAK. Wallahualam.

p/s: so, jangan la main2 perkataan ini...
 

on9shoppers

Active+ Member
Joined
Aug 1, 2009
Messages
2,721
Reaction score
10
Points
25
murtad perkataan akar arab iaitu roddun bermaksud menolak atau tertolak yakni dari segi maknawinya menolak ajaran islam dan tertolak dari rahmat allah.. fikir2kan...

semoga bermanfaat dan bertaubat.
 

zerovirus

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
182,140
Reaction score
76
Points
1,020
dalam byk2 pekataan ... pekataan tu juga nak pakai ... pening2
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Salam kepada kawan2..
aku nak tanya kepada mereka2 yang arif akan bab2 agama ni..
boleh ke perkataan MURTAD ini diguna sewenang-wenangnya??
bukan ape,ramai gak la membe2 aku yang guna perkataan ni..
tapi takla kata MURTAD dari Islam..cume aku takut if perkataan ni
memang ditujukan khas dengan maksud,keluar dari agama @ ISLAM..

penah membe aku cakap,"aku murtad dah,lama tak balik kampung,"
walaupun die maksudkan die umpama dah lupa kampung..
seriau gak aku dengar..

jadi,apekah perkataan ni tidak hanya ditujukan khas dengan maksud keluar dari agama iaitu ISLAM..

hmm..konpius2
dari segi bahasa, Murtad berasal dari perkataan RIDDAH yang membawa maksud umum, "BERPALING" atau "KELUAR"

manakala dalam konteks syara' pula, RIDDAH @ MURTAD ialah KELUAR DARI AGAMA ISLAM.

penggunaan perkataan Murtad ini bergantung kepada NIAT seseorang itu. sekiranya ia disebut kerana orang itu KELUAR AGAMA ISLAM, maka orang itu adalah MURTAD dari segi syara'.

kalau sekadar niat dia nak cakap dia sudah lupa pada kampung, maka ia bukan satu kesalahan pun. cuma ia sekadar PERSEPSI masyarakat Melayu kita yang over sensitif dengan perkataan MURTAD.
 

nurkamar

Fun Poster
Joined
Nov 17, 2009
Messages
458
Reaction score
3
Points
15
kalau dengan kawan2 kelantan... sangat BIASA dengan perkataan ni. diorang akan sebut benda ni - kelantan murtad- bila sesama diorang berjumpa tapi bercakap guna loghat luar.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register